Kisalföld logö

2016. 05. 02. hétfő - Zsigmond 11°C | 18°C

Alig marad vonat a Pápa-Csorna és a Veszprém-Győr vonalon

Három-három vonatpárt hagynának meg csupán áprilistól a 2010-ben újranyitott vonalakon.

A MÁV jelentős járatritkításra készül. A kisalfold.hu is megírta: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény tárgyalása kapcsán, amely minden magyar település számára legalább napi három pár közösségi közlekedési járatot biztosít.

A vasúti leépítés egyik oka, hogy az Új Széchenyi Terv is már csak 6000 kilométeres vasúti pályával számol a jelenlegi 7200 kilométer helyett.

Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium parlamenti államtitkára az Országgyűlés fenntartható fejlődés bizottsága keddi ülésén elmondta, közösségi közlekedésre tavaly 550 milliárd forintot fordított az állam, ebből 350 milliárd volt a MÁV-é, 130 milliárd a BKV-é, míg a maradék a vidéki városoké.

Szó sincs vasúti vonalbezárásról, az április 15-i menetrendváltozásban összehangolják a közösségi közlekedést, kiszűrik a párhuzamosságokat, az utaslétszámhoz igazítják a járatokat, hatékonyabban használják fel a közpénzeket - hangsúlyozta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) infrastruktúráért felelős államtitkára pénteken Budapesten.

Az államtitkár rendkívüli sajtótájékoztatóján arra reagált, hogy a médiában vonalbezárásokról szóló hírek terjedtek el. Völner Pál elmondta: az utaslétszám alapján felmérték, hogy egyebek mellett a kormányváltást követően újraindított mellékvonalakon hogyan alakult a járatkihasználtság, és a járatsűrűséget az utasigényekhez igazítják az egész vasúthálózaton.

Kérdésre válaszolva Völner Pál közölte: 8-8,5 százalék közötti kapacitáscsökkentés várható a vasúti menetrend április 15-i változásában. Megjegyezte, hogy a témában még egyeztetnek a szakszervezetekkel. Völner Pál a hatékonyabb forrásfelhasználással kapcsolatban példaként említette, hogy Győr és Budapest között kiváló minőségű vasúti pálya van, így ott nincs értelme állami pénzen párhuzamosan buszközlekedést működtetni. Szeretnék elérni, hogy a hatékonyabb forrásfelhasználással keletkező megtakarítás a színvonalasabb szolgáltatást biztosítsa.

Kitért arra is, hogy az átalakult nyugdíjellátáshoz igazítják az utazási kedvezményrendszert, amiből szintén várható némi megtakarítás, de mint fogalmazott, "sok apró lépésből tevődik össze az, hogy ne kelljen növelni az állami támogatást a közösségi közlekedésre". A létszámra vonatkozó kérdésre válaszolva az államtitkár elmondta: a kapacitáscsökkentés nem jár lényeges létszámleépítéssel. Arra a kérdésre, hogy 414 vonatot érint-e a menetrendi változás, Völner Pál kitérő választ adott.

Közölte: 2.900 vonat közlekedik naponta, 8 százalék körüli futásteljesítmény-csökkenés lehet áprilistól. A vasútra és a közútra vetítve az áprilisi változástól 8 milliárd forint megtakarítást várnak az idén, ami éves szinten 12 milliárd forint lenne. Újságírói felvetésre az államtitkár úgy vélekedett, hogy szerinte érdemes közlekedtetni személyvonatot a kevésbé kihasznált vonalakon is, hiszen az árufuvarozás miatt fenn kell tartani hálózatot, és folyamatos közlekedés esetén az állagmegóvás is jobban megoldott, továbbá vannak olyan időszakok, például iskolába járás, amikor szükség van személyvonatokra.

Az MTI-nak arra a kérdésére, hogy milyen változások lesznek a közeljövőben a MÁV-nál, miután a miniszterelnök radikális változtatást sürgetett egy csütörtöki kamarai rendezvényen, Völner Pál közölte: amíg nincs kormányzati döntés a kérdésben, addig erről nem tud érdemben nyilatkozni.


