Kisalföld logö

2017. 04. 24. hétfő - György 3°C | 15°C Még több cikk.

Alkoholizáló fiatalok - 14 évesek a detoxban

Győr-Moson-Sopron - Vad tinédzser-házibulik, kamaszokkal tömött szórakozóhelyek, hőzöngő tizenévesek – az alkohol már nem csak a felnőttek problémája. A brahiból „elkövetett" ivászat nem játék; a közelmúltban egy tizennégy éves lány került életveszélyes állapotban kórházba alkoholmérgezés miatt.
A tizennégy éves diáklány pár óra leforgása alatt heccből ivott meg egy üveg konyakot egy születésnapi buliban; a társainak akart felvágni. Életveszélyes állapotban, eszméletlenül került a soproni Erzsébet-kórházba. Az ő esetében ez „baleset" volt, vannak azonban, akik a gyermekkori alkoholizmus áldozatai.

Felvágós kamaszok

– Ha nem is hetente, de bizony gyakran előfordul, hogy alkoholmérgezéssel szállítanak gyerekeket kórházba – meséli az ilyen esetekkel találkozó gyermekorvos. – A legtöbb páciens a tizennégy-tizennyolc évesek közül kerül ki. Ennyi idős korban életveszélyes állapot, akár légzésleállás is felléphet.

– A kérdés az, hogy mitől bolondul meg egy osztálynyi gyerek – mondta Konyári Mariann családgondozó. – Ebben az esetben ugyanis a kislány áldozat volt, ki akarta vívni az osztály rokonszenvét, azt akarta, hogy befogadják.

Baleset vagy alkoholizmus?

Általában azonban sajnos nem egyszeri alkalomról van szó, mind több gyereknek válik a hétköznapok részévé az ital. Benczéné Timár Irén iskolapszichológus szerint egyre korábban.

Aki korán kezdi... 
Ha a szülők következetesen ellenőrzik középiskolás gyermeküket, megelőzhetik, hogy az egyetemre kerülve alkoholproblémái legyenek – derül ki az amerikai Marylandi Egyetem kutatóinak tanulmányából. „A középiskolai ivászat messze a legjobb előrejelzője az egyetemisták alkoholfogyasztásának: az a diák, aki a középiskola alatt nem ivott alkoholt, a továbbtanulás első évében kevesebbet fog" – állítja egy kutató. Több mint 1200 egyetemistát faggattak ki alkoholfogyasztásukról, arról, kit mennyire ellenőriztek a szülei a középiskolás évek alatt, mennyire volt  szigorú a megbeszélt családi szabályok számonkérése. A tanulmány azt sem rejtette véka alá, hogy nem könnyű megtalálni azt a helyes egyensúlyt, amikor a fiatal még nem érzi, hogy önállóságába gázoltak, de a szülő sem adja ki teljesen a kezéből a gyeplőt.
– Tíz-tizenkét éves korban már kipróbálják, ami nem lenne baj, de sokan – gyakran felnőttmintát követve – mind gyakrabban élnek is vele. Egy-két évvel később már sokan éjszakáznak, diszkóba járnak, az osztálykirándulásokról is egyre több „alkoholos" történetet hallani. A baj ott kezdődik, amikor a kamasz már nem tudja elképzelni a szórakozást, az ellazulást alkohol nélkül. Ez nem feltétlenül függ a családi háttértől, azaz nem kell a szülőknek részegeseknek lenniük, hogy a gyerekük rászokjon az italra.

Sokkal nagyobb probléma, hogy nem mutatnak mintát a tartalmas kikapcsolódásra, az olyan örömforrásokra, mint a közös együttlét, a játék vagy a sport – véli a szakember, aki az alkoholhoz való tipikus magyar hozzáállást is okolja a negatív tendenciákért. Nálunk ugyanis szinte elfogadott, ha valaki rendszeresen a pohár fenekére néz, s az ünnepeknek is szerves része az ivás, mint például a közelgő húsvétnak, ahol hagyomány a gyerekeket itatni...

