Kisalföld logö

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -3°C | 5°C Még több cikk.

A vonat nem vár?

Győr-Moson-Sopron - A kisalfold.hu megnézte és sok képpel megmutatja, hogy milyen tiszták, mennyire pontosak és utasbarátok a vonatok a megye északi vasútvonalain. Kiderült, hogy a vonatok vagy hajszálpontosak, vagy úgy késnek tíz perceket, hogy arról nem tájékoztatják az utasokat. A takarítás meg pocsék.

Jó tíz éve hetente kétszer utaztam Szombathelyre oda és vissza, de ma már ritkán járok vonattal. Ebben az is közrejátszik, hogy lakóhelyemem nincs vasútállomás, a legközelebbiig meg négy kilométert kell menni, akkor meg már inkább a busz. Amikor azonban az utóbbi 1-2 évben mégis vonatra szálltam, azt láttam, hogy a vonatok ugyanolyan koszosak, mint tíz éve voltak a vécéktől is a hányinger kerülget. Változás legfeljebb annyi volt, hogy régebben ritkábban késtek a vonatok, és tájékoztatták a késésről az utasokat, mostanában viszont a vonatok rendre késnek (legalább tíz percet), de erről semmiféle tájékoztató nem hangzik el.

Egy átlagos 2008 márciusi napon arra voltam kíváncsi, mi igaz abból, amit az elmúlt néhány utazásom során rendszeresen tapasztaltam. Úgyhogy felkerekedtem és tettem egy kört az Öttevény-Mosonmagyaróvár-Hegyeshalom-Csorna-Győr-Öttevény útvonalon.

Az öttevényi állomásra érve meglepve láttam, hogy már nem lehet az állomáson jegyen venni.

Magyarországon vagyok?

Az öttevényi állomásra érve meglepve láttam, hogy már nem lehet az állomáson jegyen venni. Sebaj, gondoltam, majd a vonaton. A rajkai személyvonat 12.53-kor érkezett Öttevényre Elvira szerint (aki nem ismerné, elmondom, hogy Elvira nem egy rúzsozott hölgy a jegypénztárban, hanem a MÁV Start nemrég ráncfelvarráson átesett vasúti menetrendje). Szalóczy Pál bemondta, hogy jön a vonat és hogy vigyázzak. Ami ezután következett, alapjaiban változtatta meg a MÁV Startról bennem eddig kialakult képet.



Egy vadiúj (2006-os) Bombardier Talent húzott be az állomásra pontosan akkor, amikorra Elvira mondta.

A vonat nemcsak új, de tiszta is, kijelzőn tájékoztat arról, hogy mennyi az idő és hová tart a szerelvény. Elbizonytalanodtam, hogy jó vonatra szálltam-e, egyáltalán Magyarországon vagyok-e?

A vonaton nem utaztunk sokan. Gondolom, a reggeli és a vasárnap délutáni csúcsban ennél sokkal kevesebb lett volna a szabad ülőhely. Kimle körül a vécé felé vettem az irányt. Jóval kevesebb van belőle, mint a régi kocsikban - konkrétan az egész vonaton kettő.

Vécé a Talenten.


Itt is tisztaság, fény, mint az egész vonaton, sőt, még papír is volt. Aztán kicsit alaposabban körülnéztem.

A MÁV ellensége a felmosórongy.

Vannak elképzeléseim arról, hogy a világosszürke fal hogyan lett egy sávon szürkébb a kelleténél: az ok a felmosórongy. De erre csak legyintettem: apró kis szépséghiba.


Szó se róla

Mosonmagyaróváron leszálltam, hogy szemügyre vegyem a vasútállomást meg a szembejövő forgalmat. Az első, ami feltűnt, hogy nagyon sok kerékpár "parkol" az állomásépület mögötti tárolókban.

Kerékpárrengeteg a mosonmagyaróvári állomáson.

Elvira szerint 13:48-kor Bécsből kellett volna érkeznie egy személyvonatnak. Ehelyett 14:01-kor jött a vonat; a késésről a hangosbeszélő nem tájékoztatott, elnézést nem kértek.

A késésről a hangosbeszélő nem tájékoztatott, elnézést nem kértek.

Az én vonatom pár perccel később már pontosan jött, ugyanolyan EUregio vonat volt, mint a Győrbe tartó késő vonat. Az osztrák kocsikon belül bizony meglátszott a kor, az ülések kopottak voltak, de azért tiszták.

Az osztrák kocsikon belül bizony meglátszott a kor.

Piroska nem szép

A hegyeshalmi állomás a mosonmagyaróvárihoz hasonlóan szintén nemrégiben újult meg. Innen Csornára indultam tovább, a hazai vasúti közlekedés gyöngyszemével, egy BzMot-tal, leánykori nevén Piroskával. Piroska nem szép, öreg és nagy hangja van.

