Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Buszok, vonatok: egyre kevesebb az utas

Magyarország - A helyi buszokról minden hetedik, a vonatokról és a helyközi buszokról minden tizenkettedik utas eltűnt 2004 óta.
A tömegközlekedés mind kisebb szerepet tölt be Magyarországon, helyette egyre többen egyre többször „veszik elő" az autót – ez a következtetés vonható le a Központi Statisztikai Hivatal által nemrégiben közölt adatokból. Ezek szerint míg 2004-ben még 162 millió 700 ezer utast szállítottak hazánkban a vonatok, addig tavaly 8 százalékkal kevesebbet, 149 millió 800 ezret.

Ugyanilyen mértékben, 8 százalékkal esett vissza a helyközi autóbuszok kihasználtsága, amelyeken az utazók száma 569 millió 900 ezerről 524 millió 700 ezerre csökkent. Ráadásul időközben egy átlagos vasúti utazás 65 kilométeresről 58 kilométeresre rövidült (az átlagos buszút maradt 21 kilométeres). A helyi buszjáratokon ugyancsak lassan, de biztosan fogynak az „érdeklődők", a 2004-es rubrikában szereplő 1 milliárd 512 millió fő helyett a tavalyiban már egyhetedével kevesebb, csupán 1 milliárd 296 millió volt.


Kevéssé vigasztalhatja a vasúttársaságokat és a Volánokat, hogy az Európai Unió statisztikai szervezete, az Eurostat becslése szerint

Magyarországon 2006-ban az utazások nagyjából hattized-négytized arányban oszlottak meg a személygépkocsik, illetve az
autóbusz, a vonat, a villamos, a troli és a metró között.

A 27 tagállam sorában ez volt a legmagasabb tömegközlekedési arány, amely uniós átlagban csupán 18 százalékot, azon belül az új tagállamok átlagában mintegy 25 százalékot tett ki.

Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója lapunk kérdésére elmondta: ahogyan Európában és Magyarországon, úgy a megyében is kevesebb lett az utas. Ennek szerinte két oka van. Egyrészt csökken az olyan foglalkoztatottak száma, akiknek a munkáltató megtéríti a közlekedés költségeit, másrészt az életszínvonal emelkedésével mind több családban van autó, amit egyre gyakrabban használnak, akár munkába, iskolába járásra is.

A szakember úgy véli, a folyamat megállításához a közösségi közlekedés jelenleginél nagyobb támogatására lenne szükség, ezt a terhet azonban úgy látszik, sem az állam, sem az önkormányzatok nem bírják el. Pócza Mihály érdekességképpen megjegyezte: a helyközi buszok tarifái annak ellenére nem változtak több mint egy éve, hogy időközben például jelentősen emelkedett a gázolaj ára. Sokatmondó az is, hogy míg nálunk hozzávetőlegesen 5 euróba kerül egy diákbérlet, addig mondjuk Írországban 52-be, holott a szolgáltatás infrastruktúrája – a buszok, az üzemanyag – itt sem olcsóbb.

A vezérigazgató szavait a statisztika is megerősíti. Magyarország személygépkocsi-állománya 2001 és 2003 között évente 5–6 százalék körüli mértékben, majd 2004-től nagyjából évi 2–2 százalékkal gyarapodott. Az autók száma 2007 végére meghaladta a hárommilliót.

