Kisalföld logö

2017. 11. 23. csütörtök - Kelemen, Klementina 1°C | 12°C Még több cikk.

A pénz boldogít? Gazdaságról őszintén -interjú Sej Attilával

Merre tart a magyar gazdaság? Érdemes-e kockáztatni megtakarításainkat? Hogyan tovább magyar tőzsde, mibe érdemes fektetni? Irigykedjünk-e a szlovákokra? Szakértőnk, Sej Attilát, a Buda-Cash Brókerház győri fiókvezetője válaszolt.


Online interjú Sej Attilával (BudaCash)

Amennyiben Önnek bármilyen kérdése van a gazdaság helyzetével kapcsolatban küldje el az online@kisalfold.hu címre vagy írja meg a hozzászólások köz. Sej Attila, a Buda-Cash Brókerház győri fiókvezetője válaszol.

9.45: Interjúnk kezdetekor az OTP árfolyama 1890 forint, az euró árfolyama 305 forint.

Szlovák csoda?

kisalfold.hu:
- Irigykedünk a szlovákokra. Valóban ennyire jól állnak?

Sej Attila: - Egyrészről lehet. Hiszen az euró bevezetésre került náluk. Viszont: az euróra való átállás miatt hihetetlen mértékű dráguláson mentek keresztül, a most euróban kapott fizetésüket, aki teheti Magyarországon költi el. A Magyarországról érkező külföldi turizmusuk szinte nullára fog csökkenni. Nem beszélve arról, hogy gazdaságuk egyértelműen az autóiparra épült, s mint tudjuk, nem ez a legerősebb szektor manapság. Ettől függetlenül ez minket ne vigasztaljon, az ország legnagyobb problémája továbbra is a forint gyengülése és a munkahelyek elvesztése.

Hova tegyem a pénzem?

Cs. Balázs: -
Tiszelt Sej Úr! Jelenleg van megtakarításom euróban, illetve egy kevés forintban. Mit tanácsol, ha szeretném a pénzem értékét növelni? A hosszabb táv sem probléma. Váltsam be és várásoljak részvészt? Esetleg maradjon mind így ahogy van. Köszönettel: Csillag Balázs.

Sej Attila: - Maradjon euróban. Részvény befektetéseket egyelőre kerülje. Esetleg keressen eurólekötést.

D.Csaba:
- Tisztelt Sej Attila! Kérdésem a következő lenne: OTP Önkéntes Nyugdíjpénztári befizetéseim és annak hozama 2008.01-től hozzávetőlegesen 30%-kal csökkent a pénzintézet befektetései ellenére napjainkra. Jelen pénzügyi helyzetben a biztonságosabb, vagy kiegyensúlyozottabb, vagy a jelenlegi 'dinamikusabb' - több részvény - portfóliót érdemes választanom a további jelentősebb pénzügyi veszteség elkerülése érdekében? Gyors válaszát köszönve: D.Csaba

Sej Attila: - Sajnos egy tévhitet meg kell hogy cáfoljak, még pedig azt, hogy hosszú távon a részvénybefektetés meghaladja a kötvénybefektetéseket. Még az USA-ban is volt több mint húsz éves periódus, amikor a részvényindex nem emelkedett. Nem beszélve az egyéb tőzsde indexekről. Így, ha nem akar kockáztatni, én inkább egy biztonságosabb, kevésbé kockázatos portfóliót tanácsolok. Hiszen minden további nélkül el tudom azt képzelni, hogy a részvénybefektetések jó ideig nem fognak jól teljesíteni.

Amerikai tőzsdeindex alakulása
Amerikai tőzsdeindex alakulása



kisalfold.hu: - Ha tízes skálán kellene értékelni, milyen mély a válság?

Sej Attila:
- Jelenleg 8.

- Látni már a válság végét vagy egyelőre nagyon mélyen vagyunk? Ön szerint meddig tarthat legjobb és legrosszabb esetben a gazdasági válság?

Sej Attila: - Véleményem szerint legjobb esetben két év. Legrosszabb esetben öt-hat év. Nagyon nem látni a végét.

