Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Az utasok hatodának nyoma veszett

Győr - Két év alatt 16 százalékkal csökkent az utasok száma a győri helyi buszokon. A városvezetés a Volán kieső bevételeinek pótlására nem tervez áremelést, igaz, a kihasználatlan járatok csúcsidőn kívül ritkábban járnának.
A győri közgyűlés egy hét múlva tárgyal a helyi autóbuszok jövő évi díjszabásáról. Az előterjesztés már elkészült, a belőle kirajzolódó kép minden, csak nem rózsás. A Kisalföld Volán győri helyi üzletága a tavalyi 10 százalékot meghaladó utasszámcsökkenés után idén újabb 5 százalékosat kénytelen elszenvedni. Mindez azt jelenti, hogy 2008-ban egyhatodával kevesebben szálltak-szállnak fel a győri buszokra, mint 2006-ban. Ezúttal a legnagyobb, 6 százalékot meghaladó visszaesés az egyvonalas bérleteknél következett be.

A közlekedési társaság árbevétele várhatóan 38 millió forinttal marad majd el a tavalyitól. Mindehhez a költségek 13 százalékos megugrása társul. Ennek egyik eleme a gázolaj, amelynek idei átlagára egyharmadával magasabb a 2007-esnél.


Az idei 6 százalékos béremelés 88 millió forint pluszkiadást jelent a Kisalföld Volán helyi üzletágának, ennek ellenére olyan nagy a sofőrhiány, hogy a menetrendet csak jelentős túlóráztatással tudja a cég teljesíteni. A veszteség mértékéért továbbra is elsősorban a peremkerületek a „ludasak": kiszolgálásuk miatt teszik meg a járatok az összes kilométer 36 százalékát, ugyanakkor ezek a kerületek az utasszámhoz és így a bevételhez csak mintegy 14 százalékkal járulnak hozzá.

A győri Szemes Adriánnak várhatóan jövőre sem kerül többe a helyi járatokra szóló diákbérlet. Fotó: H. Baranyai Edina
A győri Szemes Adriánnak várhatóan jövőre sem kerül többe a helyi járatokra szóló diákbérlet. Fotó: H. Baranyai Edina

A győri közgyűlés elé egy hét múlva kerülő előterjesztésben nyolcféle javaslat szerepel a jövő évi tarifákra: van köztük olyan, amely szerint nem lenne áremelés, de olyan is, amely alapján 12 százalékkal nőnének a díjak. Az egyes variációk nemcsak a drágítás mértékében különböznek egymástól, hanem abban is, hogy mindegyikhez más-más (500 millió és 1,4 milliárd forint közötti) önkormányzati támogatás és kilométer-csökkentés – azaz járatritkítás – tartozik.

Németh Zoltán alpolgármester a Kisalföld kérdésére elmondta, hogy a városvezetés egy kilencedik verziót támogat.

Eszerint a jegyek és a bérletek ára változatlan maradna.

A város legfeljebb félmilliárd forinttal kompenzálná a Kisalföld Volán helyi üzletágát. A buszok összesen 550 ezer kilométerrel kevesebbet futnának 2009-ben. Utóbbi járatritkítást jelent, ami a politikus szerint az utasszámlálási adatokkal alátámasztott kihasználatlan vonalakat és a csúcsidőn kívüli időszakot érintené február 1-jétől. Hozzátette: elkészült a teljes győri vonalhálózat átvizsgálása, mert a jelenlegi rendszer túl drága és nem egy ponton ésszerűetlen az önkormányzat és az utazóközönség számára. Az új vonalhálózat bevezetéséhez – amely javíthat a tömegközlekedés helyzetén – azonban még több hónapos előkészítő munka szükséges.

Olvasóink írták

  • 4. Irwine 2008. december 12. 13:07
    „Ezt nem hiszem el... évek óta helyzet egyre rosszabb. Megoldási tervek pedig rég óta léteznek, de a város nem tett semmit. Talán most elindult vmi, de túl későn és még pár hónapot várni is kell rá. Egy biztos lehet a járatokat évről-évre ritkítani, de azzal csak a veszteségből lehet lefaragni, megoldást nem jelent! A mostani járatsűrűség is kritikán aluli csúcsidőn kívül! Ráadásul a buszok nem mindig tudják tartani a menetrendet a forgalom miatt... vagy éppen, ha kevesen vannak az utakon, akkor előbb jönnek. Egy vasárnapi napon (pl. 11-es és 14-es járat), ha éppen elmegy előttem a busz, nem fogok fél órát várni rá, inkább elindulok gyalog... Éppen ezért lehetőség szerint a járatokat nem ritkítani, hanem sűríteni kéne és az új vonalhálózat elengedhetetlen. Hosszú távra kell gondolkodni és ezzel a lépéssel talán utasokat nyerhet vissza magának a volán.”
  • 3. upho 2008. december 11. 19:13
    „22-es csapdaja? csatlakozasok, jaratsurusegek katasztrofalisak, emiatt alternativ megoldast keresnek az utasok. ebbol kovetkezik hogy csokken az utazokozonseg, meginkabb nincsenek kihasznalva a jaratok, meg tobb ritkitas. tyuk vagy a tojas?”
  • 2. Goldmund 2008. december 11. 18:57
    „Jó poén: a képaláírás diákbérletről szól, mire a képen ott mutat a srác egy összvonalasat.
    Valószínű a fotós sem jár sokat busszal. :-)))))))”
  • 1. Discoboy 2008. december 11. 18:41
    „Nos a magas bérletárak miatt én már 1 éve kerékpárral járok a városon belül mindenhova!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

40 milliót kapnak a praxisok

Győr - A legutóbbi városi közgyűlés úgy döntött, hogy 2009-ben is támogatja az önkormányzat és az… Tovább olvasom