Kisalföld logö

2017. 05. 29. hétfő - Magdolna 13°C | 27°C Még több cikk.

A parkolók negyedét megszüntetik

A Belváros központi részében kialakított parkolóhelyekből 63-at jövőre felszámolhatnak.

A győri közgyűlés döntésének függvényében a Belváros központi részében kialakított parkolóhelyekből 63-at jövőre felszámolhatnak. Mindez azt jelenti, hogy az ottani összes parkolónak (250 helynek) a negyede megszűnik, ráadásul úgy, hogy már most is gondot jelent az autósoknak parkolót találni. A lakosok értetlenül állnak a tervezet előtt,

Az önkormányzat azt mondja, ez egy folyamat része, amelynek végén a Belváros centrumát a gyalogosok foglalhatják el, nem pedig a gépjármű-tulajdonosok. Az biztos, erről mit sem tudtak a győriek, s már petíciót is megfogalmaztak.

A Czuczor Gergely utca Bajcsy- Zsilinszky és Árpád út közötti szakaszát (a Komédiás étterem előtti részt), a Bajcsy-Zsilinszky út Czuczor G. u. és Aradi vértanúk útja közötti szakaszát (Online Áruház környéke), az Aradi vértanúk útja két szakaszát: a Szent István út kereszteződésénél lévőt (a buszmegállóknál), illetve az Árpád és a Bajcsy-Zsilinszky út közötti részt, valamint a Jókai utca teljes szakaszát jövőre elzárják a parkoló autók elől – áll a csütörtökön a győri közgyűlés elé kerülő tervezetben. Ez a lépés a Belváros központi részében kialakított parkolóhelyekből 63-at elvesz, ami az összes parkolónak (250 helynek) éppen a negyedét(!) jelenti. Józan ésszel belátható: Győr Belvárosában, ahol már most sem lehet – vagy csak nagyon nehezen – parkolóhelyet találni, katasztrofális következményekkel járhat ez az intézkedés. Akkor mégis miért csinálják?

Mindez a parkolóházért?

Kattintson a képre >>
„ A győri önkormányzat azt szeretné, ha a Belváros legbelső magját vissza lehetne adni a gyalogos- és kerékpáros-forgalomnak. Ez az intézkedéscsomag ezt a célt szolgálja" – válaszolt a kérdésre Kovács Barnabás, a Győri Kommunális Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója. A cél nemes – mondtuk erre –, de ettől még az autósok száma nem lesz kevesebb, mint eddig. Az igazgató elismerte: csak akkor lesz értelme a parkolási rend átalakításának, ha az autósok is betartják a szabályokat, magyarán nem parkolnak tilosban, ha a megszokott helyen nem találnak helyet.

Az is szembetűnő, hogy a megszüntetésre szánt helyek többsége az újonnan épült parkolóház környékén található, így egyértelműnek tűnt: ezek a lépések azért kellenek, hogy az óriásgarázst helyzetbe hozzák. „Részben igaz: azt szeretnénk, ha az emberek átszoknának a parkolóházakra. De hozzá kell tenni azt is, nem pluszpénzekről szól a döntés, ezzel a Komszol nem nyer semmit, sőt, a megszűnő parkolóhelyek miatt tízmilliós bevételkieséssel számolhat."

Délben nem volt hely

A Komszol nyilván kigazdálkodja ezt valahogy, a probléma sokkal nagyobb. Nem kell szakértőnek lenni ahhoz, hogy belássuk: a Belváros központi magjában, ahol papíron jelenleg átlagosan 83 százalékos a parkolóhelyek kihasználtsága (a döntést megelőzően készült a felmérés), ha a parkolók negyedét megszüntetik, a teljes rend borul. Utcákra lebontva is kimutatták, hogy a centrális zónákban 80–90 százalékos a forgalom napi átlagban, amelyben a késő esti, kora reggeli csendes szakasz is benne foglaltatik.

Tudja persze mindenki, hogy délelőtt, illetve kora délután ez a szám majd mindenhol meghaladja a 100 százalékot (magyarán nem lehet helyet találni); de hogy ezt bebizonyítsuk, tegnap fél tizenkettőkor valamennyi érintett utcaszakaszra elmentünk. Nos, egyetlen szabad parkolót sem találtunk, igaz, egy helyet mi foglaltunk el az Aradi vértanúk útján, amely érkeztünkig szabad volt. Ezeken a helyeken nem lehet majd tavasztól megállni az autósoknak.

Az autóst kétszer büntetik

Logikusan következik: a környező utcákban nő majd meg a forgalom. Mi történik akkor, ha egy idő után már ott sem lehet parkolni, mert nem lesz hely? Kovács Barnabás azt felelte: egy megoldás marad, mégpedig az, hogy ott is bevezetik azt az „ösztönzőrendszert", amely a központi zónában jelenleg érvényben van. Az

autósok tudják, mit jelent ez: a legforgalmasabb helyeken a legmagasabb tarifákat szabták ki (óránként 280 forintot), ezzel valóban arra sarkallták a győri autósokat, hogy minél előbb hagyják el a parkolóhelyeket. Ha nem teszik, akkor a „gatyájukat is ráfizetik" a parkolásra. Na már most, az autósok fejével gondolkodva az történik – vetettük fel –, hogy mostantól nem elég, hogy a járműtulajdonosoknak újabb kört kell tenniük a Belvárosban, hogy helyet találjanak; ha szerencsével járnak, akkor többet fizetnek a megállásért – 180 helyett akár 280 forintot is. Kétszeresen büntetik tehát őket. „Nos, igen – ismerte el az igazgató –, április végéig ki kell dolgozni a részleteket, az új parkolási rendet csak azután vezetjük be."

