Kisalföld logö

2016. 12. 10. szombat - Judit -1°C | 8°C

`A porosz és az angolszász oktatási modell aranyközépútját volna a legcélszerűbb megtalálni´

Már csak pár nap, s ismét becsöngetnek az iskolákban. A szeptemberi tanévkezdet előtt változásokról, újdonságokról, az Orbán-kormány oktatási politikájáról kérdeztük Dr. Jáki Katalint, a Pedagógusok Szakszervezetének megyei titkárát.

Első témáként természetesen azt vetettük fel, hogy az általános iskolák alsó osztályaiban ezentúl nem a szülők, hanem ismételten a tanárok döntenek az évismétlésről.

Bukásról és osztályzatokról

"Ez a döntést nagyon fontos szakmai kérdésnek tartom, s véleményem szerint helyes lépés volt újra a tanárok kezébe adni az évismétlés eszközét. Nem azért, mert buktatni jó, hanem azért, mert egyes tanulók esetében ez szükséges.

Szintén örülök annak, hogy második osztálytól ismételten osztályzat kerül a gyerekek bizonyítványába. Bevallom őszintén, hogy a saját unokám eddigi év végi szöveges értékeléseit még én is nehezen fejtettem meg.


Dr. Jáki Katalin
Dr. Jáki Katalin


Magyarországon ezt a rendszert szokták meg az emberek, arról nem beszélve, hogy a szöveges értékelések tapasztalataim szerint nem segítették a gyerekek helyes értékrendjének kialakulását" – kezdte Dr. Jáki Katalin.

Hozzátette: "meglátásom szerint a porosz és az angolszász oktatási modell aranyközépútját volna a legcélszerűbb megtalálni, s iránytűnek beállítani a magyar oktatásban".


Kezdődik a suli szezon.
Kezdődik a suli szezon.


"Adminisztrációt kellett arról vezetni, hogy egy-egy osztályban hány almát osztottak ki a diákoknak a pedagógusok"

Arra a felvetésünkre, miszerint arról meglehetősen keveset hallani, hogy a tanároknak milyen követelményeknek kell megfelelniük, illetve milyen továbbképzések biztosíthatják a folyamatos szakmai fejlődésüket, a Pedagógusok Szakszervezetének megyei titkára úgy felelt: "egyértelműen támogatni kell a folyamatos továbbképzés lehetőségét, hisz az oktatásunk csak így szolgálhatja a gyerekek érdekeit.

Az biztos, hogy a tanárok többségét az utóbbi években az állandó változások és a rengeteg, többnyire teljesen felesleges adminisztráció túlságosan leterhelte. Hogy csak egy példát említsek: adminisztrációt kellett arról vezetni, hogy egy-egy osztályban hány almát osztottak ki a diákoknak a pedagógusok".

"Túlságosan sok gyenge képességű diák kerül be a magyar felsőoktatásba"

Dr. Jáki Katalin jónak találja azokat az elképzeléseket, melyek eddig "kiszivárogtak" az Orbán-kormány oktatási elképzeléseiből.

"Nagyszerű volna, ha kötelezővé tennék legalább egy tantárgy emeltszintű érettségijét annak a diáknak, aki be szeretne lépni a felsőoktatásba. Túlságosan sok gyenge képességű diák kerül be ugyanis a magyar felsőoktatás vérkeringésébe úgy, hogy később jó eséllyel csak a diplomás munkanélküliek számát növeli.

A szakoktatás átszabása szintén időszerű, hisz rendkívül kevesen dolgoznak a termelőszektorban, a legfrissebb adatok szerint körülbelül félmillión.

A szakmák megfelelő szintű elsajátításához nincs szükség 5 évre, véleményem szerint nyugodtan vissza lehetne vezetni a korábbi 3 éves rendszert, ha a képzések gyakorlatorientáltakká válnak.

A tankönyvpiac átalakítását szintén időszerűnek érzem, mivel megszámlálhatatlan sok kiadó ad ki tankönyveket, de ezek minősége sokszor hagy maga után kivetnivalót" – közölte a Pedagógusok Szakszervezetének megyei titkára.

"Gyerekek tisztában legyenek az internet világával, a banki szakkifejezésekkel"

Arra a kérdésünkre, miszerint az egyre gyorsuló világunk megértése, átlátása, a logikus gondolkodás kialakítása továbbra is alapfeladata kellene hogy legyen a magyar oktatásnak, Dr. Jáki Katalin úgy válaszolt: "nem vitatéma, hogy a kompetenciafejlesztésre óriási szükség van napjainkban, mint ahogyan arra is, hogy a gyerekek tisztában legyenek az internet világával, a banki szakkifejezésekkel, s egyáltalán a modern kor vívmányaival, lehetőségeivel".

