Kisalföld logö

2018. 01. 16. kedd - Gusztáv -3°C | 5°C Még több cikk.

A légimentők 15 perc helyett 20-40 perc alatt repülnek megyénkbe?

"A megye nagy része fekete zóna a légimentés szempontjából: Győrbe, Sopronba, Mosonmagyaróvárra csak 20-40 perc alatt érnek el a helikopterek" - állítja dr. Túri Péter, a hazai légimentés volt vezetője.

Az Európai Unió által is támogatott mentés szakmai norma alapján az egészségkárosodást követően a riasztástól számított 15 percen belül a mentőknek meg kell kezdeni a beavatkozást a helyszínen.

Ez a normatíva érvényes a helikopteres légimentésre, amelynek fontosságára ráirányította a fókuszt a győri női kosárlabda csapat tragikus balesete a 85-ös főúton az utóbbi hetekben.

A témával elsőként a Kerozingőzös repülési szakportál foglalkozott.

"A kritikus területen körülbelül 550 ezer fő a népesség száma"

"Ha figyelembe vesszük a nyugati ország részben elérhető legközelebbi légimentő bázisok (Budaörs, Balatonfüred, Sármellék) elhelyezkedését, s rátekintünk a térképre, akkor egyértelművé válik, hogy Győr-Moson-Sopron jelentős részére szükség esetén nem tudnak negyedóra alatt elrepülni a légimentők.

A megye déli csücskében fekvő Veszprémvarsányt ugyan képesek elérni 15 perc alatt, de Győr esetében a repülési idő 20-25 perc, Mosonmagyaróvár esetében már 30 perc, míg Sopron esetében akár 40 perc is lehet. Becslések szerint a szóban forgó kritikus területen körülbelül 550 ezer fő a népesség száma. A veszélyességi forrásokat növeli az M1-es autópálya és a Budapest-Hegyeshalom vasútvonal, amelyek a legnagyobb forgalmat bonyolítják le az országban.

A személyforgalom mellett jelentős mennyiségű veszélyes anyag szállítása is zajlik a Kisalföldön, s meg kell még említeni az országosan is kulcsfontosságú győri ipari területeket. A zónák nagyságának meghatározásánál a helikopterek sebességét figyelembe kell venni. Jelenleg két típust alkalmaznak a légimentők: az AS350B-t (utazósebessége 220 km/h) és a Eurocopter EC135 T2-t (utazósebessége: 240 km/h).

A térképen látható 15 perces zónák, bázisok elhelyezkedését sok egyéb más tényező figyelembe vételével határoztuk meg" - mondta a kisalfold.hu-nak dr. Túri Péter, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. volt vezetője, aki jelenleg is légimentési rendszerek fejlesztésével foglalkozik külföldön.


Grafika: Kerozingőzös.hu
Grafika: Kerozingőzös.hu

Megépül vagy nem épül meg a pápai légimentő bázis?

"2006 és 2010 között a munkatársaimmal egy egységes, a hazai légimentés hosszútávú fejlesztését lépésről lépésre biztosító, elfogadott koncepció alapján dolgoztunk annak érdekében, hogy a légimentő bázisok száma gyarapodjon Magyarországon.

Megjegyzem: a 15 perces normát több európai országban folyamatosan csökkentik, míg Angliában már nyolc perc alatt ki kell érniük a mentőknek bármilyen helyszínre. A mi elképzelésünk szintén az ember életekről döntő másodpercek, percek lefaragását helyezte középpontba - az esélyegyenlőség figyelembe vételével.

A terv szerint Pápán építettünk volna légimentő bázist: a beruházás teljes költsége körülbelül 120 millió forintba került volna, miközben 2010 végén a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-nek 90 millió forint feletti eredménytartaléka volt. Hiába szereztünk jogerős építkezési engedélyt, hiába bontattunk el egy régi mosodát a kiszemelt területen több millió forintból, az utóbbi három és fél évben érthetetlen módon elhalt a pápai beruházás.

Történt mindez annak ellenére, hogy a pápai NATO-bázis mellett érvként hangzott el a helyi légimentő központ kialakítása. Utóbbi tényről írásos dokumentum is született, amiről minden érintett félnek tudnia kell" - zárta szavait dr. Túri Péter.

