Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 12°C Még több cikk.

Biciklisgondok: az illetékes felel

Győr - áros közlekedési gondjai mindig hálás vitatémának bizonyulnak, ezúttal egy megrögzött kerékpáros és a városi útkezelő között közvetítettünk. Nagy Pál Győrrel kapcsolatban fogalmazott meg lapunk számára egy-két észrevételt, amelyre kikértük az illetékes válaszát.


A Bartók Béla zeneművészeti iskola tanára mindenhová kerékpárral jár, ilyen szemmel nézi hát a várost. Egyik észrevétele például az, hogy a Richter Teremtől a vasútállomásra eljutni biciklivel csak az Újlak utcai benzinkút felé lehet (ez az abdai út bevezetőszakaszánál található). „A Révai-iskola és a börtön között régen át lehetett menni, most viszont kifelé egyirányú lett (a tavaszi forgalomátszervezés óta – a szerk.). A városháza melletti bevezetősáv, amit most nyitottak, csak a Szent István útról közelíthető meg. Ott viszont biciklizni nem lehet. Ha pedig Nádorváros felől jövünk a Baross hídon át, az Újlak utca felé menet az Árpád útnál megkerülve a Richter Terem háztömbjét,  a Bajcsy-Zsilinszky úton lehet menni" – írja Nagy Pál.

Prédl Antal, a győri útkezelő szervezet vezetőhelyettese szerint a Belvárosból a vasútállomásra tartóknak nem kell elkerekezni az Újlak utcáig, a Bisinger sétány mellett is elhaladhatnak, vagy pedig – nyilván ez a jellemzőbb – csak egy nagyon kis szakaszon kell tolniuk a biciklit, ha a Szent István útról a Révai utca felé veszik az irányt. Visszafelé ugyanez igaz, kiegészítve azzal, hogy a Nádor aluljáróhoz korszerű kerékpárút épült és innen elhajthatunk a Bisinger sétány, s a Révai utca felé is.
„Ha átmész a Baross hídon Nádorváros felé, a híd végén fel kellene szívódnod. Balra és egyenesen nem mehetsz, csak jobbra, a buszpályaudvar felé. Ott viszont mindjárt fogad egy behajtani tilos (kivéve célforgalom) tábla, s ha ezt leküzdötted, a buszpályaudvarnál külön is van egy kerékpárral behajtani tilos jelzés. Innentől repülj!" – sorolta az újabb problémát Nagy Pál.

Prédl Antal elmondta: jó, hogy ezt az általános félreértést eloszlathatja, sok kerékpáros tudja úgy, hogy a Hunyadi utca felé nem szabad behajtani. A tilalom azonban – ez a tábla elhelyezkedéséből is kiderül – a buszpályaudvarra vonatkozik.

Nagy Pál mindenhová biciklivel jár, ilyen szemmel nézi a várost.
Nagy Pál mindenhová biciklivel jár, ilyen szemmel nézi a várost.

Újabb kérdés: „Mi indokolja, hogy az Arrabona Áruház oldalánál a karmeliták felé nem lehet behajtani biciklivel? Ott nincs gyalogoszóna, buszok és taxik közlekednek, de kerékpárral nem lehet. Miért?"

A válasz katonás: de igen, lehet. A vezetőhelyettes szerint itt is sokan félreértik a táblát, a KRESZ szerint, ha a „mindennemű járművel behajtani tilos" táblához kiegészítés tartozik, s ha nincs külön kerékpáros-tilalom vagy „gyalogút" jelzés, akkor oda behajthatunk biciklivel. Így a Virágpiac felé is szabad az út.

Régi nóta Győrben ez is: „Miért nem lehet a Baross út, a Király utca stb. szélén kerékpárossávot kijelölni, ahogy az külföldön elég gyakori a gyalogosok által használt területeken?"

Prédl Antal szerint azért, mert ehhez túl nagy a gyalogosforgalom, a tilalmat később sem tudja feloldani a város – közölte. A sávok lefestése pedig városépítészeti szempontból nem volna tanácsos a történelmi korzón. Ezért az illetékes azt kéri: az, aki a belvároson keresztül biciklizik, válassza a jól kiépített, környező utcákat. Hozzátette: a macskaköves Király utcát egyébként sem javasolná a két keréken járóknak. Most készül egyébként Győr kerékpár-közlekedési koncepciója, s valószínű, hogy a Jedlik Ányos utca gyalogosszakaszán elkülönítenek egy biciklissávot.

Végül: „A Pápai úton, annál a kereszteződésnél, ami Csanakra visz, külön lámpa van a Győrből kifelé és külön a befelé vezető sávoknál a kerékpárúton. Tehát előfordul, hogy középen meg kell állni, méghozzá egy akkora helyen, aminek a szélessége a kerékpár fele."

„Én is biciklizem, nem találom túl kicsinek ezt a helyet – reagál a vezetőhelyettes. –  Ám ami a lényeg: a város lakossága valóban kénytelen hozzászokni a gyors lámpaidőkhöz, az osztott szakaszokhoz, vagyis ahhoz, hogy középen meg kell állni a gyalogosnak vagy a biciklisnek.

