Kisalföld logö

2017. 08. 17. csütörtök - Jácint 19°C | 30°C Még több cikk.

Az abdai repülőgép `elszállhat´ tavasszal - fotók

Az abdai repülőgépként elhíresült IL–18-as sorsa jövő tavaszra dőlhet el véglegesen. Cikkünk múltidéző írás is egyben a rendszerváltás hőskorából.

Portálunk elsőként számolt be arról olvasó-tudósítóinknak köszönhetően, hogy múlt hétvégén "kiszabadították" fogságából, s elszállították az 1-es és 85-ös főút kereszteződésében több mint két évtizedet töltő IL-18-as repülőgépet.


Több mint húsz év után emelték ki az Elvis-parkból az IL-18-ast - fotók: Tudósító.

Az utolsó repülés: Algériából Ferihegyre

"Az abdai repülőként" híressé váló gépmadár 1967 és 1989 között a Malév flottájában teljesített szolgálatot - a szovjet gyártmányú IL-18-as típust 1960 óta alkalmazta a magyar légitársaság -, s összesen 35 ezer repült óra után került ki véglegesen a forgalomból.

Utolsó útja 1989. január 25-én reggel hét órakor befejeződött Ferihegyen: a gép az algériai Constantine repülőteréről indult a magyar főváros felé.

Az észak-afrikai ország gyakori célpontja volt a szóban forgó IL-18-asnak, mivel rendszeresen szállított ide bábolnai csirkéket. Érdekesség, hogy a hűvös téli napon végleg búcsúzott a hivatásos repüléstől a gép kapitánya is: Gratzer Károly több mint négy tizednyi szolgálat után vonult nyugdíjba.

A landolást követően Ferihegyen pezsgős locsolással és orrfutón elhelyezett virágokkal fogadták az IL-18-ast, majd a következő napon a Malév oktatási központjának növendékeivel még egyszer levegőbe emelkedett.


Algériából Pápán át Abdára (1989-2011) - fotók: Aeronews.hu és Kovács Ferenc gyűjtése.



"Szép Ilonka" tulajdonságai

"A szovjet Iljusin tervezőiroda fejlesztette ki az IL-18-as repülőgépet, az első felszállásra 1957-ben került sor. 1959-1978 között több mint 700 darab gép hagyta el a gyárt.

Az Aeroflot mellett a szocialista országok légitársaságainál is üzemeltették a típust. A négy légcsavaros gázturbinával felszerelt repülőgép késői változatai maximálisan 122 utas befogadására voltak alkalmasak. Napjainkban már csak néhány kisebb légitársaság használja a típust.

Számos katonai alváltozat is készült jellemzően a Szovjet Légierő és Haditengerészeti Légierő részére - szállító, rádióelektronikai felderítő/zavaró, tengeralattjáró-elhárító feladatkörökben" - mondta portálunknak Pap Ferenc, a Kerozingőzös.hu szerkesztője.

"A MALÉV első Il-18V típusú repülőgépe 1961-ben érkezett meg Ferihegyre, később további 6 `V´ és egy `D´ változat érkezett hozzánk. Abdán található az egyetlen D változatú, amely 1967-ben kezde meg a pályafutását a légitársaság színeiben, HA-MOI lajtromjel alatt (a repülőgépeknél ez olyan, mint az autóknál a rendszám).

A lajstromjel utolsó betűje alapján (`I´) a repülőtéri szlengben az `Ilona´ esetleg `Szép Ilonka´ névvel illették ezt a repülőgépet. Jellemzően európai útvonalakon szállította az utasokat, szükség esetén Európán túli célállomásokra is repült - Közel-Kelet, Észak-Afrika.

A sugárhajtású típusok (Tu-134, Tu-154) megjelenése fokozatosan háttérbe szorította a légcsavaros Iljusinokat a személyforgalomból, így a karrierjük végén már csak teherszállításra használták őket. Az évek alatt három MALÉV IL-18-as géppel történt katasztrófa, amelyek összesen 61 ember halálát okozták.

Talán furcsán hangzik, de gyakori rakományként bábolnai naposcsibéket szállítottak többek között Szovjetunióba" - zárta szavait Pap Ferenc.

