Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

Az Audi adómilliárdjai

Győr - Számításaik nagyságrendileg helyesek – ez a mondat hagyta el Thomas Fautsmannak, az Audi ügyvezető igazgatójának száját, amikor dolgozószobájában pontosan kiszámoltuk, hogy a hétmilliárd forint az 28 millió euró.

Ha nem is fillérre pontosan, de ekkora az a bruttó összeg, amellyel a győri Audi Hungaria Motor Kft. a város büdzséjét az idén adóbefizetés címén gyarapítja.

Ha a tavalyi szabályok maradnak érvényben – eddig így tudni –, akkor a hétmilliárdból 1,4-et elvisz az állam, a maradék 5,6 pedig Győrt irigyelt várossá teszi. A Kisalföld kiszámolta, s ez a fenti táblázatból kiderül, mire futná 5,6 milliárdból.

– Az idén már fizetünk iparűzési és építményadót Győrben – nyilatkozta a Kisalföldnek Thomas Faustmann. A győri Audi Hungaria Motor Kft. ügyvezető igazgatója lapunk 5–7 milliárd forintos értesülését, azaz a 28 millió eurónyi helyiadó-fizetést nem cáfolta, s számításainkat nagyságrendileg helyeseknek nevezte.

– Az Institut Car rangsora szerint a német autógyártók közül az Audi gyártja a legtöbb autót Németországban s a legkevesebbet külföldön. Van esélye a győri Audinak arra, hogy a TT és az A3 Cabriolet után újabb autót gyártson a megyeszékhelyen?

– Mindig meglepődöm azon, amikor ezt a kérdést felvetik. Miért lenne öröm az önök számára, ha Németországban kevesebb, Győrben pedig több autó készülne?

– Mert a közvélemény szemében az autógyártásnak nagyobb a presztízse, mint a motorgyártásnak.

– Egy autó gyártásának áthelyezése Németországból Magyarországra nagyon bonyolult döntési folyamatot igényel. Ami számunkra fontos, hogy a márka sikeres, a konszern növekszik, s ebből a növekedésből  Győr nagyobb részt kapjon.

– Az új  autótípust csak azért hoztam szóba, mivel úgy tudjuk, az Audi A4-es Cabrioletet elhozzák a Karman nevű cégtől, s gyártót keresnek neki. A közvélemény máris spekulál...

–  Egy Németországon belüli gyártásáthelyezésnél  más döntési tényezők játszanak szerepet, nem feltétlenül a költségek. Ebben az esetben anyavállalatunk a németországi foglalkoztatást kívánja biztosítani.  Számunkra az célszerű, ha új projektekre pályázunk.  Itt fontos megemlíteni, hogy csak az elmúlt évben ötszáz új munkatársat vettünk fel, s ebből százan nagyszerű mérnökök.

– Ismerve a sajtó működését, mégiscsak szívesebben koncentrálunk a rekordokra. Tavaly több mint 1,9 millió motor készült Győrben. Idén meglesz a kétmilliomodik?

– Nagyon szívesen megépítenénk idén a kétmilliomodik motort. Ehhez azonban több kritérium teljesülése szükséges. A kapacitásaink megvannak hozzá, a beszállítóink azonban nehezen tudják hozni azt, amit mi várunk tőlük. Miközben mi nagy erőket koncentráltunk a termelés növelésére, a beszállítóinknak kisebb nehézségekbe ütközik, hogy tartsák a lépést velünk.

– Bizonyára a beruházások is folytatódnak 2008-ban, ahogy minden korábbi évben így volt.

– Az  Audi folytatja győri beruházásait, ennek összege az idén nagyjából megegyezik a tavalyival. Ez  200–250 millió eurós beruházást jelent.

– Győrt az idén sokan irigylik az országban, mert az Audi elkezd helyi adót fizetni a városban. A polgármester szilveszterkor bizonyára egy pezsgővel többet bontott, mert pénzeső hull Győrre.

– Nem tudom, eggyel több pezsgőt bontott-e a polgármester. Nagy reményeket azonban nem kell fűzni ahhoz, hogy a polgármester táskája csurig lesz  pénzzel. Az Audi persze fizeti az adót, Magyarországon azonban annyit megtanultam, hogy  ebből az államkasszába is továbbítani kell.

– Mekkora ez az összeg, amit fizetnek?

– Majd publikáljuk, ha megfizettük.

– Mi 5–7 milliárd forintról tudunk, cáfolja vagy megerősíti?

– Nagyságrendileg helyesen számolt.

– Rontja ez a versenyképességüket?

– Persze, hogy rontja.  A hátizsákunkban eggyel több teher lesz. Nem ért azonban váratlanul bennünket, felkészülhettünk rá. Bízom mind a menedzsmentben, mind munkatársaimban, hogy ezt a plusz pénzügyi terhet el tudjuk viselni.