Olvasóink írták

30 hozzászólás
12
  • 30. Lui 2008. április 30. 18:51
    „Autó fenntaráshoz és vásárláshoz nem kellenek milliók, ez egy eltúlzott teória. Pár százezer forintból is lehet jó autót venni, ahogy én is vettem. Csak keresni kell, de van választék amiből. Ami a környezetvédelmet és levegőtisztaságot illeti, az illetékesek létrehozhatnának egy működő tömegközlekedési rendszert, eddig is volt rá idejük. Berlinben eszembe se jutna autóba ülni, de már Bécsben sem.A jelenlegi helyzetben, dolgozó emberként nem engedhetem meg magamnak, hogy busszal járjak. Mikor érnék oda ahova, és vissza, és még sorolhatnám.”
  • 29. miracle 2008. április 30. 08:29
    „Uti: kell igen. Utóbbihoz belépési díj 3 millió Ft. Vagy legalább havi 30-40-50 ezres részlet. Most akkor számold újra. Hány évig lehetne abból bérletet venni? 12 és fél évig?”
  • 28. Uti 2008. április 30. 07:56
    „Eltűnnek az utasok a tömegközlekedésről? Sopron - Nagycenk, munkábajárás. Bérlet ára 2 embernek: 20000. Autóval benzinköltség: 15000. Nincs tömeg, kényelmes, nem kell rá várni. Kell még magyarázni?”
  • 27. truthteller 2008. április 29. 23:05
    „tömegközelekedés8!
    Nem tudom, hogy honnan vetted a holland példát. Én 4 éve voltam kint, akkor panaszkodtak a hollandok, hogy drága és pontatlan a vasúti közlekedés és helyette inkább, mindenki autózik, mert autópályákon gyorsabb az előrejutás..Igaz, akkor utazott velünk egy kerekesszékes is, átszállásnál hozták neki a rámpát a vasutasok, hogy ki és be tudjon gurulni. Amúgy nem kellett a vasútasoknak szólni, ők kérdezték meg a kerekesszékest, hogy hova utazik és előreszóltak az átszállás helyére, hogy készüljenek elő.
    Szerintem sokminden nem pénz kérdése..Ha a magyar vonatok se lennének koszosak, pontatlanok lehet, hogy többen választanák..
    Az elős vonal Pest és Vác között létesült, ma ugyanannyi ideig tart a vonatnak a menetidő, mint anno...
    A GySEV új vonalain szerintem hatalmasat javult a szolgáltatás minősége, hogy átjárnak az EUregios vonatok...
    A piros, koszos Bz-k helyett kényelmes, komfortos és tiszta vonatokra cserélni. Úgy tudom, többen is vonatoznak a Sopron-Sz.hely vonalon.”
  • 26. Freehill - 2008. április 29. 21:46
    „yello, tomegkozlekedes8: Én is nagyon örülnék, ha újra lenne Sopronban villamos, viszont az is tény, hogy ezzel mindenki átszállásra kényszerülne, aki most busszal közvetlenül bejut a belvárosba! És ez sajnos rontana a beruházás értékén... De abban egyetértek, hogy az autókat (a buszokat nem!) ki lehetne tiltani, és esetleg néhány buszvonalat (mondjuk a legforgalmasabb 1-est és 2-est) átalakítani trolivá (ez a Lőverekben is indokolt lenne).

    tomegkozlekedes8: Szimpatikus az ötlet, de gondoljunk bele, hogy kb. hány ember utazik Sopron és Schwechat között naponta, és milyen időelosztásban? Szerintem buszonként max. 1-2 utas lenne, ami nem tömegszerű igény, erre gazdaságosabb lenne valamilyen gyűjtőtaxi...