Konyári Mariann szerint is egyedül vannak a gyerekek, legalábbis ami a szabadidő eltöltését illeti.

– A nevelés elveszett valahol félúton a család és az iskola között. A kamaszokban nagyon erős a szociális igény, muszáj találkozniuk. A megoldást egy olyan közösség jelentené, ahol demokratikusan hozott szabályok vannak, ahol mindenkinek van feladata és felelőssége. A felnőtt figyel, s csak ha kell, akkor lép közbe: programok szervezésében, célok kitűzésében és megvalósításában segít. Az ilyen közösségek felvértezik a gyerekeket a más csoportokban őket érő támadásokkal, illetve a médiumokban látott rossz mintával szemben, megerősödnek, s nem válnak áldozatokká.

Másnaposan az iskolába

Sok iskolában a tanárok még hétfőn is érzékelik a hétvégi bulik hozadékát.
– A gyerekek fáradtak, aluszékonyak, ami egyértelműen a hétvégi vad bulik rovására írható. A szombati ivászatot gyakran hétfőre sem sikerül kipihenniük...

S ami elképesztő: a szülők egyáltalán nincsenek képben, sokszor fogalmuk sincs, kivel van, mit csinál, mikor ér haza a gyerekük! – mondja Jakabné Horváth Erzsébet, a győri Eötvös-iskola igazgatója, aki nemegyszer szembesült azzal is, hogy a gyerekek még videóra is veszik, hogyan hőzöngenek kapatosan, borosüveggel a kezükben... Ennél kétségbe ejtőbbnek már csak azt tartja, hogyan jutnak a 14–15 éves gyerekek nagy mennyiségű szeszhez...

