Kisalföld logö

2017. 10. 23. hétfő - Gyöngyi 8°C | 11°C Még több cikk.

A lassú vezetésért is büntetés jár a jövőben?

Győr-Moson-Sopron - Több tanulmány, a gyakorlati élet, no és a rendőrség szerint is egyre inkább problémát okoz a gyorshajtás mellett a túl lassú vezetés is. Alaposan körüljártuk a témát.

Számos olyan útszakasz van megyénkben is, ahol talán indokolatlan az 50 km/órás tábla, még inkább a 30-as, vagy lakott területen kívüli, kiváló aszfaltburkolatú, vadonatúj főúton a 60-as. Védeni kell a nehezen szerzett pénzből felújított útszakaszokat, az nem vitás, de ennyire?

Lassan vezess, tovább élsz  – ma már nem biztos, hogy igaz

Tudomásul kell venni, hogy hosszú évek alatt megváltozott a közlekedés tempója, morálja, ritmusa. Ami 1975-ben még jól működőnek tűnt, majd' 35 évvel később – egy toldozott-foldozott szabályrendszerrel – nem képes maradéktalanul betölteni szerepét.

A kisalfold.hu kérdésére Albert Péter, a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium sajtóreferense elmondta: valóban tervezik a közlekedési szabályok felülvizsgálatát, és újraszabását. „A teljes körű felülvizsgálat célja egy biztonságot szolgáló, korszerű és életszerű szabályozás létrehozása" – áll a Kommunikációs Főosztály rendkívül szűkszavú közleményében.

Jelenleg is folyik a szakmai előkészítés, várhatóan az új szabályok 2010. január 1-jétől léphetnek életbe, amelyek közé tervezik beiktatni a lassú vezetést, még inkább a lassú előzés szabálysértési tényállásait, valamint tiltanák a tehergépjárművel történő előzést is.

A totyogás pszichológiája, azaz miért veszélyes a lassú vezetés?

A Közlekedési Minisztérium illetékese az Igazságügyi Minisztériumhoz irányított minket, akik szintén csak rövid válaszra méltattak minket: az ügyben a közlekedésiek végzik az előkészítő munkát, náluk kell érdeklődni. Pedig nagyon érdekelt volna bennünket, miért is érzi a minisztérium szükségét a változtatásnak, s hogy mire is gondolnak konkrétan lassú vezetés alatt.

A kérdés távolról sem csak elméleti. Dr. Dulin Jenő, a Magyar Pszichológiai Társaság közlekedéspszichológiai szekciójának elnöke szerint ugyanis a lassú autós is veszélyes. Szerinte azok közlekednek így, akik vérmérséklete lassabb az átlagnál, rutintalanok, kevés önbizalommal ülnek volán mögé, vagy átéltek már közlekedési balesetet. Ők azonban nem gondolnak arra, hogy ezzel autóstársaikat késztetik szabálytalankodásra, gyorshajtásra, veszélyes manőverekre, vészfékezésre.

Mi a helyzet a csigákkal?

Megyei tapasztalatokról kérdeztük a rendőrséget. Elmondásuk szerint – bár konkrét adatokkal nem szolgáltak – a májusi módosítással bevezetett zéró tolerancia csak az egyik alkalmas eszköze az emberek magatartásformálásának. A változtatás indokolt lehet, ami a lassú vezetés szankcionálását illeti, igaz, látni kell, hogy nem maga a lassúság vezet a balesetekhez, sokkal inkább az intoleráns, agresszív és figyelmetlen közlekedés a baj okozója.

Az ugyanakkor kétségtelen – hangsúlyozta Kocsis Tünde szóvivő –, hogy „az indokolatlanul lassú haladás a közlekedésben résztvevőket hirtelen, kiszámíthatatlan manőverekre, veszélyes előzésekre kényszerítheti".
Például ha 130-al haladunk az autópályán , és előttünk feltűnik egy 60-nal gyakorlatilag egy helyben „álló autó", akkor amire fel tudjuk mérni a helyzetet, addigra már túl közel kerülünk a „csigához", és a biztonságos kikerülés hirtelen a manőverek manővere, ami még Schuminak is a becsületére válna...

