Kisalföld logö

2017. 04. 23. vasárnap - Béla 4°C | 13°C Még több cikk.

Afrika varázsa mindig visszahív

Győr - Kummer Ferenc összesen több mint hatvanszor járt már a Fekete kontinensen, legutóbb a győri Homokdűne csapatát segítette Marokkóban. Hasonló segítségnyújtásra 1985-ben is akadt példa – csak akkor épp a világ leghíresebb sivatagi ágyúgolyófutamán, a Dakaron.
A megyei motorosok kősivatagon, homoksivatagon és dűnéken keresztül több mint 3000 ezer kilométert tettek meg - a Homkdűnéről bővebben itt -, míg Kummer Ferenc közel 9000 kilométeren át biztosította számukra a segítséget a kísérőkocsiban az utóbbi hetekben. Élete legnagyobb kalandjának persze a '85-ös Dakart tartja.

Ickx autója helyett Mercedes G-vel

"A hetvenes évek végén kezdődött a Dakar, de már a nyolcvanas évek elejére óriási népszerűségre tett szert. Egy barátommal '84-ban Portugáliában borozgattunk, mire megkérdezte: lenne-e kedvem elindulni a Párizs-Dakaron? Sokáig nem gondolkodtam: elvállaltam a kísérőkocsi vezetését, mely egyben hivatalosan részt is vett a versenyen. Motoros csapat voltunk, a barátomék voltak tulajdonképpen a Dakarral egyre inkább kacsintgató KTM . Kilencen vágtak neki a sivatagnak, nekem pedig az volt a feladatom, hogy kísérjem őket egy Mercedes G-vel. Utóbbit nem volt könnyű felkészíteni, de egyáltalán megfelelő járgányt találni sem. A stuttgarti cég először a Forma 1-ben is szereplő Jackie Ickx Dakaros autóját szerette volna nekünk eladni, de végül inkább újat vettünk, s szinte mindenét kicseréltük" – kezdte a magyar-német közös állampolgárságú Kummer Ferenc.

"Ez a Dakar rosszabb, mint a háború"

"Noha már abban az időben is óriási pénzeket mozgatott meg a Dakar – a mi csapatunk költségvetése körülbelül 250 márkát tett ki, csak a nevezési díj fejenként pedig körülbelül 10 ezer márkát kóstált –, alapjaiban teljesen más volt a verseny. Például akkoriban a műholdas navigációt még tiltották, a versenyzőknek térkép és iránytű alapján kellett a sivatagban eligazodniuk. A verseny előtt az Eiffel-toronyban minden pilótának vizsgáznia is kellett a tájékozódási ismeretekből" – elevenítette fel emlékeit az egykori Dakar-pilóta.

"A '85-ös Dakar maga volt a pokol. A szervezők szándékosan a legnehezebb útvonalakat gyűjtötték össze – tisztában voltak vele, hogy így folyamatosan káosz lesz, s ezért a tévék meg az újságok nonstop tudósítanak a versenyről –, amelyen aztán úgy hullottak a versenyzők, mint a legyek. Jellemző, hogy a mi motoros csapatunkból is a kilenc indulóból csupán egyetlen versenyző ért célba és a kísérőautó. Annak a barátomnak, akinek a hívószavára vettem részt a futamon, elégett a motorja. A szörnyű pillanatokat a BBC operatőre rögzítette; abban az esztendőben többször lejátszottak ezeket a képeket. Azt is átéltem, hogy csapattagok franciakulccsal, kalapáccsal egymásnak estek. A '85-ös futam idegi megpróbáltatásait rendkívül nehezen viselte mindenki, s egyre elterjedtebb nézet volt, hogy ez a Dakar rosszabb, mint a háború. Személy szerint ezt meg is mondtam a Dakar atyjának, Thierry Sabinnak, de csak nevetett. Egy év múlva helikopter szerencsétlenségben vesztette életét a sivatagban" – mondta Kummer Ferenc.

"Szenegáli homokot árultunk"

Arra a kérdésünkre, miszerint többet nem is vágyott vissza a Dakarra, a magyar-német állampolgárságú pilóta úgy válaszolt: "egyrészt túlságosan veszélyesnek tartottam, másrészt a költségek is az egekbe emelkedtek. Megjegyzem: mi is csupán úgy tudtuk nullaszaldósra kihozni az utunkat, hogy a Dakar után elkezdtük Baden-Würtenberg és Bajorország Mercedes-kereskedéseit járni, élménybeszámolókat tartottunk, s szuvenírként szenegáli homokot árultunk".

"Afrika hívószava azonban egész életemen végigkísér. Még vadászpilótaként jártam először a kontinensen, s a mai napig évente kétszer visszatérek. Több mint hatvanszor jártam a sivatagban, de mégis mindig tud újat mondani, mutatni a varázslatából" – magyarázta Kummer Ferenc. Akad-e még olyan afrikai kihívás, amit szeretne még végbe vinni? – kérdeztük végszóra. "Azokra a helyekre mindenképp szeretnék eljutni, melyhez nagyon kellemes, akár több évtizedes emlékek kötnek".


Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mi 600 kirúgott embert, a munkaügyi központ 128-at számolt

Győr-Moson-Sopron megye - A munkaügyi központ szerint hivatalosan csupán 128 ember került utcára a… Tovább olvasom