Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

E-okmányiroda: Egyelőre barátkozunk vele

Győr-Moson-Sopron - Lassan, de biztosan bővül az interneten keresztül intézhető ügyek köre. Igaz, a teljes körű ügyintézés, amelyhez egyáltalán nincs szükség személyes jelenlétre, még ritka.
Egyre több hivatalos ügyünket intézhetjük a világhálón keresztül, legyen szó adóhatósági vagy okmányirodai teendőkről.

Sajnos azt csak a legritkábban kerülhetjük el, hogy ki kelljen mozdulnunk otthonról, de a hosszas adminisztrációt lerövidíthetjük.

Az okmányirodai ügyek között mindössze két olyan művelet van, amelyet az első lépéstől az utolsóig a neten intézhetünk – az elvesztett, új típusú személyi igazolvány és jogosítvány pótlása –, az összes többinél csak úgynevezett ügykezdeményezést végezhetünk. Ez azt jelenti, hogy az interneten keresztül kitölthetjük a szükséges űrlapokat, így mire személyesen befáradunk, már csak az aláírásunkra van szükség.

A legtöbb ügyet az APEH-nál intézhetjük elektronikusan, igaz, önként kevesen élnek vele. Fotóillusztráció: Krizsán Csaba

Megtehetjük ezt például a lakcímváltozás bejelentésekor, valamint számos vállalkozói igazolvánnyal, jogosítvánnyal, forgalmival, útlevéllel kapcsolatos ügyben – mégis csak kevesen élnek vele.

A legtöbben az interneten történő időpontfoglalást választják, de az összforgalomhoz képest ez a szám is elenyésző: a győri okmányiroda napi 5–600 ügyfele közül átlagosan mindössze húszan jelentkeztek be online módon. A konkrét ügykezdeményezések száma pedig ennek a töredéke, az elmúlt hónapban például mindössze öten vették igénybe...

– Az ügyfelek szeretnek kérdezni, sokan még itt, a hivatalban is az ügyintézőnkkel „szemtől szemben" szeretik kitölteni az űrlapokat, s nem szívesen olvasnak el semmilyen tájékoztatót... Lassan nő az igény, de az a korosztály, amelyik magától értetődően használja az e-szolgáltatásokat s könnyedén intézkedik, pénzt utal a világhálón keresztül, még az iskolapadban ül... – véli Hestenczné Kiss Mária, a győri okmányiroda vezetője.

Az elektronikus szolgáltatásokban kétségkívül az APEH jár az élen, amely tavaly minden vállalkozó és cég számára kötelezővé tette az elektronikus adóbevallást és az online adatszolgáltatást. Ahol azonban nem kötelező, ez még ritka: a magánszemélyek körében tavaly mindössze 1–2 százalék volt. Az adóbevallás másolatát is lekérhetjük az interneten keresztül – így megspóroljuk az illetéket és az ügyintézési időt –, januártól pedig az Ügyfélkapuval rendelkező adózók a fizetési kedvezményekre benyújtott kérelmüket is elküldhetik elektronikusan.

Márciustól megint bővült az online ügyintézés köre: a közbeszerzéshez kötelező adóigazolás csak így kérhető – a megyében már eddig 53 igénylő volt –, az adófolyószámla lekérésével pedig ellenőrizhetjük, megérkezett-e az adónk a hatósághoz. Elérhetők az APEH egyes adatbázisai is, például a törölt vagy felfüggesztett adószámoké – ez az üzleti partnerek leinformálásakor lehet fontos –, de megnézhetjük a számlák és nyugtatömbök sorszámát is, azazhogy nem fiktív-e a kapott bizonylat.

Pontosan hol?
Az interneten keresztül intézhető ügyek a Magyarország.hu honlapon találhatók meg összegyűjtve, ahol az Ügyfélkapun keresztül – saját jelszavával – mindenki jogosult a rendszer használatára. Akinek még nincs regisztrációja, online megteheti, igaz, ezt később véglegesíttetni kell az okmányirodában.