    Sopron és Bécs között elég jó a vasúti közlekedés már most is. Bár Sopron és Győr között lenne ilyen!”
  • 25. miracle 2008. április 29. 17:48
    „tomegkozlekedes8
    Az osztrákok nem vették meg a GYSEV-et. A Sopron-Gotthárd vonal felújítása EU-pénzből lesz (nem pedig magyar adóforintokból). Az utasperonok biztos nem a tehervonatoknak épülnek. A 120-as pályából is bőven fog profitálni a személyforgalom. A GYSEV kb 60%-ban magyar tulajdon, az ő bevételét fogja növelni, nem az RCA-jét, neki ebből minimális többletbevétele lesz.”
  • 24. yello 2008. április 29. 15:56
    „tomegkozlekedés8: tudod hányszor eszembejut a régi képek láttán, hogy mi lenne, ha a Várkerület-Ógabona-Petőfi-Széchenyi vonalon egy villamos körjárat lenne? Semmi autó meg busz, hanem ahogy Debrecenben is sétáló övezet és villamos! Kevesebb busz kellene városi szinten, rövidebb más területeket érintő menetrend lehetne - mert az alvégek kimaradtak a nagy terjeszkedésben.
    nem igazán támogatta még az ötletet egy nagy ember sem, pedig már nálam okosabbnak is eszébejutott.”
  • 23. tomegkozlekedes8 2008. április 29. 15:47
    „Azt olvastam valahol, hogy az osztrakok ugrasra keszen varhak, hogy megvegyek a soproni buszkozlekedest. Talan ez az elokeszites? Az biztos, hogy olyan arak lesznek amit senki sem tud megfizetni.
    Nezzuk meg Hollandiat, hogy miert jo a tomegkozlekedes es miaert valasztjak az emberek azt. Eloszor is a vasuti kozlekedes kituno, idoben jar, gyakran jar, a vasuti kocsik, es az ellenorok kultutaltak es vasuti rendorseg mukodik. Az 300km/h-val futo vasutat ez ebven fogjak atadni, ami Amsterdamot, Rotterdamot, Belgiummal es Franciaorszaggal es Spanyolorszaggal kotik ossze. Ezzel szemben Magyarorszagon vsak az tortent, hogy az osztrakok megtvettek a Gyesevet es a magyar kormany felujitja (az osztrakoknak) a Sopron-Szombathely vonalat, hogy az osztrakok minden teherforgalmukat, Sopronon, Bukon es Szombathelyen fogjak keresztul vinni. Ebbol pontosan hogyan jut elonyhoz a magyar allampolgar??? Ugy, hogy magyar allampolgarok adofizetesebol az osztrak teherfogalom viragozni fog, mig a soproni lakosok ejjel-nappal a tehervonatok duborgeset fogjak hallani.
    Kovetkezo osszevetes Hollandiaval, a busz kozlekedes. Tavolsagi busz kozlekedes nagyon gyenge, mert mindenki vagy vonattal jar vagy kocsival, de ennek ellenere vannak rendszeres es kulturalt buszok. A helyi jaratok mar sok helyen gazzal jarnak, hogy ne szennyezzek a levegot, es ahol nincs eleg forgalom, ott kisebb buszokkal szallitjak a forgalmat. A becsi belvarosban egyebkent ugyanezt lehet latni.
    A jelnelgi europai tendencia az a vasut fejlesztes es a VILLAMOS kozlekedes helyreallitasa. Tobb helyen ugye megszuntettek a villamosokat, es most visszaallitjak ezeket. Ha megnezzuk Miskolcot, Szegedet es Debrecent, akkor lathatjuk, hogy ok is a villamos fejlesztesbe invesztalnak.
    Tovabba, nem tudom, hogy Onok olvassak-e az osztrak hireket, de a Becs Pozsony kozotti vasuti kozlekedes helyreallitasan faradoznak a sogorok.
    Miert nem jut eszebe egyetlen soproni varosatyanak sem, hogy esetleg egy Sopron-Becs vagy Sopron Schwechat-Becs villamos tervezetet eljuttani EU penzforrasra?
    Egyebkent itt jut eszembe, hogy elkepeszto, hogy senki sem lat uzletet egy Sopron-Schwechat Repter busz inditasara, hiszen csak gepkocsival lehet eljutni a repuloterre. Erre lenne kereslet, hiszen ki akarja a repuloteren hagyni horibilis osszegert a kocsit, ha lenne mivel odamenni. En is tobbszor szeretnek repulni, de nincs mivel odamenni es hazajonni - ugye a taxi az nem egy koltsegkimelo megoldas...szoval oda kell inditani busz jaratokat, ahova lenne kereslet.”
  • 22. yello 2008. április 29. 15:47
    „miracle: jól mondod, tapasztalatom szerint annak sír a szája, akiről állam bácsi úgy tudja, hogy minimálbéres, aztán feketén százezreket visz a konyhára és van pofája támogatásért folyamodni minden szervezetnél...akinek meg tényleg hóvégéig ki van porciózva a fizetése az csendben van és megpróbál élni...túlélni...
    Ez a város olyan kicsi (lassan minden szempontból), hogy itt kár autózni, 30 perc alatt egyik végéből eljuthatsz a másikba minden megeröltetés nélkül. Közlekedés kultúra, -morál és felelősség a lakóhelyünkért sajna halovány derengés csak.
    Egymásnak esik itt is buszos meg utas, autós meg gyalogos, ahelyett, hogy azon lennénk hogy normálisan éljünk meg élni hagyjuk a másikat is...mert ha tetszik, ha nem egymás mellett vagyunk, egy úton haladunk, egyfelé.”
  • 21. miracle 2008. április 29. 15:25
    „yello
    Ez azért van, mert ugye olyan marha rosszabbul élünk (itt is megy a siránkozás, de azért a pármillás kocsira mindig van pénz, Putyilov is nagyvonalúan nem számítja költségek közé, buszozni ugye nem úgy kezd az ember, hogy először legombol 3 milliót, hány km-t is lehetne ebből lebuszozni ingyen: 150 ezret?)), másrészt meg egyesek fizikailag képtelenek 50 méternél többet gyalog megtenni. Mindig mindenhova kocsival, 100 m-re is. Utána be a net elé és kioktatják a népet, hogy a busz környezetszennyező...”
  • 20. barokk 2008. április 29. 15:00
    „Hátha olvassa az illetékes:

