Kisalföld logö

2017. 09. 22. péntek - Móric 11°C | 17°C Még több cikk.

Autómentesen: kiásva a csatabárd

Vajon mi kellene ahhoz, hogy ne csak egyetlen nap legyen autómentes? Vagy továbbmehetünk: mi kell ahhoz, hogy ez az egy nap valóban autómentes legyen?

A buszközlekedés statisztikája nem túl biztató, évről évre kevesebb jegy fogy, de nem az autózási kedvnek, hanem a válságnak köszönhetően.

Az Európai Mobilitási Hét keretén belül tartott autómentes nap miatt szerdán az összes győri buszjárat ingyenes –  jegy nélküli – volt, hiszen a bérletet már kifizették az utasok. Emellett ismét bárkinek lehetősége nyílt arra, hogy felüljön az Ikarus 66-os típusú nosztalgiabuszra, amelynek minden évben nagy keletje van, sokan már fényképezőgéppel várják a szépkorú veteránt Ménfőcsanakon vagy a Révai utcában. Az utasok  idén a MÁV-Start Zrt. vonatait is díjmentesen kipróbálhatták Győr belvárosa és peremkerülete, Ménfőcsanak között.

Az Ikarus 66-os évek óta népszerűsíti ezt a napot, kérdés, hogy a szokásokon változtat-e. fotó: krizsán csaba
Az Ikarus 66-os évek óta népszerűsíti ezt a napot, kérdés, hogy a szokásokon változtat-e. Fotó: Krizsán Csaba

Azt senki nem számolja, hogy valóban kevesebb-e az autó a városokban, hiszen erre az egy napra aligha változnak meg a szokások. Nekünk sincsenek adataink, de egymás mellé raktunk két felvételt: délután két órakor készítettük őket a győri Szent István úton kedden, s az autómentes napon. Ezeken úgy látszik,  talánmég többen is jártak kocsival szerdán, persze ez nem egzakt adat.

Az általunk megkérdezett idősek többsége azt mondta: leginkább 65 éves kora óta jár busszal, amióta díjmentesen közlekedhet (a tömegközlekedési vállalat szerint  minden harmadik utas elmúlt hatvanöt). Töreki Tibor is azóta utazik így, ugyanakkor elismeri: elkényelmesedtek az emberek. Az unokájával utazó nagypapa az 1972-ben gyártott Ikarusra ült fel, számára ez valóban nosztalgiabusz: maga is ilyennel járt be Győrbe, s talán épp ennek a járműnek az esztergálásánál is részt vett a Rába dolgozójaként.

A felvételeken látható, nem történt csoda szeptember 21. és 22. között. Ugyanott és ugyanabban az időben készült a két felvétel Győrött.   Fotók: Krizsán Csaba
A felvételeken látható, nem történt csoda szeptember 21. és 22. között. Ugyanott és ugyanabban az időben készült a két felvétel Győrött. Fotók: Krizsán Csaba

A felvételeken látható, nem történt csoda szeptember 21. és 22. között. Ugyanott és ugyanabban az időben készült a két felvétel Győrött. Fotók: Krizsán Csaba
 Ugyanott és ugyanabban az időben készült a két felvétel Győrött. Fotók: Krizsán Csaba

Szabó Józsefné maga már ingyen utazik, de úgy véli, a fizetésekhez mérten a busz igen drága. Szerinte kétszáz forintos jegyár mellett jóval nagyobb lenne a forgalom és kevesebben ülnének autóba. Metzker Józsefné Kajárpécről jár be egy héten körülbelül háromszor. A nyugdíjas asszony úgy gondolja, több járatra lenne szükség, mivel délelőtt csak három indul a faluból, s a negyed kilencesen sokaknak állni kell. Szűcs Dávid Pázmándfaluról utazik be nap mint nap a Széchenyi-egyetemre, kilencvenszázalékos diákkedvezményével 1500-at fizet havonta, mint mondja, senki nem panaszkodik ismerősei közül az árakra. A teljes árú bérlet is jóval olcsóbb – teszi hozzá –, mintha valaki autóval járna. A hallgató szintén a járatszámokkal csalná át az autósokat a buszra: a legrosszabb a helyzet két órakor, amikor egyszerre utaznak iskolások, dolgozók, egyetemisták.

