Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Duna: 10 milliárdos kárt okoz a vízállás ingadozása - Nyugaton meg tudták oldani

Több ország fogott össze a Duna adta lehetőségek kiaknázására. Hazánk adottságai kiválóak, ám a megfelelő vízmélység híján nehezen kihasználhatóak a Dunán. Így jelentős veszteséget is okozhat a hajózás.


"Az Európai Tanács 2009-ben vetette fel először a Duna erőteljes stratégiai jelentőségét. A Duna-stratégia projekt célja a környezetvédelem és a turisztikai, illetve gazdasági lehetőségek kiaknázása.

A cél érdekében több európai ország is összefogott. Vannak köztük olyanok is, melyek területén nem folyik a Duna, ám a folyó vízgyűjtő területén helyezkednek el. A mellékfolyók szerepe is fontos a stratégia szempontjából.

A folyó ugyanis összekötő kapocsként is szolgálhat a fejlődő és a fejlett országok között" - mondta el portálunknak Vass Pál, a Budapesti Gazdasági Főiskola hallgatója.

Fotónk illusztráció.
Tavaly 7 millió tonna árut rakodtak a dunai hajókra a magyar kikötőkben. 9452 fuvar volt, vagyis ennyi teherhajó-járat közlekedett. Fotónk illusztráció. 

A Dunai hajózás fellendítése a magyar termékek hasznára is válhat. Hiszen a vízi közlekedés a legolcsóbb módja a szállításnak, s viszonylag jelentős mennyiséget lehet így nagy távolságokba eljuttatni.

A Duna magyarországi szakaszán azonban az egyenetlen, ingadozó vízállás megnehezíti a hajós közlekedést. Az ideális vízmélység 2,5 méter, ekkora vízen már a nagyobb méretű uszályok is tudnak haladni.

A Mosoni-Duna Győrnél. Fotó: Cseh Róbert.
A Mosoni-Duna Győrnél. Fotó: Cseh Róbert.

"Hazánkban egy év alatt körülbelül 240-250 napon van olyan vízállás a Dunán, melynél zökkenőmentesen folyhat a hajóközlekedés. A cél, hogy a jövőben ez 300 napra emelkedjen.

A szakemberek szerint évente 9-10 milliárd kárt okoz az országnak az, hogy csupán az év 240-250 napján hajózható a folyó. Továbbá 30-40 napon nagyon nehéz rajta közlekedni.

Az ideális vízállás megtartása vízlépcsőkkel oldható meg. Ám a tervezett 3 vízlépcső kiépítését elvetették. Megoldás lenne még a meder mélyítésére a kotrás is, ám ez veszélyeztetheti a folyó élővilágát.

A mederkotrást és a vízlépcső helyett megfelelő hajók építését és ökológia szempontból elfogadható megoldást támogatnak" - mondta el Vass Pál.

"A vízi áruszállítás költsége egyébként a közútinak nyolcad része, a vasútinak pedig negyede. Megfelelő vízállás esetén. Ellenkező esetben, a fuvarozók körülbelül 40-60 százaléknyi kisvízi pótlékot is felszámíthatnak" - tudta meg a kisalfold.hu.

Uszály a Dunán. Fotónk illusztráció.
Uszály a Dunán. Fotónk illusztráció.

Nyugaton megoldották

Németországban a Duna gazdasági és turisztikai szempontból is kiemelkedik. Ott vízlépcsős rendszerrel tartják meg a szükséges vízmélységet, így a folyó rendszeresen hajózható.

Portálunk már sokat foglalkozott a gönyűi kikötővel és a vele Győrt összekötő vasútvonallal. Nézze meg róla videónkat!

Győr ideális helyen van, hiszen repülőtér, kikötő, forgalmas vasútvonal és autópálya is van a környékén - vélekedett a szakértő.

Mivel a gönyűi kikötőt vasút köti össze a megyeszékhellyel, Győr is érdekelt abban, hogy fellendüljön hazánkban a Duna víziközlekedése.

Feltéve, ha nem csak üres vagonok tárolására használják a jövőben is Gönyű vasútállomását. A tervek szerint idén nyáron feléledhet a vasútvonal.


WWF Magyarország: "Alaptalan öröm a Duna Stratégia fölött"

Portálunk megkérdezte az egyik legismertebb maagyar környezetvédő szervezet, a WWF álláspontját is.

Az Európai Tanács szerdán egyhangúan elfogadta azt a dokumentumot, amely a Duna Régió Stratégia kapcsán megfogalmazott következtetéseket tartalmazza.

A WWF szerint ennek ellenére komoly viták várhatók a részletekről. A dokumentum egyik fő üzenete ugyanis pont az, hogy a stratégiában most szereplő célkitűzéseket felül kell vizsgálni.

A WWF a leginkább vitás pontnak a dunai hajózás fejlesztését tartja. A Duna Régió Stratégia mostani változatában minden nemzetközi kötelezettséget meghaladó mértékű elvárás szerepel: az, hogy a hajóutat az év teljes időszakában biztosítani kell.

A stratégia ezen céljáról szóló aggályát már Németország és a prioritási terület koordinálásáért felelős Ausztria is megfogalmazta április elején.

A hajóutak szélességéről és a hajók merülési mélységéről szóló nemzetközi kötelezettség jogi státusza tehát nem csak Magyarországon vita tárgya.

A sokszor példaként emlegetett, hajózási nagyhatalomnak tartott Németország sem kíván feltétlenül igazodni egy kelleténél szigorúbb előíráshoz.

Egy olyan fejlesztést, mint a dunai hajózás, nemzetközi összefüggéseiben kellene vizsgálni, és a kitűzött célokban először az érintett országoknak szükséges megállapodni. A Duna Régió Stratégia egyelőre semmilyen megoldást nem hozott e tekintetben.