Kicsit alátámasztjuk tanárnő szavait: pár napja közölte portálunk azt a felmérést, miszerint a magyar fiatalok nagy része nincs tisztában a THM és a lízing fogalmával.

Úgy, hogy az emberek jelentős többsége vesz fel banki hitelt élete során itthon.


Várják a színes kréták a diákokat.
Várják a színes kréták a diákokat.

Olvasóink írták

33 hozzászólás
12
  • 33. buggyant 2010. augusztus 29. 20:55
    „érdekes... mindenkinek a klaviján van pont. Majdnem. Nem tudom miért kell kiabálni, főleg ha sok értelme sincs a leírtaknak. Aki kiabál annak nem nagyon szokott igaza lenni. Ezért kiabál.”
  • 32. Eva- 2010. augusztus 29. 13:01
    „az emlegetett törvények 1826--1845-ből valók
    de mi van az újakkal?!”
  • 31. knifemaster 2010. augusztus 29. 08:09
    „29. hozzászólás Eva- 2010.08.28. 17:40
    Szép amit írnak.Még szebb lenne ha komolyan is gondolnák.De ez is csak parasztvakítás,látszat tevékenység.”
  • 30. Tabornok 2010. augusztus 29. 05:33
    „Nem kellett volna az általános iskolai oktatást össze-vissza "fejlesztgetni"! Semmi gond nem volt az 1960-as évek általánosiskolai oktatásával. Megtanultunk írni, olvasni számolni. Megtanultuk a fizika a kémia a biológia alapjait. Mi volt vele a baj. Az Ohm törvényt a Kirchoff törvényt sem kell másként magyarázni. A kémiát a biológiát is jól tanították.
    Miért kell ezekhez a tantárgyakhoz többféle könyv? Az alaptételek semmit nem változtak. Az áram, ma is a legrövidebb úton halad. Miért kell folyamatosan variálni az általános iskolai képzést?
    Az oktatásügy vezetésében tombolják ki magukat a tanításra alkalmatlan "szakemberek".”
  • 29. Eva- 2010. augusztus 28. 17:40
    „http://www.fidesz.hu/index.php?Cikk=152588
    az utolsó mondata lényeges!

    Ehhez kéne a szakszervezet is!”
  • 28. Eva- 2010. augusztus 28. 16:01
    „27-hez

    Akkor talán a számítógépet is dobjuk ki!

    és a 100 évet is felejtsük el!
    Most kéne sikeresnek lenni!
    E kérdésben a buktatás indifferens!
    A szöveges és jegyes értékelés is!”
  • 27. kolombela 2010. augusztus 28. 11:50
    „Mi lenne, ha újból a 100 évvel ezelőtti rendkívül sikeres és magas színvonalú MAGYAR oktatási rendszert vennék elő. Nem szakadna le az ég.”
  • 26. Eva- 2010. augusztus 28. 10:58
    „25-höz

    és lépjük át az évszázadok küzdelmeit

    Ha kinyitottad a linkeket akkor olvashattad hogy a téma 1872-től élénk viták tárgya és most ismét a kezdetekhöz léptünk.

    Az iskolában épp oly nehezen változik minden , mint mindenütt máshol.
    de akkor a megküzdött lépések eredményei ((sok van!))
    is kidobandók?!

    és marad a funkcionális analfabétizmus
    (információhoz jutás és felhasználás szempontjából biztosan)”
  • 25. rózsa36 2010. augusztus 28. 10:31
    „Kedves Eva-!

    Legalább a (még) normális felnőtteket ne hülyítsd!”
  • 24. Eva- 2010. augusztus 28. 09:58
    „23-hoz

    Akkor talán cseréljük ki a családokat, vag használjunk varázspálcát!

    itt van két tanulmány a témára!
    http://www.nefmi.gov.hu/letolt/kozokt/szoveges_ertekeles_pdf.pdf
    15/84
    16/84---külföldi gyakorlatok

    http://mek.niif.hu/04600/04669/html/balogh_pedpszich0034/balogh_pedpszich0034.html
    ez pedig egy jó áttekintés

