Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Az autósok fele vásárol téli gumit

Győr-Moson-Sopron - Enyhe idő ide vagy oda, tagadhatatlanul elkezdődött az idei téligumi-szezon. Most még nem kell várni a felrakatásra, és szezonkezdő akciók is csalogatók.
Igaz, az elmúlt napokban még 10–15 fok volt, azaz viszonylag enyhe volt az idő, a téligumi-szezon azonban már beköszöntött. A köztudott hétfokos „kritikus hőmérséklet" ugyanis nem a levegőre, hanem a talajra vonatkozik, így amikor Aigner Szilárd tíz fokot beharangozva kíván derűs napot, érdemes észbe kapni. Már csak azért is, mert 3–4 fokos éjszakai hőmérsékletnél az aszfaltnak nincs lehetősége kellően felmelegedni, s a párás úttest is növeli a balesetveszélyt. Ennek ellenére az autósok többsége az utolsó percre – azaz az első hó, ónos eső vagy fagy „felbukkanására" – hagyja a gumicserét. Kovács László, a Pneubox-hálózat vezetőjének tapasztalatai szerint a drágább autók tulajdonosai és a cégek az előrelátóbbak, ők jobban féltik az autót (és magukat) egy esetleges megcsúszástól, ami pedig a keresletet illeti, a két végletre – a nagyon olcsó és a nagyon drága gumikra – van a legnagyobb kereslet.

Téligumi-ellenőrzés, -felszerelés: A „szezon
Téligumi-ellenőrzés, -felszerelés: A „szezon

A mentalitás szerencsére változik, jó irányba: Hatvani Gedeon, a Hatvani Gumiszerviz tulajdonosának becslése szerint ma már télen az autók 60 százalékán van megfelelő abroncs. Egyre többen áldoznak az egyenként 12–40 ezer forintos gumikra, s az 1000–1200 forintos darabonkénti szerelési árra, ráadásul a gyártók és a kereskedők szezonnyitó akcióik keretében akár 30–50 százalékkal olcsóbban kínálják az egyes modelleket, amelyeket később ennél jóval drágábban kaphatunk meg. Spórolni lehet, de egyféleképpen biztosan nem érdemes: csak két kerékre venni téli gumit. Az eltérő tapadás ugyanis a szakértő szerint még balesetveszélyesebb, mintha egyáltalán nem szereltetünk fel: vagy a hátsó kerekek csúsznak ki a kanyarban, vagy az elsőket „tolják" előre, s nem lehet megfelelően bevenni a kanyart.

Aki az évekkel ezelőtt vásárolt abroncsokat szeretné feltetetni, annak érdemes megvizsgál(tat)nia, egyáltalán alkalmasak-e a további közlekedésre. Nem a kor, még csak nem is feltétlenül a futott kilométer, hanem a gumi mintázata, azaz kopása a mérvadó: ha a bordázat mélysége három milliméternél kisebb, az abroncs már nem sokat ér... (Csak összehasonlításul: a téli gumik 8 milliméteres bordázattal gördülnek le a futószalagról.) Ezt figyelembe véve akár 4–5 évig – 50–60 ezer kilométerig – is biztosíthatja a biztonságos közlekedést, feltéve persze, hogy a megfelelő időben szerelik le tavasszal a kerekekről.

Sokba kerülhet, ha nincs

Az, aki mostanában Ausztriába, esetleg Szlovéniába készül, nem is tudja megúszni a téligumi-vásárlást, ezekben az országokban ugyanis november elsejétől kötelező a használata, s büntet(het)nek is, ha hiányzik. Ausztriában a büntetés legkevesebb 35 euró, de akár ennek sokszorosa is lehet a bírság, s arra is kötelezhetik az autóst, hogy a legközelebbi szerviznél cseréltesse le autója gumiját.


Olvasóink írták

  • 15. kekec 2008. november 21. 18:02
    „11. KokomoeJoe

    "A gumi amit minden idöben lehet használlni az tapadásban, tervezésben és tartosságban és kényelemben is jobb."
    Aha.... Nyáron jobb, mint a téli, télen meg jobb, mint a nyári. Évi 1-2 hetet kivéve nálunk is elég lenne annak, aki nem megy sokat.

    "Amcsik azért használlják, mert nagyob kulturájuk van az uton."
    Hogyne. Hát persze. Ehhez képest jókat szoktunk röhögni a videókon, mikor biliárdoznak az autókkal 2 centis havon.

