Kisalföld logö

2017. 02. 20. hétfő - Aladár, Álmos 0°C | 9°C Még több cikk.

Aszfaltozni esőben-fagyban – lassan hungarikum lesz

Győr-Moson-Sopron megye – Győrben és a megye több főútvonalán az utóbbi hetekben lépten-nyomon útmunkákat jelző táblákban botlottunk, vagy még mindig botlunk. De miért kell ezeket a munkákat a téli zimankóra tartogatni?

Több olvasónk is jelezte az utóbbi hetekben: nem érti, hogy Győrben, illetve a megyeszékhely forgalmasabb útjain miért késő ősszel, novemberben kell nekiállni az útfelújításoknak, szélesítéseknek, kátyúzásoknak?


Tán szerencsésebb volna nyáron

Nos, mi is csak józan paraszti ésszel tudunk gondolkodni, s azt mondani: csakúgy mint a házépítéseknél, tán szerencsésebb volna a melegebb, szárazabb évszakokban elvégezni az útmunkákat.

You need to upgrade your Flash Player.

Get the latest flash version here.


Elméletileg gond egy szál se a téli aszfaltozással

"A népnyelv valóban a tavaszi és nyári kivitelezést tartja ésszerűnek, azonban már régóta alkalmazhatóak a hideg időjáráskor is hatékony kötésgyorsító és fagyásálló adalékanyagok. Így az egy éven belül végezhető munkák időszaka kitolható, amely a betonozási munkafázisokra vonatkozik" – kezdte megkeresésünkre Máthé-Tóth Péter, a győri útkezelő tájékoztatásért felelős munkatársa.


A lényeg: 120 fokon izzón az aszfalt!

"Aszfaltozni is lehet nulla fok alatt, egyre azonban nagyon figyelni kell: az aszfalt bedolgozási hőmérséklete 120 Celsius-fok felett legyen, mert így garantálható a homogén és tömör felet. Ezen túlmenően némi csapadékos időjárást is elvisel az aszfaltozás, mert a 120 Celsius-fok feletti aszfalt elpárologtatja – tizedmásodpercek alatt – a beterítendő felületen lévő vizet. Itt nem mély tócsákra kell gondolni, hanem filmszerű vizes felületre" – folytatta Máthé-Tóh Péter. 


"Felületük semmivel nem rosszabb"

Mint megtudtuk: ilyen időjárási körülmény közepette épült meg a Bartók Béla út és Eszperantó út közötti csomópont 2003-ban, a Szent Imre, a József Attila és a Sági úti körforgalmak 2002-ben.

"Felületük semmivel nem rosszabb, mint kánikulai társaiknak, például a Bartók Béla út és Álmos úti körforgalomnak" – jegyezte meg Máthé-Tóth Péter.


Hosszú engedélyeztetési procedúra

Az említett megoldásokra egyébként rákényszerül az országban minden útkezelő – különféle okok miatt.

Leginkább azért, mert a tavaszi tervezési, a nyár eleji engedélyezési eljárások, a nyári közbeszerzések után ősszel lehetett nyertest hirdetni, s így jobb esetben december közepére elkészülnek az utak. (Csak Győrben tizenhet utcában idén így zajlott, zajlik a felújítás.)


Akad-e garancia? Mitől jobbak a sógorok?

"A garanciára nem tudok egyöntetű választ adni, mert nyertes ár kérdése, hogy egy év, három év vagy akár öt év teljes körű garanciát vállal a vállalkozó. Ez árfüggő is, de nincsen téli vagy nyári garancia, technológiai fegyelem betartatása van" – közölte Máthé-Tóth Péter.

A győri útkezelő munkatársának felvetettük azt is, hogy szomszédos Ausztriában klasszisokkal jobbak az utak, mire a következő választ kaptuk: "a minőség a ráfordított árban mutatkozik meg nyugati szomszédunknál".


Hét-tíz évente cserélni kell az aszfalt felső rétegét

"Egy olyan országban, ahol mínusz 25 és plusz 42 Celsius-fok között ingadozik adott éven belül a hőmérséklet, nem lehet túl rideg-kemény, vagy éppen lágy burkolatot építeni, mert az ellentétes pólusú időjárás miatt hamarabb tönkre megy az aszfaltburkolat" – magyarázta Máthé-Tóth Péter.

Erre a jó és gondos megoldás az, ha a középső típusú, megfelelő keverésű aszfalt kerül bedolgozásra, és – főleg forgalmas városi utakon, vagy autópályákon – 7-10 évenként kicserélik az aszfalt felső rétegét, rétegeit.


Ausztria gazdag, míg nálunk szakképzés sincs

"Az aszfaltok megfelelő cseréjét Ausztriában elvégzik, míg nálunk az első ütemű felújításokra éppen jut forrás. Ráadásul korlátozottan járható és vízelvezetési nehézséggel rendelkező utcáink vannak, így ezeknek az utcáknak a teljes átépítése az elsődleges.