Úgy tudjuk, a bizottsági üléseken – amelyeken a közgyűlés elé kerülő tervezetet megvitatták – komoly vita alakult ki erről, pártállás nélkül támadták, illetve támogatták az elképzelést a képviselők. Az emberek véleménye ennél sokkal egyértelműbb: akik időben értesültek az átszervezésről, már petíciót is készítettek.

Petíció a városházának

Megszűnés előtt
Az Aradi vértanúk útján és a Bajcsy-Zsilinszky úton működő boltok tulajdonosai, illetve a Belvárosban élők azt kifogásolják: „Az üzletek, lakások, illetve irodák tulajdonosai vagy bérlői arra tekintettel szereztek tulajdon- vagy bérleti jogot, hogy ingatlanuk közvetlen közelében parkolóhely biztosított." Belátható, hogy áru ki-, illetve bepakolásakor korántsem mindegy, hol állnak meg az autók.

Annyi azért hozzátartozik az igazsághoz: a tervezet szerint a Megállni tilos! táblák mellett lesznek (van, ahol mindössze csak egy) a kirakodás idejére megállást engedélyező parkolóhelyek. De ez kevés vigasz. Horváth Krisztina és Kozma Andrea, az egyik Aradi vértanúk útján működő bolt két eladója azt mondja: számolnak azzal is, hogy a forgalmuk csökkenni fog, ha a közelben nem tudnak megállni az autósok. Az üzlet tulajdonosa – aki egyébként szintén aláírta a petíciót – a Rába kettős hídnál kénytelen megállni nap mint nap, mert ott még van hely, a bolt előtt viszont rendre nincs már most sem.

Az eladók számára persze a legnagyobb problémát a várható ki- és berakodási procedúra jelenti, mert ők számolnak azzal is, hogy az egyetlen üres helyre biztosan lesz, aki leparkol, így cipelhetik a dobozokat messzebbről. Tanulságos egyébként, hogy a megkérdezett járókelők többsége eleve abból indult ki, hogy bizonyosan lesznek tilosban parkolók. Ezért pedig nem fújnak az autósokra, többek között azért nem, mert ők is gépjármű-tulajdonosok.

Hambeg Győzőné szerint nem is a parkolóhelyekkel van gond. Hiá- ba szüntetik meg a megállóhelyeket a Bajcsy-Zsilinszky úton, ha az autók száma nem csökken. A gyalogosoknak ez lenne a segítség, s nem az, hogy a közutat kiszélesítik az autósok számára. Márpedig a tervezet szerint több helyen éppen azért szüntetnék meg a parkolókat, hogy például a buszok (a Jókai utcában) könnyebben közlekedjenek. Az Aradi vértanúk útján pedig azt tervezik, hogy a parkolók helyén újabb sávot hoznak létre, amely elvezetné a Bajcsy-Zsilinszky út irányába hajtókat; a most meglévő sávon pedig mehetnének tovább egyenesen a buszok a Virágpiac felé.

Van, akinek tetszik

Vannak, akiknek tetszik az ötlet: elsősorban persze a gyalogosoknak. Morvai Imre Győrújbarátról jár be a Belvárosba, manapság már busszal. Míg autózott, akkor is inkább a Duna-parton állt meg, ahol ingyenes volt a parkolás, így különösen nem morgolódik a várható döntés ellen.
A döntést pedig a győri képviselő-testületnek kell meghoznia. Előtte azért tehetnének egy kört a politikusok autóikkal a Belvárosban.

Győr az átalakítás szükségességét azzal magyarázta: mindez egy folyamat része, amely a parkolóház építésével kezdődött, s a belváros központjának autómentessé tételével végződhet. Gergely Zoltán, a városháza szóvivője szerint csak úgy érhetik el céljukat, ha az autósok is partnerek lesznek ebben. Kérdésünkre, hogy megkérdezték-e őket arról, mit szólnak ehhez a lépéshez, s tudnak-e a város évkre előremutató tervei- ről, a képviselő azt válaszolta: tartanak majd erről lakossági fórumot.

Korábban >>

A lakótelepeken nem lesz fizetőparkoló (2004-02-03) >>
Hétszázzal kevesebb parkolóhely a lakótelepeken (2004-07-07) >>
Jobban jár, aki a házban parkol (2004-02-27) >>
Kész, de zárva a parkolóház (2004-04-07) >>
Mit kell tudni a győri parkolóházról? (2004-03-16) >>
Nincs engedély, de az üzemeltető türelme elfogyott (2004-05-04) >>
Nappal parkoló lesz, éjjel garázs (2003-12-30) >>
Parkolóház 260 autó számára (2003-06-27) >>
Parkolóház: Még hat szint van hátra (2003-10-31) >>
Épülhet az első parkolóház (2003-04-09) >>

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Két hét alatt lehet gáz

Csütörtök óta nincs gáz Győrött az Irányi Dániel utca I-es számú tömbjében és nem tudni hogy mikor lesz. Legalábbis ezt mondták a hiba feltárását elkezdő, majd abbahagyó mesterek a lakóknak. Elektromos kandallót ülnek körül Győrben az Irányi Dániel utca I-es számú tömbben lakó Lakatos család tagjai. Tovább olvasom