Sej Attila
Sej Attila - BudaCash


- Egy euró kedden közel 310 forint volt. Meddig romolhat még a magyar fizetőeszköz?

Sej Attila: - Mivel ilyen szinten nem volt még soha a forint, így csak találgatni lehetne, hogy hol áll meg a mélyrepülése. Sajnos az árfolyam végtelen, ez ellen a jegybank is csak ideiglenesen tud fellépni. A romlás mértékét egyelőre senki nem tudja prognosztizálni. Hiszen ez nem egy helyi "betegség". Régiós szinten is gyengülnek a devizák.
Óriási változások vannak akár a font árfolyamában is. Ez ellen egy lényegesen fejletebb gazdaság sem tudott mit kezdeni.
Míg a forint árfolyama 20 százalékot gyengült az euróval szemben, addig a dollárral szemben 60 százalékot!

Tőzsdék a régióban

- Úgy tűnik hazai és a közép-európai piacokban nem bíznak a befektetők. Látni-e lehetőséget a kitörésre?

Sej Attila: - Egyelőre nem látni a kiutat. Sajnos egyelőre semmi kapaszkodót nem találni vagy látni. További gyengülésre számítok mind a forint, mind a régiós tőzsdék területén.

- A forinthoz hasonlóan a magyar tőzsde is gyengélkedik. Ennek mi állhat a hátterében?

Sej Attila: - Régiós viszonylatban a BUX teljesítménye nem rosszabb a többi tőzsdeindexnél. A nemzetközi tendenciáknak nem tudunk ellenállni. Hiszen bajban van az ingatlanpiac, az autóipar és ami a legfontosabb, az a bankrendszer is. Vélhetően ez tovább gyűrűzik a reálgazdaságba is. 

- Aki mindenáron tőzsdézni szeretne, mit tanácsol, mibe érdemes fektetni?

Sej Attila: - A hihetetlen nagy árfolyamesések ellenére az esésben nem azt kell megvenni, ami sokat esett - OTP-, hanem azt amelyik kevésbé - Magyar Telekom.

Vélhetően nem abba, amibe a lakosság előszeretettel fektet most, ez pedig az OTP. Sajnos a bankszektor megítélése világviszonylatban óriásit esett. Sajnos az árfolyam nem a múltat, tehát a 303 milliárdos profitot árazza be, hanem a közeljövőt. Ezt pedig az árfolyam tükrözi. Kísértetiesen hasonlít az OTP mélyrepülése a pár évvel ezelőtti Magyar Telekom esésére. 2650 forint felett volt a történelmi maximuma a Telekomnak, amely rövid idő leforgása alatt 1000 forintra esett az árfolyama, majd pár év után sikerült a jelenlegi 570 forintos árfolyamra esnie. Itt is a távközlési szektor átértékelése, profit gyengülése okozta ezt a nagy árfolyamesést.

Ha már mindeképpen részvényt szeretnék vásárolni, akkor egyébként pont a Magyar Telekomot választanám, hiszen áprilisban valószínűleg 78 forintos osztalékot fizet, s félhetően ez árfolyamfelhajtó hatást eredményez.

Font, forint, euró

Molnárné: - T. Sej Attila! Következő kérdésem lenne. Gyermekem Angliában dolgozik, és az ott megtakarított pénzének (GBP) nem szeretné értékét elveszíteni. A forint ingadozás miatt nem tudja érdemes-e hazaküldeni, forintra váltani, és ezt mikor kellene megtenni. Vagy valamely más valutára kellene átváltania? Sajnos a font euróra átváltása is nagyon kockázatos, és nem a legjobb az átváltási arány. Hamarosan szeretne hazajönni és lakást vásárolni, ezért lenne fontos tanácsot kapni ez ügyben. Köszönettel: Molnárné.

Sej Attila: - Vélhetően a forint tovább gyengül, azonban a deviza árfolyamokat előrejelezni nem lehet! Ehhez képest rengeteg előrejelzést, elemzést olvashatunk. Idővel persze az egyik elemző el fogja találni az árfolyamot, és ő lesz a "guru". Magyarán az árfolyam eltalálta az ő előrejelzését. Vélhetően a következő alkalommal már nem sikerül neki, de akkor már nem fog rá emlékezni senki.

