Kisalföld logö

2017. 12. 16. szombat - Etelka, Aletta 2°C | 6°C Még több cikk.

A leszakadt ajtótól a `huncut` határidőkig

Győr-Moson-Sopron - A Kisalföld a vásárlókért akciónk keretében két hónapig küldhették olvasóink kérdéseiket szerkesztőségünkbe, a napokban pedig a fogyasztóvédők telefonon is tanácsokat adtak vásárlói vitás ügyekben.

A legtanulságosabb eseteket és a megyei fogyasztóvédelmi egyesület szakembereinek, Horváth Lászlónak és Varga Lászlónak a javaslatait ismertetjük.

„Hűtő-fagyasztó készüléket vásároltam tavaly májusban. A készülék középső zsanérja, ami tartja az ajtót, október közepén eltört. Az ajtót kitámasztva használtuk fél hónapig, amíg kicserélte a szerelő az alkatrészt, amit a budapesti szerviz Németországból rendelt. A készülék ajtaja, a zsanér, amit kicseréltek, december vége felé ismét eltört. A hibát a szerelőnek bejelentettem. Mit tudok tenni, kérni? Van-e értelme még egyszer kicserélni a zsanért, hisz lehet, hogy az alumíniumötvözet megint nem fogja bírni."

El kell fogadnia a másodszori alkatrészcserét, ez még nem ad okot arra, hogy a készülék cseréjét kérje. A szerviz az eddigiek szerint korrekt módon járt el. Sajnos hasonló esetek előfordulnak. Ha ezután is újra meg újra ugyanez a hiba áll elő, akkor kérheti a hűtő cseréjét, de a jogszabály nem rendelkezik arról, ugyanannak a hibának hányszori javítása után jár csere.

„Tényleg különbséget kell tenni az eredeti alkatrész és az általános utángyártott alkatrész között? A szervizek utóbbi esetében hivatkozhatnak arra, hogy nem szerelik be, mert nem vállalhatnak felelősséget azért, ha esetleg amiatt baleset éri a használót, károsodik a háztartási berendezés? Persze a tulajdonos maga vállalhatja ezt a rizikót, ha különben nem tudja azt megjavíttatni, használni. De mi van, ha maga nem tudja beszerelni?"

Igen, különbséget kell tenni. Jó erről tudni és a szervizek hivatkozhatnak erre, valóban nem vállalhatják a felelősséget, ha nem eredeti alkatrészt szerelnek be. A jogszabályok ugyanis bizonyos értékhatár feletti javítások esetén a szervizekre is jótállási kötelezettséget írnak elő. Ha viszont a fogyasztó vállalja az utángyártott alkatrész miatti rizikót – például azért, mert más megoldást nem lát –, akkor kérheti a szervizt arra, hogy szerelje be. Persze ilyenkor írásba kell foglalni, hogy a felelősséget a szerviz nem vállalhatja.

„Többen írtak akciójuk felhívására olyan esetekről, melyekben alkatrész hiányában az elromlott új készüléküket nem tudták megjavíttatni. Ilyen és hasonló eseteket elkerülendő, régóta szinte minden tartós fogyasztási cikket Ausztriában vásárolunk. Eddig alig volt okunk panaszra, a javítások egy-két hét alatt rendben elkészültek. A fogyasztóvédőknek mi ezzel kapcsolatban a tapasztalatuk?"

Magyarországon is sok a pozitív példa. Van olyan üzlet, amelyik vállalja, ha tizenöt napon belül nem sikerül megjavíttatni a készüléket, akkor kicseréli. Pedig a jogszabály csak azt fogalmazza meg, törekedni kell a meghibásodott berendezés tizenöt napon belüli megjavítására. A kereskedő erről az általa önként nyújtott „előnyről" üzleteiben feliratokon is tájékoztatja a vevőket. Így a fogyasztók, mikor arról döntenek, hol vásárolnak, ezt is figyelembe vehetik. Érdemes jól körülnézni, megnézni, milyen jótállás vonatkozik arra a háztartási berendezésre, amit épp meg akarunk venni.

„November 11-én szemüveget rendeltem, azt mondták, tíz munkanap. Meg is jött, de rossz volt a lencse. Közölték, visszaküldik a gyárba. Már öt hete várok és nem jön. Felhívtam őket és flegmán azt felelték, ha megjött, értesítenek. Hatvanezer forint előleget fizettem. Én szemüveg nélkül nem tudok létezni, januárban elutazom egy hónapra, szükségem lenne rá. Mit tehetek? Ha a lencse megint rossz lesz – ha egyáltalán megjön –, visszakérhetem az előleget?"
Ennyi idő után már joga van elállni a szerződéstől, visszakérheti az előleget.

„Webáruházon keresztül vásároltam fényképezőgépet. A telep behelyezése után azonnal az »Objektívhiba« üzenetet írta ki. Azonnal felkerestem a webáruház honlapját és ekkor szembesültem vele, hogy nincs is magyarországi képviselete, telephelye, nincs telefonszáma, csupán ügyfélszolgálati e-mail címe. Írtam nekik és másnap megnyugtató választ kaptam. Mivel időben jeleztem a problémát, a terméket kicserélik vagy visszaadják a pénzt, küldik a futárszolgálatot. Azóta sem jön. Újabb e-mailemre azt a választ kaptam: küldjem el a csomagot a címükre Párizsba!"

