Kisalföld logö

2017. 12. 14. csütörtök - Szilárda 0°C | 7°C Még több cikk.

`A közigazgatási rendszer még nem ügyfélbarát´ - interjú a volt győrújbaráti jegyzővel

A jegyzői munka 22-es csapdájáról, a közigazgatási rendszer várható nagy átalakításáról, valamint egyenlőkről és egyenlőbbekről beszélgettünk dr. Tarjányi Tamással, Győrújbarát volt jegyzőjével.

- Március 31-én indokolás nélkül mentette fel jegyzői állásából a győrújbaráti képviselő-testület, míg az Alkotmánybíróság április 5-én határozatban mondta ki, hogy alkotmányellenes a köztisztviselők indoklás nélküli felmentése. Sokáig nem kellett volna kitartania, ha el akarta volna kerülni a felmentést.

- Köztudomású volt, hogy napokon belül az Alkotmánybíróság asztalára kerül a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény. Nyilván ezért sietett ennyire a győrújbaráti önkormányzat a felmentésemmel.

Különösebb jelentőséget azonban nem tulajdonítottam ennek; ekkorra már a testület részéről eldöntött tény volt, hogy így vagy úgy, de távoznom kell a győrújbaráti hivatalból, s abban a légkörben már nem is akartam folytatni a két és fél éve megkezdett munkát.

Igyekeztem elegánsan félreállni, saját kezűleg írtam meg a felmentésemről szóló határozatot is, a másik fél részéről még vannak a távozásommal kapcsolatban be nem tartott ígéretek.


Ki lesz az új jegyző? Ide kattintva tudhat meg többet!


dr. Tarjányi Tamás
dr. Tarjányi Tamás


"Arra ügyeltem, hogy a hivatal működőképes maradjon"

- Egyik győrújbaráti ismerősömtől azt hallottam, hogy annak ellenére kellett távoznia, hogy 2008 és 2010 között gyakorlatilag az Ön támogatásával sikerült "kihúznia" a ciklust a szorult helyzetben lévő, jelenleg is polgármesterként dolgozó Juhászné Árpási Irmának.

- Ez ebben a formában nem teljesen igaz. Az valóban tény, hogy 2006 és 2010 között a 14 fős képviselő-testületben eleinte 12 képviselő nem támogatta a polgármester munkáját, azaz a szavazati arány minden egyes döntésnél borítékolhatóan 12:2 volt.

Ebben a közegben néha egy kötéltáncos egyensúlyozó, néha egy "ping-pong" labda szerepét töltöttem be, de arra ügyeltem, hogy a hivatal működőképes maradjon - ez lenne ugyanis többek közt a jegyzői feladatok egyike.

Az, hogy polgármester asszonyt újraválasztották, azt hiszem, kétségkívül a hivatal munkájának is határozott elismerése, mert azt gondolom, hogy jó hivatal nélkül egyetlen polgármester sem tud választást nyerni.

Az önkormányzatiság nem egyszemélyes műfaj.

- A jegyzői feladatokról szeretnék több kérdést feltenni, de maradjunk még kicsit Győrújbarátnál. Arról mi a véleménye, hogy sokak szerint Győrújbaráton azért követ botrányt botrány, mert túlságosan gazdag a település, s túl nagy a konc, amin marakodni lehet?

- Kétségkívül több jómódú vállalkozó telepedett le Győrújbaráton; csak az iparűzési adóból évente több mint 140 millió forint folyik be évente, a személyi jövedelemadó terén is mindig elsők voltunk a megyében.

A győrújbaráti költségvetés ismeretében valóban nagy koncról beszélhetünk, s úgy látom, hogy van igazság ebben a szóbeszédben.

"Mintha egy üzemi munkásnak kellene folyamatosan ellenőriznie a főnökét hivatalból"

- Térjünk át a jegyzői feladatokra. Hivatalosan a jegyző a törvényesség őre minden önkormányzatnál, csakhogy a képviselő-testület a munkáltatója. Nem kell különösebben ismerni a magyar rögvalóságot, hogy némi ellentmondást véljük felfedezni a két állítás között.