Piroska nem szép, öreg és nagy hangja van.

Talajminta a motorkocsiban.

Korlátozott kilátás.

A Piroska vécéjéhez nem fűznék semmit.

Ezen a vonaton találkoztam először kalauzzal. A köszönését ha volt is, nem hallottam, útitársaim jegyeit, bérleteit viszont tüzetesen megvizsgálta.

A Hegyeshalom-Csorna szakaszon tűnt fel igazán, hogy a vasúti közlekedésről alkotott képen mennyit tud rontani az, amit a kocsi ablakán kinézve látunk.

Miért van az, hogy az illegális hulladékelhelyezés paradicsoma a vasút melletti erdősor?

Az utas joggal számít arra, hogy a vonat pontosan indul és pontosan érkezik. Ha késik a vonat, bosszankodik az ember, rosszabb esetben lekési a buszt. A vonatcsatlakozást nem, mert az egyik vonat megvárja a másikat. De azzal nem nagyon lehet mit kezdeni, ha a vonat Elvira szerint 14:57-kor indul el Hanságligetről, ezzel szemben 14:53-kor már elhúzott a "váróterem" mellől. Ha 55-kor érkezett egy kedves utas, nem két percet kellett várnia az utazásra, hanem másfél órát.


Egy vödör vízzel mossák az egész vonatot?

Csornára már késéssel érkeztünk. Az okokról nem tudni semmit.

A csornai állomás aluljárója ma is mosolyt csal az arcomra. Inkább ez mint a
A Győrből Sopronba tartó személyvonat öt perc késéssel indult az állomásról, a Sopronból Győrbe, majd Budapestre közlekedő gyors tíz percet késett. Tájkoztatás a késésről persze itt sem volt.

Gyorsvonat. Késett.
Maga a vonat felújított kocsikból állt. Valószínűleg ugyanazzal a módszerrel takarították, mint a Talentet. Sok víz nem fogyhat egy-egy vonat "felmosásakor", az biztos.

Valószínűleg ugyanazzal a módszerrel takarították, mint a Talentet.
A vécében előjött a klausztrofóbiám, annyira kevés volt a hely. Papír ugyan volt, de a tisztaság messze elmaradt az osztrák EURegio vonat vécéjétől is. Bár igyekeztek behozni a késést, Győrig megmaradt így is hét perc. Mivel a vonat közvetlen kocsikkal továbbment Budapestre, néhány újabb percnyi késésnek már további vonatokra is hatással lehettek volna; most még épp időben át tudták húzni a másik vágányra a szerevényt és időben el tudott indulni Budapestre.


Flirt-ölés a végén

Győrtől Öttevényig újra egy vadiúj vonattal, ezúttal egy Stadler Flirttel utazhattam. Másodpercre pontosan indult a vonat. Kiírta a pontos időt, azt, hogy hová tart a vonat, figyelmeztetett arra, hogy kamerák figyelik minden mozdulatomat, sőt, bemondták azt is, hogy melyik megálló következik. Ezen a vonaton is találkoztam kalauzzal. Ő is ugyanúgy köszöntött, mint hegyeshalmi kollégája.

Érdekes, hogy öt vonatból mindössze kettőn ellenőrizték, hogy van-e jegyem.

A Stadler Flirt azt is megmondja, melyik állomás következik. És elképesztően pontos.

Öttevényen leszálltam, és komolyan elgondolkodtam azon, hogy vonat+bicikli megoldást válasszak a munkába járáshoz. Ehhez már csak egy biciklizár hiányzik.

