Kisalföld logö

2017. 02. 23. csütörtök - Alfréd 5°C | 12°C Még több cikk.

A helyiek már nem használják

Több mint egy éve működik ismét a véneki rév, amely hajdan az egyetlen „tömegközlekedési” eszköze volt az akkor még Kisbajcshoz tartozó település lakóinak. A Győrszentivánt és Véneket összekötő vízi járművet 1982-ben kivonták a forgalomból, addigra ugyanis felváltotta a busz.
Tavaly július 20-án indították hivatalosan első menetrend szerinti útjára a véneki révhajót, amely elvileg azóta is kétóránként köt ki a Mosoni-Duna gönyűi oldalán. Kihasználtsága azonban meg sem közelíti a hajdanit: elsősorban osztrák kerékpáros turisták veszik igénybe, mivel Ausztria és Budapest között a legrövidebb „bicikliút" a vízen át vezet. Széchenyi János, a rév üzemeltetője és kapitánya szerint nyáron változó volt a forgalom, egyszer tizenegy szlovák kerékpáros is felült a tizenkét személyes géphajóra, máskor viszont három napig csend volt a vízen. A helyiek egyáltalán nem veszik igénybe a révet, amelynek ez az első igazi nyara.

A névadó kitartó volt

Tavaly ugyanis az átadás utáni egy hónapon belül elöntötte a víz Véneket, így a felújított révházat ismét rendbe kellett tenni. Az önkormányzat több lépcsőben nyolcmillió forintot nyert pályázati úton: ebből készült el a kikötő mellett maga a hajó is – tudtuk meg Jakusné Ságer Annától, Vének polgármesterétől.

A vízi jármű a néhai Pados Józsefről kapta a „Pados" nevet, Vének iskolaigazgatója évekig küzdött a kikötőért a testületben, s el tudta kerülni, hogy az már 1979-ben megszűnjön. Három év múlva azonban már nem volt mit tenni: a háború óta jószolgálatot tett révnek nem volt maradása.

Szűts Gábor egész életét a vízparti községben élte le, s gyerekkora óta a révhajó szerelmese.

– Nem volt menetrend: reggeltől estig itt volt a révész, az emberek pedig átkiabáltak a túlpartról – emlékszik vissza a hatvanéves férfi.
– Mennyi barátság szövődött közöttünk és a szentivániak között. Nap mint nap átjárkáltunk egymáshoz: ha búcsú volt az egyik községben, a révésznek nem volt egy szabad perce sem. A gönyűiek, a szentivániak hozzánk jártak tavaszi áradáskor gyöngyvirágot szedni. Nálunk fogták a legszebb halakat. A vénekiek pedig a szentiváni vasútnál vagy az állami gazdaságban dolgoztak, s már kora reggel hajóra szálltak. Mások a halat akarták eladni a túlparton.

A rév romantikája

– Ma is van romantikája a révnek, ám míg a hatvanas években kettő-öt forintokért vitte át az embert a folyón, ma kétszázötven, háromszázért teszi meg ugyanezt az utat. Az árak persze nem csak itt emelkedtek azóta, de ha azt vesszük számításba, hogy mondjuk egy győri összvonalas buszbérlet nincs 3200 forint, a révhajó havi bérletára pedig majdnem 14 ezer, akkor úri passziónak tűnik a rendszeres vízi átkelés. Széchenyi János révközlekedési és hajózási vállalkozó elmondta: tisztában van vele, hogy ilyen összehasonlításban az árak borsosak, de a vízi közlekedés drágább a közútinál. Egy rév mindenhol ennyiért viszi át az embert, s még így sem nyereséges.

– Ez egy háromtonnás gép, és benzines motorral készült, amikor még nem én voltam az üzemeltetője. Tizenöt litert eszik és nyeli a pénzt. Előnyösebb lenne dízelmotorral működtetni, de az átalakítás újabb egymillióba kerülne. Egyelőre a kikötő melletti büféből, a csónakkölcsönzőből és a sétahajózásból tartom fenn.
Jakusné szerint sokan várnak inkább egy órát a buszra, mint hogy a legrövidebb utat válasszák, s vannak, akik az ideiglenesen kiépített pontonhídon át másfél kilométert gyalogolnak gönyűi munkahelyükre.

Meg kell barátkozni a lehetőséggel

– Abban bízunk – mondja a polgármester –, hogy a gönyűi kikötő fejlesztéséhez szükség lesz a véneki munkaerőre és ez a rév forgalmát is felpörgeti. Egyelőre azonban nagyobb hírverésre van szükség ahhoz, hogy az emberek ismét megbarátkozzanak ezzel a lehetőséggel – véli Jakusné, aki szerint a kompkikötő rajta van a turistatérképeken, ezért a szlovák és osztrák kerékpárosok jól tudják, hogy a legrövidebb út Budapest felé a vízen át vezet. Vének önkormányzata azt szeretné elérni, ha a Szentiván-Kertvárosig tartó kerékpárutat Győr továbbépítené, mivel még másfél kilométerre van szükség, hogy az út egészen a kikötőig érjen, s folyamatos legyen a biciklisek útja.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Vezetők nélkül maradt a győri városháza

Különös – bár nem egyedi – eset: a győri városházán ezekben a napokban igencsak… Tovább olvasom