Töreki Tibor azóta buszozik, amióta betöltötte a 65-öt. Ha lehet, Barnabás unokáját is magával viszi. Fotó: Krizsán Csaba
Töreki Tibor azóta buszozik, amióta betöltötte a 65-öt. Ha lehet, Barnabás unokáját is magával viszi. Fotó: Krizsán Csaba

A buszközlekedés statisztikája nem az autómentes nap sikeréről árulkodik, de hozzá kell tenni: a csökkenés oka a válság és nem a jólét. Pócza Mihály, a Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója tudatta: öt éve 3 millió 68 ezer jegyet váltottak a helyközi járatokon, tavaly már csak 2 millió 570 ezret. A bérletből 242 ezret vásároltak 2005-ben, tavaly 196 ezret. Győr helyi járatain hasonló a helyzet: 2007-ben  1,7, tavaly 1,4 millió jegy fogyott, s a bérletek száma is 91 ezerre csökkent a korábbi 105–110-ről. Ennek fő oka a munkahelyek elvesztése, hiszen minden téren 2008-ra tehető a zuhanás, ami 2009-ben csak folytatódott. A nap kapcsán Pócza Mihály megjegyezte: akik összevetik a költségeket, sokszor csak az üzemanyaggal számolnak, s nem gondolják végig, hogy a kocsi után adózni kell, biztosítást kell fizetni, ott a parkolás, a műszaki vizsga ára és az egyéb szerelési költség. Mindent összevetve nem lehet kérdéses,  az autóbusz lényegesen olcsóbb – tette hozzá.

Olvasóink írták

  • 11. Goldmund 2010. szeptember 28. 14:06
    „8. Irwine 2010.09.25. 12:31
    "Igazad van, tényleg nem túl nagy dolog, csak éppen úgy vettem meg a bérletet, hogy egyből mentem is vele, nem volt nálam toll, stb... elfelejtettem, jó ez magánügy. "

    Ha az ember úgy indul el, hogy akkor vesz bérletet és utána rögtön használni is akarja, akkor induláskor eleve legyen nála toll (ahogyan pénz is, hogy egyáltalán venni tudjon). Ámde: nem tudom, buszpályaudvaron vagy újságosnál vagy hol vetted meg, de ha ott rögtön kérsz tőle tollat, hogy felírd, jó eséllyel akadt volna az eladónál és kisegített volna. Esetleg a buszmegállóban állóktól is meg lehet kérdezni. Persze ha nem akarja valaki ráírni, mindig akad kifogás...”
  • 10. Freehill 2010. szeptember 26. 12:38
    „#8: hát igen, az biztos, hogy bosszantó, amikor az ember általában betartja a szabályt, és pont akkor kapják el, amikor egyszer elfelejti... egyik rokonomat is nemrég megbüntették 20 vagy 30 ezer forintra, mert kicsit közelebb parkolt a zebrához, mint szabad lett volna. Ő sem szokott tilosban állni, most pont eltévesztette, és jóval nagyobb büntetést fizetetett érte, mint 1000 Ft. Másokat, akik még szabálytalanabb helyen parkoltak, nem büntették meg - az élet sajnos sokszor igazságtalan. Mérges is volt, de kénytelen volt befizetni, legközelebb még jobban fog figyelni...