    " Kísérlet a túlkorosság megelőzésére

    Több európai országban elégtelen osztályzattal is magasabb osztályba léphetnek a tanulók. Magyarországon ezt az értékelési gyakorlatot a Nógrád megyei Vanyarc községben próbálják ki először a túlkorosság kialakulásának megelőzése érdekében. A túlkoros tanulókban is él az önmegvalósítás vágya, ezt azonban a bukott tanuló a tanulmányi eredményeivel már nem realizálhatja. Új, nála fiatalabb osztálytársaitól nagyobb fizikai erejében és bővebb élettapasztalatban különbözik. Ez a helyzet egyenesen készteti arra, hogy a társadalom számára kedvezőtlen módon valósítsa meg önmagát. Nem véletlen, hogy Magyarországon a fiatalkorú bűnözők 90%-a a túlkoros tanulók közül kerül ki (Lénárd Ferenc, 1982/a).
    "

    ez sem utolsó szempont! Nem érdemes rajta csak úgy amúgy túllépni!”
  • 23. tulipan6565 2010. augusztus 28. 08:28
    „Ne felejtsük el, oktatni ott lehet ahol nevelt gyerekek vannak. A CSALÁDNAK van ebben a legfontosabb szerepe. Az iskola erre már csak "ráfejel" és persze ismeretet közöl, hiszen ez a feladata. Egyetértek Jáky tanárnővel.”
  • 22. knifemaster 2010. augusztus 28. 01:37
    „Nekem a porosz bevált.
    A liberalizmusnak meg beérett a gyümölcse.”
  • 21. rózsa36 2010. augusztus 27. 19:41
    „Eva-

    Szöveges értékelés vagy osztályozás alsóban?
    - A magyar iskolarendszer Eötövs József óta osztályozza a diákot. Az osztályzat a szülő és a gyerek számára is zsinórmérték, viszonyítási pont, a megfelelő önértékelés, a helyesen és időben kialakított énkép segítője.

    - Minden egyes gyerek pontosan ismeri a helyét adott kzösségében. Tökéletesen érzékeli, hogy társai szemében milyen státuszú, hová helyezik őt el a csoporton belül. A választásokat és elutasításokat egyértelműen kódolja már egy nagycsopis óvodás is. Nem gondolom tehát, hogy bármelyik diák 2., 3. osztályos korában lelki traumát él át egy matek kettesért vagy egy magyar hármas aláért. Viszont önértékelése nem csúszik félre, a szülő is tisztán lát, és mondjuk nem negyedik végén derül ki, hogy az anyuka éveken át erős négyesre fordította a tanító néni üzenetét, ami pedig csak kettes-hármas volt...

    A dyslexiával pedig úgy tessék szembenézni, mint egy görbe lábacskával, azzal, hogy egy gyerek mondjuk szemüveges, hogy lehetne más színű is a haja... Vagyis a dyslexia nem sorstragédia, normális emberek között nem is stigma, sem 10 éves kor előtt, sem utána, hanem - ahogy tetszik is írni- egyszerű részképességzavar.”
  • 20. mitrász 2010. augusztus 27. 19:29
    „Teljesen egyetértek Dr. Jáki Katalin megállapításaival és a hozzászólásokkal egy kivételével! Talán észre kellene venni, hogy valamilyen értékrendet, sorrendet kellene állítani, ami manapság nem szokás! A pedagógusnak vissza kellene adni a becsületét (NEKIK biztosított lehetőség) és minőségi együttműködés a szülőkkel! Az egy gyermeknek sem jó, hogy olyan csoportba kerül, hogy egyforma követelményeket támasztanak velük szemben! Attól, hogy vannak olyan tanulók, akik ugyanazt a tananyagot hosszabb időn keresztül sajátítják el vagy a hátrányos helyzete miatt nem tud olyan ütemben tanulni, nem kellene megalázni!!! Vannak (?) speciális iskolák, ahol a saját haladási ütemének megfelelően tanulhat, akkor talán jobb lenne az ilyen intézménybe járó diákok motivációja is! (10-es üdvözöllek!!!)”
  • 19. Eva- 2010. augusztus 27. 18:18
    „17-hez

    az iskola mindig pont olyan mint a társadalom.
    A társadalom a miniszterelnököt hülyézte, gondolod a tanuló a tanárt nem fogja?

    de

    ennek nincs köze a szakmai megfontoláshoz!
    Amig távolságtartó lehetek, mert nem vagyok érintett---mondhatok amit jónak látok.

    A speciális iskola mindig megélt, de az ép értelmű de valamiféle részképesség kieséssel bíró gyerek---legismertebb a dislexia---egységes előírás okán tényleg mindig rossz jegyet kap!
    Épp ezért volt jó, hogy stigmát, csak 10 éves kora után kezdett kapni.

    Azután mindig is jegyet kapott.a gyerek.