Euró árfolyama
Euró árfolyama


10.35: az OTP 1860 forintos áll, az euró árfolyama 308 forint. Az OTP 9.45 óta 30 forintot esett.

- "Anyagi helyzete kilátástalan? Személyi hitelek 18 évestől nyugdíjasig, kezes, fedezet nélkül, fél óra alatt. 5 M Ft-ig 3 nap alatt, hitelkiváltás, adósságrendezés" - ilyen és hasonló hirdetéseket olvashatunk. Bátor, aki hitelt vesz fel?

Sej Attila: - Meglehetősen igen. Aki teheti halassza későbbre a hitelfelvételt vagy bármennyire furcsa, forinba vegye fel. A deviza hitelek továbbra is túl nagy kockázatot rejtenek.

- Furcsa dilemma: spórolni érdemes, mert válság van, vagy inkább befektetni, esetleg vásárolni, hiszen a tőzsdei árak nagyon alacsonyak?

Sej Attila: - Alacsonynak tűnnek, de sajnos mindennek van fele... Tegnap az OTP is alacsonynak tűnt 2050 forintnál. Most éppen 1860 forinton kötik. Egyelőre nem fektetnék részvényekbe, egyelőre kivárnék.

Bizonyságban van a pénzünk?

- Mennyire vannak biztonságban a bankokra bízott megtakarításaink?

Sej Attila: - Vélhetően a bankbefektetésekkel nem lesz gond. Ha gond is lesz, vélhetően a bankfúziókra lehet számítani.

 – Tisztelt Sej úr, nem tudom, hogy Önnek spórolnia kell-e ezekben a napokban. Ha esetleg igen, akkor Ön szerint min a legcélszerűbb takarékoskodni?

Sej Attila: - Elsősorban a lakosság a külföldi utazásait későbbre halasztja. Hiszen ilyen euró árfolyam mellett kevesen fognak külföldön költekezni. Vélhetően ezt a forintot itthon költi el a lakosság.
Talán nem véletlen az, hogy a külföldiek viszont előszeretettel vásárolnak Magyarországon, hiszen nekik most lényegesen kedvezőbb vásárolniuk.
 
– Nyugat-Európában melyik országban, városban kezelik a legjobban a gazdasági válságot?

Sej Attila: - Nagy különbség nincsen Nyugat-Európában, hiszen mindenki jegybanki alapkamatot csökkent, és pénzt pumpál a gazdaságba. Egyelőre viszont ez sem látszik elegendőnek.
Például: Németországban 500 milliárd eurót, Ausztriában 100 milliárd eurót, Franciaországban 300 milliárd eurót, Nagy-Britanniában 500 milliárd fontot pumpáltak a gazdaságba.

Gazdaság helyben

– Győr ipari fejlettsége sajnos most visszaüt: rengeteg ember vesztette el a munkáját az autóipar visszaesése miatt. Hosszútávon Ön szerint milyen esélyei vannak Győrnek?

Sej Attila: - Földrajzi adottságából adódóan vélhetően kedvezőbb helyzetben van, mint az ország többi régiója. Egyelőre viszont mindenki a saját országát próbála megmenteni, védeni, a további beruházásokra egyelőre biztos, hogy várni kell, hiszen nem látszik a válság vége, sőt...

A válság felelősei

– Ön szerint van-e felelőse a válságnak? Nem a pénzvilág mérhetetlen mohósága miatt jutottunk ide? Őszinte választ várok!

Sej Attila: - Van felelős. Elsősorban az USA-ban ülő bankárok, elemzők. Ezek a hihetetlen méretű tőkeáttételes termékek fölött már nem volt megfelelő kontroll, sem a bankok részéről, sem pedig az amerikai felügyelet részéről. Sajnos azonban felelősökről egyelőre nem nagyon hallani. Erről nem szól a média. A válságból kivezető út, a pénz pumpálása nem fog megoldódni, a szemlélet módnak kell változnia. Hiszen, ha a szemlélet nem változik, csak pénzt pumpálunk, az nem a megfelelő kiút a válságból.

kisalfold.hu: - Mai hír szerint az orosz és a lengyel illetékesek is azt közölték, hogy készek megvédeni valutáikat az erős leértékelődésekkel szemben. A magyar illetékesek nem nyilatkoztak egy esetleges pénzpiaci beavatkozásról azután, hogy a forint 1,8 százalékkal gyengült az euróhoz képest kedden. Jól jönne valamilyen fajta (állami) beavatkozás?

