Kisalföld logö

2018. 02. 19. hétfő - Zsuzsanna -5°C | 4°C Még több cikk.

A kikötőt tovább kell építeni

A gönyűi kikötőre eddig 4,5 millió eurót (mintegy egymilliárd forintot) költöttek, a további fejlesztésekhez 42 millió euróra (több mint tízmilliárd forintra) lenne szükség. A félbemaradt beruházás folytatására azonban három éve hiába várnak az érintettek.
illusztráció
A gönyűi kikötő a 2000-es szintjén áll, forgalma viszont folyamatosan nő. Tavaly 300 ezer tonna fölötti áru ki-, illetve berakodását regisztrálták – ez háromszorosa a 2000-es teljesítménynek. Már a három évvel ezelőtti átadáskor is elhangzott: „A megvalósuló kombinált áruszállítást a vasúti csatlakozás kiépítése kell hogy teljessé tegye: csak így biztosítható a Ro-La szállítás és konténerrakodás, amely nélkül korszerű áruforgalom nem képzelhető el."

Erre a fejlesztésre azonban azóta sem jutott pénz. A Szakács Imre megyei elnök, országgyűlési képviselő által tegnap összehívott találkozónak az volt a célja, hogy a gönyűi önkormányzat, a minisztériumi illetékesek, a parlamenti és győri képviselők, a Győr–Gönyű Kikötő Rt., illetve a vízügyi igazgatóság vezetése, valamint a MÁV és a tervezőiroda képviselője megoldást találjon a helyzetre.

Vasútvonal kellene

Az állami tulajdonban lévő területen eddig 4,5 millió eurós (mintegy egymilliárd forintnyi) fejlesztés valósult meg, amely a három hajóállomás, a kamionparkoló, illetve a kiszolgálóhelyiségek építését jelentette. A további fejlesztésre – vasútvonal kiépítésére, hogy a hajóval érkező árut ne csak közúton tudják továbbszállítani – ennek az összegnek a sokszorosa kellene. A megoldás a Győr–Budapest vasúti fővonalról Győrszentiván állomástól tíz kilométeres iparvágány kiépítése lenne, közúti kapcsolattal.

Egyes számítások szerint 20–25 millió euróra (mintegy öt és fél-, hatmilliárd forintra) lenne szükség ehhez; a további fejlesztésre (konténerterminál, ipari park és logisztikai szolgáltatóközpont megépítéséhez) pedig még 18 millió euró kellene. A 42 millió eurót – több mint tízmilliárd forintot – csak állami, illetve európai uniós forrásból lehet összeszedni, amelyhez elengedhetetlen a minisztériumi szerepvállalás.

Miniszterelnöki vizit

„ Csakhogy a minisztériumok egymásra mutogatnak, ahelyett, hogy bármit is tennének" – mondta tegnap Szijjártó Péter fideszes honatya a gönyűi megbeszélés után. A képviselő egyértelmű szándékát fogalmazta meg: frakciótársával, Szakács Imrével ma levelet írnak az érintett minisztereknek, s bebocsátást kérnek Medgyessy Péter miniszterelnök parlamenti fogadóórájára is. A két miniszter Csillag István, a gazdasági és László Csaba, a pénzügyi tárca vezetője lesz, akiket arra kérnek: az uniós alapok pályázatánál nyújtsanak segítséget.

A területrendezésről szóló törvény öt nemzetközi és országos jelentőségű közforgalmi kikötőt nevez meg az országban, amelyek fejlesztése nem csupán helyi érdek. Ebből az egyik a gönyűi. A kormányfőtől a képviselők azt szeretnék megtudni, mikor kíván érvényt szerezni a törvénynek. A sajtótájékoztatót Szakács Imre azzal zárta: a továbblépés kulcsa az, hogy az állami tulajdonban lévő kikötő vagyonkezelői engedélyét kérjék, sikeresen pályázni ugyanis csak így lehet.

Kapcsolódó cikk >>

Gönyű: határ nélkül (2002-07-07) >>

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötmilliós központ

A kerékpáros és a vízi turizmus szempontjából is előnyös helyen lévő Kunsziget idén nyáron… Tovább olvasom