Az osztrák példákat gyakran emlegetik, azonban ne feledjük: Ausztria az EU negyedik leggazdagabb állama, míg hazánk nem. Hozzáteszem: Magyarországon nincsen útépítő szakmunkás-képzés, a kivitelező fizikai munkások csupán saját tapasztalataikból meríthetnek" – zárta szavait a győri útkezelő munkatársa.

 

Győri pénzügyi mutatók

A helyi forrásokra rövid érzékeltető: 2008-ban 2,5 milliárd forintot fordított a győri útkezelő útjavításokra. Ebből a pénzből 21,7 km út felújítása valósult meg, igaz, 126 km-nyi rossz állapotú út rendbetétele még a jövő zenéje.

 

81-es, 82-es és 85-ös munkák

A megye tán legforgalmasabb három főútján szintén őszre időzítették az útfelújításokat.

A 82-es megyénket érintő bakonyi szakaszán végeztek a munkálatokkal. Szemmértékkel tán ez sikerült a legjobban.

A 85-ösön, Kapuvár és Veszkény között október 15-én kezdődött a felújítás, s november 30-ig kell befejezni azt.

A 81-esen szintén újraformázták az aszfaltot közvetlenül Győr határában, még az M1-es autópálya feljáró előtt.

Itt egy rövid szakaszt három sávossá is bővítettek.





Olvasóink írták

  • 14. JCS 2008. december 01. 13:18
    „három dolog... az egyik, hogy van útépítő-útfenntartó szakmunkásképzés évek óta... Székesfehérváron. Ugyanitt van útépítő technikusképzés továbbá és Bp.-en. Győrben Közlekedés mérnök képzés van (ez különösen kemény hely). Az, hogy az utakon dilettáns Kivitelezőkkel találkozunk, sajna Hungarikum, de a szakma szégyene is. Azonban ne feledjük... van felelős Megrendelő is, van felelős Műszaki ellenőr és vannak az állampolgárok (adófizetők) akik szótlanul tűrik... és van aki jól jár... "fogd meg fiam a kéményt míg átveszem a lóvét.."
    A másik: az aszfalt beépítésének megvannak szabályai, azon belül a korlátai. Azokon túl is be lehet építeni, de általában a minőség rovására (nem egészséges).
    A harmadik: az egyik napról a másikra való élés trendi az Államigazgatásban. Ebbe nem fér bele, hogy mondjuk 2009 április 05.-én tervezett megkezdődjön egy útépítés.... a tárgyéves költségvetések korát éljük, azaz jellemzően a jövő évi költségvetések elfogadása sem történt meg... aztán jöhet a közbeszerzés a tervezésre, aztán a kivitelezésre, a nem nyertesek fellebezései... és már hullanak is a levelek... A megoldást abban látom, ha minimum 3-4 éves költségvetések készülnének és azokat következetesen betartanák. (és rárójelesen: nem mindig a legolcsóbb ajánlat a tuti...értékeli szempontok jelentősége)
    Ja, szakmabeli vagyok, igaz messze Győrtől:).”
  • 13. Judytka 2008. december 01. 09:32
    „Ráadásul minden utat egyszerre bontanak,javítanak..párhuzamos szakaszokat is..még menekülési útvonal sincs.De legalább lenne jó,és ne kellene már egy év múlva"kátyúzni"
    Nagyon próbára teszik ezzel a közlekedők türelmét.”
  • 12. Goldmund 2008. november 30. 20:46
    „-25 és +42 fok között ingadozik a hőmérséklet?
    Ezen a nyáron mikor volt +42 fok? Hány éve volt utoljára -25 fok?

    Ahogy a 1. hozzászóló írta, magyarázkodást biztos tanítanak valahol nálunk, ha útépítést nem is.”
  • 11. soproni 2008. november 29. 16:29
    „Az ausztriai Siegendorfban is aszfaltozatak a héten és csupán 2 napig tartott emiatt a forgalom elterelése.Lehet,hogy azért,mert ott nem lapátokra támaszkodó munkásokat láttam?”
  • 10. csakén 2008. november 29. 14:01
    „Én nap mint nap áldozata vagyok az útfelbontásnak Győrben,és próbálom nyugtatni magam azzal, hogy most legalább rendben lesz.DE sajnos mindig eszembe jut ,hogy eltelik majd 1 hónap és már valahol vágják fel újra az aszfaltot, vagy éppen beszakad valahol az út.De ha ezt valami oknál fogva megúsznánk akkor 1-2 év múlva magától képződnek kátyúk és gödrök.Egyszerűen nem értem miért éri ez meg ebben a "gazdag" országban.Vagy egyszerűen csak arról van szó,hogy ha nem végeznek a cégek rendes munkát akkor esetleg a következő években is újra lehet ugyanazon az útón dolgozni,plussz pénzért?Mert hogy valami oknál fogva a garancia gondolom nem 10 évre szól.Pedig talán érdemes lenne egyszer elgondolkodni azon,hogy mi lenne ha többe kerülne most,de 10 évig garantáltan nem kéne hozzányúlni.Rásásúl a garanciális javitások is olyanok ,hogy a szemem láttára szakadt bele a helyi járatú busz az 1 HÓnappal azelött aszfaltozott útba!!!! kb 3x3 méteres gödröt hagyott az úton.Garanciában javitótták,a mai napig egy ugrató van ott!”
  • 9. Gab2000 2008. november 29. 08:36
    „A mai Győr-i közéletbe van egy jó kis mondat az Alpolgármester Úrtól

