Kisalföld logö

2016. 12. 11. vasárnap - Árpád -3°C | 7°C

A győriek érdeke az átépítés

113 éves lesz idén a Baross híd. Ezt a születésnapot mostani formájában még biztosan megéri, de a következőt talán nem.
Lehet ugyanis, hogy nem csupán felújítják, hanem teljesen átépítik, s akkor új „időszámítást" kezd.

Ha a győriektől azt kérik, a város sok hídja közül hirtelen mondjanak egyet név szerint, legtöbbjüknek a Baross híd jut először eszébe. Mostanság egyre inkább azért: vajon mi lesz a sorsa? A híd megöregedett, nem bírja az óriási forgalmat, a terhelést, és nem elég a javítgatás, teljes rekonstrukcióra szorul. Mégpedig sürgősen. A forgalom lezárásával járó munkára a Nádor aluljáró elkészültével kerülhet sor, és addig már nincs sok idő hátra. A Baross híd jövőbeni sorsáról élénk tárgyalások folynak.


Az akkori kereskedelmi miniszterről, a város díszpolgáráról és országgyűlési képviselőjéről elnevezett hidat 1893. október 5-én adták át a forgalomnak. Baross Gábor az avatást már nem érhette meg, az építtető 1892. május 10-én meghalt. Az 1855-ben épített Budapest–Győr–Bruck–Királyhida vasútvonal még az akkori város szélén haladt, aztán a fejlődéssel gyorsan Győr közepére került. A sorompós átjárók kevésnek bizonyultak a Nádorvárossal való összekötésre. 1891-ben Baross Gábor 250 ezer forint hitelt vett fel „a győri pályaház kiépítésére, rendezésére, hídépítésre". A munka a miniszter halála után is gyorsan haladt, utódja, Lukács Béla „vezérlésével". A létesítmény az átadása előtt pár hónappal városi határozatban Baross Gábor nevét kapta.

Az első világháború alatt Győrben a Baross hídon volt a legnagyobb forgalom, annyira, hogy fakocka burkolata teljesen tönkrement (ezután kapott beton- és aszfaltburkolatot). A második világháború végén, 1945. március 28-án a visszavonuló németek ezt a hidat is felrobbantották, úgyhogy a helyreállításkor csak a hídfőket és a falazott pilléreket lehetett használni. Az ideiglenes híd 1947–48-ban épült, a végleges újjáépítés pedig 1957-ben történt.

A mai állapotok a Győrben közlekedők számára ismertek. A „mentesítő" Nádor aluljáró gyorsan épül, elméletileg még az idén el lehetne kezdeni a Baross híd felújítását. A Magyar Közút Kht. megyei, területi igazgatóságának vezetője, Szirányi Ákos lapunknak elmondta: tart a felújítás tervezése, ám annak mikéntjéről élénk egyeztetések folynak a várossal. A munka annak függvénye, milyen megállapodásra tudnak jutni, s persze hogy milyenek lesznek az anyagi kondíciók. A tervezést szeretnék az idén befejezni, hogy minél hamarabb kezdődhessen a rekonstrukció. Egyelőre annyi biztos, hogy nem rögtön a Nádor aluljáró átadása után zárják le a Baross hidat. Ha nem jön létre megállapodás, akkor egyelőre csak egy „sima" felújítást kap a híd. A város számára kedvezőbb esetben szerkezetileg is meg kell erősíteni, az már nagy munka.

Ha olyan alap kell, hogy például a villamosközlekedést is elbírja, már a vasútnak is lesz beleszólása, meg kell emelni az űrszelvényt, miáltal „felpúposodik" a híd. A felújítás szempontjából az mindenesetre kedvező lesz, ha a Nádor aluljáróhoz kapcsolódó csomópontok elkészültével a Révai utcai buszállomás kikerül a Fehérvári útnál lévő felüljáró alá...
A város önkormányzata ragaszkodik az úthálózat-fejlesztési terveiben megfogalmazottakhoz a Baross híd ügyében is – mondta kérdésünkre Eredics Imre alpolgármester. Igény és érdek, hogy a mostani gyenge teherbírású híd megfeleljen a jövő igényének, például egy esetleges villamosközlekedésnek vagy bárminek. Ha a rekonstrukció így történik, a város átveszi üzemeltetésre az államtól a Baross hidat. Cserébe az országos főúthálózat számára kezelésbe átadja a Nádor aluljárót. A tárgyalások most tehát erről szólnak.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Befalazva, bontásra várva

Győr több helyén látni házakat befalazott ajtókkal, ablakokkal, sorsukra várva. A sorsuk pedig előbb-utóbb az elbontás lesz, tudtuk meg Janicsek Tibortól, az Inszol rt. ügyvezető igazgatójától. Olyan épületekről van szó, amelyeket különböző okokból már nem fognak felújítani. Részben azért, mert olyan a műszaki állapotuk, hogy pazarlás lenne költeni rájuk. Tovább olvasom