Sej Attila: - Az állami beavatkozás csak ideiglenesen fogja megtartani a forint árfolyamát. Ha a régió devizái továbbra is ilyen volatilisek és gyengék lesznek, akkor ez alól a forint sem lesz kivétel.

Az amerikaiak sem "kapálóztak" évekkel ezelőtt, amikor 300 forint volt a dollár, majd tavaly 145 forinton is kötötték. Az árfolyam az adottság.

Boldogít-e a pénz?

A gazdasági válság kirobbanása óta megyénkben is több ezren veszítették el állásukat. Egyre többen vannak, akik a forint mélyrepülése miatt nehezen tudják fizetni devizában felvett hiteleiket.

Spólolásra felkészülni...
Spórolásra felkészülni...


E-mailben érkezett

Tisztelt Sej  Attila!
 
Engem pl. most nagyon boldoggá tenne, szűken 3 milla! Kifizethetném, kiválthatnám belőle létező és lassan betemető adósságaimat! - és még akkor is csak nulláról kezdhetném, nyugdíj előtt minimum két évvel, még két tanuló gyerekkel, albérletben (mert már a lakás is ráment a megélhetésre), taníttatásra, - egy keresetből(?).
 
Erre kérnék választ, de inkább útmutatást, hogy honnét tudok hozzá  kiváltható kölcsönt, hitelt kapni, ingatlanfedezet nélkül, hogy a kátyús útról visszatérhessünk legalább a kövezett útra, hogy ne az urcán végezze a család, mert magam már nem tudok többet előtermeteni.
 
Azt gondolom, a családok helyzetei tükrözik az országét is egyben, sajnos! Tudom, takaró és nyújtűzkodás, de ha már nincs takaró, mert lehúzza rólam az adó, zsebkendővel nem takarózhatunk....legfeljebb a politikusok a kifogásokkal, hogy mindenért mi vagyunk a felelősek.
Könnyen beszélnék én is az anyagi biztonság bástyája mögül, de sokunkat az utcárakerülés veszélye fenyeget, és az eszköz, mint pénz, egy   hétköznapi szinten lévő megélhetésre vágyó emberek eszköze kellene ,hogy legyen, hogy boldogabban élhessenek általa, megteremtve az élethet való minimális feltételek.
Köszönettel: L. Katalin

Olvasóink írták

39 hozzászólás
12
  • 39. nocomment41 2009. február 18. 17:53
    „" A hihetetlen nagy árfolyamesések ellenére az esésben nem azt kell megvenni, ami sokat esett - OTP-, hanem azt amelyik kevésbé - Magyar Telekom."

