Kisalföld logö

2017. 11. 24. péntek - Emma 3°C | 9°C Még több cikk.

A lépcső ötven éve volt szabályos

Egy asszony súlyos balesete rávilágított a győri pályaudvar építési anomáliájára: az ötvenes években épült lépcsőre, mely nem felel meg a jelenlegi építési előírásoknak. A kérdés az, hogy a lépcső, amelyen több tízezren jönnek nap mint nap, valóban balesetveszélyes-e.

Rosszul lépés perrel

Az év egyik legsúlyosabb utasbalesete nyáron történt a győri vasútállomáson: június 9-én egy asszony rosszul lépett és leesett az aluljáróhoz vezető lépcsőn. Töréseinek utókezelése még ma is tart, a károsult – úgy tudjuk – emiatt kártérítést követel a MÁV-tól. Érvei közt többek között a jelenleg is érvényben lévő építési szabályzat szerepel, mellyel az ötvenes években épült lépcső több ponton köszönő viszonyban sincs.

Nincs például úgynevezett pihenőrész s a lépcsők magassága is eltér a jelenlegi előírásoktól. Ha valóban a bíróságig jut a kártérítési igény, akkor a per tárgya várhatóan az lesz: balesetveszélyes a lépcső, amelyet naponta több tízezren használnak.

Régi szabály, régi grádics

A győri vasútállomás helyzetéről és az épület felújításának szükségességéről már többször írt a Kisalföld, de a végeredmény mindig ugyanaz volt: megtörténik, ha az állam(i cég) ad pénzt erre. A lépcső esetében ugyanez a helyzet, a szakemberek nem tagadják, az átépítés szükséges lenne, már csak azért is, mert a lépcső esős időben, főképp télen, csúszik.

De az is tény – s ezt a győri városépítési iroda is megerősítette –, a lépcső pontosan megfelel az építési előírásoknak: az 1950-es években kiadottaknak... Márpedig a köztéri építményeknél mindig azokat kell betarta(t)ni, amelyek az építés idején hatályban voltak. A régi szabályoknak pedig pontosan megfelel a régi lépcső.

Országosan 2500 évente

A MÁV budapesti igazgatóságán két kérdésre vártunk választ, egy: az asszony számíthat-e kártérítésre, kettő: a lépcső valóban balesetveszélyes-e, s ha igen, mit tesz a hasonló balesetek megelőzéséért a vasúttársaság? Az elsőre könnyebb volt a válasz, a jogi osztály illetékese elmondta: bár a konkrét kártérítési igény még nem jutott el hozzájuk, de a néhány mondatos jegyzőkönyv, amelyet a balesetet szenvedett asszony jegyez: „a kettes peronról az aluljáró felé szerettem volna elhagyni a vasútállomást, amikor a lépcsőn megcsúsztam és elestem", elegendő ahhoz, hogy a kártérítési eljárást megindítsák.

Ehhez hasonlóból egyébként az országban 2500 is jut évente, de Győrben kevesebb a „rendkívüli esemény".
Az asszony minden bizonnyal kap kártérítést, hiszen utasként biztosítás is járt a jegye mellé. A másik kérdés – talán a legfontosabb – ismét csak az ’50-es évekhez vezet vissza.

Listán a város

A lépcső valóban nem felel meg a mostani előírásoknak – ezt elismerte a MÁV is, de a vizsgálat szerint semmilyen plusztényező (világítási viszonyok, korlát hiánya, sérült járólap...) nem járult hozzá a balesethez. „Győr is rajta van azon a listán, ahol szükséges az átépítés. Amint lesz pénz erre, megtesszük, de az biztos: a leendő átalakítás negyven év múlva nem fog megfelelni a jövőbeli előírásoknak.

Egyébként a Nemzeti Múzeum lépcsőfokai is hasonló okokból nem a legbiztonságosabbak..." – tette hozzá a MÁV szakembere. Ettől persze még óvatosan kell lépcsőre lépni a győri aluljáróban.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hatszázmillió jut az azbesztes lakótelepnek

Várhatóan ma döntenek a győri panelépületek azbesztmentesítésére benyújtott pályázatról. A Kisalföld… Tovább olvasom