Kisalföld logö

2016. 12. 08. csütörtök - Mária -3°C | 3°C

A sok pénz sem elég az utakra

Győr a többi megyei jogú városnál sokkal többet fordított az utak fenntartására és fejlesztésére az elmúlt években. A burkolatok állapota azonban átlagosan így is csak közepes szintű.
Idén nyolcszázmillió forint jut az utakra.
A győri önkormányzat kimutatásai szerint az elmúlt években súlyos milliárdokat költöttek a győri utakra. Az összeg 2000-ben 1 milliárd 709 millió, 2001-ben 1 milliárd 534 millió, 2002-ben 1 milliárd 514 millió, tavaly pedig 1 milliárd 956 millió forintra rúgott. Ha az adatokat a többi megyei jogú városéval vetjük össze, kiderül, a sokszor átkozott Rába-parti viszonyok még mindig istenesebbek a másutt tapasztaltnál. A győri pénz 42 százalékából próbálta megoldani közlekedési problémáit tavaly Székesfehérvár, egynegyedéből Szombathely, egyötödéből Nyíregyháza, egykilencedéből Szeged, 7 százalékából Békéscsaba, 6 százalékából Salgótarján.

Hasonló győri fölény mutatkozik akkor is, ha az egy kilométernyi belterületi útra jutó összes ráfordítást vesszük alapul. Ez az érték a kisalföldi megyeszékhelyen 5641, Székesfehérváron 2698, Szombathelyen 1822, Nyíregyházán 1332, Salgótarjánban 745, Békéscsabán 589, Szegeden 493 forint volt 2003-ban. Emögött egyébként részben az áll, hogy a város a győri kábelszolgáltató eladásakor 2000-ben befolyt 3 milliárd 550 millió forint jelentős hányadát a közlekedés körülményeinek javítására tette félre.

A szakemberek szerint a győri utak állapota átlagosan így is csak közepes szintű, s a 311 kilométernyi belterületi, önkormányzati fenntartású útnak csak 45 százaléka szilárd burkolatú, másik 45 százaléka pormentesített, miközben egytizede (36 kilométer) kiépítetlen. Az említett városok közül ennél jobb az arány Székesfehérvárott, és hasonló Szombathelyen.

A négyéves aranykor, úgy tűnik, véget ér – legalábbis az elfogadott költségvetés erről tanúskodik. A városháza idén mindössze 796 millió forintot költ erre a célra, ami a tavalyi összeg 41 százaléka. A közgyűlés ugyanakkor a büdzsé mellett arra is rábólintott, hogy az év közben esetleg érkező pluszpénzeket elsődlegesen az utakra költik.
A helyzetet javíthatja és a helyi költségeket csökkenti, ha az önkormányzat külső forrást – például állami pályázati pénzt – tud bevonni. Ilyenből 2000-ben 301 millió, 2001-ben 149 millió, tavaly 377 millió forint érkezett a folyók városába, míg 2002 mellett 0 forint szerepel. Idén egy központi segítség már biztos: a Nemzeti

Autópálya Rt. programjában kiemelten szerepel a 81-es számú (Fehérvári) út új bevezetőszakaszának folytatása, vagyis elkészülhet további 1,3 kilométer hosszúságú út és a vasúton átívelő felüljáró. Ehhez 400 millió forint áll rendelkezésre 2004-ben.

A győri önkormányzat kezelésében 346 kilométer belterületi és 119 kilométer külterületi közút van. Az állami utak 33, a kerékpárutak 23, a gyalogutak és járdák 519 kilométert tesznek ki a városban.

Kapcsolódó cikk >>

Tengelytörő kátyúk az utakon (2003-01-26) >>
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nevet kapott a gyakorlóiskola

Az egykori győri Tanítóképezde gyakorlóosztályának első tanítója, Öveges Kálmán nevét vette fel… Tovább olvasom