Kisalföld logö

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 23°C | 33°C Még több cikk.

Egyre többen használják a régi Pápai utat is

Győr - Főút volt hajdanán a Pápai út, de ma is sokan (talán egyre többen) használják. Volna mit rendbe tenni rajta.

A Pápai út, vagy mostani szóhasználattal régi Pápai út a 83-as úti csomóponttól vezet a Holt-Marcal (Marcal-tó) mentén a GYSEV-sorompóig, s folytatódik a Kálvária utcában. Horváth Zsolt győri olvasónk írja: nem központi helyzetű, ugyanakkor fontos szerepet betöltő útszakasz ez a város életében. Valamiképpen mégis mostohának számít. Ahogy Horváth Zsolt alaposan elemezve a helyzetet írja: a 83-as út felőli „egy sáv-két sáv" anomáliáról már esett szó a lapban. Elvileg egysávos az át-, illetve a ráhajtás a főútra, de a szokás – és a piros jelzés mellett a jobbra tartó zöld kiegészítő jelzés – kétsávossá tette. Két sáv felfestéséhez keskeny az út, de szélesíteni nem tudnak (vagy nem akarnak?), így viszont veszélyes autósok és kerékpárosok számára egyaránt.

A másik vége a Kálvária utca–Benczúr utca kereszteződése. Kis híján ugyanaz a helyzet, csak annyival veszélyesebb, hogy itt az utolsó néhány méteren valóban két sávra bővül a belváros felé tartó sáv. A rövidke, egyenesen és jobbra tartó autók számára kiképzett szakaszt az autósok rendszeresen „megtoldják", a felfestett kerékpársávra állnak rá, vagy két kerékkel a járdán tesznek meg pár métert.

Horváth Zsolt olvasónk felvételén jól látszanak a régi, kőből készült korlátok és az út menti veszélyes fák is.
Horváth Zsolt olvasónk felvételén jól látszanak a régi, kőből készült korlátok és az út menti veszélyes fák is.

Beton a bicikliúton

A túlvégen imponáló gyorsasággal épült fel az új Baumax áruház. Mellé – dicséretes dolog – kerékpárutat is terveztek, ami elvileg lehetővé tenné, hogy a 83-as úti kerékpárútról biztonságosan lehessen megközelíteni a szeméttelep melletti kiskerteket, illetve, ha valaki van olyan bátor és végigbringázik a Pápai úton, legalább addig védett bicikliúton haladhatna. A szép piros téglás bicikliút a mai napig le van zárva nagy betontömbökkel a Baumax lehajtójánál... A lámpa működik, a betontömbök mellett a vállalkozó kedvű kerékpárosok már kis surranósávot koptattak...

A tervezett magyar és kelta falu helyén ma még csak szemet bántó romok vannak, kibelezett, elhagyott épületek. És magas, halott fák az út mentén. Naponta arra járván nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy... egy szélviharban majd megadják magukat és az útra dőlnek...

A Pápai út mentén csodálatos logikátlanságban váltják egymást a régi kőkorláttal a modern fém útszegélyek.

A régi korlátok szemlátomást inkább veszélyesek, mint védelmezők..."
Olvasónk észrevételeit az általa készített fotókkal együtt továbbítottuk a város útkezelő szervezetéhez. Máthé-Tóth Péter tájékoztatásért felelős munkatárstól kaptuk a választ.

Még lesz fejlesztés

„A Pápai út forgalma az átlagos mértéknél nagyobb növekedést mutat az agglomerációs folyamatok és a megnövekedett számú kereskedelmi és szolgáltatólétesítmények miatt. Olvasójuk észrevételeire négy csoportban tudok válaszolni.