Mentőhelikopter landol a győri Petz-kórház tetején: egyelőre a gépek csak Budaörsről, Balatonfüredről vagy Sármellékről tudnak segíteni a bajbajutottakon - fotó: H. Baranyai Edina
Mentőhelikopter landol a győri Petz-kórház tetején: egyelőre a gépek csak Budaörsről, Balatonfüredről vagy Sármellékről tudnak segíteni a bajbajutottakon - fotó: H. Baranyai Edina


Győrfi Pál: "a bázisok végső elhelyezkedését az egyeztetés alatt álló légimentési koncepció fogja meghatározni" 

A Kerozingőzös repülési szakportál adatai szerint a pápai légimentő bázis elhelyezkedése lehetővé tenné, hogy az eddig lefedetlen területek nagyjából 90 százalékán biztosítottá váljon a 15 perces normaidő. Ráadásul mivel felújított repülőtérről van szó, az további előnyökkel járna: a korszerű fénytechnika rendszer az éjszakai repüléseket is lehetővé tenné.


Ha a tervezett pápai légimentő bázis is csatasorba állhatna, akkor szinte megyénk teljes területére 15 perc alatt  odaérne a segítség
Ha a tervezett pápai légimentő bázis is csatasorba állhatna, akkor szinte megyénk teljes területére 15 perc alatt odaérne a segítség


A kisalfold.hu mind az Országos Mentőszolgálattól, mind a Magyar Légimentő Nonprofit Kft.-tól szeretett volna adatokat kérni a megyénkbe tartó repülési időkről, valamint a pápai légimentő bázis aktuális helyzetéről. Kérdéseinkre rövid és egymásnak ellentmondó válaszokat kaptunk.

"Az új légibázisok építését a TIOP 2.2.1. uniós fejlesztési projekt teszi lehetővé. A bázisok végső elhelyezkedését a jelenleg egyeztetés alatt álló légimentési koncepció fogja meghatározni, melynek részleteiről annak elfogadását követően tájékoztatást adunk" - közölte Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs és pr igazgatója.

"Sajnos nincs információnk a kérdéseikre" - válaszolta Dr. Gorove László, a Magyar Légimentő Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója.

Olvasóink írták

  • 20. oxana 2013. október 18. 13:54
    „Az emberek élete már megint a pénzen múlik. A mai fénytechnikával lehet(ne) éjszaka is repülni. A sok vita nem segít a helyzeten, az illetékeseknek kellene már felébredni. De ez csak akkor lesz, ha a családtagjukhoz nem ért oda idöben a segítség.”
  • 19. Mr.N 2013. október 17. 23:03
    „Új bázist építeni mindaddig felesleges amíg az országban vannak olyan bázisok amelyek alkalmatlanok a légimentők kiszolgálására. pl miskolci bázis.

    Én inkább további helikopter lízingre szavaznék amelyekkel feltölteni 1-2 dunántúli bázist.
    Budaörsön is két gép van.

    Egész egyszerűen a jelenlegi flotta 10évvel ezelőtti viszonyokhoz megfelelő.

    2 új gép és nem lenne gond.

    Eurocopterrel 40 perc ugyan már....uraim hölgyeim 260 km/h utazó sebeséggel?
    Le van terhelve a flotta..erről van szó.Nagyon gyakran a keleti országrészből repül át gép a másik országrészbe.”
  • 18. aghla 2013. október 17. 22:14
    „Teljesen mindegy, hogy a helyszíni ellátást autóval vagy helikopterrel érkező szakemberek kezdik meg.
    A valódi probléma az éjszakai repülés hiánya, ami a téli napokon 24 órából mindössze 8 órán át teszi lehetővé a felszállást. Aki sötétben sérül, annak nem volt szerencséje.”
  • 17. bert102 2013. október 17. 21:44
    „Akkor legyen Csorna, v. Kapuvár...”
  • 16. titáti 2013. október 17. 20:56
    „Az a baj, hogy nincs globális gondolkodás.