    Szerintem is humánusabb volt az a megoldás, amikor első alkalommal még csak figyelmeztették az embert az igazolványszám hiányára, de sajnos a figyelmeztetettek jelentős része ezután sem írta fel a számot, és amikor másodszor tényleg megbüntették, ugyanúgy fel volt háborodva. Talán ezért szüntették meg :(”
  • 9. -upho- 2010. szeptember 26. 12:24
    „#8 ok, valoszinuleg te vagy az egyetlen aki nem csalasi szandekkal nem irja ra. De a honap eleji ellenorzesekkor meglepoen sok embert fognak a szemem elott az ellenorok, olyan jaraton ahol nem eppen kisjovedelmu vagy feledekenynek tuno utasok vannak. A szamot ra kell irni, ha nem irod ra akkor tolvaj vagy. Ha egy szolgaltatast igenybe veszel annak fizesd meg az arat, nem kell tulmagyarazni.”
  • 8. Irwine 2010. szeptember 25. 12:31
    „#6: Igazad van, tényleg nem túl nagy dolog, csak éppen úgy vettem meg a bérletet, hogy egyből mentem is vele, nem volt nálam toll, stb... elfelejtettem, jó ez magánügy.
    Viszont bosszantó, hogy mindig meg szoktam tenni, ráadásul ott volt nálam legalább 5 régebbi bérlet, amire rá volt írva, de így meg ki kellett fizetnem egy másik diákbérlet árának felét. A másik meg, ha 10enxedikén jön azt mondom, hogy oké... de egyből hónap elején ilyenekre vadászni... :S
    Ráadásul ezt még tetézte, hogy ugyanaznap este felszállt egy pár igazolvány meg igazolványszám nélkül, akkor akadtam ki fullra.
    Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem érzem méltányosnak, hogy vannak akik rendszeresen csalnak, ők megúszhatják, mivel nem túl gyakoriak az ellenőrzések. Én meg, aki sose csalok a bérlettel meg nem lógok, pont besz*ptam.”
  • 7. Freehill 2010. szeptember 24. 17:32
    „#4: a KV másfél évvel ezelőtti tanulmányában már szerepelt, hogy a 23-as átmegy majd az új hídon, és ezt a városi közgyűlés el is fogadta. Úgyhogy most már csak a hídnak és a kapcsolódó úthálózatnak kellene elkészülnie :)”
  • 6. Freehill 2010. szeptember 24. 17:22
    „Régen először csak figyelmeztetés volt, aztán szigorították a teljes büntetési összegre (6000 Ft), végül mérsékelték 1000 Ft-ra. Amúgy nem igazán értem, hogy sokaknak miért olyan hihetetlen nagy teher felírni az igazolványszámot első használat előtt... Ez olyan, mint ha az ember nem írna címzést a levélre, és utána felháborodna, hogy a posta nem viszi el. Lehet kritizálni a buszközlekedést - az pl. teljesen jogos panasz, ha 5 perccel előbb elmegy a busz, remélhetőleg az ilyeneken segít majd a járműkövető rendszer -, de az igazolványszám felírása speciel egy rendkívül egyszerű szabály, nem igaz, hogy nem lehetne betartani.”
  • 5. buggyant 2010. szeptember 24. 08:25
    „Irwine, már hatezer!!!”
  • 4. humer 2010. szeptember 23. 22:16
    „Szerintem az átgondolatlan várostervezés is oka a közösségi közlekedés visszaszorulásának. Illetve a volán lassú reagálása. pl az elmúlt 20 évben teljesen átalakult a város szerkezete, ipari park, külvárosok, bejárók, stb.
    Ezt nem követték, csak újabb és újabb utakat, városi sztrádákat építettek, ahelyett, hogy átszervezték volna a forgalmat, közlekedést. Pl megépítik most az új hidat a Dunán: kb. 5 évig nem fog rajta busz járni Újváros-Sziget-Révfalu és Bácsa között.
    Kb egy éve találták ki, hogy nem mindenki a baross hídnál akar a buszról leszállni, hanem másfelé is menne.
    Persze a lakosság átszokott az autózásra szépen, és sose fog visszaülni. Mégha 500Ft lesz a benzin akkor sem.”
  • 3. Irwine 2010. szeptember 23. 22:04
    „Én megmondom mi kéne... ha már egyszer 20 percenként jár a buszom de.-önként, akkor ne menjen el 5 perccel előbb és ha véletlenül elfelejtem ráírni a bérletemre az igazolványszámot ne b*sszanak meg 1000 ft-ra hónap 7-én. Sztem ezzel kéne kezdeni. :)”
  • 2. bugyortudor 2010. szeptember 23. 09:45
    „A felső képen 40 fölötti a jól elkülöníthető autók száma, az alsón csak 30 körüli.”
  • 1. bugyortudor 2010. szeptember 23. 09:43
    „Azért van különbség a két kép között. Ha az utcaképet nézem, a távolabbi szakaszon jóval kevesebb az autó a 22-i képen, ezen kívül 3 db busz is van a képeken :)
    B.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mikortól startol a fűtési szezon Győrben? S milyen áron?

Információnk szerint az biztos, hogy október 1-től nem lesz drágább a távhő Győrben. Igaz, az… Tovább olvasom