Olvasóink írták

  • 10. giorgiogrande 2008. március 28. 21:58
    „Kiváló cikk!!
    nagy jól észrevehető a kontraszt, vonal és vonal közt.
    Én hál´Isten Hhalom-Győr vonalon járok, december óta(akkor változott a menetrend és géppark) szeretek vonaton utazni.
    Pontos, tiszta, megbízható. Ezért nyugodt szívvel fizetek 30ezret.
    Nem értem a lentebb írt vasutast, mi az hogy "Ismereteim szerint késésről 10 percet meghaladóan beszélhetünk. "
    1 perc késés is késés, más busz, vonat csatlakozás múlhat rajta.
    Az ilyen hozzáállás miatt színvonaltalanabb a MÁV. Verseny kellene, küzdeni nap mint nap a munkahelyedért, szakmailag, nem sztrájkkal.”
  • 9. {gli} 2008. március 28. 21:54
    „A hanyag, nemtörődöm utas is jobban visszafogja magát, ha tiszta, rendezett körülmények közé kerül. Már pedig azzal a módszerrel, ahogy manapság is takarítanak, a tiszta, rendezett körülményeket nem lehet biztosítani. Az pedig elfogadhatatlan, hogy a takarítást, amely amúgy sem a legjobban fizetett tevékenység ennyire alulfinaszírozzák.
    És nézzük a 2. képet. Egy ilyen színvonalú "állomáshoz" illik az a vonat? A környezet tömény igénytelenségről árulkodik.”
  • 8. vaek 2008. március 28. 20:59
    „Ó, köszönöm Kacsa, ezt már el is felejtettem írni.
    Ez a szomorú igazság.”
  • 7. Kacsa! 2008. március 28. 20:48
    „Cikkírónk elutazhatna a Nagyalföldre is vonatozni. Ha összehasonlítom a Kisalföldön és a Kelet-Magyarországon közlekedő vonatokat... ember, ég és föld, ÉG ÉS FÖLD! Talent? Flirt?? ÖBB-s tisztaságú vonat?? Jesszus. Úgy érzem, emberek csak a Dunán túl élnek... Pedig itt is ugyanannyit fizetünk a jegyért. Na mindegy. Költözöm.”
  • 6. vaek 2008. március 28. 19:52
    „Amíg nincs igényes utazóközönség, addig bármit is tesz a MÁV, nem fog sajnos semmi változni, hisz ugyanúgy letöri, szétszabja, telefirkája... stb a vonatszerelvényt, mint annak előtte.
    Annak ellenére is megteszi, hogy kamerával van felszerelve a vonat, és felszólítja a kalauz, hogy ugyan már legyen szíves (őnagysága: 15 éves hölgyemény) levenni a sáros lábát a szemközt lévő ülésről - mert hát hisz nem illik, és különben is -, az azért sem teszi meg, és még büszke is magára, hogy ő most aztán NAGYLÁNY, mert szembeszállt. Továbbá utasok szeme láttára firkálja a falat össze szebbnél szebb feliratokkal, amilyenekkel azt hiszem már Önök is találkoztak.
    Nem először, és azt hiszem, nem is utoljára voltam ilyen - és egyéb eseteknek -, szem- és fültanúja.

    És a legszebb: aki eddig azért panaszkodott, hogy milyen koszosak, mocskosak... a szerelvények, melyekkel dolgozni járt (és mekkora igaza volt), és nem igaz, hogy a MÁV nem tud szép, tiszta vonatokat indítani, az most azért korhol (a most már szép, és igényes új vonatokon), hogy miért ilyen alacsony a vonat, miért írja ki a dátumot, és a pontos időt, miért mondja be, hogy melyik állomáson vagyunk, és melyik következi, és minden egyébbért, amibe csak bele lehet kötni (speciel nekem eszembe se jutnának ezek).
    AKKOR KÉRDEZENEM ÉN, MI IS VAN MOST? ?? KÉREM DÖNTSÜK MÁR EL, HOGY MIT SZERETNÉNK!!!
    Ha ez van, ez nem jó, ha az van, az nem jó. Miről beszélünk akkor egyáltalán????

    Persze én sem szeretek koszos, büdös, és egyéb vonatokon utazni, de sajnos el kell heti két alkalommal szenvednem ezt a tény az általam oly nagyon szeretett Bz-n, de legalább van - ami ugyebár nem utolsó szempont.

    Van egy nagyon szép mondásunk: Aki a kicsit nem becsüli, a nagyot nem érdemli. Nem teljesen ide illő, de azt hiszem, hasonlatnak megteszi.”
  • 5. László 2008. március 28. 18:27
    „Elgondolkodtatott a cikk.

    Mint végzett mérnöke e szakmának, annyit tudok hozzátenni, hogy a vasút minőségi kézikönyvében le vannak fektetve e dolgok, azt próbálják betartani.
    Függetlenül attól, hogy a Piroska még mind a mai napig olyan, amilyen, ez nem feltétlen a vasút hibája.
    S kocsik blső tisztasága, egy minőségi paraméter, amit elméletileg szigorúan figyelnek.
    De! Akármenniyre is takarítják azokat a szegény vasúti kocsikat, tehetnek bármit is, ha a polgár szétszórja a szemetét, bekoszolja, összefirkálja a szerelvényt.
    Vasúti kocsikat napjában nem takarítanak 4-5 alkalommal, holott oersze lehet, hogy ez lenne a jó. Erre viszont nincs se pénzügyi-, sem pedig időkerete a társaságnak.
    A tisztaság az utason is múlik. Óvjuk, védjük, hisz´ értünk van.

