Kisalföld logö

2018. 06. 18. hétfő - Arnold, Levente 18°C | 26°C Még több cikk.

Díjazták az innovátorokat Győrben

Széchenyi Egyetemen adták át Nyugat-Dunántúli Pannon Novum Regionális Innovációs Díjakat.

Idén márciusban vállalkozás és ifjúsági kategóriában hirdette meg innovációs pályázatát a Pannon Novum Nyugat-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökség és a Vas Megyei Kereskedelmi és Iparkamara a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivatal pénzügyi támogatásával a 2011. évi Nyugat-Dunántúli Pannon Novum Regionális Innovációs Díj elnyerésére.

A Pannon Novum Regionális Innovációs Díjat először 2007-ben adták át. A korábbi innovációs díjazottak azóta is fejlődésben lévő cégek, akiknek a Regionális Innovációs Ügynökség és partnerei igény esetén folyamatos segítséget nyújtanak. A pályázók megjelenési, promóciós lehetőségeket kapnak, a díjazottak pedig folyamatosan szerepelnek az innovációs évkönyvekben, és a díjként kapott kisplasztikát büszkén helyezhetik ki vállalatuknál, hirdetve innovációs elkötelezettségük elismerését.
Pályázni az idei évben is olyan megvalósult innovációs projekttel lehetett (új termék, új szolgáltatás, új eljárás létrehozása, piaci bevezetése), amely az elmúlt két évben realizálódott, és számokkal alátámasztható eredmény-kimutatással rendelkezik. Az innováció alapja lehetett kutatás-fejlesztési eredmény, szabadalom, know-how, technológiatranszfer stb.
A beérkezett pályázatokat az alábbiakban és a mellékelt videók segítségével mutatjuk be: http://www.pannonnovum.hu/videotar/pannon-novum-regionalis-innovacios-dij-2011

Fotó: Cseh Róbert
Fotó: Cseh Róbert


Vállalkozási kategória

Pedál és elektromos meghajtású háromkerekű közlekedési eszközök

A dunakiliti Fülöp Manufaktúra olyan közlekedési eszközök és ezek kiegészítőinek fejlesztését, gyártását tűzte ki célul, amelyek visszaadják, vagy kiszélesítik a kerékpározás, a kimozdulás lehetőségét a különböző felhasználói csoportok számára, gyermekektől a felnőttekig, hobbitól az ipari felhasználásig.

Fülöp Zoltán elárulta, hogy találmányával alapvetően mozgássérült édesanyjának szeretett volna a segítségére lenni, a fejlesztés azonban mára jóval túlnőtt a családi vonatkozásokon.

A munka során több adapter került kifejlesztésre, mely a meglévő kétkerekű kerékpár, elektromos kerékpár felhasználásával háromkerekűvé alakítható. Ilyenkor a kerékpár, elektromos kerékpár hátsókereke helyére szerelhető az adapter, így lesz a kétkerekűből háromkerekű.

Az átépítés után a háromkerekűeknél megmarad a pedálhajtás, visszaadva a kerékpározás élményét a mozgás örömét, és kiegészül az elektromos hajtással.

A járművek tervezésekor és készítésekor a cél az volt, hogy költséghatékonyan, akár már egy meglévő kereskedelmi forgalomban kapható kerékpár, elektromos kerékpár felhasználásával, olyan elektromos háromkerekű közlekedési eszköz készüljön, mely visszaadja és kiszélesíti a kerékpározás, a kimozdulás lehetőségét a különböző felhasználói csoportok számára. Célkitűzés volt hatékonyan támogatni a mozgásban korlátozott, esetleg egyensúlyproblémákkal küzdő felhasználók mozgását, mindennapi tevékenységét, bekapcsolva őket is a környezetbarát közlekedési formába. A háromkerekű egy hagyományos kerékpár átalakításával kialakított stabil közlekedési eszköz. Elől patkófék, hátul kontrafék biztosítja a biztonságos megállást, az alacsony váz pedig könnyíti a fel- és leszállást. A jármű sebességváltóval felszerelt, így nehezebb terepviszonyok között, vagy járásnehezített használó által is könnyedén hajtható.

Összecsukható elektromos robogó

Az őriszentpéteri MOVEO Zrt. egy teljesen új koncepció alapján készült, könnyű, összecsukható elektromos robogóval pályázott. A csúcstechnológiás kompozit anyagú karosszéria önhordó, tehát nincs szükség hagyományos vázszerkezetre. Mindez előnyös a rendkívül alacsony súly elérése és az összecsukhatóság szempontjából. A robogó maximális sebessége 45 km/h, hatótávolsága egy feltöltéssel mintegy 35 km (dupla akkupakkal 70 km). Összecsukása könnyen elsajátítható, zárt állapotban nagy utazóbőrönd méretű, és hasonlóan is húzható. Tömege a hátitáskaként is funkcionáló nyeregtáska nélkül 25 kg alatt van. Parkolóhelyet nem igényel, összecsukva bárhol tárolható, könnyen szállítható, szennyeződés nem kerül ki.