Olvasóink írták

  • 18. itapa 2008. március 03. 10:57
    „Már elnézést, de a tisztánlátás kedvéért: aki úgy gondolja, hogy ezt a z iszonyatos összeget a cég csak úgy kipengeti, hát az elég naiv. Csak jelzem, már elkezdték a bérek igazítását! Természetesen lefelé!!!!! Tehát a város milliárdjaihoz (akaratunkon kívül) mi is szépen hozzájárulunk! Sajnos!!!!!!!!!!!”
  • 17. upho 2008. február 29. 20:29
    „tisztaban vagyok vele hogy H. Ede mitt tett le az asztalra illetve milyen vezeto volt, csak az nem tetszett ahogy minden pozitivumot az o javara irtal mintha nelkule az audi semmit nem erhetett volna el. nem tamaskodok mellette de mostanaban eleg sok cikkbe/kommentbe futottam bele ahol az audit verig fikazzak, alltalanos lehuzos multinak allitjak be, mikozben ez nem igaz szerintem. persze magasak a kovetelmenyek, de uygerzem meg is van az ellentetelezes. nem szeretem ha egy lapon emlitik a tesco/philips/stb. cegekkel akik tenyleg messzemenoen kihasznaljak az alkalmazottaikat.”
  • 16. Nagy Árpád 2008. február 29. 18:02
    „Kedves UPHO!
    Messziről nincs szaga a sz..nak sem. Ez tény. Volt lógás a RÁBÁBAN az is biztos, hát akkor mi lehetett a többi cégnél? Mindenesetre az Ede nincs a helyén kezelve. Szerintem párját ritkítóan jó vezető volt. A burkolt munkanélküliség, a pártapparátus stb. alól nem tudta Ő sem kivonni magát, de egy adott szint fölött elvárta a példamutatást és a korrekt munkavégzést. A keze neki is kötve volt ám. A KGST-nek nevezett maszatoló cégnek mi voltunk az egyedüli szó szerinti betartói. A többi elvtársak románok, bulgárok, lengyelek ... sz..tak az előírásokra, mi bezzeg betartottuk. Az EU-val ugyanez a helyzet. Lovas nép vagyunk, de abból is a díjnyertes, mindig a ló valamelyik oldalára fordulunk! Sőt, van úgy fordítva ülünk a lovon! Most kormány tagjai gyakorolják a fordítva ülést, de már látszik mutatvány csúf vége!”
  • 15. Semleges 2008. február 29. 17:39
    „Az AUDI-t nem a munkaerő ára tartja itt. A munkaerő képzettségével részben egyetértek, ez valóban egy fontos tényező, mely Győr mellett szól. Szerintem azonban a legfontosabb az infrastruktúra és a földrajzi elhelyezkedés. Győr leginkább egy motorgyár, ezért nagyon fontos azt is megnézni, hogy hol vannak az autógyárai a konszernnek, mert nyilván a fuvarköltségek szempontjából ez rendkívül fontos, mert a motor egy elég nagy és nehéz valami, ezért a szállítása drága. Győr ebből a szempontból verhetetlen. Viszonylag olcsó a munkareő, képzett is, de mégis közel van a nagy autógyárakhoz és a vasúti és közúti közlekedés is kiváló.”
  • 14. ugyanmá 2008. február 29. 16:52
    „"Tavaly több mint 1,9 millió motor készült Győrben." - van a kérdésben. "- Nagyon szívesen megépítenénk idén a kétmilliomodik motort." - jön a válasz. Ki miről is beszélt itt ?”
  • 13. upho 2008. február 29. 15:44
    „Árpá jezus, enyhe szemellenzo...
    en 11 eve jottem el a rababol hala a magassagosnak, de meg mindig rosszul tudok lenni a rabas "munkakulturatol" mar amennyire azt kulturanak lehet nevezni... Nyilvan Ede nelkul nem igy alakult volna, hiszen akkor raba sem lett volna, femipari szakemberek sem lettek volna de ez nem az o erdemuk, ez igy alakult... Ede megepetette igen, aztan mi lett vele? 3 meteres gaz, evekig a senki foldje volt. Most mi van? Munkahely ugye? Hova tenned azt a tobbszaz munkanelkulit ha most nem, lenne audi? A rababol ami kep megmaradt belolem az a bujtatott munkanelkuliseg, naplopas, munka kozben alkoholizalas, stb. csak a negativ dolgok.”
  • 12. Nagy Árpá 2008. február 29. 14:25
    „NE FELEDKEZZÜNK MEG ARRÓL, HOGY a győri munkakultúra megőrzése HorváthEde "báró" úrnak köszönhető ám! Magyarország legelitebb gyára volt a RÁBA, arra lehetett építeni az fritzeknek. Sőt volt amit nem is kellett, mert az Ede már megépítette! Nem tudom, hogy ez a sok okostojás miért hiszi azt, hogy a RÁBA és az EDE nélkül itt lenne az AUDI! Ja jók voltunk ám a 2. világégés során vadászgépgyártásban is ám. Azt a kultúrát őrizgették itt HORVÁTH EDE A "VÖRÖS BÁRÓ" ÉS MUNKATÁRSAI! Ilyen munkakultúra legközelebb Csehországban van. A sógorok is csak kukkolni jöhetnek ide!
    A kép még mindig szenzációsan tetszik”
  • 11. Kriszti 23 2008. február 29. 13:59
    „Zupponnyal értek egyett.hiszen szlovákiában is van audinak dolgozó részleg ahol az audiba készítik el a kábeleket és már az ottani munkából is vittek ki Romániába.ott ha jól tudom 2-3 száz embertől búcsúztak el.Én kívánom hogy maradjon itt Győrben az audi addig is sok embernek nyújt munka lehetőséget.”
  • 10. cavandoli 2008. február 29. 13:33
    „Azért tegyünk különbséget a között is, hogy mekkora hozzáadott értékű terméket gyárt a gyár. Mert nem mindegy , hogy pl. egy monitor, vagy egy telefon gyártási költségének kb. 30%-a munkabér, míg egy motoré csupán 3-6%. Nyilván azok a gyárak húznak könnyebben keletre, ahol a bérköltségen sokat lehet fogni. Sokkal többet számít a gazdasági környezet, az infrastruktúra, a munkaerő képzettsége, a politikai stabilitás. Magyarul az Audi nem az itteni melósok bérén kaszál nagyot.”
  • 9. yy 2008. február 29. 12:17
    „Kedves colomano ! A romaniai szakképzetlen munkaeröt mar potolja a magyar munkaerö pl.-ul Nagyvaradon , Aradon es a hatarmenti nagyobb varosokban, ahol a roman munkasok fölhaborodasara a magyarok olcsobban dolgoznak .”
  • 8. Zuppony 2008. február 29. 11:32
    „Bocs, természetesen hozzátéve, hogy pontosan ezek a cégek azok, akik ráérnek kivárni, hogy szakemberek nőjék ki magukat egy-egy adott "olcsóbb" cél-országban. Pontosan ők azok, akik megengedhetik maguknak, hogy 10 évekre előre terveznek. Szerintem...”
  • 7. Zuppony 2008. február 29. 11:23
    „Na deeee...várjunk. Költözni, keletebbre húzódni, illetve oda, ahol minden befektetés és költség sokkal olcsóbb - ez a vezérelve minden multinak. Ezért nem fog örök időkre ittmaradni a NOKIA, se az AUDI. Persze rácáfolhat az idő erre, de a törvényszerűségre és a tapasztalatokra hagyatkozva nem maradnak. Mindig lesz szegényebb, ezért olcsóbb ország, mindig lesz 500, 900, 6.500 vagy akármennyi olyan ember, akinek egy vagyon lesz az a pénz, amit az AUDI vagy a NOKIA, az ideköltözésének évében adott itt a melósainak.”
  • 6. colomano 2008. február 29. 10:38
    „Zuppony! Ezek a cégek nem érnek arra várni, hogy majd lesz munkaerő. Hihetetlen nagy a verseny. S ugyebár Kínába sem "menekülnek" már a cégek. Ismerős a mondás ugye: olcsó húsnak híg a leve.”
  • 5. csend 2008. február 29. 10:04
    „Bizony bizony!!
    És még egy nagy előnye van Romániának: Magyarországnál is sokkal korruptabb rendszert működtet.”
  • 4. csak óvatosan 2008. február 29. 10:02
    „A romániai munkaerőt, ha az Audi úgy kívánja, saját maga is képzetté teheti pl. oly módon, hogy átküldi mostani kiváló mérnökeit fél vagy egy vagy két évre betanítani az ottani mérnököket. Ez csak egy lehetőség. Az EU tagság pedig valóban nagy "vor" Romániának - Zupponnyal egyetértésben.”
  • 3. Zuppony 2008. február 29. 09:30
    „Hello colomano!