Úgy tudjuk, hogy április közepétől 48 vonalon csökkentenék a vasúti szolgáltatást. Jelenleg naponta nagyjából háromezer személyvonat közlekedik, vagyis a 400 vonat tervezett leállítása országos átlagban a vasúti kapacitások több mint tízszázalékos csökkentésével számol.

A lapunk birtokába került "Változások a 2011/2012. évi menetrendben 1. sz. menetrendi módosítástól" szóló dokumentum szerint Győr-Moson-Sopron megyét a következő módosítások érintik:

A 11 számú Győr–Veszprém vonalon az alábbi vonatokat mondták le: 39520, 39514, 39526, 39528, 39539, 39527, 39513, 39510 Bakonyszentlászló-Veszprém között, 39524 Zirc-Veszprém között, 39519 Veszprém-Bakonyszentlászló között, 39525 Veszprém-Zirc között. (összesen 11 vonat)
A MÁV-Start Zrt közleménye szerint menetrend módosító igények is érkeztek a társasághoz, melyeket eszközöltek.
- 3938 Győr-Bakonyszentlászló között új vonat indul kb. 19.00 órakor
- 39524 Zirc fordulóidő 39525-re menetrendbe beépít
- 39525 Bakonyszentlászlón vonat egyesítés megmarad 39534-el

Konkrétan: Győr és Veszprém között közvetlenül három pár vonat marad forgalomban (Győrből 8:51-kor, 15:49-kor és 17:41-kor, Veszprémből 8:06-kor, 11:13-kor és 19:08-kor). Győr és Zirc között ezeken kívül még napi 1-2 vonatpár marad, a többi járat csak Győr és Bakonyszentlászló között közlekedik áprilistól.

Győrtől csak Bakonyszentlászlóig közlekedik a Győrből 4:47-kor, 6:51-kor, 11:40-kor, 16:51-kor és 22:45-kor induló vonat, míg Veszprém helyett csak Bakonyszentlászlótól közlekedik Győrig a 39519-es járat (Bakonyszentlászlóról 6:10-kor indul, Győrbe 7:09-kor érkezik) és a 39513-as járat (Bakonyszentlászlóról 17:57-kor indul, Győrbe 18:56-kor érkezik). Győrből csak Zircig közlekedik a Győrből 13:51-kor induló vonat, valamint Veszprém helyett Zircről indul a 39525-ös járat (Győrbe 17:09-kor érkezik).

A 14-es számú Pápa-Csorna vonalon a dokumentum szerint lemondták a 30940, 30942, 30912, 30914, 30944, 30916, 30918, 30948, 30949, 30919, 30947, 30915, 30945, 30913, 30911 30921, 30941 sz. vonatokat (összesen 17 vonatot).

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a 2010-ben újranyitott szakaszon Pápáról csak 6:01-kor, 15:06-kor és 18:11-kor indul Csornára vonat, míg Csornáról a jelenlegi mentrendből csak a 9:10-es vonat marad meg, a korábbi 17:11-kor Csornáról induló vonatot pedig egy órával korábban, 16:12-kor indítanák a dokumentumban szereplő menetrend módosítási igény szerint.