A Kerozingőzös.hu fotói az abdai repülőről itt!



Kalandos földi utazás Pápá és Abda között

Sokáig úgy tűnt, hogy a kiszolgált repülőgép egy stuttgarti repülős gyűjteménybe kerül, de ez az üzlet meghiúsult. Végül, a magyar királyi televízióban intézett felhívásra jelentkezett egy vendéglátó-ipari, mely étteremmé kívánta átalakítani a "HA-MOI" jelű gépet.

Korabeli híradások szerint az IL-18-ast egymillió forintért adta el a Malév. Hamar kiderült, hogy a gépet megyénkben, Abda közelében kívánják ismét "csatasorba" állítani - csakhogy a szállítás nem ígérkezett könnyű feladatnak.

Augusztus 29-én az IL-18-as előbb a pápai katonai reptérre szállt, majd hónapokkal később innen közúton, részben szétszerelve, rendőri felvezetéssel szállították speciális traileren az 1-es és a 85-ös főút találkozásához.

A kalandos földi utazásról mindent elmond, hogy a Pápát Győrrel összekötő utat le kellett zárni. Ezzel egyidőben négy határátkelőhely – Hegyeshalom, Kópháza, Sopron és Rajka – forgalma akadozott, míg egy kényszerű rövid áramszünet miatt még a GYSEV vonatai is késtek.

A szállítás több mint négymillió forintba került, ami - különösebben hangsúlyozni sem kell - a rendszerváltás után hatalmas pénznek számított.


Hosszú út vezetett Pápáról Abdára: fotók: Aeronews.hu és Kovács Ferenc gyűjtése.

Az Elvis-park ékköve a bazársor szomszédságában

További közel negyvenmillió forintra volt szükség ahhoz, hogy a repülőgép első tulajdonosa, az Elvis Szövetkezeti Kft. étteremmé, 180 férőhelyes terasszá, kávézóvá és éjszakai bárra alakítsa a több tonnás gépet.


Repülőből étterem - fotók: Aeronews.hu és Kovács Ferenc gyűjtése.

A fénykorát élő abdai bazársor "szomszédságában", a Balaton felé autózó német turistáknak köszönhetően eleinte népszerű kuriózumnak számított az Elvis-park "ékköve", de a Győr és Hegyeshalom között 1997-ben átadott autópálya lassan, de biztosan elszívta mind a bazársor, mind a repülőgép törzsközönségét.

A kilencvenes évek végére már veszteségesen üzemelt az étterem, így kereken egy évtizednyi nyitva tartás után 2000-ben bezárta kapuit a repülőgép.

Karibi pálmafák, latinos hangulat az IL-18-asban

Hosszú évekig üresen állt az IL-18-as, mire 2007-ben fantáziát látott benne egy vállalkozó. Nyilvánvalóan ekkor már nem tudott az újdonság erejével hatni a gépmadár, sokkal inkább lehetett bízni a "retro" érzés meglovagolásban.

A "Club Sky" névre keresztelt, másodvirágzását élő éttermet karibi stílusban alakították ki, melynek táncparkettjén forró hangulatú, latin táncestéket rendeztek hétvégenként. Ennek megfelelően vöröses, narancsos árnyalatúra festették a repülő belső terét, tovább pálmafákkal és nádbútorokkal vált teljessé az új dizájn.

A harmadik kategóriájú étteremben hatvan vendég, míg az emeleten kialakított büfében negyvenen fértek el.

Noha még táncórákat is tartottak a fedélzeten, a második próbálkozás nem tartott sokáig. 2008 júniusában még egy nyitó bulit tartottak a Club Sky fedélzetén, de mint nem sokkal később kiderült: ez az est volt az abdai repülő hattyúdala.

Abda közeli tartózkodásának utolsó három évében egyre több illegálisan lerakott szemét csúfította az IL-18-as környezetét, így a helyi lokálpatrióták évente többször is önkéntesen összeszedték más szemetét, s a parlagfű irtásáról is gondoskodtak.

Színesfémtelepen nem végezheti a gép

Kovács Ferenc múlt hétvégén segített megszervezni és végrehajtani "Ilonka" kiemelését.