    A szülők pedig ezután sem tudnak több időt a gyerekkel tölteni--ha a feleség otthon a gyerekek iskolájával törődik , akkor sem lesz jobb az eredmény.
    Minden kötelesség alóli kibújásra buzdítottak a médiák , most pedig nesztek 6-10 évesek rajtatok kezdjük a példa statuálását.
    A többit nem érinti, ők eddig is jegyet kaptak.
    bukhattak is iskoli elbírálás alapján.
    Ezért porhintés az egész a vérszomjasoknak.”
  • 18. Lárika 2010. augusztus 27. 18:14
    „rózsa36; teljesen egyetértek.”
  • 17. rózsa36 2010. augusztus 27. 15:59
    „Néhány alapvetést leszögeznék:
    1. A Magyar Bálint- Hiller István-féle liberális oktatáspolitika látványosan megbukott - a szabad iskolaválasztással és a tananyag liberalizálásával együtt. Tény, hogy a magyar diákok tanulmányi teljesítménye folyamatosan romlik Európában, és ez még akkor is igaz, ha relatíve még mindig jobbak vagyunk az angolszász országok egy része teljesítményénél.
    2. A liberális oktatáspolitika az ifjúság neveltségi szintjének alakulásában generációra kiható és helyrehozhatatlan károkat okozott. Ma már azok a "neveletlen szülők" - lehet nekem esni - mondanak csődöt 6-10-18 éves korú gyermekeik nevelése kapcsán, akik maguk is áldozatai az elmúlt évtizedek szándékolt züllesztésének, lebutításának.
    3. Valóban úgy tűnik, ma az iskolában a nevelést kell első helyre tenni, mert fegyelem, tanulói kötelezettségek nélkül nem is lehet eredményesen, sőt, sehogysem oktatni. (Gondoljunk csak bele: mára a Tanító úr nádpálcájától - amit természetesen se tanár, se szülő, se gyerek, se oktatáspolitikus nem kíván vissza - eljutottunk odáig, hogy a diák, a szülő veri, félemlíti meg a tanárt.)
    4. Szerintem fel kéne hagyni a hoffmannrózsázással, helyette okosan át kellene gondolni a legfontosabb teendőket és cselekedni - addig, amíg végzetesen nem késő!”
  • 16. Mezike 2010. augusztus 27. 13:57
    „#9: Pont eddig volt így, hogy csak a nagyon súlyos eseteket küldte el az iskola hivatalból a speciális iskolába. A többi meg a szülő megítélésére volt bízva. A speciális iskolában a gyerekkel az igényeinek megfelelően foglalkoznak. A gyereknek ez a jobb, és nem az, ha folyton hülyének érzi magát a "normális" gyerekek között, és folyton csak rossz jegyeket kap. A betegség - mivel ez betegség - nem stigma. Állapot, amivel együtt kell élni, a lehető legjobban.
    Mellesleg, ha a speciális iskolában a gyereket a szükséges szintre sikerül fejleszteni, mert ez is előfordul, akkor a gyerek visszakerül a normál iskolába.
    Nem értem, mi a bajod.”
  • 15. Mezike 2010. augusztus 27. 13:48
    „#13. Szerinted egy pedagógusnak vágyai netovábbja a buktatás? Óriásit tévedsz...”
  • 14. Mezike 2010. augusztus 27. 13:47
    „Nem csak oda írathatod be a gyerekedet, ahova a körzethatár jogosít, csak kicsit szöszölni kell vele. A körzethatáron belül pedig nemcsak 1 iskola van.
    A nehezen tanuló, sajátos nevelési igényű gyerekeknek pedig rendelkezésre áll az ő nevelésükre szakosodott iskola. Csak azért is tenni kell, hogy megvizsgálják a gyereket, és beírassák az iskolába. Nem ütni-verni kell.
    Azért változtattak az oktatási és egyéb rendeken, mert rendszerváltás volt, és Magyarországon ez azt jelenti, hogy mindent fenekestül fel kell forgatni. Még azt is - sőt, leginkább azt -, ami véletlenül esetleg jó.
    A közfeladatot ellátó intézmény nem hatóság! De az iskola sem szolgáltató! Nemcsak az iskolának van kötelezettsége a gyerekekkel és a szülőkkel szemben! Nekik is kell, hogy kötelességeik legyenek az iskolával szemben. Vagy tágítsuk ki: az oktatási rendszerrel szemben.
    Azért van annyi analfabéta vagy közel analfabéta tizenéves gyerek, azért van annyi pótvizsgázó, mert 25 éve szolgáltatónak tekintik az iskolát, amely nem támaszthat igényeket az odajáró gyerekekkel szemben. Na ez a félő. Sőt, ez már tragikus, mert ezzel egy egész generációt vágtak tönkre. És bennünket ők fognak eltartani...”
33 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Az Audi fejlesztése veszélyezteti a homoki nőszirmot. És ez fordítva is igaz.

Az Audi-gyár bővítésére kiszemelt győri telek természetvédelmi terület, ahol nemhogy autógyárat, de még egy házat sem lehet építeni. Tovább olvasom