"A WWF szerint Magyarország ne a mederben zajló beavatkozásokra koncentráljon, hanem az ezt kiegészítő intézkedésekre, mint a flottafejlesztés, a vízállás előrejelző rendszerek fejlesztése, a hajóút kitűzés modernizálása, a kikötői infrastruktúra fejlesztése" - szögezte le Figeczky Gábor, a WWF Magyarország megbízott igazgatója.

"Februárban az Európai Parlament is rámutatott: a `tiszta´ flotta fejlesztésében rejlő lehetőségekre forrásokat kell találni. Ez Magyarországnak elemi érdeke" - hangsúlyozta az igazgató.

Jóllehet a Tanács szerdai ülésén a folyamat folytatásával egyetértett, a tartalomban nem állapodtak meg a tagállamok. Mi több, megfogalmazták, hogy felül kell vizsgálni a Duna Stratégiában jelenleg megjelölt célokat.

"Hazánknak az a feladata, hogy megóvja a Duna természeti értékeit és az általuk biztosított ökológiai szolgáltatásokat.

A tiszta ivó- és fürdővíz, a horgászat, a sport- és rekreációs lehetőségek védelme életminőségünk szempontjából elemi érdekünk.

Ez a hajózási paraméterekre vonatkozó nemzetközi kötelezettségek figyelembe vételével együtt is megoldható.

Ehhez a Zöld Duna Stratégia közlekedésfejlesztési fejezete egyértelmű irányt mutat" - fogalmazott a szakember.

Hasonló a helyzet a belvízi hajózás fejlesztését szolgáló NAIADES programmal. "Ez csak akkor segíti igazán a belvízi hajózást, ha mindegyik pillérére biztosítanak forrásokat.

Érjük el, hogy az Unió ne csak az infrastrukturális feltételek javítására adjon támogatást, hanem a piacok fejlesztésére, a flottamodernizációra, a munkahelyteremtésre és a képzésre, szemléletformálásra is!" - mutat rá Figeczky.

"Ha Magyarország ezt el tudja érni a régiós stratégiában az amúgy is vitás hajóút-paraméterek helyett, az valódi eredményt jelentene" -  fejezte be az igazgató.

Olvasóink írták

  • 14. Bo9903 2011. április 18. 07:42
    „Hát persze, nyugaton megoldották... itt meg semmit...... ezek vagyunk mi..”
  • 13. csefa 2011. április 15. 22:47
    „Gyeplőt a lovak közé oszt had fussanak!!
    Ésszerűség -> ugyan máár!
    Gazdaságosság --> ugyan máár!
    A lényeg, hogy kialakult egy olyan állatfaj, amely már saját magát tudja megvédeni - "politicus hungarys"”
  • 12. 01010 2011. április 15. 21:23
    „"Az igaz lehet, hogy ez a legolcsóbb - de a leggazdaságosabb is?"
    Persze mert a kamion GO boxxal fizet
    a vasútnál is van km alapú pályadíj...
    A mederrendezést ki fogják fizetni az arra hajozok ?? vagy a KÖZÖSből fizetjük ??”
  • 11. oPTiKa 2011. április 15. 16:56
    „Az igaz lehet, hogy ez a legolcsóbb - de a leggazdaságosabb is?”
  • 10. okostojas007 2011. április 15. 15:54
    „ez a 10 milliárd nálunk még szakértőkre is kevés lenne ...
    ha nem csinálunk semmit is jobban járunk ..........”
  • 9. bojtár 2011. április 15. 13:53
    „Hát a hazánk adottságai tényleg kiválóak él is vele a fidesz és az mszp meg is szavazták hétfőn ,hogy hazánk édesvíz tartalékait és földjeinket eladhassák a zsidóknak.
    1. zoli78 2011.04.15. 07:08----- ne adj nekik ötleteket:)”
  • 8. accelerator 2011. április 15. 11:41
    „A Fritzek megoldották, ezért nincs itt víz... Na meg a bősiek.... :D”
  • 7. hogyisne 2011. április 15. 09:51
    „"A folyó ugyanis összekötő kapocsként is szolgálhat a fejlődő és a fejlett országok között"
    ezek az ócsak közhelyek!”
  • 6. hogyisne 2011. április 15. 09:35
    „"A folyó ugyanis összekötő kapocsként is szolgálhat a fejlődő és a fejlett országok között"
    ezek az ócska közhelyek!”
  • 5. 01010 2011. április 15. 09:14
    „Ilyen ötletek már máshol sikerültek !!!!
    pl az Aral folyó elterelése igaz az Aral tó kiszáradt :(
    hol is vannak ilyen grandiozus tervek ????
    Talán "CCCP - azaz ???? ????????? ???????????????? ????????? - azaz Szovjet Szocialista Köztársaságok Szövetsége"ben”
  • 4. janus 2011. április 15. 07:48
    „penz es akarat es tudas nelkul mit is lehet csinalni?”
  • 3. pistika 2011. április 15. 07:38
    „Csatornát a Dunából, szemétlerakót a Kárpát-medencéből!”
  • 2. Amorphis 2011. április 15. 07:17
    „Be kellett volna fejezni az erőművet. Így se áram,se víz,se Duna...Ökör Antal kormány...”
  • 1. zoli78 2011. április 15. 07:08
    „Adjuk el a Dunát is, talán más ezzel is tud mit kezdeni mint a vasúttal. <moderálva>”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Májusban régiós csúcstalálkozó lesz Győrben

Előre mutató stratégiák és közös programok kidolgozása a célja azoknak az osztrák, magyar, cseh és… Tovább olvasom