1. A 83. sz. főút – Pápai út jelzőlámpás csomópont Pápai út mellékirányában a burkolati jel átalakítását megelőzően 5 méter szélességű felállási terület állt rendelkezésre mint forgalmi sáv. A jelzőlámpás irányításon alkalmazott jobbra zöld nyíl kiegészítő jelzés azt eredményezte, hogy az egyenesen és balra továbbhaladó, de a piros jelzés miatt álló járművektől a jobbra mutató zöld jelzésre elindulni szándékozó járművek nem fértek el. 2007 tavaszán csak egy kisebb forgalomtechnikai átalakítást végeztettünk annak tudatában, hogy az ide települő bevásárlóközpontok tovább alakítják a csomóponti irányítást az általuk generálódó forgalom miatt. Ennek során felmarattuk az út tengelyében lévő, forgalom elől elzárt területet, így az ötméteres sávból 5,5 méteres sávot lehetett kialakítani, javítani igyekezvén a fenti konfliktushelyzetek megoldásán. Ez év tavaszán a Baumax áruház átépíttette a csomópont északkeleti részét, a most épülő Family Center pedig vállalta a csomópont további fejlesztését, mely során – többek között – a Pápai útról a 83. sz. főút irányába külön 2 jobbra kanyarodó sávot alakít ki.

2. A Kálvária utca beépítési szélessége a 821. sz. főútnál jelentősen leszűkül, az itt lévő kerékpársáv a Kálvária utca–Pápai út kerékpárút-hálózat része. A jelzőlámpás irányítás programján 2007 decemberében változtattunk, növelve az átbocsátóképességet. Ez viszont nem gátolja meg az autóvezetőket, hogy a kerékpársávon vagy a járdán közlekedjenek akár teherautóval.

3. A Baumax áruház új csomópontot alakított ki a Pápai úton jelzőlámpával. Vállalta, hogy a Pápai út mellett a szeméttelepi csomópontig kiépítik a kerékpárutat, valamint egy középszigettel ellátott gyalogos- és kerékpáros-átkelőt. Ez utóbbi átalakítás után lehet megnyitni a kerékpárutat a hatósági előírásnak megfelelően.

4. A Pápai út árvízvédelmi töltésre épült út, a nagy magasságkülönbség miatt korlát védi a közlekedőt összesen 3210 méter hosszon. Íves szakaszokon, illetve a korábbi balesetek nyomán megrongált korlátokat fokozatosan cseréljük a több mint 40 éves betonkorlátról szalagkorlátra. A csere ütemét a költség (a bontással együtt járó 18.000 forintos folyóméterár) határozza meg.

Olvasóink írták

  • 14. Horváth_Zsolt 2008. augusztus 03. 22:41
    „Na, hadd csapkodjam kicsit megint a lecsót:

    "A Baumax áruház új csomópontot alakított ki a Pápai úton jelzőlámpával. Vállalta, hogy a Pápai út mellett a szeméttelepi csomópontig kiépítik a kerékpárutat, valamint egy középszigettel ellátott gyalogos- és kerékpáros-átkelőt. Ez utóbbi átalakítás után lehet megnyitni a kerékpárutat a hatósági előírásnak megfelelően."

    Na kérem. Áprilisban megnyílt a Baumax. A lezáró betontömbökről a fotóm június elején készült, júliusban szóvátettem, most pedig augusztus van. Ez testvérek között is négy hónap. és enyhén szólva mulatságosnak tartom,hogy egy egyszerű, rövid kerékpárút-szakasz műszaki átadására ez nem elég.

    Azért csinálnék megint ügyet belőle, ha lehet, mert erősen úgy néz ki, hogy a Family Center tényleg nekiáll széjjelbombázni a Pápai-83-as kereszteződést, és a kerékpárosoknak esélyük sem lesz másutt menni, mint ahol amúgy is kellene, csak hát ott várják őket azok az átkozott betontömbök, a folyton piros lámpa, a túlvégen meg a félbehagyott kihajtó.

    Arról nem is beszélek, hogy a kerékpáros-kertbemenős főszezonban vagyunk...

    Igazán sajnálom, hogy Máthé-Tóth Péter úr szavaival élve megint az utak kezelőit "cicomázom", de vajon kit kellene? Ők nem végzik a dolgukat...”
  • 13. georgbb 2008. július 16. 09:37
    „Na, mégegy jelzőlámpás rendszer ami nem lesz öszhangban sem a forgalommal sem a sebességgel, úgy általában semmivel...
    Csak egy rövid példa: temetőtől zöld, áthajtok a Redbaronnál is zöld, elérem a 70-es táblát, gyorsítok, Baumax-nál pedig vár a szép piroslámpa...és merre lesz előre zöld??? gondolom megvette a baumax a forgalomirányítást, mert arra lesz először...”
  • 12. Horváth_Zsolt 2008. július 15. 12:54
    „Máthé-Tóth úr javaslata alapján küldtem egy e-mail. a Komszolnak a fákról, kb. egy órája. Most kaptam egy telefonhívást tőlük, hogy a legveszélyesebb fát ma kivágtálk, a többit holnap eltávolítják.
    Gratulálok, Komszol, ez a sebesség több mint meglepő és nagyon nagyra értékelem a hozzáállást!

