Kisalföld logö

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -3°C | 5°C Még több cikk.

Csatasorba állhatnak a magánbuszok Győr és Budapest között?

Információnk szerint napokon belül eldőlhet, hogy egy magántársaság indíthat-e járatokat a megyeszékhely és a főváros között. A kérdés az, hogy ezzel jól járnának-e az utasok?

Júliusi végén került köztudatba az a hír, miszerint belföldi autóbuszjáratokat indítana egy magántársaság. (Erről egyébként már korábban is keringtek "szóbeszédek", de komolyra bizonyosan idén nyár közepén fordult az ügy.)


A Jobbik tiltakozik a terv ellen

"Jobbik Győri alapszervezete, tiltakozik az újabb a lakosságot érintő, alapvető szolgáltatás privatizációja ellen" - juttatta el cikkünk kapcsán közleményét a párt helyi szervezete. 



Négy óra alatt Győrből Debrecenbe?

A cég Budapestet öt megyeszékhellyel – Győr, Zalaegerszeg, Szeged, Miskolc és Debrecen – kötné össze.


Ha indíthat is járatokat az Orangeways, akkor sem állnak majd meg buszaik a kisebb megállókban.
Ha indíthat is járatokat az Orangeways, akkor sem állnak majd meg buszaik a kisebb megállókban.


Kovács Miklós, az Orangeways vezérigazgatója úgy nyilatkozott, hogy "a járatok legalább két okból újdonságnak számítanának: egyrészt expresszjáratok lennének, vagyis például négy óra alatt el lehetne jutni Debrecenből Győrbe.

Másrészt pedig a szolgáltatások terén: minden járaton lenne internet, az utasok ingyen kapnák meg a napilapokat, valamint az utaskísérők italt szolgálnának fel".

A tervek szerint az egymáshoz a fővárosban csatlakozó járatok közötti átszállásra 15 perc állna rendelkezésre.

KHEM: napokon belül kiderülhet

"Az Orangeways járatindítási kérelme ügyében a közeli napokban várható döntés" – válaszolt megkeresésünkre szűkszavúan, ám lényegre törően a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztériumtól sajtóreferense, Arzt Gergely.

Nem mennénk most bele tippelgetésbe a döntést illetően – inkább várjuk meg ezt a pár napot.

Az Orangeways vezérigazgatója szerint egyébként kérelmüket arra alapozták, hogy "a közlekedési tárca pályáztatás nélkül is engedélyt adhat helyközi, távolsági buszjáratokat üzemeltető cégek piacra lépésére – feltéve, hogy az új szereplő olyan szolgáltatásokat kínál, amelyek egyetlen versenytársánál sem érhetők el".

A legérdekesebb rész a magáncég pályázatában, hogy állításuk szerint az állami veszteségtérítésről és a fogyasztóiár-kiegészítésről is lemondanak. Vagyis költségvetési támogatás nélkül, kizárólag piaci alapon működtetnék autóbuszaikat, bár elemzők szerint erősen kétséges, hogy így hosszútávon meg tudna állni a lábán a vállalkozás.

"Az Orangeways a húsos fazékból a legjobb falatokat hasítaná ki"


"Nem tisztem megítélni a szóban forgó pályázatot, de azt gondolom, hogy gazdasági szempontból nem reális ez az ajánlat" – kezdte portálunknak Pócza Mihály, a Kisalföld Volán vezérigazgatója.

"A piaci versenyhelyzetre hivatkozni pedig nem helytálló, hisz ha zöld lámpát kap az Orangeways terve, akkor egyértelműen a Volán-társaságok jelenlegi piacára pályázik, és így a Volánok kerülnek hátrányba.

A Volánok az állammal kötött közszolgáltatói szerződés alapján kötelesek a szolgáltatást a teljes hálózaton biztosítani. Nekünk menetrend alapján olyan települések között is szolgáltatást kell nyújtanunk, ahol veszteséges az utasok szállítása, miközben az Orangeways a húsos fazékból a legjobb falatokat hasítaná ki. Mindezt nem tartom egyenlő feltételeknek.

