Kisalföld logö

2017. 04. 26. szerda - Ervin 12°C | 21°C Még több cikk.

Benzinest vagy dízelt?

Szerdán az újabb emeléssel a gázolaj ára utolérte a benzinét, megyénk töltőállomásain átlagosan 363–364 forintba kerül mindkét üzemanyag. A dízelautók az utóbbi években hazánkban is egyre népszerűbbek, de kérdés, hogy még így is takarékosabbak-e, mit benzines társaik.

Évtizedeken át jóval olcsóbb volt a gázolaj a benzinnél, ezért lett a takarékos közlekedők egyértelmű választása a dízelautó. Azóta a helyzet gyökeresen megváltozott: a lomha közlekedési eszközök a hasonló lökettérfogatú benzineseknél erősebb, takarékosabb járművekké váltak, melyekért az autószalonban és a használtpiacon is többet kérnek, viszont ha meghibásodnak, jóval drágábban javíthatók. Az üzemanyagok napjainkban ugyanolyan áron érhetők el. Adódik a kérdés: a dízelautó használata ma is egyet jelent a takarékossággal?

Ha átnézzük bármely márka árlistáját, azt tapasztaljuk, a hasonló típusú és teljesítményű benzines és gázolajos autók között az utóbbiak kerülnek többe, nemritkán 10–15 százalékkal. (Igaz, a különbözet nagy része az eladáskor megtérül.) A gyári átlagfogyasztásuk akár 20–30 százalékkal kedvezőbb benzines társaikénál. Néhány konkrét esetben kiszámoltuk, mikor egyenlítődik ki a magasabb vételár.

A gyári adatok szerint a 105 lóerős, benzines Audi A3 1.2 TFSi ára 5.787.250 Ft, a megegyező teljesítményű 1.6 TDi DPF változaté 6.614.250 Ft, tehát 827 ezer forinttal drágább. A fogyasztásban száz kilométerenként 1,4 liter a dízel előnye, vagyis egyformán 364 forintos üzemanyagárral számolva 162.284 km után lesz „olcsóbb" a benzinesnél. A BMW 116i (122 LE, 6.499.000 Ft, 6,1 liter) és 116d (115 LE, 7.396.000, 4,4 liter) között a gazdaságosság 144.958-nál billen a dízel javára. A nagyobb autók között a Renault Laguna 2,0 16V (140 LE, 5.890.000 Ft, 7,5 liter) és a 2,0 dCi (130 LE, 6.150.000 Ft, 5,2 liter) esetében – igaz, most akciós árak alapján – a dízel már 54.945 kilométertől átveszi a vezetést, tehát csak ízlésbeli különbség dönthet a benzines javára, mivel ennyit az új tulajdonos szinte biztosan megtesz a járművel. Fontos különbség van a vezethetőségben: a hasonló teljesítményű benzines és dízelautók végsebessége és 0–100 km-es gyorsulási adatai szinte azonosak, de a városi közlekedésben a szívó benzineseknél körülbelül 1,6-szor nyomatékosabb dízelmotorok rugalmasabban gyorsítanak – sokan ezt hozzák fel mellettük érvként. További előnyük a hatótávolság: egy tank gázolajjal 800–1000 kilométer is megtehető.

A közhittel szemben a dízelek kötelező szervize hosszú távon nem drágább a benzinesekénél, de az alkatrészek ára borsosabb. Felvételünkön Varga Péter autószerelő egy dízelautó karbantartását végzi. Fo
A közhittel szemben a dízelek kötelező szervize hosszú távon nem drágább a benzinesekénél, de az alkatrészek ára borsosabb. Felvételünkön Varga Péter autószerelő egy dízelautó karbantartását végzi. Fotó: Krizsán Csaba


A költségekről. Baumann Péter, a győri Iniciál Autóház szervizvezetője elmondta, a 20–30 ezer kilométerenként, éves vagy kétéves periódusban elvégzendő kötelező szervizek árában 100.000 kilométer alatt kiegyenlítődik a nagyobb lökettérfogatú dízelek többletmotorolaj-igénye a benzinesek gyertyacseréivel. Ha viszont meghibásodás történik, az a dízelben nagyon drága: a turbó (320–450 ezer forint), a nagynyomású üzemanyag-szivattyú (500–600 E Ft/db)) és az injektorfúvókák (80–90 E Ft/db) erősen megterhelik a tulajdonos pénztárcáját. Mindez nagyban használatfüggő: a common-rail turbódízelek nem bírják a tartósan magas fordulatszámot és utána a hirtelen leállítást (ez a turbóhiba tipikus oka), a gyenge minőségű gázolaj pedig az egész üzemanyagrendszert tönkreteheti – de akad példa 400 ezer kilométert futott, problémamentes példányra is. Az egyszerűbb benzinmotoroknál jóval kisebb kiadásokra kell számítani.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Lenni vagy nem lenni?

A Hamlet című tragédia egyik legismertebb és legtöbbet idézet mondata. Csütörtökön mélyebben is… Tovább olvasom