    "Egy Amcsi az ismeri a black ice-t, és tudja azt amin ti itt csak vitatkoztok garambol után."
    A "garambol" leginkább az olyan tyúkeszűeket fenyegeti, akik -bármilyen színű- ájszon NEM TÉLIgumival próbálnak közlekedni.”
  • 14. KokomoeJoe 2008. november 14. 18:42
    „Lehet de azért homokzsákot is ajánlok a csomagtartóban. Kicsit többet fizetsz benzint, de nem pörög ki a kerék olyan könnyen. Na meg a lapát se árt.”
  • 13. egó 2008. november 14. 17:30
    „6-os. Kevésbé a hajtott kerekekkel van a probléma télen, ha azokon nyári gumi van, legfeljebb kipörög a kerék. A gond a megállással és a kifarolással van. A barázdáltabb, jobb álapotú kereket hátra kell tenni, hogy az autó ne donja ki a farát, mert azt nehezebb megfogni. Ezért mondják a szakemberek(!), hogy akinek nincs pénzze négy téli gumira, legalább hátra tegyen azt. Amúgy meg kötelezővé tenném a téli gumi használatát, mert ne veszélyeztessen senki se engem, se a családomat azal, hogy magát szuper sofőrnek kikiáltva tükörgumikkal közlekedik a fagyban. Nézz talán F1-et, s láthatod, mekkora szerepe van a gumiválasztásnak, már akkor, ha egy kicsi eső leesik. S ott is a kocsik hátulja tör ki.”
  • 12. KokomoeJoe 2008. november 14. 16:00
    „Persze én radial gumirol beszélek és nem ocska régi gumikrol. Radial gumiban szöt vas van és jobban fekszi az utat és tapad. Mikor kezd fagyni az ut vagy a fagy olvadni, akkor a legcsuszosab és veszéjeseb.”
  • 11. KokomoeJoe 2008. november 14. 15:16
    „A gumi amit minden idöben lehet használlni az tapadásban, tervezésben és tartosságban és kényelemben is jobb. Amcsik azért használlják, mert nagyob kulturájuk van az uton. Egy Amcsi az ismeri a black ice-t, és tudja azt amin ti itt csak vitatkoztok garambol után.”
  • 10. Poltergeist 2008. november 14. 13:37
    „Ahány ország annyiféle szabályozás.Téligumit +7C fok alatt ajánlják mert ez a pont amikor is nyári gumi tapadása anyaga megváltozik és keményebb lessz ami miatt fog jobban csúszni nem csak a jégen,hanem az aszfalton is.Ebből kifolyólag a téli gumik anyagi összetétele lágyabb amiből meg az adódik,hogy ha jön a tavasz és fent hagyog a téligumit a lágyabb gumi a meleg környezeti hőmérséklet hatására még lágyabb lessz és képesleszel egy szezon alatt leradírozni egy téligumit nyáron.Ezért cserélgetik.”
  • 9. lolita 2008. november 14. 11:36
    „Vannak dolgok amit az ember nem ert,remelem valaki valaszt fog adni erre a kerdesre!”
  • 8. MTT 2008. november 14. 07:34
    „Azt nem értem, minek a plusz fokokban téli gumi, úgy tudom, rongálódik is, ha száraz aszfalton használjuk, és a fogyasztása is magasabb az autónak a tapadási felület miatt. Nem tudom miért paráznak egyesek, ha felnin el volt tárolva, akkor fél óra sem kell a felrakásához. Ausztria, Németország, logkusan kéri az Alpokban a hsználatot, de pl.Burgerlandba most miért büntetnének a téligumi hiáya miatt?”
  • 7. lolita 2008. november 14. 07:29
    „A teli gumit csak telen hoban hasznaljak,nem egesz evben,es mi nem Amerikaban elünk!Persze ez igy egyszerübb nem kell lecserelni telen,ugyanis a legtöbb ember igy gondolkodik biztos igaza van!”
  • 6. KokomoeJoe 2008. november 14. 04:21
    „Ilyen hülyeségen az ember már régóta tull van az USA-ban. Igaz hogy lehet kapni téli gumit, de legtöbb ember egész évre veszi a gumit. Egyébként pedig a suj az elsö 2 futókeréken van, és elsökerékhajtásu legtöbb kocsi manapság. Szóval Mo.-n még csak itt tartanak és tömik a fejeteket.

    http://images.google.com/images?rls=ig&hl=en&q=all%20season%20radial%20tire&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi”
  • 5. lolita 2008. november 13. 21:32
    „IMCSI!Nem az lenyeg mi van a kepen,hanem mi van az auton!”
  • 4. lolita 2008. november 13. 21:29
    „Hat azt nemtudom,de ajanlatos a TELI gumi biztonsag szempontjabol!”
  • 3. Imcsi 2008. november 13. 18:29
    „Tudja valaki: Ausztriában csak a téli gumit fogadják el,vagy a négyévszakosat is ?”
  • 2. Imcsi 2008. november 13. 18:25
    „Sztem a képen levő gumi nagyon csak nyári! Legalábbis a fekvő!”
  • 1. lolita 2008. november 13. 17:09
    „Nem gond ha hirtelen leesik a ho,meg fagy keletkezik akkor majd kapkodnak csak ne hogy kesö legyen sokaknak!Felelötlenseg az emberektöl es en is kötelezönek tartanam a teligumi felszereleset!Talan egyszer erre is sor kerül.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Sok tanár nyert az értékelésen

Győr - Bár hivatalosan csak az idei évtől kötelező, több iskola már bevezette tanárai egyéni… Tovább olvasom