    "A Magyar Telekom is összeomlott"
    http://www.privatbankar.hu/html/bef/301.php?hir=69829”
  • 38. Löw 2009. február 18. 14:58
    „Könnyü ám osztogatni az észt,ha tele a zseb.
    Meg kell próbálni azt a boldogabb fajta életet,s aztán lehet elmélázni. Nejem is ilyen mesékkel jött elö,mig meg nem magyaráztam,hogy az üzletben ilyen mesére nem igazán szoktak hitelt adni.”
  • 37. fortuna54 2009. február 18. 14:32
    „35-ös.Azzt én is tudom,hogy a vatikán nem válalat. Csak a tizes hozzászollását idéztem.Csak azt nemértem
    mibajuk van mindig a vatikánal?”
  • 36. fortuna54 2009. február 18. 14:15
    „Imcsi,talán vitatkozzon a 34-36-os hozzászollóval.Nem emigrálhat mindenki kárpátaljára,és afrikába.
    Nem az a szegény,aki csak a balatonon nyaralhat.De,ha európai körutra mehetne még boldogabb lenne.
    Akkor miröl beszéllünk?”
  • 35. eheh 2009. február 18. 13:53
    „A pénz nem boldogít????
    B*ssza k*rva élet, de azért kipróbálnám.
    Megnézném a családom síró arcát is, amikor beficcennék hozzájuk, hogy nesze itt van 100.000, költsd el a gyerekekre. Meg bemennék az újszülött osztályra az új inkubátorral, hogy mennyire boldogtalanok lennének az ott dolgozók, valamint a beteg gyerekek szülei. teljes boldogtalanságomban beutaznám egész Magyarországot, megnéznék rengeteg gyönyörű helyet és esténként zokognék, hogy milyen rohadt boldogtalan vagyok. Végre azt csinálhatnám, amit mindig is szerettem volna. Olyan munkát végezhetnék, ami leköt, élvezetes és boldogságot ad nekem (persze zokogok, mert közben boldogtalan vagyok) és mivel nem nagyon kell pénz a végzett munkámért (mert szivesen csinálom és amúgy is van elég), így akinek csinálom a munkát az is zokog olyan boldogtalan, mert ingyen volt, így több pénze maradt neki is, gazdagabb lett és rohadt boldogtalan.....
    Ki volt az az ökör aki ezt kitalálta. Gyurcsányt se láttam még sírni, hogy évi 100 millát keres. De igazatok van. Hallottam, hogy Csányi zokogott a boldogtalanságtól, hogy 303 milliárd lett az éves bevétel.

    A Vatikános vitába én is beszállnék, de csak annyiban, hogy Vatikán nem vállalat, hanem egy állam, de igaza van a nyilatkozónak, hogy az egyik leggazdagabb a földön. Aki nem hisz a könyveknek, az számoljon utánna a katolikus egyház vagyonának. nem véletlen féltik a kialakult vallási rendszert és Krisztus... ki is volt Ő akkor most konkrétan???”
  • 34. 5454 2009. február 18. 12:34
    „Mauzóleumot kap a kis hazánkat elhagyó disszidens! Állami pénzből!A többit meg maj saját halottjának tekinti ElQro Feró! Hát egy nagy f.....! Ki az akit kiküldenek a pénzért,hogy hozza vissza? A Szekeres hadügyér,hisz ő mindehez ért!!!!!!!!!!”
  • 33. Catherina 2009. február 18. 12:23
    „spórolni, miből? a mínuszból? ja, és az én emailemre se adott választ, pedig elég nagyterjedelmű volt a hozzászólásom, a kérdésem ,amire választ vártam volna.”
  • 32. babcsy 2009. február 18. 12:12
    „Milyen érdekes, hogy Sej Attila Úr az utolsó kérdésre már nem is válaszolt!!!”
  • 31. babcsy 2009. február 18. 11:46
    „Igazad van Catherina! Mindenhol a tehetősebb emberekkel foglalkoznak, a vállalkozókkal, akik "tisztelet a kivételnek" milliós bevételük mellett minimálbérre vannak bejelentve, most Nekik az a legnagyobb problémájuk, hogy hová menekítsék pénzüket! De akinek lassan már enni sem lesz? Az maga hová meneküljön??? Velük ki foglalkozik??? Hiszen a dolgozó, bérből érő emberek tartják el az országot...MI...és közben mindenki nagy ívből sz@rik ránk!!! Mindketten dolgozunk a párommal, tisztességesen, alkalmazottként. Ott hibáztuk el életünket, mikor 40 éves korunkra azt mondtuk, elég az albérletekből, a költözködésekből, szeretnénk végre egy saját otthont...és hitelt vettünk fel. Nincs kacsa lábon forgó kastélyunk, sőt...de most nem tudjuk mi lesz! Hiszen anno bevállalt 60 ezres törlesztésünk már 80..és még nincs vége! Utcára kerülünk majd? Mert dolgoztunk, és gazdagítjuk az ingyen élőket? Mert ha a kölcsönre nem tellik, akkor albérletre sem! Nekünk Ki segít? Ki mutat kiutat? Mert bárhogy színeznék a dolgokat, Mi vagyunk többségben. És nem azért mert luxusban élünk, mert nem autóra, LCD tv-re vettünk hitelt, hanem egyszerűen...hogy élhessünk!”
  • 30. Catherina 2009. február 18. 11:21
    „Jó nektek, az a legfőbb gondotok, hova tegyétek a megtakarított pénzeteket, mert még van!!! nekem már az, hogy miből főzök holnap, a következő havi fizetésemhez hogy jutok hozzá mert leakasztja a bank az elmaradások miatt egy az egyben, - mért nyúlhat hozzá több mint a 33%-át meghaladóan??? - miből fizetem a már elmaradt rezsit is, vagy melyik híd alatt ágyazzak meg a kölkeimnek és hoyg tanulnak tovább??? miből??? mert nem tudom fizetni a dupla törlesztéseket és nem azért mert nem akarom, hanem mert nem kapok már annyit!!! igaz, még van munkahelyem, boldog ember lehetnék, de ha hiába dolgozom, mert annál is többet, mint mindent visz a bank... mért nincs egy válságkezelő bank?”
  • 29. Löw 2009. február 18. 11:07
    „a pénz nem boldogít,de nem is tesz boldogtalanná.”
  • 28. Imcsi 2009. február 18. 10:52
    „7. fortuna54: "Nem lehetsz bóldog,ha szegénységben élsz"
    Pedig Kárpátalján vannak boldog emberek a szegénységben is, és a Bamako rally-n résztvett csapatok szerint Afrikában is! Én is szeretnék Európai körútra menni a nyáron, de ha csak a Balatonra jutok le, már akkor is boldog leszek!”
  • 27. Löw 2009. február 18. 10:43
    „Casino kaptilazmus, okostojás bankosokkal”
  • 26. buggyant 2009. február 18. 05:50
    „nem, a pénz nem boldogít. Tele is az ország megannyi boldog emberrel.”
  • 25. aTibi 2009. február 17. 23:50
    „HOL ITT A GAZDASÁGI VÁLSÁG?