Olvasóink írták

68 hozzászólás
  • 68. K.Sz. 2008. március 22. 08:59
    „Most direkt azért jöttem ide vissza,ccc válaszolt-e,hogyan kell ilyen gyorsan és alaposan meggazdagodni...De sajnos,magamra hagyott kételyeimmel,pedig esküszöm,megpróbáltam volna.Szerintem sokan várják a tuti receptet,kizárva persze tehetős apukát,lottó ötöst és a törvénytelen módozatokat.Szerintem ccc-t boldogan alakalmazná bármelyik kormány is pénzügyminiszternek.”
  • 67. Tabornok 2008. március 22. 07:20
    „Kedves K.Sz.
    CCC-hez intézett kédésed több mint érdekes.
    Természetesen törvényesen hozta össze, vagy nem így látod?”
  • 66. K.Sz. 2008. március 21. 19:28
    „Kedves ccc!
    Lenyűgöző.Még harminc előtt négy(!) ház,több építési telek,nyaraló...És még két diploma megszerzésére is volt időd!Légy szíves,avass be bennünket,legalább nagyvonalakban,a siker eme receptjére,mert elképzelni sem tudom,önerőből mindezt hogyan hoztad össze ennyi idő alatt!!!”
  • 65. Tabornok 2008. március 19. 18:13
    „Kedves CCC!
    "Nem egy tinit kell megpróbálni nevelni, hanem a gyereket kellett volna, amikor még lehetett. "
    Szerintem is ez a lényeg. Kicsi korban kell nevelni, nem tinédzser korban! Akit addig nem neveltek azzal már csak beszélgetni lehet és reménykedni, hogy hat rá.
    Az már másodlagos, hogy a szülők mire hivatkoznak, hogy miért nem nevelték pici kora óta. Időben el kell dönteni, hogy a gyereknevelés mellett mennyi idő marad a péz hajtására. Úgy gondolom a gyermekek nevelése fontosabb kell hogy legyen, mint a magasabb jövedelem.”
  • 64. qwertz 2008. március 19. 18:00
    „látom tricse itt is jeleskedik :)”
  • 63. ccc 2008. március 19. 16:51
    „Sziasztok!
    Nincs kedvem végigolvasni ezt a sok hozzászólást!
    Nekem a véleményem az, hogy a mai tiniket már nagyon nehéz lenne kordában tartani. Már nem azok a gyerekek ők, akik a mostani középkorú emberek voltak valamikor. Ennek a legnagyobb oka az, hogy mindenki a pénzt hajkurássza ahelyett, hogy a gyerekét nevelné kiskora óta! Ezért mindenki szégyelheti is magát!!! Nem egy tinit kell megpróbálni nevelni, hanem a gyereket kellett volna, amikor még lehetett. Most már késő, csak egymás életét lehet már csak megnehezíteni. Egy tinivel óvatosan kell bánni, mert bármikor pokollá teheti a szülei életét és ez nem tulzás! Tudom, most majd jönnek az okos ötletek, hogy amíg nálam lakik..., meg akkor kirakom az utcárra... Nehogy bárki is azt higgye, hogy ez baromian fogja őket érdekelni, mert legalább kikerülnek a felügyelet alól.
    Szerintem csupán egyetlen dolgot lehet tenni, megmutatni a helyes utat és tanácsokat adni, de a döntést a gyereknek kell meghoznia. Ha elcseszi meg ki kell segíteni a bajból.
    Ezeket azért írom, mert én egy különlegesen problémás tini voltam úgy 5 éven keresztül. Egy héten jó esetben úgy 3 napot töltöttem otthon. Ettől függetlenül midig tisztában voltam a kötelességeimmel. És ember lett belőlem (és a többi lógós barátomból is). Nem iszom (ünnepeken sem), nem drogozok, abortuszom sem volt soha, 2 diplomám van, 4 házam, több építési telkem és nyaralóm, jó egzisztenciám, nem vagyok férjnél, nincs gyerekem, és még nem vagyok 30. Mellesleg az akkor még részeges barátaim nagy része is diplomás, jó egzisztenciával. Természetesen azért közülük is volt aki sajnos nem jutott semmire, ha jól emlékszem talán két-három emberke a nagyjából 30-ból. Ők azok, akik mellé a szülei nem álltak oda és nem adtak tanácsot. Hanem vagy parancsoltak, vagy lemondtak róluk. A tiniket nem utasítani kell vagy meggyőzni, hanem elgondolkodtatni. Lehet, hogy úgy csinálnak, mintha oda sem figyelnének, vagy szólnak, hogy "haggyál már békén", de ők jól veszik az adást és a döntéshelyzet előtt végigfut az agyukon. A döntésnél nem az a kérdés, hogy menjenek e bulizni, hanem az, hogy mit csináljanak, ha már ott vannak.”
  • 62. Tabornok 2008. március 19. 07:48
    „Kedves Tricse!

    Igazad van nincs kamasz gyermekem. A 23 éves gyermekeim, már nem kamaszok.
    Azt tapasztaltam, hogy "normálisan" nevelni a gyermekeket nehezebb, mit úgy, hogy ma ez a divat, mit csináljak más gyereke is az éjszakai bulikba jár, stb...
    Magyar mentalitás! Szerinted mitől jó, hogy 12-17 évesek tombolnak az éjszakában?
    Ki a hibás azért, hogy a gyermek hol tölti az éjszakát?
    Miért nem felelős azért a szülő, hogy a 14 éves lányai halálravernek az éjszakában egy taxist, vagy bárki mást?
    Tizenéves gyereknek éjszaka otthon a helye! Szerinted nem?”
  • 61. Nagy Piroska 2008. március 18. 23:35
    „Kedves Tricseés...
    Tábornoknak,meg nekem is mesélhetnél ezt - azt !
    Tehát,a tini gyerek mondja meg,mikor,hová megy, a jó fej szülő meg vele iszogat ? Esetleg együtt buliznak. Oké, de tényleg, jó az a gyereknek ? Testi, lellki, szellemi épülését szolgálja ?
    Vagy a mai srácoknak nem is lehet tilalomfákat állítani,ezt akarod mondani ? Akkor azt is nézzük végig, ahogy mondjuk egy korlát nélküli szakadékba száguldanak, sőt, tartsuk a lépést, legyünk jó fejek, irány velük a szakadékba ?
    Amikor a szülő magára hagyja a gyereket, az benn ég a házban, megbüntetik a szülőt. Amikor a szülő az éjszakába ereszti a gyerekét, ugyanígy kellene megbüntetni ! 12-13 éves tini csajok menőznek a diszkókban, olyan pasi-élményeik vannak, hogy a 40-esek elpirulnának ! A legjobb fej szülők persze a védekezésről is gondoskodnak, nem lehet baj! A drog, alkohol rombolja a szervezetüket, ez sem lehet baj ! Akkor mi az, amitől óvni kell felelősen a szülőnek a gyereket, vagy hol a szülői felelősség, elárulnád ? Kösz !”
  • 60. tricseésnemválasztokmásiknevet 2008. március 18. 11:56
    „kedves tábornok

