Kisalföld logö

2017. 04. 25. kedd - Márk 10°C | 21°C Még több cikk.

Bosszantó jelzőlámpák?

Győr - „Ilyen rosszul beállított rendszer a városban nincs" – állítja lapunk egyik olvasója a Nádor aluljáróhoz vezető jelzőlámpákról. Szakértőtől kértünk választ.
Móra Bertalan győri olvasónk szerkesztőségünkhöz küldött levelet, amelyben számos általa bosszantónak ítélt közlekedési problémáról írt. A legtöbb sort a Nádor aluljáróra szánta.

„Majdnem egy évvel ezelőtt több győri autóstársammal együtt kipróbáltam a frissen átadott Nádor aluljárót. A Kisalföld akkor megírta, hogy az első napon a sok közlekedő miatt nagy lesz a torlódás. Ezért nem idegeskedtem a forgalom miatt. Kicsit csodálkoztam a három új és rosszul beállított forgalomirányító lámpa miatt, de arra gondoltam, hogy sietni kellett a hajrában, majd később pótolják a hiányokat. Közben eltelt csaknem egy teljes év és nem történt semmi változás. (...)

Ilyen rosszul beállított rendszer a városban szerintem nincs, bár kisebb hibák másutt is előfordulnak. Az eltelt egy évben valahányszor erre jártam, egyre forrtak bennem a gondolatok. Ugyanis az első nap torlódásai állandósultak. A torlódás mellett feltűnt, hogy a lámpák tilos jelzése idején a legritkább esetben halad jármű (vagy gyalogos) egyéb irányban. Ami természetes, mert ötven méter hosszú zsákutcákban (Buda és Attila utca keleti fele) ritkán közlekednek, ezért az ottani lámpáknak egyáltalán nincs létjogosultságuk. Ugyanis a Buda és Attila utcák viszonylatában általában is rendkívül elenyésző a forgalom.

Az már apróságnak tűnik, hogy déli–északi irányban a három lámpa piroshullámot képez. Ráadásul a három lámpa rendszere nem illeszkedik a Tihanyi Árpád út–Jereváni út közlekedéséhez. Ugyanis a főútról jobbra kanyarodás mellékútra általában nem igényel lámpát. Még a Vasvári Pál utcánál is megoldották lámpa nélkül. Úgyszintén a főútra jobbra kanyarodáshoz elegendő az elsőbbségadás kötelező tábla.
Emiatt javaslom, hogy egyelőre a három lámpa közül kettőt szüntessenek meg (helyezzék át például a kórház oldalbejáratához a gyalogátkelőhely védelmére), a megmaradó egyet (Csaba utca–Mészáros utca) igazítsák a főút forgalmához, ami az összes forgalom 95–98 százalékát teszi ki. A harmadik lámpát is meg lehetne szüntetni, amire tíz év múlva szükség lehet, mert nagy luxus külön szintű útkereszteződés közvetlen közelében balra kanyarodást tervezni."

A felvetésekre Máthé-Tóth Péter, a győri útkezelő szervezet tájékoztatásért felelős munkatársa válaszolt.

„A Nádor aluljáró tervezője számára becsült forgalmi adatok álltak rendelkezésre az aluljáróhoz csatlakozó új úthálózat kialakítására, a jelzőlámpás programrendszer összeállítására.

Mint minden új rendszernél, itt is vannak javítanivalók. Az úthálózat üzemeltetőjeként többször jeleztük a polgármesteri hivatalnak a piros és a zöld idő mértékének átalakítását, az összehangolás javítását.
A tapasztalatok értékelése után nyáron elkezdődött nemcsak az aluljáró közelében lévő, hanem az összes győri jelzőlámpa felülvizsgálata és átprogramozása.

A megvalósítás költségének meghatározása után tudunk dönteni, hogy egy ütemben – ősszel – megvalósítható-e az átalakítás, vagy több ütemre, így több évre kell szétosztani a kiviteleztetést.
Az általánosságok után a konkrét részletekről: a Tihanyi Árpád út–Attila utca csomópontban szükség van jelzőlámpás irányításra, leginkább a kerékpáros- és gyalogos-forgalom védelme miatt, mivel a Buda és a Csaba utcai összehangolt rendszer túl közel van.
A tervezett átalakítás többek között arról is hivatott szólni, hogy
ha nincs Attila utcáról bejelentkező közlekedő, akkor ne adjon
a rendszer zöld jelet mellékirányból.

A Nádor aluljáró jelzőlámpás összehangolási értelemben vett fő iránya a Tihanyi Árpád út. Ha tehát a Szent István út felől a Szigethy Attila út irányába halad, zöldhullám van.
Ha az Eszperantó utca felől kíván bejelentkezni a rendszerbe a Tihanyi Árpád út–Csaba utca csomópontnál, tilos jelzéseket kap, mert az nem főirány.

A jelzőlámpás csomópontokat direkt módon jobbra kanyarodó sávval kikerülő irányokat csak kétszer kétsávos útra illesztve javasolt tervezni, kétszer egysávosra nem, tehát a Buda és Attila utcáknál ez elképzelhetetlen. A Szigethy Attila út–Tihanyi Árpád út bővítése balra kanyarodó sávval hálózati szempontból fontos lépés volt, így a Szent Imre úti balra irány tehermentesülhetett."
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

20 éves a szerecsenyi Idősek Nyugdíjas Klubja

Húsz évvel ezelőtti megalakulását nyugdíjas kulturális és baráti találkozóval ünnepli szeptember… Tovább olvasom