Kisalföld logö

2017. 10. 19. csütörtök - Nándor 9°C | 18°C Még több cikk.

A kéretlen reklámlevelek küldését már törvény tiltja

Győr-Moson-Sopron - Nem lehet fenyegetni, sürgetni a vevőt, az ügyfélszolgálatokat hosszított nyitva tartásra kötelezik és a reklámszemét áradatának is igyekeznek gátat vetni. Több, a fogyasztók védelmével kapcsolatos törvény született nemrégiben, szakértőnk összegyűjtötte a legpraktikusabb tudnivalókat.
– A fogyasztóvédelmi törvény módosítása szeptember elsejétől lép életbe és többek közt pontosan meghatározza a fogyasztó fogalmát. Ez azért fontos, mert így ősztől már csak természetes személy veheti igénybe a békéltető testület segítségét, vállalkozás nem – kezdte tájékoztatását Horváth László, a Győr-Moson-Sopron Megyei Békéltető Testület elnöke. Sokan még nem szokták meg, de már csak ez a szervezet hivatott az egyéni fogyasztóvédelmi panaszok rendezésére. Viszont az említett változás következtében, ha vásárláskor valaki számlát kér a családban működő vállalkozás nevére, az adott termék esetében később nem fordulhat a békéltetőkhöz. Testületük megyénkben is egyre népszerűbb, sokszor sikerül egyezséggel zárnia eljárásait, ezt bizonyítja, hogy míg tavaly 258 ügyet tárgyalt, idén augusztus 10-ig már 200-at. Eredményei a nyilvánosság erejének is köszönhetők, ugyanis közzéteszi azoknak a cégeknek a neveit, elérhetőségét, tevékenységét, amelyek nem teljesítik határozatait. Sőt, ezentúl azok is feketelistára kerülnek, amelyek az eljárás során akadályozzák annak célját, az egyezség létrehozását: nem jelennek meg a kitűzött meghallgatáson, nem válaszolnak a megkeresésre.


Az ügyfél megkaphatja a hangfelvételt

Az ügyfélszolgálat működtetésére kötelezett vállalkozásokra – például a közüzemi szolgáltatókra – vonatkozóan a törvénymódosítás előírja, úgy kell azokat működtetni, hogy igénybevételük ne járjon aránytalan nehézségekkel a fogyasztóknak. Többek közt a hét egy munkanapján reggel nyolctól este nyolcig nyitva kell tartsanak, ha telefonos az ügyfélszolgálat, az nyolctól nyolcig egyszer egy héten elérhető kell legyen. A jogszabály szerint az ügyfelek elektronikusan vagy telefonon előre időpontot kérhetnek, ezt a gyakorlatot az említett ügyfélszolgálatoknak kötelezően be kell vezetniük. Minden, az ügyfélszolgálat és fogyasztó közti telefonos beszélgetést rögzíteni kell, öt évig kell megőrizni és kérésre a fogyasztó rendelkezésére kell bocsátani. Jó hír még, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság a bírság mértékét a jövőben a vállalkozás árbevételéhez igazítja, ez nagyobb visszatartó erő lehet a nagyobb cégeknél.

Szeptembertől csak abban az esetben kapunk reklámlevelet, ha azt kértük. Fotóillusztráció: Kisalföld-arhcívum
Szeptembertől csak abban az esetben kapunk reklámlevelet, ha azt kértük. Fotóillusztráció: Kisalföld-arhcívum

Vigyázni kell a tulajdonságjelzőkkel

A tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról hozott szabályok is szeptember elsején lépnek hatályba. Különösen azt tiltják, ha megtévesztő vagy agresszív a kereskedelmi tevékenység. Józan megítélése szerint eddig se lehetett volna ilyen, de azzal, hogy mindezt megfogalmazták, ellenőrzése és büntetése eredményesebbé válhat. A szabályozás egyik pontja a minőségjelölés jogtalan használatát tiltja és szigorúan bünteti. Így jobb lehetősége lesz a fogyasztónak arra, hogy számon kérje például: miért nem vízlepergető az esőkabát, ha azt ráírták. A törvény azt is megfogalmazza, hogy az eladó nem késztetheti azonnali döntésre a vásárlót. A tapasztalatok szerint ugyanis bevett fordulat, hogy azzal sürgetik a vevőt, „ha most nem veszi meg, elfogy, lejár az akció". Ha ilyen „ösztönzést" utólag bizonyítani tud a fogyasztó, elállhat a vásárlástól. A vásárló fenyegetése ellen is szabály kellett, ugyanis a fogyasztóvédelmi tapasztalatok szerint árubemutatóval összekötött buszos kirándulásoknál sajnos előfordult, hogy azzal zsarolták a résztvevőket, ha nem vásárolnak, nem kapnak ebédet, nem viszik haza őket. Tiltott az olyan akció is, amely során adott áru megvásárlása megkönnyíti egy szerencsejátékban a nyerést.


E-mail: bizonyítható, hogy kérték?

Az új reklámtörvény az úgynevezett spameknek, az elektronikus reklámszemétnek is gátat akar szabni. E-maileket a cégek ilyen céllal csak akkor küldhetnek, ha dokumentummal bizonyítani tudják, azt a címzett kérte. Eddig csak a leiratkozás lehetőségét kellett felajánlani az elektronikus levélben, ezentúl előre kell megbizonyosodni arról, a címzett akar-e az adott cégtől reklámlevelet kapni. Ugyanez a szabály vonatkozik a postai úton, fogyasztók nevére, címére küldött reklámlevelekre is.

Olvasóink írták

  • 5. tricse 2008. augusztus 25. 18:43
    „na hallod én tehetek róla hogy a szobaantennámon csak az rtl meg a tv2 jön be elviselhető minőségben?

    amúgy meg 12 óra meló mellett inkább a laza marhaságokra vágyom ami a két említett adóból folyik rendesen:))”
  • 4. dunatévé 2008. augusztus 25. 13:44
    „Ajánlom,MTV1,MTV2,Duna 1-2 a fiatalabbik generázióból vagyok de már elfog a hányinger a kereskedelmi népbutító médiától.Örülök,hogy ezek legalább megvannak és remélem meg is lesznek.”
  • 3. tricse 2008. augusztus 25. 09:52
    „igaz is joco ahogy írod

    késő este egy órás filmsorozatrész közben három reklámblokk de ami a pláne: benne 29 reklám,3 filmajánló,menetrend című idegbetegség,plusz még valami autósmagazin rövidítve

    na azóta nemigen nézek tévét!”
  • 2. /joco1 2008. augusztus 24. 06:40
    „1.kérdés:tesco-féleségeknél is kell "ügyfélszolgálatot" tartani? Mert ott ilyen csak papiron létezik.
    2.kérdés.: miért kell "elviselnem" a TV-ben ha reklám kezdödik a majdnem kétszeressen felerösödö "hangot"?”
  • 1. 7. 2008. augusztus 23. 13:40
    „Azt mikor tiltja végre törvény, hogy a seggfej ügynökök telefonon hívogassanak mindenféle hülyeséggel a legképtelenebb időpontokban?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Generációs örömzene a beatmiséken

Győr - Kéthetente szó szerint örömzene szól a Szentlélek-templomban. A Marek László vezette kis… Tovább olvasom