Kisalföld logö

2017. 03. 26. vasárnap - Emánuel 4°C | 11°C Még több cikk.

Ahhoz képest, hogy a Nyugat szélén vagyunk: kettes alá a térség útjaira!

A tavalyi választási év sem segített: a legfrissebb adatok szerint továbbra is Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom megyében a legrosszabbak az utak az egész országban.

„Ahhoz képest, hogy a Nyugat szélén vagyunk, szégyenletes az utak állapota. Van, ahol egyenesen veszélyes közlekedni. Előfordult, hogy a kocsimról kátyú miatt repült le a dísztárcsa, s más károm is volt, csak nem láttam értelmét utánajárni, hogy valami pénzt kapjak emiatt" – mondta Lengyel István a Kisalföldnek, miközben egy méretes gödör mellett beszélgettünk Rábaszentmihályon, az Ady utcában. Ez a Tét–Lébény összekötő út része, s nemcsak ez a szakasza, hanem számos másik is hasonlóan néz ki: sok helyütt úgy látszik, hogy a toldozások-foltozások tartják úgy-ahogy össze az aszfaltot.

A rábaszentmihályi Lengyel István azt mondja, neki az autójában már kára is volt a rossz utak miatt. Fotó: Mészáros Mátyás
A rábaszentmihályi Lengyel István azt mondja, neki az autójában már kára is volt a rossz utak miatt. Fotó: Mészáros Mátyás

A helyzet a térség szűk kétharmadán ilyen, ami az állami utakat kezelő Magyar Közút Zrt. legfrissebb, lapunknak rendelkezésre bocsátott statisztikájából is kitűnik. Eszerint Győr-Moson-Sopron megyében mintegy 1213, Komárom-Esztergomban 516 kilométernyi állami szakasz kapott rossz minősítést, az előbbi érték mintegy 100, az utóbbi nagyjából 250 kilométerrel több az egy évvel korábbinál. Közben a jó állapotú utak hossza is nőtt valamelyest, de még ez is azt jelenti, hogy minden négy kilométerből kevesebb  mint egyet soroltak a tűrhető, a megfelelő vagy a jó kategóriába.


Az adatok alapján kiszámolható a teljes hálózat burkolatállapota is. Iskolai osztályzatokkal mindkét észak-dunántúli megye 1,7-esre teljesít, ami kettes alának felel meg. Ez a legalacsonyabb érték az egész országban. A többi megye sem repeshet az örömtől, de a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei érték azért már-már a közepes felé közelít. Mindez azért is érthetetlen egyébként, mert a gazdaság motorja Budapesten és Pest megyén kívül éppen Győr-Moson-Sopron és Komárom-Esztergom. Az adatok ismeretében különösen furcsa, hogy a Győr-Moson-Sopronba uniós forrásból szánt útfelújítási pénzek egy részét más megyékbe vitték, így a tervezett 34 kilométer helyett csak 23,5 kilométeren történik meg a rekonstrukció.

A probléma térségünkben mindenütt jelentős, de nem egyformán. A legrosszabb állapotban a mellékutak vannak, ezeknek kis híján öthatoda rossz vagy nem megfelelő minősítést kapott. Jellemzően a kisebb falvakban élők vannak nagyobb hátrányban, mert náluk az állami út nagyobb arányban mellékút. Egyébként a főutakkal sem nagyon tudnánk büszkélkedni, mert felüket szintén a rossz kategóriába sorolták.

Összesen 664 millió kátyúzásra

Győr-Moson-Sopron megyében idén nettó 374 millió forint, Komárom-Esztergomban pedig nettó 290 millió forint értékben terveznek kátyúzási munkát elvégezni – tudtuk meg a Magyar Közút Zrt.-től. Ez nyilvánvalóan csak átmenetileg fogja javítani az utak állapotát.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Egy órán át küzdöttek a lángokkal: négy hektáron égett a nádas Ménfőcsanaknál

A növényzet több ponton is égett hétfő délután. A közelben egy tó és egy szabadidő övezet is… Tovább olvasom