A kiszabadított abdai repülőgép - fotók: Kerozingőzös.hu.

"Mindenképp szeretnénk az abdai repülőt biztonságban tudni, s azt
elkerülni, hogy fémhulladék telepen végezze.

Az IL-18-as szétbontása azért sem volna célszerű, mert hiába a súly és a méret, az ilyen sárkányszerkezet rengeteg anyagból készül, ezek közül viszont  elenyésző az, ami értékesíthető, s ehhez előbb szét kellene válogatni, darabolni, elszállítani - vagyis jó eséllyel veszteséges volna a bontás" - kezdte portálunknak Kovács Ferenc.

"Nyugat-Európában az adott ország légi közlekedésének meghatározó típusait nagybecsben tartják, itthon inkább az jellemző, hogy magánkezdeményezéssel, összefogással sikerül megmenteni, illetve felújítani egy-egy veterángépet.

`Ilonka´ esetében természetesen arra nem látok sok esélyt - bár
ennek nem műszaki, hanem kizárólag gazdasági okai vanna -, hogy ismét felszálljon, de azt elképzelhetőnek tartom, hogy valamelyik hajtóművét sikerüljön újra beindítani.

Ehhez olyan segítőnk van Zsaludek Endre személyében, aki lelkes 
csapatával a ferihegyi skanzenben álló IL-14-esen idén újra motort indított.

Az abdai repülőgép esetében azonban ne feledjük, hogy az utóbbi 23 évben nem esett át karbantartáson, de még motorátfordításon sem".

"Az abdai repülőgépet szeretnénk megőrizni az utókor számára"

Arra a kérdésünkre, hogy a jövőben hol kaphat új helyet az abdai repülőgép, Kovács Ferenc úgy válaszolt: "ezzel kapcsolatban egyelőre sok konkrétumot nem tudok említeni, több elképzelés is felmerült, továbbá az olvasóktól is várjuk az ötleteket.

Annyi bizonyos, hogy az abdai repülőgépet szeretnénk megőrizni az utókor számára és reményeink szerint tavaszra sikerül megtalálni azt a helyet, ahol méltóképp tudjuk bemutatni az IL-18-at.

Az abdai repülőgép mentőakciójára készített honlapot ide kattintva tekinthetik meg. Az alapítvány bankszámlaszáma a következő: 11745004-20099507.



Az IL-18D adatai

Utazósebesség:675 km/h
Utazómagasság:10.000 m
Maximális hatótávolság: 6500 km
A szárny fesztávja: 37,42 m
A szárny felülete: 140 négyzetméter
A törzs hosszúsága: 35,9 m
Hajtómű típusa: 4 x AI-20M légcsavaros gázturbina
Egy hajtómű több mint 4000 LE teljesítmény leadására alkalmas.
Üzemanyag tartályainak kapacitása: 30.000 L
Hasznos terhelés teherszállítás esetén: max. 13,5 t