Ez nem kellemes, de elkerülhetetlen és Budapesten már általánosnak mondható. Viszont természetesen a várakozási idő lerövidült, ezért nem kell sokáig középen vesztegelnie a kerékpárosnak.

Olvasóink írták

  • 10. AHA. 2009. június 09. 15:16
    „Hallott valaki arról, hogy az épülő Dunacenternél (1-es út) mikor kapcsolják be a lámpákat?
    Elég nehéz a Kossuth utcából nagy ívben kikanyarodni.”
  • 9. -upho- 2009. június 09. 11:03
    „Csatlakozom Goldmundhoz.
    A korforgalmak kerekparos reszei kifejezetten balesetveszelyesek marcsak az idiota, 90 fokos hirtelen toreseik miatt is. Valoszinuleg aki megfirkalta (tervezesnek nem nezvezheto sz*r) eleteben utoljara a haromkereku kisbringajat tekerte. A masik sarkalatos pont a tablaerdo, foleg kanyarokban, gondolkodott mar rajta aki kirakta hogy egy kerekpar a kanyarban dol, es a 40cm-es savba ez mar nem fer bele? Szinten jar neki is a balf*sz jelzo... En a biztonsagom es a gyors haladas erdekeben szinten az autoutat valasztom, amig a felelosok megtehetik hogy nagy ivben leszarjak a kerekesek erdekeit addig enis leszarom a kreszt.”
  • 8. urbaniastapista 2009. június 09. 09:41
    „4.
    Igen, Amszterdamban meg a világ értelmesebb felén vannak, sokan, tovább is élnek néhány évvel.”
  • 7. knifemaster 2009. június 09. 09:06
    „Ráadásul ennek a témának nincs,és nem is lehet! politikai színezete.
    S nem is volt,míg ide nem jöttél.”
  • 6. knifemaster 2009. június 09. 09:04
    „4.
    Azért mert máshol szar van a palacsintában,akkor itt is jó van így ahogy van?
    Mond Te mennyit tekersz naponta?”
  • 5. bernouli 2009. június 08. 22:53
    „Balázska !

    Most látom, hogy ezt is te írtad. Bevallom gyanús volt a demagóg stílus. Felhívnám a figyelmed, a képeken szabálytalanul áthaladó gyalogosokra, ez biztos azért van, mert ez a szemét fidesz még zebrát sem fest az ártatlan gyalogosoknak.
    Nagy Palinak még üzenném, hogy ha a szigetbe mélyebben is behatol nem csak a suliig, vegyen egy vastagabb láncot, mert ami a cangán van az egy vicc.

    Üdv. Bernouli”
  • 4. bernouli 2009. június 08. 22:45
    „Kedves Mindenki !

    Képzeljétek Amsterdamban is vannak kerékpáros falloszok, akiknek semmi nem elég. Javaslom Nagy Pálnak tekerjen már el Budapestre két hétre vagy Borsod, Heves, Szabolcs megyébe aztán vesse össze a tapasztaltakat a győrivel. Persze ha most épülne gyorsan 500 km kerékpárút Győrben a Kisalföld azonnal megtalálná a kamionosok érdekvédelmi szervezetét, hogy már miért nincs kész az É-D elkerülő a teherforgalomnak. Kedves Nagy Pál rászedtek, hogy statisztája lehess a győri vezetés elleni propaganda hadjáratnak.

