Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Beszél a félévi bizonyítvány

Győr-Moson-Sopron - Negyedik éve az alsós diákokkal együtt vizsgázik a szöveges értékelés rendszere: a tanárok többsége még mindig nem szereti, a szülők pedig még mindig csak találgatják, hogy jó vagy rossz a gyerek bizonyítványa, ha a „ceruzafogása megfelelő". Félév van, megnéztük a bizonyítványokat.
A szöveges értékelés 2004-es bevezetése óta nem sikerült megbarátkozni az új rendszerrel: a tanárok többsége azt tartja, a kontrollt, illetve a kontrollálás lehetőségét veszítették el azzal, hogy nem tudnak egyértelmű különbséget tenni a jó és a kevésbé jó diák között – a szöveges értékelés ugyanis alkalmatlan erre. Megyei körképünknek ez lett az eredménye, de mint mindig, most is hangsúlyozni kell: vannak pedagógusok, akik szerint a szöveges értékelésnek igenis helye van az oktatási rendszerben, de csak akkor, ha azt a tanár komolyan veszi. Egy győri pedagógus például a napokban nyolc órán át írta a félévi bizonyítványokat, ő ugyanis nem használta a minisztérium, illetve a tankönyvkiadók „mondatbankját". A többség azonban négy éve ezt teszi, amiből viszont a szülők egy része nem tudja eldönteni, hogy hányast is ér a gyerek tudása.

Nem egy általános iskolában szülői értekezletet hívnak össze félév után, hogy közösen „lefordítsák" a bizonyítványokat.

Többen azzal a megoldással élnek, hogy a szöveges értékeléseket egymás alá helyezik, s az öt kategóriából már kiolvasható, melyik érdemjegynek felelnek meg.

A második osztályosok most kapták meg a félévi értesítésüket – szövegesen. Fotó: H. Baranyai Edina

Mi egy pedagógust kértünk meg arra, segítsen sorrendet állítani a gyakran használt kifejezések között.

A szóbeli kifejezőkészség értékelésekor a „beszéde, szókincse korának megfelelőnél" jobb, ha a diák azt is kapja, hogy „választékosan beszél". Annak is örülni lehet, ha „szívesen mond mesét és verset társainak", de nem kell kétségbeesni akkor sem, ha „csak" azt írják neki, hogy „könnyen megjegyzi és felidézi a verseket és a meséket". Az írásnál az elején még könnyebb különbséget tenni: „a vonalvezetése, írásmozgása biztos" és „a vonalvezetése, írásmozgása még bizonytalan" között; de azon lehet törni a fejet, hogy vajon mit jelent, ha az írásképnél „egyéni" a minősítés. (A válasz egyébként az, hogy ez a jónak felel meg.) Az íráshelyesség legalább egyértelmű, a szülő nyilván érteni fog abból, ha „hibátlanul", „kevés hibával", „több hibával" vagy „sok hibával" ír a gyermeke.

Az olvasásnál jó, ha azt kapja a diák, hogy „elolvassa a rövid szavakat, mondatokat és megérti azokat". A pedagógus szerint kicsivel több gyakorlást javasolnak akkor, ha azt írják: „egyszer-egyszer hibázó, de már szólamokban olvasó" a kisgyerek. Még konkrétabban: a hangos olvasásnál a kiválónak felel meg a „folyékony" minősítés, jónak a „szóképes", megfelelőnek a „szótagoló", s felzárkózásra szorul az a kisgyerek, akinek üzenőjében a „betűzgető" kifejezés vagy esetleg a „nem ismeri a betűket" szerepel.

Megjegyezzük azért, szülő legyen a talpán, aki környezetismeretből el tudja dönteni, hogy a „biztos", a „jártas" és a „tájékozott" között mi a különbség – merthogy bizony van: az első a legjobb, az utolsó a megfelelő új szinonimája. Ének-zenéből kicsit nehezebben követhetők a kategóriák, bár azért sejthető, hogy a sorrend így alakul: dinamikus (kiváló), kifejező (jó), dallam és ritmus követhető (megfelelő), dallam- és ritmustévesztő (felzárkóztatásra szorul). A korábban már vitát kavart testnevelésnél az „ügyes", „kitartó", „igyekvő", „kialakulatlan" jelzőket ajánlotta a minisztérium a pedagógusoknak, akik dönthettek arról, élnek-e ezekkel a kategóriákkal vagy azok helyett mást használnak.
Magatartásból, szorgalomból sokan élnek most azzal a lehetőséggel, hogy egy helyett inkább több jelzővel dicsérjék, biztassák a diákot – így aki azt látja az értékelő füzetében, hogy „pontos, kitartó, megbízható", vagy éppen „fegyelmezett", mindenképpen dicséretet érdemel szüleitől. A „nehezen meggyőzhető" azért már kevésbé jó minősítés, mint ahogy az „ingadozó" sem egyértelműen jó.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ausztria elcsábítja a jó mérnököket

Győr-Moson-Sopron - Messze túlnőtte az ingázás határait a megyénkbeli műszaki-gépészeti szakemberek… Tovább olvasom