Arról nem szólva, hogy így az eddigieknél is nehezebb volna az egyre nagyobb számban veszteséges területeken kiszolgálni az utasok igényeit, s a fejlesztéseket biztosítani" – folytatta Pócza Mihály.

Győr és Budapest között csak vonatok járnának a jövőben?

"2012-ig van érvényes szerződése a Volán-társaságoknak az állammal – ezt persze bármikor fel lehet bontani –, emellett ugyanarra a szolgáltatásra szerződést kötni egy magáncéggel nagy öngólnak tűnik számomra.

A jelenlegi helyzet meglehetősen képlékeny. A helyközi közösségi közlekedés folyamatban lévő átalakításával összefüggésben a KHEM-nek van olyan elképzelése is, miszerint Győr és Budapest között a jövőben csak vonatok szállíthatnak utasokat.

Egy biztos: a gondokat csak mélyítené a magánkézben lévő távolsági buszok indítása" – zárta szavait a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója.


Sokan buszoznak, kevesen vonatoznak

Friss statisztikák szerint egy átlagos napon a Volán-buszok 6 milliós utasforgalmat bonyolítanak országosan, miközben a MÁV csak 350 ezer utast szállít.

Ebből a csekély számú utasból 250 ezer Budapest elővárosi térségéből érkezik, vagyis a fővárost leszámítva mindössze 100 ezer ember vonatozik nap mint nap.  

Olvasóink írták

47 hozzászólás
  • 47. mbukovics 2009. szeptember 26. 17:52
    „Ha már pont szóba jött Kolozsvár, mesélek én is arról, mi a különbség az Orangeways és a Volánbusz között a Budapest-Kolozsvár szakaszon (amúgy simán lehet, belföldön máshogy nyomja Kedves Ferenc cége, nem tudom, bár a buszon osztogatott Magyar Hírlap alapján szerintem Kedveséknek Kolozsvár is belföld :-). Nekem odafelé a Volánnal, visszafelé meg a másikkal sikerült mennem, nézzük, hogyan.

    A Volán kábé másfélszeresébe került az Orangewaysnek. Kisbusszal mentünk, Árpi volt a sofőr, mamák és papák sztorizgattak végig az úton, ami nem rossz dolog, de hogy klíma nem volt és hogy az ülések kényelmetlenek voltak - no meg persze, hogy 100-nál gyorsabban nemigen haladtunk sehol, az azért elég szar volt. Kábé 8 és fél óra volt az út, és az utasok szerint Árpi még a legjobb sofőr, hiszen "mindig úgy siet".

    Ehhez képest az Orangeways azért teljesen más volt. Klíma, nagy ülőhelyek, tévé- és rádióadások, mint a repülőkön, ingyen Magyar Hírlap (mondjuk ez ízlés kérdése) plusz ingyenes italautomata. Extrább üdítőket és szendvicseket teljesen korrekt árakon lehet vásárolni a fedélzeten - olcsóbban, mint a pályaudvarokon és benzinkutakon. A személyzet is korrekt volt, és ha valaki aludni szeretett volna, kapott szemlefedő izét meg kispárnát. Budapestre 6 és fél óra alatt érkeztünk meg - ez pont két órával volt kevesebb a Volánnál. Ja, és még olcsóbb is volt.

    "Jobbik Győri alapszervezete, tiltakozik az újabb a lakosságot érintő, alapvető szolgáltatás privatizációja ellen" -- A Jobbik meg valamit félreértett: az Orangeways nem privatizálni akarja a Volánt, hanem konkurálni akar vele. Amivel az utasok remélhetőleg jól járnak.”
  • 46. Goldmund 2009. szeptember 22. 21:38
    „30. bugyortudor 2009.09.17. 13:43
    "Lobbi. Ha a Ti munkahelyetek lenne veszélyben, Ti is lobbiznátok érte. Pócza úrnak most, és nap mint nap több ezer ember munkájáért kell lobbizni, nem a saját kényelméért. "

    No, meg a saját, havi egymilliós fizetéséért. Amit ugye néhány nap óta mi is tudhatunk. :-)))