- Valóban nem könnyű helyzet elé állítják a jegyzőket azzal, hogy gyakorlatilag beosztottként kell(ene) vegzálniuk a képviselőket és a polgármestert.

Lefordítva kicsit olyan ez a szituáció, mintha egy üzemi munkásnak kellene folyamatosan ellenőriznie a főnökét hivatalból.

- Mennyire sikerül a jegyzőknek megbirkóznia ezzel a két tűz közötti állapottal?

- Vannak jól bebetonozott és jól működő jegyző-polgármester párosok. Úgy tudom, hogy megyénkben viszonylag alacsony a jegyzők fluktuációja, azaz keveset cserélődnek.

Bár a 2010-es választások után ez erősen megváltozott, februárban például volt, hogy a megyében egyszerre kilenc település keresett jegyzőt.

Néhány jegyző vándorolni kénytelen településről településre, több kollégám mostanában el is hagyta a pályát, míg sokan - nyilván a nagy többség - el kell hogy fogadják a számárukra cseppet sem kedvező feltételeket.

Próbálnak "idomulni" a képviselő-testülethez, a polgármesterhez, tisztességgel és becsülettel egyensúlyozni a lehetőségek és az elvárások között.

"A jelenlegi közhivatali rendszer nem ügyfélbarát"

- Ön szerint van kiút ebből a klasszikus 22-es csapdájából?

- Ha ezzel a kérdéssel foglalkozunk, akkor nem mehetünk el szó nélkül amellett, hogy az önkormányzatok által ellátott hatósági ügyekben döbbenetes töredezettség tapasztalható az országban.

Naponta előfordul, hogy pepitában hasonló ügyben merőben más döntés születik két különböző településen. Mindez azért történik így, mert mindenhol más a "szokásjog", kevésbé tud érvényesülni a kormányzati elvárás akkor, amikor sok helyi érdek torzít egy-egy döntést.

Az biztos, hogy a kormányzati szándék az egységesítés irányába indult el. Ha megvalósulnak ezek a tervek, akkor 2013-ra alapjaiban változhat meg a közigazgatási rendszer.

Voltak olyan elképzeléseket is, hogy a jegyzőket a megyei kormányhivatalok alá rendelné a kormány, s így oldaná fel az előbb említett polémiákat.

A ma ismert tervek alapján a hatósági ügyek jelentős részben egy járási szintre kerülnek át, így oldva fel ezt a konfliktust.

A személyes véleményem az, hogy a jelenlegi közhivatali rendszer még mindig nem teljesen ügyfélbarát.

Annak ellenére sem, hogy rengeteg hivatalnok erőn felül teljesít hétfőtől péntekig, de a hatályos jogszabályi környezet sokszor a tenni akaró közhivatalnokokat is gúzsba köti.

Több ponton alapjaiban meg kell változtatni az elkövetkezendő másfél évben a jogszabályaink jó részét is.

A fő gond még mindig az, hogy sajnos az ügyfélnek kell hivatalról hivatalra vándorolnia ahelyett, hogy a papírjai, aktái járnának körbe-körbe. Az egyablakos ügyintézési modell kialakítása az első lépés a jó úton.

Beszéljünk az egyenlőkről és egyenlőbbekről

- Ha már szóba került a hivatalok töredezettsége, azt miként látja, hogy az önkormányzati hivatalokban az ügyfelek között mintha lennének egyenlők és egyenlőbbek?

- Egész pontosan mire gondol?

- Arra a jelenségre, hogy a több millió forintos iparűzési adót befizető vállalkozók az önkormányzati hivatalokban előnyöket élveznek, vagy például őket furcsa mód soha nem bírságolják.

- Ennyire nem fekete-fehér a kép, de beszéljünk a témáról őszintén. A saját jegyzői munkám alatt is többször megesett, hogy olyan vállalkozók segítségét kellett kérnem szombat délután, akik rendelkeztek például egy belvízi helyzet megfékezéséhez szükséges eszközökkel, járművekkel.

