Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 1°C | 6°C Még több cikk.

Büntetnék az utcán szemetelőt

Ha kell, akár büntetéssel is arra sarkallnák a lakókat Győrben, hogy ne az utcára szórják a szemet.
– Egyértelmű volt, hogy újabb öt évig folytatni akarja a Komszol igazgatását?

– Igen. Az elmúlt öt évben számos fejlődés történt a cégben, de a folyamat még nem ért véget. Elég csak a parkolóházra, a központi telephely fejlesztésére gondolni, vagy a milliárdos hulladékgazdálkodási programra, ami még hosszú évekre feladatot ad.

– Azért is kérdeztem, mert nekem úgy tűnt, az utolsó, tehát a tavalyi év meglehetősen viharosra sikeredett. Itt van például az ön által is említett parkolóház és magának a parkolásnak az ügye. Itt mit tervez a következő öt évben – már ami a céget illeti?

Kovács Barnabás
– A parkolási helyzet részint várospolitikai kérdés, amelyhez valóban nincs közünk. Hozzánk a parkolás műveleti része tartozik, erről már tudok beszélni: a belváros forgalma a Tihanyi úti aluljáró megépülése után biztosan átalakul, a kérdés az, hogy a parkolási övezeteket át kell-e formálni, s ha igen, hogyan.

Szintúgy meg kell nézni, hogy a belvárosi parkolási kapacitás növelésének milyen lehetséges módozatai vannak: gondolok itt újabb parkolóházra, mélygarázsra vagy akár egyéb süllyesztett parkolási megoldásokra...

Meg kell vizsgálni a belvárosnak a centrumhoz csatlakozó városrészekre gyakorolt hatását is. Ugyanis a belváros körül létezik egy gyűrű, ahol szintén gondot okoz a parkolás: ilyen Révfaluban a Dózsa rakpart, az Ady Endre utca, a Kálóczy tér környéke, de mondhatom a Hunyadi utcát az Eszperantó utat is... Ha a közlekedési célok ismertek lesznek, s mondjuk a belvárost gyalogosövezetté alakítják át, akkor ki kell dolgoz ni erre egy komplex rendszert, amely „elnyeli" az autókat, az embereket pedig bevezeti a centrumba – gyalogosan.

– Rendben, de ezt meg tudják csinálni öt év alatt?

– Biztosan nem. Szerintem ehhez legalább tizenöt év kell.

– Más téma: szemétszállítás. Mondom a panaszokat, amelyekkel az olvasók rendre megkeresik a lapot: a szállítás drága és lehetne sűrűbb, a szelektív gyűjtőkből pedig kevés van. Ezen a területen lesz változás az előttünk álló öt év alatt?

– Pszinte leszek: teljes körű megoldást csak 2008 után tudunk ígérni, amikorra megvalósulnak a már említett hulladékgazdálkodási beruházások. A tarifákat nem tudjuk csökkenteni, ezt is ki kell mondani: összetevőiből ugyanis az energiaár adott, s a másik, a munkabér szintjét sem csökkenthetjük.

„ Vegyük tudomásul, hogy a munka, amit végzünk, erkölcsileg nem a legelismertebbek között van. Senki nem azért megy középiskolába, hogy a hulladékszállító autó mögött kukarakodó lehessen. Munkaerőt úgy tudunk csak biztosítani, ha a bért a megfelelő szinten tudjuk tartani. Ezzel együtt az is beszédes tény, hogy a munkatársak negyven százaléka Szlovákiából érkezik."

A szelektív gyűjtés esetében anyagi lehetőségünk nincs arra, hogy számolatlanul emeljük az edényszámokat, ha lenne, akkor nem lenne szükség a már említett hulladékgazdálkodási programra. Annyit tudunk tenni – s ezt meg is tesszük –, hogy júniustól az akkor érkező kísérleti járművel gyakrabban ürítjük az edényeket. Májustól pedig azokat a gyűjtőszigeteket, ahol háromnál több edény van, szétbontjuk, s így több helyen lehet majd szelektíven gyűjteni a hulladékot. A szigetek pedig remélhetően tisztábbak lesznek, nem úgy, mint most.

– Parlagfű: idén is tartja magát a tavalyi ígéretéhez, hogy ha a bejelentést követő két napon belül nem vágják le a parlagfüvet, akkor „fájdalomdíjat" fizet a bejelentőnek?

– Persze. Semmi kockázat nincs, tavaly a munkatársaim megőrizték nekem az ötvenezer forintot. Az egyetlen eset, amelyért fizetni kellett, nem miattuk történt. Ez volt a tanulópénz... A parlagfű-mentesítést tehát idén is kiemelten kezeljük.

– A város tisztaságára kevesebb panasz érkezett hozzánk. Ön elégedett ezzel a területtel?

– Részint. Az elért szint jó, de nem vagyok megelégedett. A személyhez kötődő szennyezésben – a cigarettacsikk, a papír eldobásában, a kutyaürülék összeszedésében – kellene előrelépni. Programot szeretnénk indítani: a hulladékgyűjtők számát kellene jelentősen növelni, még akkor is, ha ez tíz-tizenöt millió forintos beruházást jelent. Ma Győrben mintegy háromezer hulladékgyűjtő van, de tizenötezerre lenne szükség. Mégis csak akkor van értelme a beruházásnak, ha ehhez szigorú közterület-felügyeleti ellenőrzés is társul.

– Újabb büntetés jöhet? Már most látom, mennyire örülnek majd ennek a győriek...

– De csak így lehet csinálni, a külföldi példák is ezt mutatják. Az emberek nyolcvan százaléka nem dobja el a csikket a tiszta utcán, s meggyőződésem, hogy ők örülnének ennek a változásnak. A húsz százalékat pedig rá kell szoktatni erre a viselkedésre.

– Több mint ötszázan dolgoznak a Komszolnál: nekik mit tud ígérni? Más területen több munkahely is megszűnt Győrben, az ő munkájuk öt év múlva is megmarad?

– Csak a munkavállalókon múlik. Hat éve nem volt leépítés a cégnél, s most sem tervezzük.

– Végül még egy kérdés: Ki találta ki a kissé furcsa „barátom a parkolóőr" szlogent?

– Két kollégám a cégen belül. Minden szlogen akkor jó, ha arra felkapják az emberek a fejüket. Erre ezek szerint felkapták.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győr mostantól Autopolis

Az Országgyűlés decemberben döntött arról, hogy Győr fejlesztési pólus lesz. A cím anyagi előnyökkel, várhatóan mintegy százmilliárd forintnyi európai uniós támogatás garantált megszerzésével jár együtt. A projekt legmagasabb szintű döntés-előkészítő bizottsága az év elején pályázatot írt ki a pólus nevére, szlogenjére és logójára. Most megszületett a győztes logó és szlogennév is. Tovább olvasom