    Hárommilliárddal támogatja a kormány a Lantos Alapítványt
    2009-02-17 hírTV

    Lapinformációk szerint hárommilliárd forinttal támogatja a kormány az Egyesült Államokban alapított Tom Lantos Foundationt.

    Ez az összeg másfélszer annyi, mint amennyit a rendőrség többlet-támogatására szán a kabinet. Gyurcsány Ferenc tavaly szeptemberben jelentette be, hogy egy tudományos intézet felállításával kíván emlékezni az egy éve elhunyt Lantosra.

    Az index úgy tudja, a pénzt a kormány az államháztartáson kívüli szervezetek támogatásából veszi el. Az intézet létrehozásáról törvénytervezet is készült, de erről még nem szavazott a parlament.”
  • 24. jockey 2009. február 17. 22:40
    „A pénz önmagában nem boldogít, de a hiánya megfoszthat a boldogság lehetőségétől. Minden esetre fontos, hogy az ember élete ne csak a pénz körül forogjon, igyekezzen más értékeket is figyelembe venni, ha ez nem is divatos dolog manapság.”
  • 23. Poltergeist 2009. február 17. 10:43
    „Tisztelt szerkesztőség a cikk jó,de ezt nem a nép felé kellene publikálni hanem a mocskos korrupt elit politaikai vezetőinek.”
  • 22. colomano 2009. február 17. 08:05
    „Nem a pénz boldogít, hanem amit megveszek belőle.”
  • 21. cherry 2009. február 17. 00:08
    „A pénz nem boldogit, de ha van megnyugtató - hisz ha van: eleve 1-2 gonddal kevesebb ami miatt aggodalmaskodnunk kell...”
  • 20. aTibi 2009. február 16. 22:29
    „Egyszer felidegesíthetne a pénz!

    Hú, de elmesélném milyen az!

    Ha olyan lennék mint Qurcsányi, hát akkor inkább ne tudjam meg!”
39 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megnyílt az első TIP

Győr - Magyarország első TIP-jét – Turisztikai Információs Pontját – tegnap ünnepélyesen… Tovább olvasom