Fogyasztása a mai korszerű, elektromos segédmotoros kerékpároknál is jóval alacsonyabb, átlagosan 2–2,5 kWh/100 km.

Külön ki kell emelni a MOVEO formavilágát, amely a funkcionalitás és az organikus szemléletmód egyedi és letisztult formavilágának eredménye. Fontosnak tartjuk a robogó egyedi megjelenését, hiszen így az alacsony árkategóriában gondolkozó, valamint az igényes célközönség igényeinek is megfelel.

Hivessy Géza, a MOVEO Kft. ügyvezetője (lásd videónkat) elárulta, a robogó nagy sikerrel mutatkozott be a tavaszi hannoveri vásáron, ahol egyebek mellett kiderült: a piac értékarányosnak tartja a jármű tervezett eladási árát.

Fotó: Cseh Róbert
Fotó: Cseh Róbert


Üreges, műanyag, hőszigetelt és felületkezelt falazóelem

A galamboki MŰÉPKER Kft. által kifejlesztett üreges falazóelemek számos előnnyel rendelkeznek. Egyrészt az illesztő kapcsol által nagy pontossággal illeszthetőek össze, másrészt fagyállóságuk révén nem igényelnek külön vízszigetelést. Külső homlokzati megjelenésük esztétikus, könnyen tisztíthatók és színtartók. A falazattal egyidejűleg a vízszintes szerelőcsatornákba, a víz és központi fűtés csövezetek könnyen bepattinthatóak, a függőleges légcsatornákon keresztül pedig villanyszerelés kábelezése is könnyen elhelyezhető.

A rendszernek köszönhetően, az újdonságnak számító falfűtés könnyen kialakítható. Az elem középső részén található 13 centiméter széles üreg utószilárduló anyaggal tölthető fel, és ez a falazatnak nagy teherbírást biztosít.

Az elemek összeillesztése során bárminemű kötőanyag szükségtelen.
A nyílászáró az 1/1-es elemekben kialakított hornyokban könnyen elhelyezhető.

Hege István, a MŰÉPKER Kft. ügyvezetője szerint (lásd videónkat) a műanyag elemekből előállított épület bekerülési költsége 50 százalékkal kevesebb, mint a hagyományos építőanyaggal kivitelezett épületeknél.
A falazóelem feltalálója elmondta: az ötletet a rengeteg hulladék adta, s arra gondolt, hogy ezek hasznosításával a környezet és az építtető is jól jár.

Gluténmentes termékek

Vasi Marcipán Cukrászipari Kft. lisztérzékenyek számára is fogyasztható termékek gyártásának technológiáját fejlesztette ki. Pék Gábornak több hónapos kísérletezés eredményeként nagyon jó minőségű, gluténmentes pék-, finompék-, és cukrásztermékeket sikerült előállítania Észak- és Nyugat Európából származó, kiváló az OETI által bevizsgált alapanyagok felhasználásával.

Pék Gábor méltán lehet büszke arra, hogy a jó minőségű alapanyagoknak és a kikísérletezett technológiának köszönhetően a termékek ízükben, állagukban hasonlóak a gabonából készült termékekéhez.
Újszerű még, hogy az összes gluténmentes termék adalék és tartósítószer nélkül készül, majdnem minden termék lefagyasztható és felengedés után (kicsit langyosítva) teljesen frissként fogyasztható.

VitalWOOD matraccsalád

A bősárkányi Bio-Textima Ipari és Kereskedelmi Kft. által kifejlesztett VitalWOOD matraccsalád a világon egyedüliként fémmentes szerkezeti kialakításban kínálja a fém spirálrugós ágybetétek anatómiai kényelmét!
A matraccsalád legfontosabb ismérve az, hogy a matracmagban az évszázadok óta alkalmazott fém rugózatot a gőzölt, tömörített bükkfából készített spirálrugók váltják, amelyek fémből készült társaikkal ellentétben terhelés után 100 százalékban visszanyerik alakjukat, mintegy háromszor hosszabb élettartamot garantálva minimum 30 évig teljes értékű megoldást jelentenek, és nem utolsó sorban használat közben kiiktatnak minden olyan zavaró tényezőt (hanghatások, elektroszmog felerősítése, stb.), amelyek egy fémrugós matracnál jelentkezhetnek.

Az energiatárolós fa spirálrugók mindezen páratlan tulajdonságai az egyedi alapanyag-használattal és szerkezeti felépítéssel párosulva egy minden szempontból tökéletes fekhelyet eredményeztek.
Vörös Gábor kereskedelmi vezető elmondása szerint (lásd videónkat) a termék piaci áttörése a 2011-es kölni vásáron történt meg, ahol a cég matraccsaládja fődíjat nyert!

