Kisalföld logö

2017. 05. 26. péntek - Fülöp, Evelin 12°C | 22°C Még több cikk.

''Csőbe húzta'' a leendő vasútállomást

Győr - Szó szerint csőbe húzta az európai nagy sebességű vasutat (NSV), legalábbis a reménybeli győri állomás területén Horváth Tamás. A fiatal építészmérnök most diplomázott, munkáját jelesre értékelték bírálói.

A győri születésű Horváth Tamás gyerekkorától építésznek készült, így célirányosan választotta középiskolájául a Hildet, majd a Széchenyi-egyetemet, ahol most szerezte meg diplomáját, jeles minősítéssel. A tanulásnak ezzel nincs vége, doktorira jelentkezett, ám közben, mint mondja, „dolgozgat" is. Diplomamunkája a tervezett, Franciaországban és Németországban már működő s továbbépülő európai nagy sebességű vasút (részletesen lapunk április 20-i számában írtunk róla) reménybeli győri állomásának megtervezése volt.

Amikor a diplomamunka témája után kutatott, Németh Ivántól kért ötletet. Az akkori városi főépítész azt javasolta: a rendezési tervben tulajdonképpen már megvan az NSV nyomvonalának helye az autópálya déli oldalán, álmodjon oda egy vasútállomást. Horváth Tamás, mint mondja, kétségekkel fogadta. Igen nagy beruházás a nagy sebességű vasút, lesz-e rá pénz valamikor, s szükség van-e rá egyáltalán? A szükségességéről hamar meggyőződött, miután alaposan utánajárt, mi is ez a vasútvonal. Aztán belefogott az állomásterv kidolgozásába.

A terület adott, s az is biztos, hogy az NSV-nek itt a magasban kell húzódnia, a Rába és a főutak fölött. Úgy gondolta, spirális csőbe húzza hát az állomást, legalábbis a 400 méter hosszú peront. (Megjegyzi: ezek után a görbült felületek után tudja csak igazából értékelni a derékszögű geometriát!)

Fontos találkozóhely lehetne ez az állomás, aszerint is kellett tervezni. A magasban lévő nagy sebességű vasúton kívül a felszínen futna egy vágány Pápa–Szombathely felé, egy helyi érdekű pedig Győrújbarát felé.
Aztán itt van az autópálya, főút is, és az is meghatározó szempont, hogy az NSV-állomás és a város között a lehető leggyorsabb legyen a buszközlekedés... A leendő állomás parkolóval, buszpályaudvarral, taxiállomással így valóságos forgalmi sziget, amelynek a peremére érkeznek meg az utasok, úgy jutnak a központosan szimmetrikus forgalmi és kiszolgálóépületbe.

A földszinti vágányokhoz aluljáró vezet, az NSV peronjára mozgólépcsőn, liften lehet eljutni. Számolni kellett azzal is, hogy az NSV nem mindegyik szerelvénye áll meg itt, hanem átzúg közel 300 kilométeres óránkénti sebességgel. A vonatot az utasoktól biztonsági üvegfal választja el, automatikusan nyíló ajtókkal...

Izgalmas, sokrétű munka volt, mondja a fiatal mérnök. Ha lesz az NSV magyar szakaszából valaha valami, biztosan pályázatot hirdetnek majd rá, így hát „jól jöhet" még ez a diplomamunka...

Jutasi Ferenc

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kiemelkedően sikeres volt a Győri Nyár

Győr - Egy rendezvény az esőnek, kettő a kánikulának esett áldozatául, de azért van még miről beszélni a több mint 100 programból álló Győri Nyár mérlegével kapcsolatban. A szervező iroda szerint a legfontosabb, hogy a fesztivál bekerült az országos vérkeringésbe. Tovább olvasom