Kisalföld logö

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Balogh József a Baloghjóskáról

Győr - „Nincs mit szégyellnem. A szokásosnál tényleg nehezebb körülményeket szenvedtem el gyerekkoromban, és hogy ehhez képest még vittem is valamire, talán dicséretre méltó" – nyilatkozta lapunknak Balogh József országgyűlési képviselő, volt győri polgármester. A politikust a róla szóló, május elején megjelent „Baloghjóska" című könyv kapcsán kérdeztük.
– Hogyan fogy a Baloghjóska?

– Az utóbbi négy hónapban öt kilót fogytam... Ha a könyvre gondol, a terjesztők azt mondják, a legjobban vásárolt kötetek közé tartozik. De pontos adatokat nem tudok. Még Pesten, Sopronban, Mosonmagyaróváron is érdeklődtek iránta, a parlamentben is kértek tőlem.

– Munkám révén 1998 óta ismerem, de meglepődtem, hogy elvállalta – ahogyan korábban fogalmazott – a regényhős szerepét. Mi vitte rá?

– Az ötlet nem az enyém. A helyi MSZP-szervezet találta ki, hogy írjak egy önéletrajzi könyvet, különös tekintettel arra a huszonkét évre, amikor a város irányításának jelentős résztvevője voltam. Azt mondták, tanulságos lenne. A kérést elhárítottam – annyi anyagot, értékelést írtam életemben, a hátam közepébe se kívántam, hogy nekiálljak egy száz-kétszáz oldalas memoárnak. Erre ajánlottak egy jó tollú újságírót, Fábián Györgyöt, a Kisalföld főszerkesztő-helyettesét. Így már belementem, mert nem kellett mást csinálnom, csak mesélnem. Az eredeti elképzelés a rendszerváltás előtti, alatti és utáni évekre vonatkozott, a gyerekkorom – ha úgy tetszik, a politikai előéletem – csak bemelegítő beszélgetés tárgya volt. Miután azonban nem éppen szokásos a történetem, Fábián Gyuri azt mondta, kezdődjön ezzel a könyv, ami így az egész életemről szól.

– Azt hiszem, kevesen beszélnének ennyire nyíltan az életükről. Gyerekkoráról például minden olvasó megtudhatja, hogy apa nélkül nőtt fel, hét hónapig hajléktalanként éltek Győrben, sokszor verték, édesanyját nagyapja megvetette „fattya", azaz ön miatt, Miért mondta el mindezt?

– Nincs mit szégyellnem. A szokásosnál tényleg nehezebb körülményeket szenvedtem el gyerekkoromban, és hogy ehhez képest még vittem is valamire, talán dicséretre méltó. Mindig voltak segítőim, de nem kis részben a saját akaraterőmnek köszönhettem, hogy sok éven át egy jelentős hazai város első számú vezetője lehettem. Ez jogos büszkeséggel tölt el, mert a botlásaim, tévedéseim ellenére az összkép inkább pozitív. Egyébként budapesti ismerőseim jelezték, hogy a könyvet ők is szokatlanul őszintének tartják, különösen olyan személy esetében, aki még nem kopott ki teljesen se az országos, se a helyi politikából. A kéziratot nyolc-tíz embernek – Győr jelenlegi vagy korábbi politikai, gazdasági, társadalmi életében jelentős szerepkörrel és tekintéllyel rendelkező személyeknek – kiadtam, elsősorban azért, hogy tárgyi tévedések ne legyenek a könyvben. Utólag is csak egy-két apró pontatlanságot vettem észre. Lényegében mindenki azt igazolta vissza, hogy a leírt történetek valósak: a tényeket nem vitatták, csak esetleg azt, ahogyan én láttam őket. Ez teljesen természetes, hiszen mondjuk egy labdarúgó-mérkőzést is mindenki másként él meg, hiába ugyanannak az eseménynek a részese.

Fotó: Bertleff András
Fotó: Bertleff András

– A megjelenés óta milyen visszajelzéseket kapott?

– Egyértelműen pozitívakat. Még azt is elismeri, hogy jogomban volt így látni a történteket, aki túlságosan szubjektívnek tartja a leírtakat.

– És mit mondtak a könyvben megemlített személyek? Akadt, aki elküldte melegebb éghajlatra, vagy esetleg azzal hívta fel, hogy rosszul emlékezik az egykor történtekre?

– Nem. A jellemző az, hogy „na, Balogh Jóska, most megtudtam, miért így gondolkodtál rólam".

– A könyvet bemutató sajtótájékoztatón megemlítette, nem vezette olyan szándék, hogy nosztalgiát keltsen a Kádár-éra iránt. A szocializmus időszakát – amelyben többek között tanácselnök-helyettesként és tanácselnökként dolgozott – mégis összességében pozitív színben láttatja. Nem érzi elfogultnak ezt a látásmódot?

