Kisalföld logö

2017. 11. 21. kedd - Olivér 3°C | 9°C Még több cikk.

Betegszállítás: Kiszállni nem lehet már

Győr-Moson-Sopron - Szinte a semmiből jelentették be a múlt év végén, hogy január 1-jétől alternatív betegszállító cégek végzik az egyszerű ülő- és fekvőbeteg-szállítást. Győr-Moson-Sopron megyében akkor 13 autó üzemelt az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) engedélyével, ez hárommal volt kevesebb annál, mint amennyivel a megyei mentőszolgálat addig a betegszállítást végezte.
Mostanra Győrnek plusz egy autót engedélyezett a OEP, Mosonmagyaróvárnak plusz kettőt, s a kónyi háziorvos családi vállalkozása is üzemeltethet kettőt a rábaközi térségben.

Összesen tehát tizennyolc kocsival végezhetik a betegszállítást most Győr-Moson-Sopron megyében – az eltelt fél év mérlegének ez a legpozitívabb része.

Az alternatív betegszállítás a jelen finanszírozás mellett csak kiadást hoz – állítják az érintettek, de kiszállni már nem tudnak.
Az alternatív betegszállítás a jelen finanszírozás mellett csak kiadást hoz – állítják az érintettek, de kiszállni már nem tudnak.

Ifj. Duschanek Péter, a megyei irányítószolgálat vezetője ezt követően pontról pontra megismétli azokat a gondokat, amelyekre országosan már felhívták a figyelmet a hazai betegszállítók: mindennek alfája és ómegája az, hogy az autósok előtt ismert benzináremelések ellenére a kezdeti kilométerenkénti 100 forintos állami finanszírozás 92 forintra csökkent. (Fellapozva a Kisalföld korábbi számait, azt látjuk, a betegszállítók épp ez ellenkezőjében bíztak, bár volt, aki már januárban azt mondta, ez kincstári optimizmus, hiszen az OEP a zárt kasszához úgysem nyúl hozzá.)

A megyei betegszállító cégek közül az irányítószolgálat vezetője szerint nem egy legszívesebben kiszállna (szándékáról már értesítették is őt), de részint a szigorú szerződés miatt, részint pedig azon egyszerű okból, hogy nincs kinek eladják ezt a vállalkozást, egyelőre nem teszik meg. Éppen ezért ifj. Duschanek Péter csak abban biztos, hogy a betegszállító autók száma (18) az év végéig nem emelkedik tovább; abban azonban, hogy a jelenlegi szereplők fogják ezt a feladatot ellátni, már korántsem az. Két-három autóval nem lehet rentábilisan üzemeltetni a vállalkozást, mondja Duschanek, aki szerint aki csak ezen a lábon áll, az rövid időn belül tönkremegy, mert 92 forintból képtelenség fedezni a valós költségeket.

A helyzetet a minisztérium és az egészségbiztosítás is felismerte; a betegszállítókkal tárgyalásokba kezdtek, de egyelőre megállapodás nem született. A beteg szempontjából a finanszírozás mellékes, amíg a szolgáltatást valaki megoldja. Sokkal fontosabb számára az, hogy mennyit kell várnia arra, hogy hazaszállítsák – természetesen itt is mérleget vonunk. A kezdetek kezdetén (alig két héttel az új rendszer bevezetése után) országos hír lett abból, hogy egy idős, magatehetetlen beteget 13 órát várakoztattak a megyében, míg az egyik kórházból átszállították egy másik intézménybe. A megyei irányítószolgálat vezetője azt mondja, ilyenre még egy példa nem volt, hasonló miatt azonban érkezett és most is érkezik panasz hozzá. Nem is kell túl messzire mennie az időben, június első felében ugyanis éjjel fél kettőkor kellett volna hazavinni egy beteget, de az egyik cég betegszállító autója csak reggel fél hétkor érkezett a kórház ambulanciájára. „Annak ellenére, hogy a jogszabály hat órán belüli szállításra kötelez mindenkit, nem szabadna ilyen eseteknek előfordulniuk. Az elmúlt fél évben bebizonyosodott, hogy igenis van különbség a cégek között, nem egy háziorvos éppen ezért nem azt a betegszállítót hívja, amelyhez az OEP szerint tartozik a terület, hanem azt, amelyik el is viszi a betegét."

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Laptopot kapott a Bercsényi Borkaitól Virág Zsolt oktatására

Győr - Borkai Zsolt, Győr polgármestere adott át hétfőn egy hordozható számítógépet a győri… Tovább olvasom