Az Európai Fogyasztói Központhoz fordulhat segítségért, amelynek a címe: 1012 Budapest, Logodi utca 22–24. (1/311-7030). A fogyasztóvédők támogatják az elektronikus kereskedelem terjedését, mert sok előnye van, de azt tudni kell, hogy amikor nemrégiben ellenőrizte ezt a formát a fogyasztóvédelmi hatóság régiónkban, sajnos sok hiányosságot talált. Ezt a Kisalföld megírta a december 11-én megjelent cikkben, ahogy azt is, mire kell figyelnie a
webáruházban vásárlónak. Többek közt arra, feltüntetik-e a honlapon a cég és képviselőjének elérhetőségét, a szerződéskötés lépéseit, hogy kivel kerül jogviszonyba a vevő, ha vásárol, a cégjegyzékszámot, az adószámot. Kötelező tájékoztatást adni az adott termékre vonatkozó szavatossági és jótállási szabályokról, arról, hogy a vásárló – néhány kivételtől eltekintve – nyolc munkanapon belül elállhat a vásárlástól és az ár melletti járulékos költségekről is.

„Tavaly áprilisban vásároltam mosogatógépet. Júniusban üzembe helyezték, de októberig nem használtuk. Novemberben hívtuk a szervizt; megállapították, a gép panelcserére szorul, egy hét múlva ezt megteszik. Decemberben a vásárlás helyén reklamáltunk, ahol visszairányítottak a szervizhez: kérjünk csereutalványt. Ezt írásban megtettük a szerviznél és a forgalmazónál is. Választ nem kaptunk, ismét helyszíni utánajárás, telefonálgatás. A kérelmem megérkezését először tagadták, majd a faxunkra hivatkozva azonnali intézkedést ígértek. Januárban ígérték, a rossz gépet elviszik, de aztán arra hivatkoztak, nincs gépkocsi, ezért csereutalványt sem hoznak. Mit tegyünk a százhúszezer forintos gép javíttatása vagy cseréje érdekében? A kényelmetlenségekért lehet kártérítési igényünk?"

A leírtak alapján megalapozottnak tűnik a csere és a készülék cseréjét vállalták is. Ez jó hír, a rosszabb, hogy elhúzódik az ügyintézés. Ha emiatt kára lett a fogyasztónak, lehet kártérítési igénye, a polgári törvénykönyv szabályai alapján fordulhat a bírósághoz, de neki kell számszerűsítenie, bizonyítania kárát. Azt nem árt tudni, ilyen esetekben a ki- és beszerelés költsége nem a fogyasztót terheli, és ha nem tudnak neki cserébe ugyanolyan készüléket biztosítani, nem köteles más típust elfogadni, visszakérheti a vételárat.

„Az út jobb oldalán mentem, amikor a velem szemben haladó jármű áttért az én oldalamra, lesodródtam az útról, árokba borultam. Mellettem egy utas utazott, a vétkes autóban csak a sofőr. Személyi sérülés nem történt, a másik autós elismerte vétkességét. Ám a biztosító szerint a két autó nem érintkezett, így nem tudom bizonyítani igazam. Hármunk szava kevés. Eltelt három hónap, semmi nem történt. A biztosítót bár többször próbáltam, nem sikerült felhívnom ügyfélszámán."

A biztosító eljárását is vizsgálhatja fogyasztóvédelmi szempontból a békéltető testület, a levélíró fordulhat hozzá (96/520-217). Az pedig elvárható lenne, hogy az ügyfélszolgálatokat el is lehessen érni.

„Karácsony előtt előre díszesen becsomagolt, élelmiszerekből álló ajándékcsomagot vettem. Mikor a megajándékozott kibontotta, csak akkor látszott: a benne lévő élelmiszerek többségének lejárt a minőségmegőrzési ideje. A blokk még megvan, de nem mentem vissza az üzletbe, mert ugyan karácsonykor már lejártak a minőségmegőrzési határidők, amikor megvettem a csomagot, karácsony előtt pár nappal, még nem. Ugye nem jogos a panaszom?"

Vissza kellett volna mennie az üzletbe a bizonylattal, egy becsületes üzlet vállalja ilyenkor a cserét. Nehéz elhinni, hogy véletlenül kerültek az előre összeállított ajándékcsomagba karácsony előtt olyan termékek, melyek minőségmegőrzési határideje ennyire közel volt a lejárathoz. Ugyanis az ilyen csomagokba csupa olyan termék kerül, melyeknek hosszú a minőségmegőrzési idejük. Ha pedig már régebben állították össze, de sokáig nem kelt el, figyelnie kellett volna a határidőkre az üzletnek. Az a legjobb, ha az ajándékcsomagot a vevő akkor állíttatja össze, amikor jelen van, s előtte csomagolják be a termékeket.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Megyénk a Slovakiatouron

Pozsony - A 14. Slovakiatour Nemzetközi Utazás Kiállítást mától vasárnapig tartják a szlovák… Tovább olvasom