    Üdv. Bernouli”
  • 3. Goldmund 2009. június 08. 22:26
    „Rengeteget biciklizem a városban, rengeteg hibát, hülyeséget, célszerűtlen, ostoba megoldást tudnák felsorolni a biciklis közlekedés szempontjából, de amik elhangzottak, azok nagy részén csak mosolyogtam.
    A tanár úr bizonyára művészlélek lehet, hogy a Baross hídról a Hunyadi utcára nem mer lekanyarodni. Kizárólag arra lehet és érdemes, mellesleg a biciklisáv is arrafelé irányítja az embert. Ott pedig termsézetesen le lehet csorogni a Zrínyi utcáig, ahol balra vagy jobbra lehet kanyarodni. Világos, mint a Nap.
    Ugyanígy eszembe sem jutott sosem gondolkodni, hogy az Aradi vértanúk útján továbbmehetek-e a Virágpiac felé, ahová a buszok és a taxik mennek be. Inkább örültem, hogy elfogynak az autók mögülem.
    Az, hogy a Jókai utca a börtön mellett szembe lett egyirányú, engem is felbosszantott. Bár világosan látszik a város közlekedési koncepciója (autós=Isten; mindenki más dögöljön meg), áthidalható a helyzet. A Szent István út járdája elég széles és nem zsúfolt. Simán végig lehet rajta kerekezni az Aradi vértanúk útjáig, ott pedig a zebránál áthajtani és rámenni az úttestre (úgyis olyan rövid az a zöld, hogy jobb biciklivel áthajtani).
    Azzal egyetértek, hogy a Baross úton túl sok a gyalogos ahhoz, hogy biciklisávot alakítsanak ki. A Király utcába viszont autók is behajtanak, így eléggé nevetséges, hogy egy fél méter széles bicikli nem férne el a gyalogosoktól.
    A Jedlik Ányos utca gyalogosszakasza (gondolom a Széchenyi tér - Dunakapu tér közötti részre gondolnak) viszont még sokkal zsúfoltabb, mint a Baross út, ide kifejezetten hülyeség biciklist engedni. Pláne, hogy az éttermek kiülős részei még le is szűkítik az utcát. Viszont 2 utcával arrébb, a Stelczer Lajos utca elég széles és minimális a gyalogosforgalom rajta. Én mindig arra kerülök, csak persze a turisták nem ismerik az ilyen elkerülő utakat.
    A Nádor aluljárónál levő bicikliutakat is lenne miért kiritzálni. Egyrészt a szokásos ostoba megoldások: a bickliút és a járda határához táblát tesznek, ami úgy balesetveszéles, ahogy van, legalábbis, ha a bicikliút kellően keskeny és netán még egy éles kanyar is van. Ilyen okok miatt kezdek leszokni pl. arról, hogy a körfogalmaknál előírás szerint felhajtsak a járdára és úgy menjek át a zebra mellett. Reggelenként az Álmos utcán jövök a Dr. Petz Lajos utca felé, tehát a Bartók Béla útnál keresztülmegyek a körforgalmon. Sokkal egyszerűbb, biztonságosabb és gyorsabb az autók között átmenni. Átlagos reggeli forgalomban negyed 8 - fél 8 között gyakorlatilag mindig megállás nélkül bele tudok hajtani a körforgalomba és a túloldalon ki. És közben nem egyensúlyozok oszlopok között, nem kerülgetek gyalogosokat.
    A Nádor aluljáró igazi nagy hülyesége viszont magában az aluljáróban van. Ahogyan az autósok számára tellett 2x2 sávra (nagyon helyesen), a gyalogoskat és a bicikliseket viszont összezárták egy balesetveszélyesen keskeny részre. Ami hely ott van, az kellett volna járdának és mellette 2 méter széles bickliút. Kicsit jobban elválsztva, hogy ne lehessen csak úgy a biciklivel áthajtani a járdára. És a Belváros felől ívesre megcsinálni a felhajtást, nem egy ilyen éles és beláthatatlan kanyarral (a tükör csak kicsit enyhít a helyzeten), a túloldali feljárónál meg nem olyan töréseket belerakni, hogy beláthatatlan szakaszok keletkezzenek. Mindez azonban apróság ahhoz képest, ahogy a Tihanyi úti bickliutat elfuserálták, arról egy külön taniulmányt lehetne írni, no megy egy másikat is, a tervezőjének elmeállapotáról.
    Summa summarum: amihez hozzányúlnak a közlekedési "szakemberek", azt a biciklisek szempontjából általában el is rontják. Legjobb arrafelé kerékpározni, amihez még nem nyúltak, csak felújították az úttestet. Pl. a Liezen-Mayer utca külső részén bicajozni maga az álom!”
  • 2. urbaniastapista 2009. június 08. 22:06
    „Az útkezelő és főnökeik Győrben nagy ívben tesznek a kerékpárosokra és kerekesszékesekre és babakocsisokra és gőrkörisokra és gyalogosokra; mindenkire, aki nem egy tonna vassal a feneke alatt járja a várost.
    A Szent István úton is sikerült vért izzadva 10-20 %-kal növelni az áthaladó forgalmat, viszont 40-50%-kal csökkentették a gyalogosok-kerékpárosok lehetőségét, jóval ritkábban és rövidebb ideig van zöld. A nem autósok meg ácsoroghatnak a lámpáknál, szívják a "bádogcsótányok" bűzét. Egy zöld alatt csak az egészséges felnőttek érnek át, kisgyereke, idősek, mozgássérültek, tartósan vagy ideiglenesen lassabb mozgásúak nem. De persze ki-be lehet hajtani rövid úton a Városháza parkolójából.
    Ébresztő "Urak", a XXI. században élünk, a világ már másfele halad. A közösség pénzét a közösségi közlekedésre és a legkevésbé környezetszennyező és leghatékonyabb kerékpáros közlekedésre költik világszerte.”
  • 1. knifemaster 2009. június 08. 18:21
    „"Én is biciklizem, nem találom túl kicsinek ezt a helyet - reagál a vezetőhelyettes"
    Biztos mert még csak fényképen látta..:D.
    Egyszer próbálja kit,mikor egy 4 tagú család kerekezik,és várja a zöldet,meg még beesik 2 gyalog.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az ország legkiválóbb kis logikusai

Győr - Kiss Tamás, a gyárvárosi iskola másodikosa boldogan mutatja a díját s az ezzel járó… Tovább olvasom