Kisalföld logö

2017. 02. 27. hétfő - Ákos, Bátor 2°C | 14°C Még több cikk.

Babakocsival az úttestre szorulnak

Győrben is számos olyan utca van, ahol nem fér el egy ikerbabakocsi, s jellemzően a kertes övezetekben a járda nélküli utca sem ritka. Olyan baleset, mint amilyen az érdi, itt nem történt az előző években, de sajnos mindig a tragédiák hívják fel a figyelmet a veszélyre.

Nem egyértelmű, hogy az érdi tragédiáért a babakocsit toló szülő, a két csecsemőt elgázoló autóvezető volt-e a felelős, vagy pedig mindez elkerülhető lett volna, ha a járda elég széles az úttestre kényszerült babakocsinak.

Győrben hasonló baleset nem történt, de megkérdeztük az illetékest a járdák állapotáról.

Nem játék, hogy a babakocsit hol toljuk. Fotóillusztráció: H. Baranyai Edina
Nem játék, hogy a babakocsit hol toljuk. Fotóillusztráció: H. Baranyai Edina

Máthé-Tóth Péter, a Győri Útkezelő Szervezet tájékoztatásért felelős munkatársa szerint 75 centivel kell számolni az egy gyalogosra jutó szélességet, s mivel a járda kétirányú, minimum másfél méter felel meg a mai szabványnak.

A nyolcvanas évek óta átadott beruházásoknál ezt rendszerint így is tervezik, de az ötvenes-hatvanas években nem volt ilyen előírás és sok 120 centi széles járda épült.

Az sem ritka, hogy egyáltalán nincs külön útjuk a gyalogosoknak: kisebb utcákra s jellemzően régi övezetekre kell gondolni, mint Bácsa, Szabadhegy, Újváros.

A hetvenes évektől épült környékeken már nincs ilyen probléma, a lakóparkok a korszerű szabvány szerint épülnek, a lakótelepek főútjain pedig még a biciklinek is futotta a helyből.

Akadnak viszont kis utcák, amelyeknek összesen nincs akkora szélességük, hogy kétszer másfél méteres járdára is jusson. Előfordulhat az is, hogy a sáv megfelelő, de például a lámpaoszlopok miatt lokális szűkülettel kell a gyalogosoknak számolni.

Máthé-Tóth Péter szerint a közlekedőknek itt fokozottan kell vigyázni. Ha a szülő lekényszerül az úttestre, szembe kell mennie a forgalommal. Hozzátette, ő maga gyakorló apaként nemcsak a babakocsira, de még a kisgyerek játék motorjára is rakott fényvisszaverőket.

Kérdésünkre elmondta: az útkezelő mintegy 500 kilométernyi járdát tart fenn a városban és évente több tízmilliót fordít felújításukra vagy újak építésére.

Kisbácsa önkormányzati képviselője, Bárány István szerint valóban vannak kis utcák, ahol nincs más, csak az úttest, viszont ezeknek a kanyargós vonala és az állapota nem teszi lehetővé, hogy száguldjanak az autósok.

Nem úgy a Szitásdomb utcában, ahol ez állandó gondot jelent. Bárány István elmondta: a középtávú tervek között szerepel a helyzet megoldása.

Egy újfajta jelenséggel is szembesülünk azonban: van, ahol a jómód miatt nincs járda. Kelet-Révfaluban azért mennek a gyalogosok az úttesten, mert az ingatlantulajdonosok előkerttel és térkövezéssel sajátítják ki az utca szélét. Bárány István szerint ez nem szabályos, tenni azonban nem lehet ellene.

Simon Róbert Balázs, Szabadhegy és Kismegyer képviselője szerint a forgalmasabb utakon a járda mindenütt megfelel a követelményeknek. Érkeznek időnként lakossági észrevételek, s így itt is végeznek felújítást, javítási munkát.

Olvasóink írták

  • 2. Goldmund 2012. június 27. 12:43
    „Nemcsak a járda szélessége, hanem az állapota is számít!
    Rengeteg olyan helyet tudnék mutatni a városban, ahol nem lehet a járdán tolni a kis kerekű sportkocsit, de még a babakocsit is nehezen.”
  • 1. Madarász 2012. június 26. 09:08
    „Ahol van járda, ott sem használják... Az embernek égnek áll a haja, mikor az út közepén kalézol a gyerek a játékmotorral, 10 méterrel a szülők előtt a kanyarban. Ráadásul a gyerek képes hirtelen megfordulni, kikanyarodni, hasonló manővereket végezni, előbb-utóbb tragédia lesz a vége.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szándékok, elvek és elvtelenségek

A Kisalföld által indított országos népi kezdeményezés hatvannapos időtartama alatt, amit az… Tovább olvasom