Javasoljon ideális forgalmi rendet a rendőrségnek

Nem kell azonban messzire menni, a városon belül is akad tanulságos példa bőven. Egy rosszul összehangolt lámpánál előfordulhat, hogy 60-70 km/h sebességgel érnénk át a zöldhullámon. Ha viszont az előttünk haladó betartja az 50-es határt, és várakozásunk ellenére a gáz helyett fékre lép a sárga jelzés esetén – s már is újabb tipikus baleseti vészhelyzet alakult ki.

A kisalfold.hu kérdésére, miszerint célravezető lehetne-e olyan szabályozás, ami „tól-ig" határt szabna a sebességkorlátozásra, nem kaptunk konkrét választ. Annyit tudtunk meg, hogy „a forgalmi rend kialakítása kapcsán bármely állampolgár javaslatot fogalmazhat akár a rendőrség tudomására hozásával is".

Azt sem vitatható továbbá, hogy az útpályák állapota sok esetben hagy kívánnivalót maga után. Hosszú távon nem elfogadható, hogy az út rossz állapotát 30-as, 40-es sebességkorlátozó táblák kihelyezésével oldják meg. „A környezet ellenben – amely szintén szerves része a közlekedésünknek – jogszabályi eszközökkel már nehezebben kezelhető" – tette hozzá Kocsis Tünde, a megyei rendőrkapitányság sajtószóvivője.

Olvasóink írták

41 hozzászólás
  • 41. fkm 2008. október 23. 21:32
    „24!
    Azokat a szitukat én is imádom,meg azt amikor hosszú kocsisor araszol épphogy a követési távolságot betartva,amikor egyszercsak vmilyen agyoniskolázott beelőz,de persze szemből is jönnek ezért bepofatlankodik eléd.Az ilyenek nem tudom mit hisznek???azt,hogy mi nem sietnénk,hülyeségből állunk a sorban?”
  • 40. Pistike 2008. október 23. 17:20
    „Stewe

    1 es 2 es határán?

    Nem értem, hogy miről beszélsz.
    Az én autóm simán megy 3-assal 30-al. (1.1-es benzines)

    Mégegyszer kérdezem: jártál már Grazban?
    Ott mindenkinek sikerül.