    Egyébként én teljesen korrektnek tartom, hogy egy társaság drágábban, kizárólag teljes áron utaztatva, magasabban színvonalon elvigyen valahová. Ez kb. olyan, mint vonatoknál az Intercity, csak itt nem ugyanaz a cég üzemelteti a normál és az emelt szintű szolgáltatást. Horribile dictu: akár a Kisalföld Volánnak is eszébe juthatott volna ez a "drágábban jobbat nyújtunk" ötlet. És akkor nem az Orangeway zsebébe menne a bevétel.
    Tulajdonképpen a taxi is ilyen: drágább a tömegközlekedésnél, de magasabb színvonalon szállít. Mégsem tiltják meg, hogy taxik járjanak Győrben, mondván elveszik az utasokat a helyijáratú buszok elől.”
  • 45. Imcsi 2009. szeptember 20. 08:45
    „civac! Bp-Kolozsvár 5000 huf
    Bp- Pozsony 2500 huf”
  • 44. civac 2009. szeptember 19. 09:41
    „még mindig olcsóbb teljesárú Orangewayses jeggyel elutazni Budapestről Kolozsvárra, mint Győrbe; a buszok kényelmesek, gyorsak.
    ami valóban rossz, hogy a húsosfazék körül tolong, és nem fog menni pl. Albertkázmérpusztára narancsos busz. De a Kávé miért tőlük fél, amikor most egy ec-vel hamarabb bp-re érek, mint a busszal, ami ráadásul eléggé fapados - emlékeim szerint”
  • 43. Goldman 2009. szeptember 18. 08:41
    „buszvezető: a narancsos semmit sem ígért meg. Ő feltételes módon nyilatkozott.
    Egyébként szerintem meg lehet valósítani anyagilag a tervet.
    Kérdés már csak az, hogy a Kávé és a Vébusz mikor köp bele a levesbe, vagyis hogyan indítanak párhuzamos járatokat mellettük.
    Mert annyiban nem fogják a "húsos fazekat" kiüríteni az tuti.”
  • 42. buszvezető 2009. szeptember 18. 07:35
    „Orangeways ígérete úgy gondolom olyan mint a választási ígéretek, vagyis a fele sem igaz! Először is egészen biztos nem lehet 4 óra alatt megtenni az utat, hiszen rengeteg jogszabályt be kell tartani, másrészt nem csak egy busz közlekedik az utakon. Továbbá az utasok összetétele, diákok, nyugdíjjasok, dolgozni járók. A maradék "rokonlátogatásra" utazó az igen kevés! A kedvezménnyel járók biztos nem ülnek át másik szolgáltatóhoz, mert ott vastagon fizetni kellene! Tehát vihar a biliben!”
  • 41. kukszi76 2009. szeptember 17. 21:36
    „Szívesen megnézném annak illetve azoknak a buszvezetőknek tachográf adatait akik 4 óra alatt odaérnek Győrből Debrecenbe minden szabály betartásával (ideértve Kresz illetve vezetési és pihenőidő) betartásával!
    Vagy csak a Magyar szállítókra vonatkoznak a törvények? Ezt ugyanis lehetetlen ennyi idő alatt teljesíteni !”
  • 40. Goldman 2009. szeptember 17. 20:40
    „Még annyit: ha a MÁV-nak a szolgáltatása legalább félig nyugat-európai szintű lenne akkor biztos több utasa lenne.
    Sajnos ott is a pénzt szórják ki egymás között.”
  • 39. Goldman 2009. szeptember 17. 20:36
    „tenykozlo: "nem ő dugdossa be a radiátorba a papírdarabkákat ezzel tűz veszélyt okozva"
    Hát ami azt illeti fizikából nem a legjobb voltál...