    amint lesz egy kamasz gyermeked visszatérünk a témára--mert,hogy most nincs az kiderült a hozzászólásodból

    tricse”
  • 59. Tabornok 2008. március 18. 09:47
    „Eddig még senki nem tudta elmagyarázni nekem, hogy mennyiben szolgálja a tizenévesek leki, testi, szellemi épülését az éjszakai életben való részvétel.
    Vajon miért?”
  • 58. Tabornok 2008. március 18. 09:21
    „Mivel a szülőket nem vonják felelősségre, ezért nem törődnek a gyermekeikkel!
    A szülő is és a gyermek is azt csinál amit akar. El kellene dönteni, hogy felel egy 18 év alatti a tetteiért, vagy nem! Ha nem felel, akkor a szülőnek kell felelősséget vállalni gyermeke tetteiért! Nem csak a vendéglőst kell felelőssé tenni, hanem a szülőt is, mert a szülő dönti el, hogy 21 órakor hová mehet a gyermeke.
    Ha nem így van, azért a szülő a hibás!
    Szép napot!”
  • 57. pan.cser 2008. március 18. 08:27
    „Kedves Piroska! A jószándékodhoz nem fér kétség, abban is igazad van, hogy a diszkón kívül nem sok hely van a fiatalok számára. A kopott művelődési házak pinpong asztalos termeinek kora sem jön vissza többé. Nem vagyok egy tiltás párti, de ha a diszkókat az alkohol miatt becsuknák, a tulajdonost a fiatalok itatása miatt megbüntetnék, sőt azért is ha részegen vannak jelen, majd gondoskodna a tulaj másról, ha látja, hogy a pia számára veszélyes. Ki fogja találni hogy mi legyen helyette. Miért nem tartják be a tiltó rendeleteket? Mert nincs retorzió. Jön a nyár, igenis be kellene tartatni az ifjúságvédelmi törvényeket!”
  • 56. Nagy Piroska 2008. március 18. 00:16
    „Kedves Mind !
    Arra gondoljatok jobbról is,balról is, hogy ezek a tinik lesznek, akik a Ti - mi - nyugdíját kell majd,hogy megkeressék,olyat is mondhatok,ugye,hogy a nekünk fontos értékeket továbbvigyék !
    Legyenek drága kis unokáink is,stb,stb... Nem volna érdemes összefogni értük, magunkért ? Persze, hogy nem szülői felügyelettel akarnak bulizni, meg magukban akarnak szórakozni !Hol? Jó volna kinyitni pl a tornatermeket este, hét végén, bizt. őrök, önkéntes szülők szépen őriznék a berendezést, kissé figyelnének a kultúrált viselkedésre. Tilos volna a drog, pia, lenne pingpong-asztal, esetleg némi zene,társasjáték - szóval nem otthon, nem krimóban, de együtt és kicsit ellenőrzött helyen. Óriási az igényük az együttlétre, de ma már nincs erre szinte más lehetőség, mint a lépcsőházi tárolók,nyáron park,pénzesebbnek a disco. Honnan a lóvé drogra ? Ha ennyi éleslátású aggódó szülő, kritikus felnőtt jól látja, hogy nagy a gond, javaslom az összefogást, civil szerveződést a jövőmentésre ! Ezt se a Feri, se a Viki nemfogja a mi gyerekeinknek megcsinálni, magunknak kell lépni. Nem is csak pénz kérdése, úgy gondolom !”
  • 55. pan.cser 2008. március 17. 22:04
    „Kedves Énke! Az egyházi iskola is csak iskola, nem család. A pap bácsit semmi nem menti, de gondolom egy jó családban ezt a kérdést is helyre tették. Amúgy meggyőződésem, hogy a Tízparancsolat még sokáig követendő emberi norma marad. Az egyház is a család mellett áll, és erősíti azt, kölcsönös a kapcsolat, korrigálni is képesek egymás botlásait. Egy teljes családban, a követendő példa mindig a szülő, apa, anya, a többi csak utána jön, jelentősen befolyásolva a szülők által, még akkor is ha a gyerek ezt nem veszi észre!”
  • 54. Énke 2008. március 17. 21:50
    „kedves öregszülő!
    Egyházi iskolában tanultam, nem kevés ideig. A kedves pap bácsi, egy alkoholista, igénytelen ember volt. Aki nem mellesleg a diákokat is kínálgatta cigivel, piával. Jellemző volt a közös hétvégei ivászat. A pap bácsi úgy berúgott, h a naciját is elhagyta. vááááá. még mindig ott tanít, és még mindig alki.
    Jó példa!”
  • 53. öregszülő 2008. március 17. 21:46
    „A családi köteléken és a nevelésen múlik minden. Az egyházi iskolákban is folyik a züllés. Ha a szülők önzők és csak a saját "boldogságukkal, életükkel" foglalkoznak ,akkor a gyerek elkallódik.”
  • 52. tricseésnemválasztokmásiknevet 2008. március 17. 21:37
    „ez olyan keresztapás volt:)