– A meglátással egyetértek. Elfogadom, hogy a szolid gazdasági eredmények miatt a rendszer megbukott, de igenis emberséges volt, törődött a lakosság problémáival. Nemcsak bennem van bizonyos nosztalgia, hanem a magyar társadalom jelentős hányadában is, mert bár korlátozott volt a szabadság, de az egzisztenciális biztonságot szinte garantálta az állam.

– Nem érzi túlzásnak az emberséges jelzőt, ismerve például a szocializmus idején beszervezettek, megfigyeltek nagy számát, a szólásszabadság hiányát? Mégiscsak diktatúráról beszélünk.

– A hetvenes-nyolcvanas években, amikor én közszereplő voltam, a puha diktatúra időszakában éltünk. Az embereket nem elsősorban az erőszakszervezetek korlátozták, hanem bizonyos öncenzúra, önkorlátozás alakult ki bennük. Akkoriban nem kellett senkit megpofozni, bebörtönözni, megfenyegetni, a döntő többség tudomásul vette a rendszer játékszabályait.  A szabadság valóban korlátozott volt, de a vállalkozási mozgástér egyre bővült, és ugyan szerények, de elfogadhatóak, kiszámíthatóak voltak az életviszonyok.

– A könyvben többször méltatja saját tevékenységét, döntéseit, a város fejlődésében játszott szerepét, alig-alig bírálja magát, amit mások esetleg dicsekvésnek vehetnek. Nem érte ilyen kritika?

– Közvetve igen. Ha valaki azt mondja, hogy a könyv erősen szubjektív, az udvarias bírálatot is jelent.

– Szavaiból úgy veszem ki, nem bánta meg, hogy megszületett ez a kötet.

– Nem az a típus vagyok, aki rágódik azon, amin már túl van. Nagyon sokat olvasok, és a Baloghjóska a hasonló típusú könyveknél átlagosan jobb.

– És a párt számítása bejött? A könyv ötlete mögött nyilván volt olyan szándék, hogy valószínűleg nem árt a helyi MSZP-nek, ha erősödik a nosztalgia az előző, szocialista polgármester iránt.

– Nem érzem úgy, hogy erre nekem kellene válaszolni. A vá-
rosirányításban eltöltött huszonhat évem – amiből huszonkettőt függetlenített beosztásban töltöttem el tanácselnök-helyettesként, tanácselnökként, polgármesterként – nem volt sikertelen időszaka Győrnek. Ez még akkor is igaz, ha a történelmi fordulatok, a gazdasági visszaesések hátrányos következményei a lakosság igen jelentős részét érintették. Az új, jobboldali városvezetés által beterjesztett városstratégia is pozitív színben tünteti fel polgármesteri időszakomat.

Fotó: Bertleff András
Fotó: Bertleff András

Balogh József: „Sok éven át egy jelentős hazai város első számú vezetője lehettem. Ez jogos büszkeséggel tölt el, mert a botlásaim, tévedéseim ellenére az összkép inkább pozitív."