Olvasóink írták

69 hozzászólás
  • 69. Lord_Hamilton 2012. március 13. 22:08
    „kroly 2012.03.11. 10:57
    A dologban csak az a bibi, hogy ez a mocsadék banda dacból nyitotta meg a ráfizetéses vonalakat.”
  • 68. urbaniastapista 2012. március 12. 22:13
    „Amit nagyon meg kellene szívlelni, de mindenkori politikusaink csak hórukkemberek, nem látnak a következő választásnál és a zsebüknél messzebbre valamint nem olvasnak mást, csak népszerűségi indexet.
    http://index.hu/velemeny/jegyzet/2009/05/20/szuperszamitogep_a_mav-nal”
  • 67. kroly 2012. március 11. 10:57
    „Szerintem nincs minden vonal kihasználva,néha a 86-ost kersztezö bösárkányi vonatra pillantva 2-emberke társalog egy vezetö egy kalauz.Nem azt akarom mondani hogy minden járat ilyen ,de azért ésszerütlen dolog közel 500-ft -os gázolajal üressen pöfögni.Valahol a mi pénzünk is veszni látszik a dologba.Miéelött elitélnél politikai hovatartozásomér ,hidd el nem érdekel a gusztustalan politika,csak a gazdaságosság kéne hogy számitson.Elég nagy sárba van a kicsi országunk ne szorjuk gazdaságtalan dolgokra azt a keveset.Aki ugyérzi hogy igazságtalan döntés lekorlátozni a járatokat nézzen ki az állomásokra és gondolkozzon el hogy vajon ö finanszirozná saját pénzén a járatokat.Politikamentes szép napot.”
  • 66. goldboy 2012. március 11. 10:41
    „Aki most jött rá, hogy hazudik a király, az hol volt az elmúlt 16 évben?
    Kedves alattvalóim, nekem semmi sem drága, amit ti fizettek meg...”
  • 65. mekkmester 2012. március 10. 23:55
    „szerintem Kóka Úr helikopterével kellene pótolni a megszüntetendő vonalakon az utasforgalom lebonyolítását!”
  • 64. Dwatson 2012. március 10. 19:14
    „55. Köszörűs
    Lesz napelemgyár?”
  • 63. öszödiböszme 2012. március 10. 13:50
    „61. HoHo 2012.03.10. 11:51
    Neked könnyű! Mással foglalkozni elég pitiáner tevékenység. Nem gondolod?? Egyébként könnyű nekem is, mivel boldoggá tettél ha már ilyen géniusz foglalkozik velem.Mint te. Köszönöm. Viszont felhívom szíves figyelmedet arra a tényre, vannak sokkal fontosabb dolgok Hazánk életébe mint az én nick neve. Azt már félve merem neked megemlíteni, esetleg mint irónia hallattál-e róla??”
  • 62. értelem 2012. március 10. 13:13
    „Most ismét bebizonyosodott, hogy csak rövidtávu céljaik elérése érdekébe vállalták be a tiltakozást a vasuti vonalakkal kapcsolatban (is!). Most elérkezett az idő, hogy meglépjenek mindent ami ellen eddig tiltakoztak és mehülyítették a sok arra alkalmas embert.Tudják, hogy elég idejük és beépített "ügynökük" van arra, hogy megmagyarázzák, ezek az intézkedések nem megszorítások,( főleg nem BRUTÁLIS!), hanem a Medgyessi, Gyurcsány, Bajnai kormányok brutalitásának következménye. A hívő Orbanisták pedig tapsikolnak és magyarázzák a hülyeségeiket és hazudozásaikat. Be kéne fejezni az összes hazugságot és bevallani a hibákat.Orbánnak illene Gyurcsányhoz hasonlóan bevallania a hazogságait és elhúzni a balfenéken. Meg a megmagyarázhatatlant megmagyarázó híveknek is lelkiismereti kérdést csinálni a sok általuk elmondott hülyeségeik miatt!”
  • 61. HoHo 2012. március 10. 11:51
    „59. öszödiböszme

    A nickedből ítélve régen Gyurcsány ellenes voltál. Most fidesz ellenes vagy a hozzászólásaidból ítélve. Te vagy az az ember akinek semmi sehogy nem jó? Sajnállak. Kemény lehet így az élet.”
  • 60. Ambar 2012. március 10. 11:03
    „Szóval megint politikai a döntés.Azt gondolom ha valahol nincs utas ott valóban nem érdemes működtetni egy vonatot sem.Meg kell a közlekedést oldani buszjárattal.Változott a világ és igen felül kell vizsgálni időnként a közlekedést.A gazdaságtalanságot mindnyájan fizessük.A hazudozást kéne befejezni,persze megéri mert az emberek egy része mindent elhisz.Összegyűltek zászlókkal az újraindításnál mentek egy állomást, aztán utána üresen jártak a szerelvények.Szóval szakmailag kellene már dönteni és felvállalni.Persze ez hiú ábránd ,mindenek felett a politikai ámítás.Sajnálni tudom csak azokat az embereket akik színvakságukban mindent elhisznek és támogatnak, óriási kárt okozva mindenkinek.”
  • 59. öszödiböszme 2012. március 10. 10:54
    „Úgy rémlik, mint ha mást ígértek volna. Vagy nem?? Nagypofa nulla becsület. Szavahihetőség a la fityesz!”
  • 58. kotorék 2012. március 10. 10:36
    „Fityesz belekeveredett a választás előtti igéreteibe mint majom a t.konyba!”
  • 57. OCC 2012. március 10. 09:33
    „Ezt kevés ország engedheti meg magának, 2 helyi buszjárattal(BP.: villamos stb...) rendelkező nagy ill. főváros:
    http://ujmenetrend.cdata.hu/uj_menetrend/volan/talalatok.php
    http://elvira.mav-start.hu/elvira.dll/uf