    Sopronban pocsék a menetrend! Van 15-20 perc, hogy egyetlen busz sem jön, majd mindjárt 3! Sok a megálló átfedés, ezért nem értem, hogyáltalában a 12 es minden óra 13-kor indul és 43-kor, a 2-es meg 15-kor és 45-kor. Mi értelme van így?”
  • 19. yello 2008. április 29. 14:17
    „jövő: kissé demagóg mentés és útjavítás járulékos költségeit az autósok nyakába varrni, mert pölö egy busz karambol esetén mondjuk nem 4, hanem 24 főt mentenek, de nem ez a lényeg.
    Amíg vasútvonalakat számolnak fel, merthogy gazdaságtalan pár utas miatt fenntartani, közben milliárdok folynak ki a MÁV kezéből, fejlődés nuku ( már rég lehetne gyorsforgalmú vasút a nagyobb városok között...) amíg nyomorult gázolajt zabáló buszok rohangálnak az utakon, addig felesleges hárítani.
    Viszont az valós és elég nagy probléma, hogy megszüntek az emberi kötelékek és reggel a buszmegállóban állva döbbenetes látni az autókban ülő egyke vezetőket. Ma már hiába lakik egy utcába két kolléga, mindenki külön autóval jár. Gyakran van apunak, anyunak is autója (nem cégesről beszélek), amit persze lehet megmagyarázni..nagy a család, sokfelől kell összeszedni őket délután. A gyerekek viszont nem szeretnek gyalogolni, buszozni, reggelente minden iskola előtt autómárka felvonulás...A lényeg, hogy ez a bolygó véges, de az igényeink határtalanok.
    Mindenki tudja hogy nem jó így, mégsem haladunk egyről a kettőre.”
  • 18. széna 2008. április 29. 14:01
    „Tíz évvel ezelőtt a soproni Volánnál felajánlottam egy konstrukciót arra vonatkozólag, hogy a busz oldalait reklámfelületként értékesíteném. Csak hümmögtek, nem tudták mit kezdjenek az ajánlattal. Ugyan volt egy hölgy aki foglakozott a reklámfelületek értékesítésével, de igencsak gúzsba volt kötve a keze. Bizonyos buszokra nem lehetett reklámot tenni mert új, azoldalára nem lehett búszoknak reklámot tenni mert leszedi a festéket, a hátuljára nem lehetett tenni mert olyan hülyén volt kiképezve a hátsó rész. Belülre nem érte meg tenni reklámot mert irreális árat kértek érte. Csak az akadályok, a körülményeskedés és a bürokrácia. Közben pedig már tíz éve egyre jobban sírnak hogy kevés a bevétel. Pedig nem elhanyagolható tétel lenne a reklábevétel. Akkor miért nem lehet az orrától a seggéig telerakni reklámmal?”
  • 17. oscar 2008. április 29. 13:46
    „Putyilov .Nem szeretnék veled vitatkozni mert látom neked van igazad. Szerettem volna rá mutatni arra hogy ha ma utazol és csak jegy árat számolsz az valóban nem csak jegyár.Ugyanis ha te autóval szeretnél utazni akkor neked autót is kell venni ,pontosabban rendelkezned kell autóval. és egy autónak a költségei nem csupán üzemanyag árból tevődik ki,hanem az üzemeltetés összes költségéből.Ha neked nem kell vezérmű szíjat cserélni az azt jelenti hogy neked valószinü hogy láncot kell cseréltetned ami szintén költség.Az hogy a gumi inkább kirepedezik és azért kell cserélni szerintem az is költség . Hogy nem kell téképet venned mert NET-en megtervezed az utvonalat szerintem az is költség.Úgyhogy gond és pénzmentes jó utat kívánok a költségmentes környezetbarát LADÁ-val.”
  • 16. Putyilov 2008. április 29. 13:24
    „Oscar!

