Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

A vinasz jobb, mint a só?

Tavalyelőtt még elsősorban vinasszal, a múlt télen pedig sóval történt a győri utak csú- szásmentessé tétele.
Németh Zoltán, a környezetvédelmi bizottság elnöke kerekasztal-beszélgetést hívott össze, hogy a szakemberek megvitathassák, idén melyik legyen az üdvözítő megoldás.

– Só vagy vinasz? – ez lesz a kérdés azon a megbeszélésen, amelyet a jövő héten tartanak Győrben a csúszásmentesítésről. Németh Zoltán, a környezetvédelmi bizottság elnöke a Kisalföldnek elmondta: a környezetbarát vinasz a szeszgyártás mellékterméke, nem ipari hulladék, hanem a tápanyag-visszapótlás egyik fontos eszköze a mezőgazdasági termelésben, akár állati takarmányozásra is használható. A barnás, nem a legkellemesebb illatú folyékony anyag mínusz tizenhárom Celsius-fokig képes a jeget felolvasztani, azonban a világosabb cipőkön barna foltot hagy, ami sokakban ellenérzést váltott ki.

A vinasz ellen egyes részönkormányzatok és civil szervezetek is tiltakoztak, így az elmúlt télen ismételten a cseppet sem környezetbarát só került az utakra, összesen 1263 tonna.

A sózás talaj-, élővíz- és növényzetkárosító hatása közismert, de káros lehet a hidak, felüljárók fémszerkezetére, a talajba rejtett közművekre is. Ezzel szemben a vinasszal jégtelenített utak mentén tavasszal dúsan zöldellő fű bizonyítja, hogy nem történt környezetkárosítás.
Az is lényeges különbség, hogy a sót kiszórás előtt zúzalékkal kell összekeverni, ennek egy része az úton marad, amit utólag kell letakarítani.

A só csupán mínusz hét Celsius-fokig képes a jeget felolvasztani, de a foltosodást ebben az esetben sem ússzuk meg, hiszen a nátrium-kloridtól a sötét cipők színeződnek el. A só nemcsak környezetkárosító, de ha az utak javítási költségeit, valamint az autókban a kátyúk miatt és a korrózióból eredő károk költségeit összegezzük, akkor nagyságrendekkel többe is kerül a vinasznál. Nem beszélve arról, hogy az emberi élet a legdrágább, hiszen az megfizethetetlen. A két jégtelenítő anyag hatásfokában a hat fok nagy differencia: lehet, hogy 10 fokos hidegben az autó nem csúszik meg, nem következik be baleset, ha vinasszal történik a kezelés.

Németh Zoltán hangsúlyozta: a téli időszak előtt a korábbi tapasztalatok alapján célszerű számot vetni és elemezni a só és a vinasz használata közti különbséget, mérlegelni az előnyöket és hátrányokat környezetvédelmi, társadalmi, jogi, baleset-biztonsági és anyagi szempontból is. Éppen ezért a bizottsági elnök november 18-ra kerekasztal-beszélgetést szervezett, ahol az ügyben érintettek fejthetik ki szakmai álláspontjukat, hogy megtalálják a város számára a jobb megoldást.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Beköltöztek az otthonba a fogyatékosok

A Pilisben eltöltött összeszoktató tábort követően beköltöztek az első lakók a nyúli Márton… Tovább olvasom