    Tessék összehasonlítani!! (pótjegyes járatokat ne nézzük)”
  • 56. OCC 2012. március 10. 09:16
    „dpista!

    Pont leírtad a SNCF-el kapcsolatban amiért példával éltem, hasonlóan megy már Ausztriában is, de nálunk is:
    pl.: az új Sopron-Szombathely vonalon már 1-2helyen megállónál gépjárműparkolókat építettek ki hogy a környező falvakból, nagyközségekből a megállókig ill. állomásokig gépjárművel menjenek és ott szálljanak fel a vonatra.....és nem rendel pluszban buszt az állam, nyilván a környezetkímélőbb utazást támogatja.
    Rájöttek arra hogy a személyautózást (nézz körül egy faluban mindenhol szgk. állnak) nem tudják "kizárni", csak a hosszabb, gyorsabb utazásokba rúghatnak labdába.”
  • 55. Köszörűs 2012. március 10. 09:13
    „Én naiv!
    Én meg elhittem nekik, hogy majd vonattal fogok dolgozni járni a csornai NAPELEMGYÁR-ba !!!”
  • 54. embertelen 2012. március 10. 09:02
    „Gyopáros képviselő úr hol van ilyenkor? Miért nem szervezi az ellenállást? Alpári módon eltűnt a csornai képviselő, már hónapok óta semmit sem hallani tőle! Kedves csornaiak, megérte őt megválasztani?!”
  • 53. tovari 2012. március 10. 08:58
    „beeee narancsosok

    A Fidesz szerint beigazolódott, hogy a kormány nem szakmai, hanem politikai alapon hozta meg a vasúti átalakításokkal, a mellékvonalak bezárásával kapcsolatos döntéseit. Fónagy János, a Fidesz országgyűlési képviselője szerdán Budapesten sajtótájékoztatón közölte: a közösségi közlekedést jövőre érintő negyvenmilliárd forintos költségvetési megvonás komoly károkat okoz, és tovább nehezíti a vidéki emberek életét.

    beeeee”
  • 52. Loich 2012. március 10. 08:58
    „36 Tovari: a MÁV Cargo ügye hogy lement a műsorról. Az ország legnagyobb csalói között van Gulya András és a Gulya BT. semmit nem hallani az ügyről ! Az osztrák állam is eljárást indított ellenük. Nagy a hallgatás a MÁV Cargo eladása körül.
    A csordaszellemhez, hát tényleg, ha a haver busszal jár akkó´ én is, akkor is ha utálom a buszt és gyorsabb is a vonat, de legalább együtt hallgathetom a sületlenségeket az út alatt azokkal, akikkel amugy is be vagyok zárva a suliba egy osztályba egész nap. No comment. Kolompot nekik”
  • 51. okostojas007 2012. március 10. 08:43
    „35 . nek.
    patriot vett egy orbán permettel lefújt túrabakancsot amivel oda ment amit neked kimoderáltak....”
  • 50. pancser 2012. március 10. 07:22
    „Mégse jó az Orbán? A pénz nagy úr és átvertek benneteket, kellet a voksotok. Remélem tanultok belőle, vagy a Jobbikban bízhattok még, ha őt hozzátok nyerő helyzetbe akkor az Apokalipszist hozzátok magatokra.
    Utas persze akkor sem lesz!”
69 hozzászólás
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

DK: soha nem térül meg a mélygarázs Győrben

"A Dunakapu tér alá tervezett mélygarázs a soha meg nem térülő beruházások közé fog tartozni" – jelentette ki Neupor Zsolt. Tovább olvasom