    Szerintem az, hogy évekkel ezelőtt nem volt képzett munkaerő pl. Romániában, nem jelenti azt, hogy most sincs, vagy a közeljövőben ne lehetne. A másik ami pont Románia mellett szól, hogy EU-tag lett, amivel gyakorlatilag mindenben olyan jogosítványokat szerzett mint amilyenekkel Mo. is rendelkezik - és ha ezek a feltételek meg vannak, akkor felértékelődik az eddig is legfőbb érv: Románia sokkal-sokkal olcsóbb, mint Magyarország, mindenben, így adó-paraméterekben is.”
  • 2. colomano 2008. február 29. 08:52
    „Ezek a cégek nem mennek Romániába, Ukrajnába stb... Egy oka van, ott nincs képzett munkaerő. Hisz már rég elmehettek volna évekkel ezelőtt, mégsem tették.”
  • 1. csak óvatosan 2008. február 29. 08:43
    „28 millió euró az Audinak sem elhanygolható összeg. A kérdés, meddig számíthat rá a város. Mert mi van, ha lesz majd egy olcsóbb hely pl. Romániában? A menedzsment elvégez pár gazdaságossági számítást,....és pikk-pakk költözik a gyár Győrből. Téves lenne ezért a város részéről túl nyerő pozícióban éreznie magát, szerintem.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hideg helyett is meleg víz folyik

Győr - Már egy hónapja meleg víz folyik akkor is, ha úgy nyitjuk meg a csapot, hogy hideg jöjjön… Tovább olvasom