Forrás: Kerozingőzös.hu

Olvasóink írták

  • 17. Jannus 2011. december 04. 22:36
    „Húú de megnézném hogy újra beinduljanak a motorjai, azt meg hogy felszálljon méginkább!!”
  • 16. pappe 2011. december 04. 19:23
    „..... Egyébként nem muszáj elhinni, de tényleg soha nem szavaztam ezekre .... Amíg létezett, addig mindig a MIÉP-re swzavaztam. Amióta meg nem létezik, azóta kitalálhatod... <moderálva...>”
  • 15. CsabaKiraly 2011. december 04. 19:14
    „En azt mondom jobb lett volna hagyni meg egy par szaz millio evig aztan kiszedni es megmutatni a vilagnak ezt a remekmuvet amitol az egesz vilag rettebett mert akkora zajjal ment :-))<moderálva>”
  • 14. poto 2011. december 04. 09:34
    „ha nincs meg az új helye akkor minek kellett kiszedni.Nem ért volna rá később ?”
  • 13. zsukov 2011. december 04. 03:43
    „Már megvették...”
  • 12. pappe 2011. december 03. 15:33
    „10-hez: Te most miről beszélsz? Melyik hozzászólásomra reagálsz? Mert én nem látom a magamét. Egyébként én sosem szavasztam se az MSZP-re, sem a Fideszre, mert mindkettő MSZMP-utódpárt. Csak az egyik elismeri, a másik nem...”
  • 11. Driver 2011. december 03. 12:40
    „Egy kicsit aggódom. A környék fémgyűjtésből élő polgárai, már tuti ráizgultak a lehetőségre!”
  • 10. CsabaKiraly 2011. december 03. 12:06
    „pappe, es ki szavazta oket be a Parlamnetbe? Te meg a tobbi boldogtalan :-)”
  • 9. CsabaKiraly 2011. december 03. 12:04
    „Az a bizonyos "szovjet legiero" legertekesebb gepe. :-)) Meg tragyazasra is hasznaltak amikor utas nem volt, nem tellett a rubelbol komcsi idok alatt. Maga Sztalin is csak havonta egyszer hasznalhatta mert nem volt uzemanyag. :-))”
  • 8. böbe06 2011. december 03. 11:59
    „Számomra, ez egy félelmetes játékdoboz. Nem mernék felülni egy működő változatára sem. :-))”
  • 7. katti 2011. december 03. 11:52
    „6! Olcsón??? 1987-ben egy millió? Az mai értéken kb 15 milló forint. Te vennél ma ennyiért egy repképtelen masinát?
    Az erőfeszítésekhez gratulálok, remélem sikerül megvalósítani ezt a nemes célt!”
  • 6. umberto 2011. december 03. 09:44
    „1 millió Ft-ért vették meg,
    4 millió Ft-ért szállították Abdára,
    40 millió Ft-ért alakították át.

    Szerintem annak idején olcsón adta a Malév.

    Kár lenne érte.”
  • 5. mugen 2011. december 03. 09:40
    „Újabb hírek a gépről:

    E pillanatban a legvalószínűbb helyszín az M1-es Arabona-pihenője.
    ,,Sikerült megegyezni a Szolnoki Speciális mentőkkel az adományok ügyében, így minden jogi akadály elhárult azok fogadása elől (nemzetközi a számlájuk, külföldről is tudnak fogadni).
    Az elkülönítést a megjegyzéssel tudjuk megoldani, ami ,,IL 18 szállításának támogatása" lesz.
    Ez egy közhasznú alapítvány, így az esetleges céges adományokról Apeh igazolást tudunk kiállítani, így az adomány 100 százaléka leírható a cég adóalapjából.

    Az alapítvány adatai:

    Név: S.A.R. Hungary Alapítvány
    Székhely: 5051 Zagyvarékas, Akácfa utca 15/2.
    Adószám: 18840193-1-16
    Számlaszám: OTP 11745004-20099507
    Közhasznúsági fokozat: Közhasznú
    Alapítás éve: 2006
    Nyílvántartási szám:1053
    Bejegyzési szám: Pk.60022/2006/
    Képviselő: Turi László, kuratóriumi elnök
    Az alapítvány jogosult az Adó 1 százalék gyűjtésére."”
  • 4. mugen 2011. december 03. 09:30
    „gratulálok a mentőakcióhoz! jó volna a jövőben őrzött, biztonságos helyen tárolni a gépet, ahol belépőjegy ellenében (bárki számára megfizethető összegű!) megtekinthető lenne a közönség számára. a belépőjegyekből befolyt összegeket is állagmegóvásra lehetne fordítani.”
  • 3. MotorosPista 2011. december 03. 05:50
    „Én sok sikert kívánok nekik, szívesen viszont látnám valahol a masinát!”
  • 2. zsukov 2011. december 03. 04:53
    „Késö negy bontani sajna.....”
  • 1. solyomszem 2011. december 03. 02:33
    „adják oda kobori bélának és csapatának /bőnyi reptér/ ők tudtommal rendszeresen életre keltenek régebbi vadászgépeket is. azon a reptéren biztos lenne egy nyugott hely az il 18-asnak.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Jankovits Hidraulika: új üzemcsarnok - fotó

Tizennégy éve az első magyar cég volt a Győri Ipari Parkban, pénteken új üzemcsarnokkal bővült. Ez a… Tovább olvasom