Kisalföld logö

2017. 12. 11. hétfő - Árpád 4°C | 14°C Még több cikk.

Az autóbusz-vezető munkaideje hatvan óra is lehet

Bár nem tudtunk meggyőződni arról, hogy valóban a Kisalföld Volán autóbusz-vezetői küldték-e a kérdést, és hogy aki írta, azt valóban több ezer társa hatalmazta-e fel erre, szakértő válaszát, magyarázatát kértük a Közúti Közlekedési Szakszervezet Kisalföld Volánnál működő helyi csoportjának közreműködésével.

Olvasói kérdés


A Kisalföld Volán autóbusz-vezetői vagyunk. A médián keresztül mást se hallunk, mint hogy változott A munka törvénykönyve, mely azt mondja, hogy Magyarországon maximum kétszáz óra túlóra lehet foglalkozástól függetlenül, szabadságot túlórában nem lehet kiírni. Máskor azt halljuk, hogy tavaly április 1-jével megváltozott a közúti szállításban dolgozók munkaidőkerete, heti, kétheti, háromheti és havi órakereteket állapít meg, kötelező pihenő- és vezetési idővel tűzdelve. Azt hisszük, hogy az éves háromszáz túlóra még jóindulattal sem fér bele egyik szabályba se. A cégnél azt mondják, mi különlegesek vagyunk, mi dolgozhatunk heti hatvan óra felett, nekünk túlórában is kiírhatják a szabadságainkat, nekünk nem kell kipihenten dolgozni jönni. Nem kell tizenhárom óra pihenőidőnek lenni két szolgálat között és a heti két kötelező pihenőnapot a hónap végén egyben is kiadhatják. Mi a szabályok elolvasása után nem erre a következtetésre jutottunk. Mi is tévedhetünk, ezért arra kérjük önöket több ezer munkatárs nevében, hogy ha lehetőségük van rá, a megfelelő szabályokat, amik egy volános buszvezetőre vonatkoznak, valahogy hozzák a tudomásunkra. Gondolunk a túlórák, a szabadság, a pihenőidő, a munkaidő, a vezetési, a szolgálati idő szabályaira.

A Kisalföld Volán autóbusz-vezetői


Bár nem tudtunk meggyőződni arról, hogy valóban a Kisalföld Volán autóbusz-vezetői küldték-e a kérdést, és hogy aki írta, azt valóban több ezer társa hatalmazta-e fel erre, szakértő válaszát, magyarázatát kértük a Közúti Közlekedési Szakszervezet Kisalföld Volánnál működő helyi csoportjának közreműködésével. Mivel úgy gondoljuk, a jogszabályok ismertetése hozzájárulhat a rendezett munkaügyi kapcsolatokhoz egy-egy munkahelyen.

A KKSZ jogtanácsosának, dr. Sipos Ottónak a megfogalmazása szerint az olvasói levélben foglalt, hallomásból szerzett információk pontatlanok, az autóbusz-vezetői munkakörben foglalkoztatottakra vonatkozó szabályokat némiképp rosszul értelmezik. Először arra hívta fel a figyelmet, hogy a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbusz-vezetők munka- és pihenőidejére vonatkozó jogszabályok a járathossz, az útszakasz szempontjából két csoportra oszthatók. Az egyikbe a helyi és az ötven kilométert nem meghaladó útszakaszon helyközi személyszállítást végző, a másikba az ötven kilométert meghaladó útszakaszon végzett helyközi, azaz távolsági személyszállítást végző autóbusz-vezetők tartoznak. Az első csoportba tartozók munka- és pihenőidejét A munka törvénykönyvének 117-140/A paragrafusai szabályozzák. A 117/A paragrafus első bekezdése határozza meg, hogy a kollektív szerződés mely törvényi rendelkezéstől térhet el. A második csoportba tartozókra az említett rendelkezéseket a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvényben és az Európai Parlament és Európa Tanács 561/2006/EK rendeletében meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.
Az is segítséget jelent az autóbusz-vezetőknek, hogy a KKSZ az új jogszabályok hatálybalépéséről, a jogszabályok módosulásáról tájékoztatja munkahelyi szervezeteit, tagjainak egyéni ügyekben is tanácsot ad.

A jogtanácsosnak a rendkívüli munkavégzésről, a túlóráról adott általános tájékoztatása alapján naptári évenként legfeljebb kétszáz óra, kollektív szerződés rendelkezése esetén legfeljebb háromszáz óra rendelhető el. A munkáltató legfeljebb háromhavi, kollektív szerződés legfeljebb hathavi munkaidőkeretet állapíthat meg. Szabadság csak munkanapra adható ki, de az lehetséges, hogy egy adott hónapban a ledolgozott napok és a kiadott szabadság miatt túlóra keletkezik. A heti munkaidő – a rendes és a rendkívüli munkavégzés időtartama – a munkaidőkeret átlagában nem haladhatja meg a heti negyvennyolc órát. Tehát a munkaidőkereten belül egy adott héten a munkaidő lehet hatvan óra is. Az ötven kilométert nem meghaladó útszakaszon dolgozó járművezetőknél ennél hosszabb is. De a napi és a heti pihenőidők biztosítása minden esetben kötelező. Az ezekre vonatkozó szabályok az útvonalhossz szerint eltérőek. Az ötven kilométer útvonalhossz alatti járművezetők pihenőidejére A munka törvényköny-
vének 123. és 124. paragrafusa vonatkozik. A törvény szerinti legalább tizenegy óra egybefüggő napi pihenőidőt a kollektív szerződés csökkentheti, de legalább egybefüggő nyolc órának kell lennie.

A heti pihenőidők részben összevonhatók, ha a kollektív szerződés ezt lehetővé teszi, de az kizárt, hogy a munkaidőkereten belül bármely héten legalább egy napot heti pihenőidőként ne adjanak ki. Az ötven kilométer útvonalhossz feletti járművezetőknél a legalább tizenegy órás napi pihenőidő hetente legfeljebb három alkalommal csökkenthető, de akkor is legalább kilenc órának kell lennie. A heti pihenőidőnek legalább egybefüggő negyvenöt órának kell lennie, amely legfeljebb huszonnégy órára csökkenthető. Két egymást követő héten legalább kétszer negyvenöt órás vagy egy legalább negyvenöt órás és egy legalább huszonnégy órás pihenőidőt kell biztosítani.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Petz, a donorkórház

Győr-Debrecen - A Kórházszövetség XX. Kongresszusán (Debrecenben) adták át az Életet ajándékozó… Tovább olvasom