Ifjúsági kategória

2D vonalkódos rendszer, rönk és fűrészáru felvétel és feldolgozás mobiltelefonnal

A pályázó, Sismándy Kiss Ferenc doktorandusz (NymE, FMK, Fa-és Papíripari technológiák Intézet) a dr. Gerencsér Kinga egyetemi docens és Kiss Béla Ákos, a CGPI erdészeti üzletágvezetője által vezetett kutatói csapat tagjaként arra a kérdésre kereste a választ, hogy miként lehetne könnyebbé tenni a fűrészáru felvételét a fűrészüzemekben, amelyek többségében ezt még mindig hagyományos módon, papír ceruzával végzik. E mellett a köbözés egyenkénti, számológépes bevitelét is modernebb módszerrel gondolták felváltani. Az említett időigényes munkát egy mobiltelefonba épített program használatával tudták rövidebbé és könnyebbé tenni.

A felvett adatokról Zebra P4T világelső Thermal Transfer Bluetooth akkumulátorról működtethető mobil hőnyomtatóval lehet címkét nyomtatni, A nyomtatás egy mobiltelefonról kezdeményezhető, Bluetooth kapcsolaton keresztül.

A dekódolást elvégezhető egy kamerás mobiltelefon segítségével (2 megapixel-től), vagy speciálisan erre a célra kifejlesztett ipari PDA-ba integrált olvasóval.

A dekódolt adatokat a mobiltelefon segítségével lehet feltölteni egy weboldalra. CSV. formátumban, Excel-ben tölthetjük le az oldalról, felhasználó név dátum és idő szerint rendezve.
A fejlesztésről szólva dr. Gerencsér Kinga (lásd videónkat) elárulta: a találmány a FAGOSZ konferencián és az üzemvezetők köreiben is sikert aratott, a lensi INNOVACT pályázaton pedig az ezer pályaműt felsorakoztató mezőnyben a legjobb húsz közé jutott.

A forgattyús mechanizmus mechanikai hatásfokának növelése

Léber Szabolcs egyetemi hallgató, a Pneudesign ügyvezető igazgatója a pályázatra beadott fejlesztés hátteréről szólva elmondta: a forgattyús mechanizmust legnagyobb arányban, a közúti közlekedésben résztvevő belső égésű motorral üzemelő járművek használják. Ezen motorok hatásfoka pedig köztudottan rossz, nem kis mértékben azért, mert a forgattyús mechanizmus munkatartományában a tágulási munka jelentős hányada a forgattyús tengely káros igénybevételeire fordítódik.
A találmány a forgattyús mechanizmus hatásfokát javítja mechanikailag úgy, hogy a kinematikáját elveiben megváltoztatja. A mechanizmus holt tereit csökkenti, illetve megszünteti, a forgatónyomaték-képzés fázisait eltolja olyan periódusokba, ahol a befektetett energia a legjobb mértékben fordítódik a forgómozgás képzésére. Az újítás lényege, hogy a dugattyú és a forgómozgás-képzés munkatartományait Léber Szabolcs eltolta és szűkítette olyan tartományokba, ahol a nyomaték képzési viszonyszám közel 50 százalékkal jobb mint a klasszikus megoldásnál.
A megoldásnak van egy második, úgyszintén elengedhetetlen lényegi része. Az eltolt munkatartományokban, a dugattyú teljesen alaphelyzetben, a legfelső holtponton van. A megoldás mechanikai lényege tehát ebben rejlik. A motor csak a hasznos tartományokban dolgozik, úgy, hogy a henger lökete kisebb, mint amennyit a forgattyús tengely kívánna, tehát kisebb a forgattyú sugár kétszeresénél. A megoldás lényege leegyszerűsítve tehát az, hogy a tágulási ciklus kezdete sokkal később indul a klasszikus holtponthoz képest, ami klasszikus esetben annyit eredményezne, hogy a dugattyú a fáziseltolás ideje alatt elmozdul a hengerben, de a beadott találmány mechanizmusánál nem mozdul el, tehát holtpontban marad az eltolt munkafázis kezdetéig.

Léber Ákos elárulta: a célja az, hogy az egyik nagy multinacionális gyártó szériaautójába tömeggyártás szerűen legyen majd beépítve az általa kifejlesztett találmány.

Olvasóink írták

  • 1. Mezike 2011. július 27. 07:08
    „Az utolsó nyilatkozó úr másodszorra sem Ákos, hanem Szabolcs...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nincs szúnyog, mit irtsanak?

Továbbra sem kellett hozzányúlni a helyenként igen szűkös szúnyoggyérítési kerethez, jóllehet Győr e… Tovább olvasom