    Az olajat így is úgy is lecserélik éves szervíznél,én nem cseréltetek vezérműszíjat,mert láncos az autóm.
    A gumik állásukban is elöregednek,tehát cserére érettek lesznek,tökmindegy hogy koptattad őket,vagy csak simán kirepedeznek. Milyen költségekről beszélsz?
    Ha csak nézegetni akarod az autódat,akkor tegyél ki egy képet,az olcsóbb.
    Térkép? Itt az internet,megtervezek magamnak bármilyen útvonalat,aztán kinyomtatom.

    Jövő!
    Láttad már,mi jön ki egy busz kipufogóján?? Az a 2 kg korom,ami induláskor távozik,sokszorosa az én autóm károsanyagkibocsájtásának. Én vegyek nekik környezetbarát buszokat??
    10 évig buszoztam Győrbe,a közel 20000 Ft-os bérletemért ácsoroghattam a buszon.Akkor miért is fizettem??”
  • 15. jövő 2008. április 29. 12:40
    „Sziszifusznak igaza van. Hosszú távon az autózás kerül többe, a környezetszennyezés, az utak javítása , építése, az allergiások tömege, a baleseteknél (ami egyre több) felmerülő mentés , a rendőrség , tűzoltóság és mentők, helikopter költsége, amit nem a jó Isten fog megfizetni, hanem mi mindnyájan..Sőt a gyerekeink unokáink szívjál ennek kárát. Csak az a baj, hogy sokan nem látnak előbbre a holnapnál.”
  • 14. csabi7105 2008. április 29. 12:03
    „Emberek! Ezek a jegy árak a parlamenti képviselői, minisztériumi, igazgatói fizetésekhez vannak kitalálva(de Ők szolgálati autóval, számla nélküli elszámolással még hülyébbek(ha lehet) lennének busszal, vonattal járni). Pócza úr esetleg az Írországi fizetésekről is mondhattot volna pár szót, ne csak a jegyárakról. Ha felemelik arra a szintre akkor neki sem lesz fizetése rövidesen.”
  • 13. yello 2008. április 29. 11:37
    „Ebben az évben hetente, kéthetente teszem meg a Sopron-Veszprém útvonalat oda-vissza és az első útnál számoltam, hátha spórolhatok és vezetés helyett olvasgathatok a buszon/vonaton.
    Vonat: menetidő oda 3:09 perc 186 km 3.600 Ftx2=oda-vissza 7.200 Ft átszállás:1 (a napi legrövidebb menetidő, a többi hosszabb!)
    Volán: menetidő oda 3:40 perc 157 km 2.600 Ftx2=oda-vissza 5.200 Ft átszállás: van járat ahol van, van ahol nincs (a napi legrövidebb menetidő, a többi hosszabb!)
    Autó: menetidő 1:45 perc 143 km fél tank oda-vissza=5.900 Ft (a menetidő minden alkalommal megközelítőleg ennyi volt)
    Mennék én vonattal, busszal, de mégis hogy?”
  • 12. sziszifusz 2008. április 29. 10:39
    „Az a baj, hogy a számítgatásból mindenki kihagyja a környezeti tényezöt, amit nem lehet (vagy nem akaródzik) rövid idötávon kimutatni: növekvö allergiahajlam, pusztuló légkör, zajszennyezés, ácsorgás a dugókban.. stb. Majd ha ezeket is ki kell fizetned, rájössz, hogy vonatozni sokkal olcsóbb. Csak egyenlöre még nem tartunk itt!! Ja sajnos nekem is van autóm, mert az idióta menetrend menedzserek miatt 75 km-t jóesetben 2,5 ó alatt tehetnék meg reggel, és 3,5ó alatt este (két VÁROS között!)”
  • 11. kevesebb utas? 2008. április 29. 10:38
    „mutatnék néhány busz a t. szerzőnek, hogy melyik busz üresebb
    az hogy a volán a saját igazolására gyárt egy statisztikát, attól még a busok dugig vannak ám
    egy naponta utazó diák tudja ezt

    ja és nem az államtól kéne nekik is kuncsorogni, hanem oldják meg maguk, például ha újra fizetnének a nyugdíjasok talán lenne kicsvel több pénz

    de ez az az ország, ahol minden ingyé´ kéne, meg az államtól mi?”
30 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Még két és fél hétig javítják a Rába-hidat

Győr - Még két és fél hétig tart a győri Béke híd dilatációs szerkezetének cseréje. A beruházás több… Tovább olvasom