    Ne értsd félre, én is szivesebben járok 50-el, mint 30-al.
    De ha 30-al kell menni, nekem nem okoz gondot.”
  • 39. Stewe 2008. október 22. 22:35
    „33. Pistike , járjál sokat 30-cal visító 1 es 2 es határán, csak hogy jófiu légy. Egészségedre.”
  • 38. megfontolt 2008. október 22. 21:46
    „Egy jó pszichiátert tudok javasolni azoknak a hozzászólóknak, kiket zavar, őrületbe kerget és idegesít, hogy vannak az utakon rajtuk kívül mások is és ráadásul lassabban haladnak mint Ők szeretnének. A tolerancia teljes hiánya mutatkozik az emberekben.
    Arra nem gondolnak a most rohanó, gyorsan hajtó, valószínű fiatalok, hogy 50, 60 éves korban a reakció már nem olyan mint ifjúkorban. De ettől még joguk van közlekedni.
    Minden ember más, van aki lassabban dolgozik, lassabban eszik stb. de ettől még nem kell a sárba tiporni.
    Pl . a mozgássérülteknek is joguk van közlekedni. Gondoljanak bele, kéz vagy láb nélkül ...és sajnos a sok baleset miatt bármelyikőnk kerülhet ilyen helyzetbe.”
  • 37. Imcsi 2008. október 22. 20:15
    „Már 25 éve is benn volt a KRESZ-ben, hogy nem szabad indokolatlanul lassan haladni! Tehát eddig is büntethették volna!
    A 2,5-3,5 t közötti kisteherautók (furgonok) sebességhatárai csak nálunk azonosak a teherautókéval, más országokban a személyautókéval egyezik meg! Pedig ezek nagy része ugyanolyan dinamikus, mint egy személyautó! Sőt, a legtöbb annyival is megy, mint a személyautók!”
  • 36. feledékeny 2008. október 22. 18:01
    „Kicsit offnak tűnik: teganp láttam a Discovrey Cannel-ön egy kis flmet arról, hogyan készül a rendőrsíp.
    A kommentátor kihangsúlyozta, milyen fontos a jó minőség, hiszen egy átlagos közlekedési rendőr naponta kétezerszer (!) is belefúj a sípjába.
    Igaz, Made in England feliratot préseltek a lemezbe.
    Lehet, hogy máshol másként felügyeli a forgalmat a hatóság?”
  • 35. bumbácsi 2008. október 22. 16:10
    „Kedves georgbb! Próbáld ki, majd meglátod, ill. a pénztárcád fogja bánni. Nem biztos, hogy gyorshajtásért büntet!! Például országúton 75kmh val megy a rendőrautó (max.) te megelőzöd, ha van rá elég helyed 90kmh val, de kérdem mikor és hol van a magyar utakon ennyi hely? Ha nem akarod feldobni a bakancsodat, akkor 100-110-re kell gyorsítani a biztonságod érdekében. Fogadjunk, egyből kigyorsítanak és már le is lőnek. Egyébként engem Csornán ablaküvegen keresztül mértek be lézerrel, érdekes módon együtt ment 5 autó és csak én voltam gyorshajtó kb. 300 méter távolságból.”
  • 34. Pistike 2008. október 22. 16:09
    „28. khm

    "Mondjuk ott kéne közlekedniük, amit már felszántottak."

    Nem mondod komolyan!
    Tegyék tönkre a saját munkályukat?

    Sokan a "sógorékkal" példálóznak, ott mindenütt van a főút mellett mezőgazdasági út is, a legtöbb helyen leaszfaltozva.”
  • 33. Pistike 2008. október 22. 16:01
    „5. Stewe

    "30-cal nem lehet menni."

    Miért ne lehetne?
    Jártál már Grazban?”
  • 32. georgbb 2008. október 22. 15:29
    „Ha 30-al megy a rendőr előtted, akkor előzd meg... ennyire egyszerű...”
  • 31. DP 2008. október 22. 14:25
    „Még nem volt időm végigolvasni a hozzászólásokat!
    De azt egyből hozzáfűzöm, hogy remélem a rendőrökre is vonatkozni fog, mert van hogy egy sávos úton 30-al tötyög mikor nincs előtt senki!
    Biztosan arra vár ha valaki megelőzi akkor azt lekapcsolja :D”
  • 30. todoer 2008. október 22. 13:26
    „kedves run ! Miért legyek toleráns azzal aki a KRESZ ellenére nem takarítja le az útra felhordott sarat, a kombáj vágóasztalával elfoglalja az egész utat , ez nem megértés kérdése hanem előírt közlekedési szabály ( jelzem a " sógoréknál " jó pár eurója bánja aki ezt teszi ).
    Az autópályán pedig megtiltanám a kamionnal , teherautóval előzést és be is tartatnám .Múlt heti tapasztalatom M1 BP felé magyar teherautós ( csak hogy ne mindig a románokat szidjuk ) 3 db előzni tlos mellett ment el .Olaszországban kiemelik a sorból,lezáratják a kamiont , aztán pár óra múlva tovább mehet ,persze ha kifizette a büntetést”
  • 29. jossse 2008. október 22. 13:10
    „Elmeleti megoldas ugyebar : Szepen megmosni Saros kerekeket mielobb aszfaltra huznanak a tisztelt kollegak , ertek itt minden Jarmu-re ami a kressz sz. ott rahajhat az "aszfalt" ra. Na most : a kedves allam regota kelletett volna ilyen feljaroknal biztositani a kollegak szamara a mindegkor mukodo tisztito berendezes(t)eket. Akkor kire szavazzunk ...? egyelore mindegy sajna. Egyet tudunk szerintem : Vigyazni egymasra gyerekek es ne anyazni, folosleges meg idegeskedni is. A "lassu papik" is -remelhetoen olvassak es veszik a lapot - meg azok is akik a tisztelt "gyorsak". Minden jot kiv.”
  • 28. khm 2008. október 22. 11:14
    „"De ha van egyéb javaslata bárkinek is, hogy hol kellene közlekedniük, azt szerintem mindenki szívesen fogadja..."