    " Karácsony előtt fejeződött volna be a belvárosi forgalom korszerűsítési programja, de a hideg idő felülírta a terveket, a kivitelezést elhalasztották."

    Kérdéseim :

    Egyik cégnek hideg van a másiknak nem??

    Talán megijedtek a közfelháborodástól, hogy Karácsony előtt ekkora útlezárások miatt a panaszom százait kapták volna???

    Az alpolgármester Úrtól azért megkérdezném, hogy mikor volt például ilyen meleg novemberünk vagy máshol volt ahol tényleg előbb megjött a hideg idő??
    Cáfoljon meg az aki tud most szerintem nem igazán volt hideg idő. Vagy csak az Alpolgármester Úr nem ismeri egyszerűen a naptárt, hogy a földgolyó ezen oldalán novemberben, decemberben talán hidegebb idő van mint a déli féltekén.”
  • 8. Alajos 2008. november 28. 23:08
    „És ki emlékszik arra a magyarázatra, hogy a Szent István út NY-i végét azért nem lehetett csak valamikor május közepén-végén aszfaltozni, "mert az időjárás akadályozta a technológiai előírások betartását?"”
  • 7. k 2008. november 28. 22:18
    „Miért van ez, hogy nálunk soha semmi nem megy normálisan ?”
  • 6. Goldman 2008. november 28. 18:16
    „Ja, egyébként szerintem az osztrákok azért (is) tartanak itt, mert normálisan megcsinálják egyszer a munkát míg itthon ugyanazt háromszor. Netán talán ez nem pazarlás?”
  • 5. Goldman 2008. november 28. 18:14
    „Én láttam, hogy -5 fokban, hogyan aszfaltoznak finisherrel finnországban. Úgy, hogy előtte ment kettő gép egymás után ami gázzal melegítette elő az aszfaltburkolatot. Az igen..., de ez így? Soha a büdös életbe sem.”
  • 4. elemér 2008. november 28. 16:10
    „Igen az aszfalt az jó minuszban ha a munkát szabványszrüen végzik. Megvan adva hogy milyen hômérsékletben hogy és miként, meddig kell az utat gépnek gyurni. Máshol is csinállják ezt a hidegben, mert az ugy van mint ahogy Máthé-Tóh Péter elmagyarázta.”
  • 3. mindigatutit 2008. november 28. 14:20
    „abzurdisztán.nekem ne mondja,hogy jó lesz az aszfalt mínuszban.mondjuk lépten nyomon találkozunk a faxa munkáikkal megyeszerte.”
  • 2. miracle 2008. november 28. 11:59
    „"a tavaszi tervezési, a nyár eleji engedélyezési eljárások, a nyári közbeszerzések után ősszel lehetett nyertest hirdetni, s így jobb esetben december közepére elkészülnek az utak."
    Uram, volna egy szenzációs javaslatom: kezdjék tervezést 3 hónappal korábban.”
  • 1. csabi710 2008. november 28. 10:09
    „Szerintem magyarázkodást azt valahol tanítanak országunkban, mert azt minden illetékes tud.
    Ha elhúzódik az engedélyeztetés, akkor miért nem lehet előbb elkezdeni?
    Az ár elég magas szerintem nálunk is, csak lehet, hogy Ausztriában szigorúbban veszik a kartellezést, és nem megy át öt vállalkozón, mire egy megcsinálja(persze a többi négy is leveszi belőle a saját százalékát!)
    Az aszfalttal tényleg nincs gond a hidegben sem, de a városban tesznek szegélykövet, amit betonba raknak, plusz a csatorna fedlapokat is betonozzák, annak nem jó a hideg vagy bele kell tenni a fagyállót, amit ugye valahol meg kell utána spórolni a vállalkozónak!(vagy esetleg 1-2 hónap múlva újra lehet bontani)
    Esetleg meg kellene nézni az ausztriai szabványt, szerintem teljesen más előírások vannak az aszfalt minőségére!

    Az utolsó mondatba belekeveredtem, ez mi?
    "tapasztalatokaikból"”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vigyorbogyók: mérgező maszlagot ettek a gyerekek

Győr - Kábítószer okozta tünetekkel szállítottak a megyei kórház gyerekosztályára nyolc tanulót a… Tovább olvasom