    Az, hogy óránként indulnak buszok az azt jelenti, hogy van rá igény. Nemde?
    Az utazási kultúra egyébként valóban balkáni állapotú.
    Azt senki nem állította, hogy az orange ingyen fog arra rászoruló utasokat vinni.
    Sőt! Mivel magáncég és le is mondott a dotációról ez azt jelenti, hogy minden utasnak fizetni kell a szolgáltatásért.
    Már csak azért is, mert nem közhasznú feladatot lát el. Szolgáltat. Ennyi...
    Még annyit: csak azt lehet csicskáztatni aki hagyja is magát.”
  • 38. tenykozlo 2009. szeptember 17. 19:41
    „Kedves hozzászólók!!!Sajnos mindenki a fotelből válaszolgat az itt elhangzottakra!1 Aki azt mondja teljesíthető 4óra alatt a Győr-Debrecen útvonal az soha nem vezetett buszt és nincs is jogosítványa rá!2.lehet szidni a Volánokat de az Orangeways soha nem fog ingyen utasokat szállítani aki nem hiszi nézze meg a honlapját!3 a buszok tisztaságára, állapotára sajna az utazó közönség még csak nem is akar vigyázni,ugyan is nem a sofőr tördeli le a műanyag üléstartókat,nem a sofőr dobálja el a szemetet,kaja maradékot,sz...pelenkát,taknyos zsebkendőt,nem ő dugdossa be a radiátorba a papírdarabkákat ezzel tűz veszélyt okozva HA NEM A DRÁGA UTAS!!!Azt hiszik a kedves utasok hogy a jegy árával a sofőrt is megveszik,pedig nem ők csak a szállítást fizeti nem a sofőr csicskáztatását!!!Szerintetek az Orangeways mennyi buszt fog nektek egy nap indítani a főváros felé????Nagyon el vagytok kényeztetve az óránkénti busz indulással!!!GONDOLKODJATOK mielőtt hülyeségeket irtok!!!”
  • 37. Goldman 2009. szeptember 17. 17:10
    „"miközben az Orangeways a húsos fazékból a legjobb falatokat hasítaná ki"....
    Vagyis a részvények után kevesebb osztalékot kapnának a részvényesek.
    Vajon ki(k)nek a kezében lehet a legtöbb abból a 49 %-ból?
    Tökéletes mondat volt.

    " a fejlesztéseket biztosítani"
    Hát igen. A Credo-nal is csökkenni fog a részvényesek osztaléka. Vajh, kiké?
    bugyortudor talán tudja.

    bugyortudor: "nagyon lobbizni nem tud a versenytársak ellen"
    Azt nem, de mást igen.”
  • 36. urbaniastapista 2009. szeptember 17. 15:50
    „28.
    Amit leírtál, az azt jelenti, hogy egy idő után nem lesz busz a félreeső kistelepülésekre, ritkán lakott városrészekbe.
    (pl: első körben Vénekre, Mecsérre, Rétalapra, Likócsra, Sárásra, Gyirmótra).
    Ez a marha nagy szabadvadkapitalizmus épp most bukott egy nagyot, a jövőben kicsit máshogy kéne.”
  • 35. kukszi76 2009. szeptember 17. 15:17
    „Azt viszont nem kell figyelmen kívül hagyni,hogy a volán társaságoknak sok az ingyen utazó utasa amit az állam határoz meg a támogatások viszont elmaradnak ezt viszont az Orangeways nem fogja csinálni! Itt mindenki fizet!”
  • 34. t-a-ibi 2009. szeptember 17. 14:38
    „az Orangeways