Véleményem szerint a bocsánatos bűnök kategóriájába tartózik, hogy az a gazda, aki segített a fél falun szombat délután, azt ne büntessük meg hétfőn délelőtt azért, mert 10 percre tilosban állt a traktorával.

Történet 15 ezer és 4,5 millió forintról

Hallottam olyan példát is egyébként az ország másik végéből, hogy az évente 4,5 millió forint iparűzési adót befizető fuvarozási vállalkozót megbírságolta az önkormányzat azért, mert rossz helyre parkolt az egyik kamionjával.

A vállalkozó erre bement az önkormányzathoz, befizette a 15 ezer forintos bírságot, majd bejelentette, hogy következő hónaptól másik faluba teszi át a telephelyét.

Azt mindenki ítélje meg maga, hogy vajon 15 ezer forintos bírság miatt okos dolog-e évente 4,5 millió forintot bukni az önkormányzatnak?

Sokszor kerültem munkám alatt ilyen nehéz döntési helyzetekbe, amikor helyi és központi érdekek ütköztek, s sokszor engedni kellett a helyi érdekeknek.

Fontos azonban hangsúlyozni, hogy vannak olyan ügyek, ahol lépni kellett, s nem volt szabad engedni a törvénysértő gyakorlatot.

A hivatali időm alatt történt ilyen kaliberű ügy miatt elbocsátás, de mai szemmel nézve már bánom, hogy hallgattam másra, s nem tettem büntető feljelentést.

- Azt lehet tudni, hogy milyen ügyről is volt szó konkrétan?

- Mivel nem tettem büntető feljelentést, a hivatali munkatárs pedig elfogadta, hogy közös megegyezéssel távozzon, számára és polgármester asszony számára is megígértem, hogy ezt nem bolygatjuk tovább, így nem szeretnék ebbe belemenni.

A győrújbaráti telekadóról

- S mi a helyzet a győrújbaráti telekadó ügyével? Egyes hangok szerint ezért is kellett mennie a győrújbaráti hivatalból.

- Továbbra is meggyőződésem, hogy a felmentésemnek semmi köze nincs a telekadó rendelethez, ez alapok nélküli ürügy. A telekadót a képviselő-testület vezette be, ez több képviselő határozott kérése volt, mi aljegyző kollégámmal csak egy jól végrehajtható és méltányos rendeletet igyekeztünk kidolgozni.

Arról van szó, hogy a központi elvonásoknak köszönhetően 2008-hoz képest 2011-re 75-80 millió forint mínusszal kellett számolni az önkormányzat költségvetésében, s ezért alkotta meg a képviselő-testület a rendeletet, mely elsősorban azokat "sújtotta", akik nem a településen élnek, de ingatlan eladási célokból számos földterületet korábban felvásároltak.

A telekadó megalkotásánál külön figyeltünk arra, hogy legyenek mentességet biztosító körülmények, s a nyugdíjasok, a szociálisan hátrányos helyzetű lakók és az őstermelők ne kerüljenek anyagilag harapófogóba.

Ezek a mentességek például jelenleg nem szerepelnek a pannonhalmi telekadó rendeletben, ahol, ha jól tudom, ma is komoly konfliktusok származnak ebből.

Hozzám szinte egyetlen panaszos telefon, levél, e-mail sem érkezett, miután decemberben kihirdettük a rendeletet.

- Milyen tervei vannak a jövőre nézve: visszatér a fővárosba - ahol korábban az igazságügyi minisztériumban főosztályvezetőként dolgozott -, vagy Győr környékén kíván tovább dolgozni?

- Annyi biztos, hogy a közigazgatásban szeretném folytatni a munkát. Tíz évet töltöttem el a közszférában, s úgy érzem, ehhez értek a legjobban, ez vált a hivatásommá.