    Horváth Zsolt”
  • 11. Horváth_Zsolt 2008. július 15. 11:40
    „Tisztelt Máthé-Tóth Péter,

    köszönöm, hogy reagált, kellemes meglepetés volt, hogy reakció érkezett a reakcióra.
    Nem állt szándékomban "cicomázni" az útkezelőt - ha elragadtattam volna magam, elnézést kérek - csupán hangosan gondolkodva keresem a megoldást. Sajnos igaza van, hogy elég offenzív vezetési stílus az úr manapság, de - tekintettel arra, hogy az össznépi átnevelés plátói idea, amire vágyhatunk csupán, de el nem érhetjük - más módot kellene találnunk a védendők védelmére. A járdára felvezetés fel sem merült bennem, bár a gyakorlat jelenleg az, hogy a kerékpárosok jobb híján ott közlekednek.
    A korlát költségeit nem én taglaltam, kereskedelemben dolgozom, ismerem az anyagárakat, nekem nem tűnt irreálisnak a 18000 Ft.
    A fák ügyében írok a Komszolnak. Naív ember vagyok, fel sem merült bennem, hogy a szeméttelep és a Komszol-központ között nem közlekedik olyan, döntési helyzetben lévő ember, akit zavar ez a veszélyforrás, de hát ezek szerint mégis szólni kell érte...

    Üdvözlettel:
    Horváth Zsolt”
  • 10. Máthé-Tóth Péter 2008. július 15. 10:55
    „Tisztelt Horváth Zsolt úr!

    A Family Ceneter meg fogja valósítani a jelzőlámpás rendszer átalakítását, jelenleg az építés alatti forgalomszabályozásról folyik az egyeztetés.
    A Kálvária úti kerékpársáv a 90-es években létesült. Az akkori forgalomnagyság és közlekedési kultúra mellett működött a kerékpársáv, melyet hely hiánya miatt nem vezettek fel a járdára. A mai udvariatlan és erőszakos közlekedés miatt sok a konfliktus autós és kerékpáros között, azonban emiatt nem az utak kezelőit kellene cicomázni.
    A fák ügyében a Győri Kommunális Szolgáltató Kft-t kellene megkersenie, biztosan segítenek az ügyben.
    A szalagkorlát ára 18.000 Ft. A pontosság kedvéért említettem a bontást, mert ez is költségtétel. A nagyobb összegtartam természetesen a szalagkorlát és az oszlop anyagára.”
  • 9. Biztosannyi? 2008. július 15. 10:02
    „"A csere ütemét a költség (a bontással együtt járó 18.000 forintos folyóméterár) határozza meg. "
    Bontás? Élőmunka igénye max 3 ember.Ez a három ember egy markolóval,egy teherautóval egy délelőtt eltüntetheti az egész rozzant korlátsort.Szóval 10m szalagkorlát költsége 180e ft.
    Akkor miért csodálkozunk az autópályák költségén?”
  • 8. tarcus 2008. július 15. 00:31
    „Kedves Horváth Uram, csak emlékeztetnélek, hogy a Közgyűlés áldását (és melléje pénzt is - nem keveset) adta a tervekre, ráadásul ha emlékezetem nem csal, mindezeket önerőből akarják megvalósítani, mivel az Audi adójából kellően sok pénzük lett egyszeriből, s ha nem kölétik el, elveszik tőlük. Névrokona, a körzet egyéni képviselője pedig már kész tényekként számolt be eme lap hasábjain a dologról, úgyhogy nincs is olyan távol a kezdés.Én csak a jelenlegi - katasztrófa felé tartó - helyzet fokozódására bátorkodtam utalni a 2 projekt említésével.Minden tiszteletem a kezdeményezőé, ha segíthetek valamiben, jelezze.”
  • 7. Horváth_Zsolt 2008. július 14. 22:56
    „Ezek kevéssé aggasztanak, kedves tarcus. Öreg gyerek lesz még a fiam is, mire ezekből a tervekből "foghatós" valóság lesz.
    Még általános iskolás voltam, amikor grandiózus előadásokat hallottam a Széchenyi tér újraburkolásáról. Ma a fiam általános iskolás, a tér meg olyan, mint anno...
    Az aggodalom ezzel együtt jogos.”
  • 6. tarcus 2008. július 14. 22:32
    „Kedves Horváth Úr, és akkor még nem esett szó arról, hogy fog kinézni az út, ha megépűl a 2 grandiózus projekt, az állatkert kihelyezett tagozata a sertéstelep helyén, valamint az uszoda a kiserdő egy részén. Talán lesz javulás az útminőségben, de a forgalom a 3x-ára fog nőni, nem beszélve arról, hogy lesz pótolva az uszoda miatt kivágott erdőrész? Ma is "menekülő útvonal"-nak használják az alvó-falvakból ingázók, reggel és délután nem lehet normálisan közlekedni, mi lesz majd ha elkészülnek a nevezett tervek?”
  • 5. Horváth_Zsolt 2008. július 14. 22:13
    „(folytatás)
    Ezt rendbetenni testvérek között sem hetek kérdése, főképp nem a kerékpáros szezon közepén, arról nem is beszélve, hogy a bürokratikus korlátokat átlépve egy, a köz által többé-kevésbé már amúgy is használatba vett műtárgyat át lehetne adni nem hivatalosan, a papírmunka meg jöhetne utána (lássuk be, van erre példa szépen, ha egy befektető érdekei úgy kívánják, néhány ív papír sosem akadály kis hazánkban...).
    4. Erre nincs mit mondanom, ha nincs rá pénz, hát nincs rá pénz. Kell az egyéb cifraságra, mint a hangfogó fal a sínek mentén-senki földjén, stb...