Olvasóink írták

  • 10. matriné 2008. március 18. 07:42
    „Vannak cégek, akik nek itt is bérletük van és azoknak soron kívül ugranak e hivatalban mint a nikkelbolha! A pénz az hatalom mindehol ebben az országban! A kivétel szentesíti az eszközt!”
  • 9. intéző 2008. március 17. 21:37
    „Az okmányirodába ha személyesen bemész, és nincs senki, és nem hagyod magad akkor időpont sem kell. Már többször tapasztaltam.”
  • 8. miracle 2008. március 17. 17:53
    „Na és persze az örök kérdés (ha már egyszer muszáj bemennünk):
    miért nem 14-20-ig vannak nyitva az okmányirodák? Jelenleg kizárólag szabadság idején, vagy munkaidő alatt kisomfordálva lehet intézni bármit is.
    Egyébként meg egy nagy hülyeség ez a személyenként 2 ezer db okmány, igazolvány, irat miegymás. Például: mi a francnak TB-szám? A TB-szám helyett ugyanúgy azonosítható lenne bárki pl útlevél/igazolványszám (ezekből is minek mind a 2) v. személyi szám stb alapján az OEP-nél. Adószám dettó.”
  • 7. sophie76 2008. március 17. 17:12
    „Választottam az online időpontkérést forgalmi ügyben, hamarabb kaptam időpontot-1 héttel-,mint telefonon. A másik, hogy egy közeli kisvárosban is kértem időpontot, kaptam is, lobogtatom a papírt, mire közlik, náluk érkezési sorrend van, erről ők nem tudnak, hogy nekem van időpontom. Erről ennyit.Sopronban egyébként felháborító mi megy a gépjármű átírás ügyében, két hét várakozás, ha valami nincs meg még 2 hét. Ez vicc..”
  • 6. gambroid 2008. március 17. 14:52
    „errol csak annyit hogy mar kb 25-szor probaltam regisztralni ,demeg nemkuldtek a reg kodot”
  • 5. Sky 2008. március 17. 11:12
    „A biztosítást én is a neten intéznem. Mert, ha on-line spórolhatok 10%-ot - mondta az alkuszom. Halasztott díjfizetés? Hát persze... jan. 31-ig megérkezik a csekk.
    Ha nem ezt választottam volna, akkor nem elmaradt volna kb. 2 havi idegességem, amikor is csak egy papírfecnim volt arról, hogy van biztosításom - ezt állítólag a rendőrség nem fogadta el.
    Ha az alkuszom hajlandó személyesen megkötni, akkor befizethettem volna nála - mint előző években - és nem kell stesszelnem magam.
    Megoldást már tudom - sajnos csak utólag: új alkusz, és nincs on-line átkötés.”
  • 4. Cseter János 2008. március 17. 09:28
    „A biztosítást az (akusz) a NET-en kereszűl intéztem és váltottam.
    Nem kell, hozzá, sorbannállás, szabadság csupán átnézni a lehetőségeket és kétszer 1-2 perc adategyesztés és a megbízás küldés! Itt már működik a XXI.század. A többinél még , mint a kutyafitty, s mikor a holdat ugatja!”
  • 3. L.A. 2008. március 17. 09:21
    „Addig amíg iylen röhelyes az ügymenet, és egy nap szabit ki kell venni az ügyek intézéséhez, addig nem is fogok neten ügyet intézni.. Az előttem szólonak tökéletesen igaza van, neten későbbre kapok időpontot...
    Az a generáció aki ezt használná már rég a 20-as - 30-as éveit tapossa...
    Látják ezen lehetne spórolni, kirúgni a 3/4 alkalmazottat a közigazgatásból, és online mindent, gondolom müködő példa már van, csak mi semmit nem veszünk át onnan ahol valami már bevált.”
  • 2. matriné 2008. március 17. 09:19
    „Személyes jelenléttel 2 hét múlva kaptam időpontot jogosítvány cseréhez. Igaz, mostanában nincs is tömegnyomor, sorbanállás! Van viszont még a vérvételnél az SZTK.-ban mindíg noha megemelték a vendégfogadást egy órával. Az APEH-ről csak annyit, mint a hóhérokról, akik nem mérlegelhetnek csak végrehajtják az "Ítéleteket", ha jogos ha nem! E rendszer már mencsak igazságot,már jogot sem szolgáltat a hétköznapi embereknek.”
  • 1. gtedit 2008. március 16. 21:38
    „Valóban csoda, hogy átlagosan napi 20-an jelentkeztek be online módon? Talán nem is adnak ki több időpontot az okmányirodák!
    Vezetői engedély cseréjéhez 1 hónap múlva kaptam csak időpontot online módon, telefonon 3 nap mulva kaptam. miért válasszam az online módot?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ismét Szekeres Tamás irányítja a Széchenyi Egyetemet

A győri Széchenyi István Egyetem szenátusa 14.45-kor dr. Szekeres Tamást, az intézmény eddigi… Tovább olvasom