Kisalföld logö

2017. 11. 18. szombat - Jenő 3°C | 8°C Még több cikk.

Buszokkal szállítanák a vonatozókat

A közlekedési tárca most azt vizsgálja, hogy hogyan válthatná le autóbusszal a vonatokat 37 szakaszon. A változtatás az államnak szerény hasznot hozna: alig hárommilliárd forint lehet évente a megtakarítás - írja a Népszabadság.
Decemberben jön az új menetrend, addigra ki kell derülni, hogy hol közlekednek vonatok, és melyek azok a szakaszok, amelyeken a korábbi vasúti közlekedést buszokkal oldják meg a jövőben.

Negyvenhat vasútvonal 1360 kilométerén lát elvi lehetőséget a vasúti személyszállítás leállítására és autóbuszos helyettesítésére a közlekedési tárca. Antali Károly kormánybiztos és csapata azonban egyelőre egy ennél visszafogottabb beavatkozás részletein dolgozik: szakértői körben bemutatott tervében "csak" 37 vasúti viszonylatban vette számba a szolgáltatóváltás feltételeit. Megvizsgálták a Hegyeshalom-Csorna, a Győrszabadhegy-Veszprém, valamint a Rajka/Hegyeshalom-Mosonmagyaróvár szakaszokat is.

A 37 vonalszakaszon az átállás költsége mintegy 385 millió forint lenne. Ahhoz pedig, hogy a vonatról leszállított utasok mindig eljuthassanak úti céljukhoz, összesen húsz autóbuszra lenne szükség. Ezeknek - ha igaz - még újnak sem kellene lenniük. A megtakarítás az állam részéről Magyar Hírlap információi szerint 3,1 milliárd forint lenne (összehasonlításul: az állam közel 130 millárd forintot fizet költségtérítésként a vasúti szolgáltatásokért).

A többi között buszra kellene szállniuk az utasoknak például a Kisbér-Komárom-Székesfehérvár vonalon. Az itteni utazási igények kielégítéséhez a szaktárca szerint összesen három autóbuszt kellene forgalomba állítani. Az átállás teljes költsége kevesebb mint 52 millió forint lenne. Zirc és Veszprém között újabb autóbuszokra sincs szükség. Itt a vonatok pluszkapacitás-kibocsátás nélkül leállíthatók. A Rajka/Hegyeshalom-Mosonmagyaróvár viszonylatban szintén nem számolnak új buszok szolgálatba állításával - a szakértők véleménye szerint a vasút által kiszolgált települések egy mosonmagyaróvári átszállás beiktatásával közúton is elérhetők. (A vizsgálat alapján készült térkép itt érhető el.)

A vizsgálat a Győr-Budapest közötti vasúti és autóbuszos közlekedését is érintette: a minisztériumi szakértők elégedettek a vasúttal. Olyannyira, hogy célszerűnek tartják támogatni, és az autóbuszt versenyhátrányba hozni. Ezt azt jelenti, hogy a buszok csak a vonatok után indulhatnának, a buszos szolgáltatók pedig járataikért nem kaphatnának veszteségtérítést a költségvetéstől - írja a nol.hu.

Olvasóink írták

  • 7. urbaniastapista 2009. október 08. 19:13
    „Szólnék a hörgőknek, hogy ez az egész a VolánPuchsz utolsó rángatózása, mellyel még akar egyet szorítani a vasút torkára tekert kötélen.
    A világ okosabbik felén a közutat használók is megfizetik a pályahasználati díjat, az okozott kárral arányos mértékben. Ez nálunk nem így van, inkább engedjük a 86-os úton masírozni fél Európa kamioncsordáit, továbbá buszvonatok húznak be-ki a városból csúcsidőben, töredékét megfizetve az általuk okozott útkoptatásnak.
    A világ okosabbik felén a kötött pályát fejlesztik, mert hatékonyabb, kevéssé környezetszennyező.
    Az előirányzott 80-60-40-35 milliárd megspórolását az útgyűrők megadóztatásával könnyedén elő lehetne termteni, csak körül kellene nézni egy kicsit a nyugatról környező országokban. Meg akarat kellene.”
  • 6. omarhulm 2009. október 08. 15:40
    „Az egészben talán a legjobb dolog, hogy napi 20 perccel kevesebbet húzzák le a sorompót a Szent Imre úton (és végig a vonalon)...”
  • 5. Jandex 2009. október 08. 14:59
    „Vonatokkal meg a buszozókat,ugye??? :)))))))”
  • 4. Jandex 2009. október 08. 14:47
    „Nem Úr aki nem pazal,főleg ha nem ő fizeti,ugye?Na elmennek most már a jó q........................!!!!!!!”
  • 3. omarhulm 2009. október 08. 14:29
    „Adják oda nekem, majd én szerényen megélek belőle... pff...”
  • 2. Agent 2009. október 08. 13:38
    „Azért szerény a három milliárd, hogy semmiségnek tűnjön a pár tízmilliós végkielégítés/sikkasztás/egyéb lopás:):)”
  • 1. Primax 2009. október 08. 13:00
    „" A változtatás az államnak szerény hasznot hozna: alig hárommilliárd forint lehet évente a megtakarítás - írja a Népszabadság."
    Szóval :
    Háromezer-millió forint ( 3.000.000.000,- Ft ) az "szerény"....
    Akkor :
    Mennyi a "nem szerény" ?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy nap az egészségért

Pannonhalmán több mint ötszáz cukorbeteg él – a helyi
diabéteszklub kezdeményezésére… Tovább olvasom