Kisalföld logö

2017. 09. 23. szombat - Tekla 9°C | 18°C Még több cikk.

Csontveretes ládikát rejtett a föld

Újabb érdekes leletek kerültek elő a győri Rába rt. lebontott központjának helyén végzett ásatáson.
A Rába rt. lebontott központjának helyén végzett régészeti ásatás fejleményeit élénk közérdeklődés kíséri. A területen, amelyhez a hajdani vagongyár miatt kötődnek annyira a győriek, újabb érdekes leletek kerültek elő a földből az elmúlt hetekben.

Tizenkilenc római sír

A Budai út melletti rész már az ókorban és a középkorban is lakott résznek számított. Nem névtelen falu, nem különálló település volt, hanem Győrhöz tartozott. Erről legutóbbi ásatási tudósításunkban számoltunk be. Szőnyi Eszter régész a napokban azt is elmondta, hogy a vagongyár helyén összesen tizenkilenc római sír került elő. Kettőben csontvázra találtak, de az eltemetettek kiléte továbbra is rejtélyes. Nem voltak mellettük ugyanis tárgyak, amelyekből rangjukra, foglalkozásukra, származásukra lehetne következtetni. Egy árva koporsószög bizonyítja csupán, hogy az egyiket fakoporsóban temették el.
Annyi bizonyos, hogy szegény emberek lehettek, mert nem hamvasztották el őket. Emiatt általában a temető szélére szoktak kerülni a hasonló sírok, de a feltárást végzők még nem tudták megrajzolni ennek a temetkezési helynek a határát. Ezért is jó hír, hogy tavasszal az útépítést megelőző kötelező leletmentés okán folytatódhat az ásatás a közelben. A hideg miatt a munkát egyelőre fel kellett függeszteni, mert a fagyott földben nem lehet elvégezni a régészetnél alkalmazott finom technikákat.

Romok szárazon és vízben

Kunszigetnél a Mosoni-Dunában nemzetközi búvárrégészcsapat végzett nyáron feltárásokat. Az összegyűjtött adatok, leletek feldolgozása alapján a régészek arra a következtetésre jutottak, hogy a rom nem római kori – ahogy az előzetes terepbejárások alapján gondolták –, hanem a török időkből való. Azonban így is érdekes, értékes lelőhelynek számít, egy eddig ismeretlen, mintegy ötvenszer ötvenméteres építmény lehetett, tudtuk meg Tóth J. Attilától, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal főosztályvezetőjétől. A mederben talált téglafalak, kődarabok, omladékok, cseréptöredékek alapján arra a következtetésre jutott, hogy már az Árpád-korban használták a területet, az épület végső pusztulása pedig a XVII. század végére tehető. A hagyományos elnevezések – Tündérvár, Toronyvár – erődítésre utalnak. Kisméretű várak, őrállások, tarisznyavárak nagy számban voltak jelen a végvárrendszer fő erődítményei mellett. A kunszigeti torony egyrészt ellenőrizte a dunaszentpáli és a kunszigeti réveket, a dunai hajóforgalmat. Mivel közel fekszik a történelmi Győr és Moson megyék határához, a vámok és illetékek beszedésében is szerepe lehetett. További ásatásokra érdemes, régészeti védelmét a kutatók kezdeményezik.
Lovasfibula, borostyán

Érdekesség az is, hogy a római kori hamvasztásos sírok közt három olyan akadt, amelyben nem leltek emberi maradványokra a régészek. A pici ládikákban lovas alakot ábrázoló fibulát, ruhakapcsot, borostyángyöngyöt és illatszeres üveget találtak, ami tejesüveg is lehetett. Az egyikből az egyiptomi istennő, Besz bronzamulettje került elő, őt pedig a terhes nők, a szülő asszonyok és a csecsemők védőjének tartották. Ez igazolja, hogy csecsemősírokra bukkantak a kutatók.

– A mostani Budai út helyén a régebbi korokban is a Budára vezető út húzódott. A római korban amellett temetkeztek, akkoriban ez volt a szokás. A limesre pedig ráépült a középkori út. Akkor is fontos útvonalnak számított és a forgalmas szakasz mellett településnyien laktak – tájékoztatta lapunkat Szőnyi Eszter. Ennek nyomai-
ként kerültek elő mély vermek, amelyekben kereskedelmi mennyiségű élelmet, gabonát tárolhattak. Az egyikből azonban egy hajdan talán eldobott, csontveretes ládika is előkerült, ami unikumnak számít. Ezért már a Nemzeti Múzeumban restaurálják. Remélhetőleg sikerül újjávarázsolni, ugyanis attól különleges, hogy a középkori ereklyetartó ládikák többnyire fémből készültek, ebben viszont valószínűleg adománylevelet tartottak.

– Ahogy az a régészetben lenni szokott, apránként derülnek ki a titkok. Az ásatások mindig szolgálnak meglepetéssel, még a tapasztalt szakemberek számára is – zárta gondolatait a régész.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Statikai vizsgálat a vasútállomáson

Az utasok ismét használhatják a győri vasútállomás főbejáratát, amelyet le kellett zárni, mert a homlokzatot díszítő burkolat több helyen meglazult, s bármikor leeshetett volna egy-egy darabja. Az életveszélyt elhárították, de teljes statikai vizsgálatot rendeltek el. A MÁV hivatalos közleménye szerint a homlokzat egy részének megerősítését kellett elvégezni a napokban. Tovább olvasom