    Na megint hülyének akarnak bennünket nézni!
    Vissza fogjuk venni, az összes szolgáltatást!”
  • 33. urbaniastapista 2009. szeptember 17. 14:35
    „22.
    Az bakfitty ahhoz képest, mennyit koptat-gyűr az utakon.
    Pl. egy Győr-Zirc útért mennyi útdíjat fizet a busz ? Semmit. Mennyi pályahasználati díjat a személyvasút? Kb. annyit, mint a jegyárbevétel. Szép kormos világ.”
  • 32. bugyortudor 2009. szeptember 17. 13:59
    „"Az a cég nyer, amelyik minőségibb szolgáltatást nyújt."
    bizonyos rétegeknek (tegyük hozzá a teljesség kedvéért).”
  • 31. Morpheus 2009. szeptember 17. 13:52
    „Én támogatnám az Orangewayst, ha a saját érdekeimet nézem... Ha Győr - Debrecen 4 óra, akkor Győr - Miskolc cirka 3 és fél, ami már a vonatnak is méltó versenytársa. Továbbá biztosítják a csatlakozást. Ha az árak is emberközeliek lesznek, akkor tényleg nincs miről beszélni. A Volán is megtehetné ugyanezt, nem tette. Érdekes, nyugaton a volánok és a vasút is együtt működik. Fel kellene nőni. Az a cég nyer, amelyik minőségibb szolgáltatást nyújt.”
  • 30. bugyortudor 2009. szeptember 17. 13:43
    „Igen, megy a lobbi. A Volán, mint javarészt állami tulajdonú cég, nagyon lobbizni nem tud a versenytársak ellen, maxiumum véleményt mond. Pláne, ha most régiósítva lesz minden. Majd kíváncsi leszek ki fog annak örülni, hogy bármilyen gondja baja lesz, mehet mondjuk Szombathelyre, mert itt Győrben nem lesz Volán. Akkor aztán végképp nem fogják figyelembe venni a győri emberek igényeit, ha a távolból fogják irányítani az egészet. A szolgáltatást is majd az önkormányzatnak kell megrendelni (ahogy tulajdonképp most is megy, csak most még szapulhatják az utasok a Volánt, mert nincs reklámozva, hogy a közgyűlés még a Volán felett van a döntésben).

    Lobbi. Ha a Ti munkahelyetek lenne veszélyben, Ti is lobbiznátok érte. Pócza úrnak most, és nap mint nap több ezer ember munkájáért kell lobbizni, nem a saját kényelméért. Én egy napig nem lennék a helyében, ha ilyen döntéseket kéne meghoznom.
    Inkább azt tudom elképzelni, hogy valami nagykutyának lett érdekeltsége az Orangeways-ben, és most ő lobbizik inkább, és nem fordítva.

    Lehet szidni a Volánt, mint minden más céget. Amikor a Tesco-ról van szó, azt szapuljátok, amikor a Spárról akkor azt, ha a MÁV-ról, akkor azt, az ÉGÁZ-ról és a Vízműről már ne is ejtsek szót.
    De addig, amíg a Tesco és a Spár valóban viszi ki a pénzeteket az országból, és mások gazdagodnak meg rajtatok, addig a Volán próbál a sz@r tetején egyensúlyozni úgy, hogy nagy emberek a városvezetésben és az ország vezetésében egy tollvonással semmissé tehetik a céget.
    Elképzelhető, hogy megváltod a jegyet drágán Drezdába, másnap a cég bejelenti, hogy csődbe ment, nem visz el, vagy nem hoz haza. A Volánnál ilyen nincs. Itt aki eddig jegyet váltott, az max. azért maradt le járatról, mert lekéste.
    B.”
  • 29. colomano 2009. szeptember 17. 13:01
    „Imcsi, nekem 1 órámba telt, úgy közben ettünk egyet a Camponában.
    Lehet, hogy tényleg szerencsés ember vagyok? :)”
  • 28. Primax 2009. szeptember 17. 12:57
    „Kár ezen vitatkozni. Kapitalizmus van, vagy mi a fene.
    Tehát : igenis - minden tekintetben, a gazdaság, a piac minden szegmensében - legyenek versenytársak, akikkel meg kell küzdeni.
    A Kisalföld Volán jól láthatóan "be van rezelve", erősen lobbizik, hogy monopolhelyzetben maradhasson.
    Csakhogy manapság nem ezt a világot éljük, miért lenne baj, ha - akár - négy -öt társaság is a küzdőtéren lenne ?
    A gyengék és hazudozók úgyis hamar elhullanának...és jönnének az ifjú titánok megint, akik ismét versenyre késztetnék a placcot uralókat.
    Végső soron csak mi - utasok - járhatunk jól, hiszen a színvonal nem eshetne a béka feneke alá...egy tré cégnek nem lenne forgalma...
    A Kisalföld Volán nem akar versenyt, hanem csak egyeduralkodóként kaszálni szeretne. Továbbra is...
    Tessék felvenni a kesztűt, és induljon a boksz ! ! !”
47 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Tűz egy győri lakatosüzemben - hárman megsérültek

Hárman égési sérüléseket szenvedtek abban a tűzben, amely egy Győr határában lévő lakatosüzemben… Tovább olvasom