    amúgy sokat szidják a romákat,de náluk többnyire így múködik a rendszer--egyszer volt szerencsém látni a roma családfőt mikor rendreutasította felnőtt fiát”
  • 51. miracle 2008. március 17. 21:37
    „pan.cser
    Én nem tudom most mire reagáltál, mert amit írtál annak a végével egyet is értünk. Az elejével és a közepével nem. A kormánynak ehhez semmi köze (bár ha majd a fidesz-MKP lesz hatalmon, lehet kötelező hittanórák lesznek, meg keresztény államvallás, erkölcscsőszökkel).
    Ami a tv-ben van azt meg nem kötelező nézni, pláne nem kötelező azonosulni vele. Ez csak a gyenge jellemek sajátja.”
  • 50. pan.cser 2008. március 17. 21:28
    „Kedves miracle! A mostani koalíció sokat tett és tesz ma is az ország lezüllesztéséért. A kormánypárti Heti G.....s mert én így hívom, az egyik kereskedelmi csatornán olyan alakokat szerepeltet akiknek magánélete enyhén szólva is csak förtelmesnek nevezhető. Mit láthattak a "nagy testvér" műsoraiban? Állati párzást infrakamerák előtt, ocsmány beszédet, henyélést stb. A kisebbik kormánypárt egy része legalizálni akarja a "füvezést" a kábulatot. Több se kell az éretlen fiatalnak, ha csak egy támogató szót is talál akkor az eddigi habozása megszűnik és durr bele a közepébe, alkoholnak, drognak. Bizony ahol nincs erős családi kötelék ott nagy bajok vannak. De szerencsére sok a család fenntartja és őrzi az értékeket és ellenáll az egész nyugati világot elárasztó förtelemnek, aminek szerves része a fiatalkori éjszakai vad italozás is. Hiszek a család erejében, nem igaz az, hogy a család tehetetlen az egy nagyon szoros emberi kötelék, saját belső törvényekkel ,erkölcsi normákkal. Ezket a normákat erős családoknál nem szokás megszegni, ha meg is szegik tudják hogy helytelent tettek és igyekeznek javítani, és rátartani a családi normákra.”
  • 49. miracle 2008. március 17. 21:19
    „Ezt senki sem tudja.”
68 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Miniszteri elismerések a nemzeti ünnepen

Győr-Moson-Sopron - Nemzeti ünnepünk alkalmából Szabó Sándorné, a Széchenyi István Egyetem Szociális… Tovább olvasom