    A késés egy másik kérdéskör. Ismereteim szerint késésről 10 percet meghaladóan beszélhetünk. Ennek ellenére jól esne az utasnak, ha tájékoztatnák arról, hogy várhatóan késés fog bekövetkezni. Azt persze nem várhatjuk el, hogy 4-6-7 percet bemondjanak, ugyanis a vonatok nyomonkövető-rendszere nem tud olyan jó lenni, hogy a vonat érkezése percre pontosan előrejelezhető legyen, ebben ugyanis sok tényező is közrejátszik.
    De hogy szakmai érvet is fel tudjak sorakoztatni a késésekre:
    Mindenképpen megemlítendő, hogy régebben kevesebb volt a vonat és több volt a munkás. Itt a kocsilakatosokra gondolok elsősorban.
    Régebben nem volt annyi vonat, s ami a legfontosabb, régebben nem volt akkora volumenű az áruszállítás, mint ma. Igaz ugyan, hogy a MÁV a 80-as években tudta lebonyolítani áruelegytovábbításának maximumát, s ez azóta jóval kisebb, azonban a "tranzitvonatok" száma akkoriban jóval kevesebb volt. Felénk biztosan.
    S amíg a nemzetközi gyorsteher, illetve más tehervonatok anyagilag fontosabbak a társaságnak, addig nem kis esély van rá, hogy a mezei személyvonatot a jelzőnél megvárakoztatják a más, fontosabbnak ítélt szerelvények elhaladásáig.
    De ha azt feltételezzük, hogy nincs ilyen, s minen vonat a szabályzatban leírt prioritással közlekedik, akkor is vannak esetek, amikor a 4-500 m-es teherszerelvény kihaladása miatt kell megvárakoztatni a személyvonatokat. S régen ebből kevesebb volt.

    Jegyvizsgálók...
    Főleg mellékvonalakon jellemző, hogy törzsutasok vannak, akik rendszerint bérlettel utatznak, a vonatkísérő személyzet pedig sok esetben arcról megismeri a kedves utast. Így az ellenőrzés jóhiszeműségből elmarad.
    Ha sok az utas, az természetesen egy másik eset, ekkor pedig nyilvánvalóan több idő, míg a jegyünket kezelhetik.
    A stílus...Ez megint egy minőségi jellemző. Erre a személyzetet oktatni, képezni kell, de ha én kalauz lennék... Első kérdésem az lenne: Ennyi pénzért? Mikor így is látástól mikulásig a vonaton vagyok? S az utas sem bánik velem szeben!
    Ez a felvetés a emberileg elfogadható,de semmiképpen sem jogos.
    S vanank emberek, akiket lehet képezni, de attól még ugyanaz az ember marad. S nincs, aki ellenőrizze ezt a minőségi szolgáltatást.
    De természetesen ez nem vonatkozik minden jegyvizsgálóra, hiszen ők, ha gondunk van, mindent megtesznek értünk, s elhihető, hogy az ő munkájuk sem leányálom, szóval tiszteletet s megbecsülést érdemelnek ők is.

    Most más nem jutott eszembe.”
  • 4. Rónaszéki László 2008. március 28. 14:57
    „Cikkhez szólva csak annyit, hogy a vonatok állapota nagyban függ az utazóközönségtől, akik megvásárolják a menetjegyet és "belevágnak" a rongálásba s miegyébbe. A vonatok takarítására meg annyi pénz van, mint más állami cégeknél. De elismerésem a vasuton dolgozóknak, akik áldozatos munkájukkal igyekszenek szolgáltatni!!Nem Ők tehetnek arról, hogy a MÁV-nál milliárdok tűnnek el minden évben a semmire.”
  • 3. mtt 2008. március 28. 14:36
    „IC.-n utaztam Bpestre, jött a szőke 45-50es kalauzhölgy, megsemmisítő pillantásokkal a női utasokra, csillogóbbal a fiatalabb fiúkra, (pedig én is annyit fizettem a jegypéztárban) köszönés az elmaradt, tüzetes, "hivatásom magaslatán" arcmimikával, már nem is haragudtam rá, inkább szánakoztam, hogy ez a 21.-ik század kalauznője, honnan, melyik örökségből maradt ránk?”
  • 2. polgár 2008. március 28. 13:55
    „Vajon csak az üzemeltetők, fenntartók, alkalmazottak(takarítók) tehetnek a kocsik utasterének koszosságáról, a közterületeken szanaszét heverő szenmétről? A "kedves" utas, járókelő mit felejtett el? (azt, hogy nem illik szemetelni, rongálni), mert annak eltakarítását, kijavítását jobbik esetben ő is, rosszabb esetben másokfizetik meg.
    A kulturált társasági élet, a mások munkájának megbecsülése, az általam elvégzendő jó minőségi munka iránti igény, készség sajnos nagyon sok magyar emberhez olyan messze áll, mint Makó Jeruzsálemhez .”
  • 1. Köcsög Tibi 2008. március 28. 13:17
    „Kikérem magamnak:)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nem oszlik fel a mezőörsi képviselő-testület

Mezőörs - Az előzetes sejtésekkel szemben mégsem oszlott fel a mezőörsi képviselőtestület. A falu… Tovább olvasom