    Nem kaptam viszont választ a fák kérdésére. Gondolom, ez nem a közútkezelő kompetenciája, de akkor kié? Könyörgöm, ne várjuk meg, hogy az ottani betonkorlátot fakidőlés miatt kelljen cserélni!”
  • 4. Horváth_Zsolt 2008. július 14. 21:59
    „Szép jó estét kívánok mindenkinek. Az észrevételeimre adott válaszokat köszönöm Máthé-Tóth Péternek, de volna néhány megjegyzésem:
    1. Bízom benne, hogy a Family Center szavatartóbb lesz, mint a Plus a Fehérvári úton és valóban megépül az a csomópont.
    2. Ez a válasz nem válasz. Ha a kereszteződés szemmel láthatóan veszélyes a kerékpárosokra - márpedig az, ezt én mint elsősorban autóval közlekedő mondom -, akkor azt nem tudomásul venni kellene, hanem átgondolni, hogy a bringások sávja vajon nem kerülhet-e át az út túlfelére (a Kálvária felőli oldalra), ahol a Kert és Benczúr utcák közötti részt kellene csupán a kerékpáros forgalom számára kétirányúsítani (talán még némi szélesítés is beleférne ezen a rövid szakaszon, ez nem hiszem, hogy extrém költség volna).
    3. A választ talán még el is fogadhatnám, ha nem járnék arra nap mint nap, és nem látnám, hogy hétszámra a kutya sem néz rá a kerékpárútra. Amit én hiányosságnak látok, az jelen állapotban maximum az átvezető útburkolati jelek hiánya, meg az otthagyott építési hulladék.”
  • 3. voodoo 2008. július 14. 17:28
    „50 km/h -nál rámpának is használható ! :D”
  • 2. voodoo 2008. július 14. 17:25
    „Az azért van, hogy visszafelé jövet a kereszteződés után ne szállj el a hatalmas gödörben! :D”
  • 1. georgbb 2008. július 14. 16:45
    „Kezdhetik a 30-as táblák eltüntetésével...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszépítenék Sziget szép főterét

Győr - Magánkezdeményezés indíthatja el a győri Simor János püspök tere felújítását. Az aláírásokat… Tovább olvasom