    Mondjuk ott kéne közlekedniük, amit már felszántottak. Legtöbbször a közút területét is felszántják, pedig ahhoz közük sincs. A saját szántójukhoz tartózó kezelőutat is felszántják, mert meg akarnak fogni minden négyzetcentimétert. Aztán össze sarazzák/trágyázzák az aszfaltutat. Ha ezt így folytatják igenis menni fog "a "rohadt traktorosok" szlogen"”
  • 27. run 2008. október 22. 11:10
    „Másrészről meg egyszerűen ne ítélj,hogy ne ítéltess...
    Tolerancia, vagy mi a fene. Egyszerűen csak annyit kellene tennünk, hogy odafigyeljünk egymásra, aki 200-al repeszt arra azért, aki meg 50-nel arra azért...
    Persze sokkal könnyebb egymás anyját szidni...és sajnos sokan ezt a könnyebb utat választják...”
  • 26. Tundermacko 2008. október 22. 11:09
    „Az autón meglelenő T betűvel maximálisan egyetértek.Ritkán felteszik az autókra és akkor valahogy jobban megértem hogy miért közlekedik úgy ahogy.Ez teljesen tolerálható.De amit khm a 16. hozzászólásában írt azzal teljes mértékben egyet értek.Sokat utazunk mi is és ezek tényleg így vannak.”
  • 25. run 2008. október 22. 11:06
    „Na már megint megy a "rohadt traktorosok" szlogen.

    Aki még mindíg itt tart annak javaslom, hogy kenyeret se egyen, vagy nyugadt szívvel vásárolja a szép nagy bevásárlóközpontokban, a fene tudja honnan származó, fene tudja mit taretalmazó "kitűnő minőségű élelmiszert", közben meg csak anyázza a magyar termelőket, akik egyébként marhára nem jókedvükből grosszálnak a főúton.
    De ha van egyéb javaslata bárkinek is, hogy hol kellene közlekedniük, azt szerintem mindenki szívesen fogadja...”
  • 24. khm 2008. október 22. 11:01
    „Nah ezeket én is "szeretem"... Akár gyorsan megyek, akár nem, akár sietek, akár nem, mindig akad olyan akinek sürgős, és kivág elém, utána meg tüttyög. De mennyire utálom ezeket is.”
  • 23. djdjd 2008. október 22. 10:20
    „Ez megint csak üres duma. Senkit nem fognak megbüntetni mert lassan megy. Csak most azt mondják amit hallani szeretnénk.Ma reggel a győri kórház oldalkijáratnál elém vágott egy autó nagy ívben balra, holott tilos, mert záróvonal van,utána meg 30-al cammogtunk a körforgalomig,pedig nem volt előtte senki. Na. Majd ha a saját szememmel látom, hogy ezt kikapja a rendőr, akkor elhiszem.”
  • 22. George 2008. október 22. 10:11
    „már nem kezdő: a kezdő vezetőknek ha jól tudom egy évig kötelező lenne jelölni T vetűvel. ezt a kresz elő is írja, de senki sem használja”
41 hozzászólás

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Támadnak az UFO-k! - Megyei X-akták 2

Már több híres embernek is volt élménye a földönkívüliekkel, Torres Danit például 5 évesen sebezte… Tovább olvasom