Olvasóink írták

  • 10. exodus 2011. április 30. 16:08
    „Egyetértek az előttem szólókkal. 3 év múlva szavazás lesz!
    Tarjányi Úr pedig nyugodtan indulhatna majd Polgármester jelöltként, szerintem meg is nyerné a válsztást.
    Előbb utolérik a hazug testületet, mint az eltávolított jegyzőt. A testület és a PM ezzel semmibe vette a lakosságot.
    Apropó, erkölcsileg most már tartoznak indoklással a kirúgásról, mivel alkotmányellenesnek nyilvánult a kapaszkodójuk, azaz az indoklás nélküli felmondás.
    Persze ők, meg az erkölcs!!!”
  • 9. gortam 2011. április 28. 22:15
    „Őszinte beszéd. A cikket elolvasva, az én szememet is marhára bökte volna ez a jegyző, ha én vagyok Juhászné Árpási Irma. Ahelyett, hogy hálás lenne, hogy megnyerték neki a választásokat. Néhány tabut kimondott az interjúalany, amit még kevesen mertek megtenni!”
  • 8. hapala 2011. április 28. 17:29
    „én is tárgyszerű korrekt cikknek tartom !!”
  • 7. PityukaBá 2011. április 28. 13:31
    „papot mellé aki segiti csak pénze legyen”
  • 6. Jóhatudod 2011. április 28. 09:59
    „Jellemző! A Tarjányi úr előtt hosszasan regnáló jegyző, aki eltűrte a korrupt hivatalnokot és nemcsak hogy nem tartotta be az általa szignózott határozatokat, de azokat rendesen elkészíteni sem tudta, na az megfelelt a polgármesternek. Barátinak újra olyan jegyző kell. Hadd hordják szét a lét.

    Sok sikert Tarjányi úr! A faluban mindig szívesen látják a jövőben is. A falu nem egyenlő a polgármesterrel és a testülettel, még ha egyesek így is gondolják!
    Köszönjük!”
  • 5. apex 2011. április 28. 09:44
    „A képviselő testület és a polgármester ÉRTELMES magyarázatot adhatna az elbocsátásra a falu lakóinak. Mi a falu lakói továbbra is az ügyről azt gondoljuk, hogy azt az embert takarították el az útból a mutyizók, aki rendet próbált tenni a faluban. Három év múlva szavazás lesz...”
  • 4. kiskukta 2011. április 28. 09:26
    „Tisztelt Újságíró Úr!
    Nem ismerem önt,ezért nem vállalom fel a tegeződést.Csatlakoznék az előttem szólókhoz.Korrekt,tisztességes interjú volt.
    Nem vállalná esetleg a polgármester asszony megkérdezését is? Bár vele lehet hogy nehezebb lenne.
    A jegyző úrnak sok sikert a jövőjéhez,nagyon sajnálatos,hogy ennyi gyakorlat és tapasztalat,lendület mehet a lecsóba,mert a képviselőtestület így döntött.Találjanak legalább ilyen felkészült szakembert!”
  • 3. Eva- 2011. április 28. 08:49
    „Korrekt nyilatkozat, korrekt módon leírva!

    Ilyen "kényes" témában ritka manapság!”
  • 2. bugyortudor 2011. április 28. 08:37
    „Szia Balázs!
    Gratulálok, ez egy korrekt cikk. Érdekfeszítő volt azok számára, akik ismerik az ügyet, és talán azok számára is, akik nem!
    Eltekintve néhány helyesírási hibától vagy elgépeléstől egy nagyon jó interjút hoztatok össze, bár talán ehhez kell egy értelmes riportalany is :-)))

    Szia: Bogika”
  • 1. cukkini 2011. április 28. 08:20
    „A jegyzo ur tavozasaval nagyon sokat vesztett Gyorujbarat!Szomszedos telepulesnek illyen gondolkodasu jegyzore van szuksege!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vasárnap rajtol az alternatív futam

Negyvenöt hazai és külföldi, amatőr és profi csapat hetven alternatív hajtású járművének… Tovább olvasom