Olvasóink írták

  • 14. Cain 2008. június 27. 17:18
    „#13

    A Népszabadság egyik tulajdonosa a svájci Ringier - 67,6%-ban. Ettől függetlenül vagy azzal együtt is egy komcsi, sztálinista újságról van szó balos újságíróival együtt. Tehát a külföldi tulajdonlás és az egyoldalú kádári tájékoztatás egyáltalán nem zárja ki egymást. Mint ahogy a Kisalföld is mind a mai napig az egykori MSZMP megyei napilap szellemi hagyatéka.”
  • 13. pedagógu 2008. június 27. 14:29
    „T. matriné! Mielőtt hozzászólunk valamihez, illene tájékozódni, mert akkor elkerülhető lenne, hogy butaságokat írjunk. A Kisalföld angol tulajdonban lévő lap. Gondolja,hogy a sajtó-mágnás lord és családja kommunista módra cenzúrázza a lapot? Ne legyen nevetséges! Hancz Gábor pedig újságíró , mégpedig a jobbak közül, amit igazol a nemrég kapott kitüntetése is. Szóval egy picivel több objektivítás és kevesebb gyűlölködés!”
  • 12. matriné 2008. június 27. 09:28
    „Kedves Ihász Gábor úr! az ilyen "joco1" féléket nem lehet komolyan venni, hisz Ők nemlátnak tovább az orruknál még szemüveggel sem.
    A sajtó munkatársai meg azt ír amit a cenzúúra engedélyez nekik!
    Az újságíráshoz újságíró kell!”
  • 11. joco1 2008. június 27. 07:35
    „8 -as és te mi voltál? te mikor születtél? tán a "rendzserváltás" után? Vagy te is "alámerültél"? vagy te is "ellenálló" voltál, Tudod segbe rugtad a rendör lovát? Ja és ne a kurucinfos irodalmat "rekámozd"Irj már valamit a cikkben szereplőről is, tudod az nem elég ha komcsizol.”
  • 10. tarcus 2008. június 27. 05:23
    „frenk10, én sem tehetek róla, de engem is taszít az Eredics, Neupor,Kun egyrészről, másrészről Szijártó, Somogyi, Füke, meg az összes csinovnyik mindkét árokásó cégtől, szeretném, ha ők is eltakarodnának a közéletből, de nem érhetem meg, mert mindig beszavazza őket az "istenadta nép", ezért kenyér helyett csak cirkuszt kapok, de azt bőségesen.”
  • 9. Cain 2008. június 26. 21:28
    „Nagyon nem akar fogyni ez a valogh Jóskás könyv ha hetente kell róla írni valami "fontosat". Napnál világosabb hogy ez már nem bemutató hanem elvtársi ingyenreklám.”
  • 8. Ihász Károly 2008. június 26. 19:16
    „Kedves Hancz Gábor!
    Ha javasolhatnám, akkor balogh józsef helyett az olvasóknak bemutethatnád a Kommunizmus fekete könyve című művet! Ebben, többekközt az áll, hogy a kommunizmusnak szerte a világon száz millió halottja volt! Kis hazánkban is rengeteg halálos áldozatai voltak ennek a rendszernek! balogh józsef és pártja ennek a mocskos rendszernek a kiszolgálója és haszonélvezője a mai napig! És igenis balogh józsef szégyellje magát!!! Ezenkívül szégyellje magát a "család napilapja" , hogy ennyi évvel a "rendszerváltás" után még mindíg a kommunistákat fényezi!
    Üdv: Ihász Károly”
  • 7. joco1 2008. június 26. 19:11
    „6-os és miért "taszit"? ja és az moderálási "modszer" nagyon sok(pld.kapuvári) sz.jobbos reagálási kedvét elvette. Nem kell, söt nem is jó ha mindenki mindenkivel egyetttért, de az ocsmány trágár reagálás maradjon a "kocsmák" közelében”
  • 6. frenk10 2008. június 26. 17:42
    „Nem tehetek róla, engem annyira taszít ez az ember. Mindig is taszított. Megérjük valaha, hogy eltűnik a győri közéletből? Hogy soha többet nem kell a fejével találkoznunk? Adná az ég!”
  • 5. Oszkár 2008. június 26. 15:47
    „T.Szerkesztőség! Végre valóra vált amiért annyian könyörögtünk. Megjelent a " ... véleményét moderáltuk..." Ezután remélem több érdemi, s kevesebb ocsmány hozzászólást olvashatunk. Sokunk nevében köszönöm.”
  • 4. joco1 2008. június 26. 14:39
    „1-és 2.nincs más?1-es a te és elv-társaid (tudod a sz.jobbosok) állnak /álltak közel a fasiztákhoz/nácikhoz.(2-es) Hát megszokás már nálatok(sz.jobbos oldalon), hogy a véleményetek/reagálásotok/ csak ocsmány trágár szavakat tartalmaznak?”
  • 3. xy- 2008. június 26. 14:10
    „A könyv normális embereknek szól!

    Aki szórakozni és nosztalgiázni szeretne kellemes délutánt tölthet el a könyv társaságában.

    Még ha csak az eredményekre és megalapozásukra gondolunk is.”
  • 2. hitler 2008. június 26. 10:57
    „b.j. egy (...), ennyi...

    Kedves hozzászóló, véleémyét moderáltuk, ennyi (a. szerk)”
  • 1. nagyon igaza van 2008. június 26. 09:19
    „"...de igenis emberséges volt, törődött a lakosság problémáival. Nemcsak bennem van bizonyos nosztalgia, hanem a ... társadalom jelentős hányadában is, mert bár korlátozott volt a szabadság, de az egzisztenciális biztonságot szinte garantálta az állam.
    ...a döntő többség tudomásul vette a rendszer játékszabályait. A szabadság valóban korlátozott volt, de a vállalkozási mozgástér egyre bővült, és ugyan szerények, de elfogadhatóak, kiszámíthatóak voltak az életviszonyok..." - mondta a náci Németországról (kommunista Magyarországról) egy nagyobb város polgármestere, aki mellesleg a náci (kommunista) párt tagja volt. Ugye nem hangzik túl jól, pedig sok német (magyar) érezhette ezt a háborús vereség, a területveszteségek, a forradalmak és a gazdasági válság után. Hitler (Kádár) a társadalom nagyobbik részének biztonságot adott, munkahelyet, megélhetést, igaz, hogy a kisebbik részét kiirtotta (lecsukta, megfélemlítette, elüldözte), de hát az a kisebbség, ki törődik velük.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megszépülve ébredezik a pincesor

Nyúl - A barlangszerű pincebejáratokat sorban szépen kövezett, kitéglázott homlokzatokra cserélik a… Tovább olvasom