    Ha piros vonal mentén ugyanis nem ér véget a világ. Sopron Ausztria felől is remekül megközelítehető..”
  • 15. Túrabakancs 2013. október 17. 18:25
    „Vidéki területekre érjenek oda időben a helikopterek, mert a nagyvárosokban van mentőállomás, emiatt
    a mentőautók ott vannak nagyobb részt az adott időben ami meg van adva a számukra mint elvárt
    odaérkezési idő. /15-perc/”
  • 14. Lutria 2013. október 17. 15:19
    „Talán Pápán mégsem szeretnék a katonák hogy civil helikopterek repkedjenek a légibázisukon?”
  • 13. Jethro_Tull 2013. október 17. 11:03
    „8. Vakegér 2013.10.17. 08:37
    Engem meggyőztél !!”
  • 12. bogabo 2013. október 17. 09:49
    „Fertöszentmiklós a már meglévö reptér miatt lehet jó válaszás, bár ez igaz pérre és pápára is.
    Talán annyiból jobb a szentmiklós, hogy ha ausztiában dolgozó és ott megsebesülö magyar emberhez kell menni, akkor még az is belefér a körbe.

    btw. hogy a francba csökkent le a helikopterek repülési sebessége 20 km/h val az eredeti oldalon írt(helyes) adatokhoz képest? a repülési idöket átveszik, de a sebesség csökken, itt valami fluxuskondenzátor segíthet csak..”
  • 11. Tapmancs 2013. október 17. 09:29
    „10. Tapmancs

    Répcelaknál nagyjából ugyanez a helyzet.”
  • 10. Tapmancs 2013. október 17. 09:23
    „Olyan hely mondjuk nincs ami tényleg mindent lefed, mert eleve a Sopron-Komárom-Szombathely pontokra illesztett kör nagyobb mint a berajzoltak. Itt mérlegelni kell hogy mi maradjon ki. Nagyváros azért ne. Fertőszentmiklósi bázis lefedné Győrt, Szombathelyt, Sopront és Mosonmagyaróvárt is. Komárom éppen csak kiesik a Budaörsi körből, kérdés hogy ez elfogadható kompromiszum-e.”
  • 9. Vakegér 2013. október 17. 08:40
    „Répcelak sem jó
    http://kepfeltoltes.hu/131017/perlegibazis4_www.kepfeltoltes.hu_.pn”
  • 8. Vakegér 2013. október 17. 08:37
    „Pér nem jó megoldás:
    http://kepfeltoltes.hu/131017/perlegibazis_www.kepfeltoltes.hu_.png
    Kiesik Sopron és Szombathely is, de Vas megye több mint fele és Győr-Moson-Sopron megye majd fele is.
    Fertőszentmiklós esetén is kiesne egy rész Komárom környékén
    http://kepfeltoltes.hu/131017/perlegibazis2_www.kepfeltoltes.hu_.png
    Viszont Csorna majdnem tökéletes helyszín:
    http://kepfeltoltes.hu/131017/perlegibazis3_www.kepfeltoltes.hu_.png”
  • 7. Tapmancs 2013. október 17. 08:27
    „Vagy Csorna. Tehát F.szentmiklós és Csorna között bárhol jó lenne.”
  • 6. Tapmancs 2013. október 17. 06:27
    „Szerintem Kapuvár vagy F.szentmiklós jobb lenne. Egyrészt Sopron és Móvár sem esne ki a körből, másrészt nem lenne háromszoros átfedés bizonyos helyeken.

    Pér: a fél megye a körön kívül esne.”
  • 5. revenger 2013. október 17. 05:21
    „Répcelak pl. ?”
  • 4. Mankapunka 2013. október 17. 00:36
    „Azért remélem mentőautó akad még.”
  • 3. Jethro_Tull 2013. október 16. 23:17
    „Péren minden adott a légimentő bázishoz !!”
  • 2. bert102 2013. október 16. 22:22
    „Pér!!!!”
  • 1. Valaki18 2013. október 16. 22:07
    „Esetleg ha Fertőszentmiklós vagy Csorna környékén építenék meg, akkor még nagyobb lenne a terület, amit lefed az átfedések mértéke pedig kisebb lenne.
    A pápai tervezett bázis sem fedi le pl. Sopront vagy Szombathelyt”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szennyvíz-beruházás készült el Écsen

Mintegy 360 millió forintból korszerűsítették a 11 Győrhöz közeli település szennyvizét tisztító… Tovább olvasom