Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

A győri napelemes kicsi kocsi ismét meghódítja a világot?

Pár nap múlva kezdődik a világ egyik legjelentősebb energiatakarékossági versenye a németországi Lausitzban. A futamon idén is részt vesz a győri Széchenyi Egyetemről a SZEnergy csapata.


Több mint 3000 európai diák (24 ország 221 csapatának tagjai) végzi az utolsó finomításokat alternatív meghajtású, saját építésű járgányán, hiszen bő másfél hét múlva kezdődik az európai kontinens legjelentősebb energiatakarékossági versenye, a Shell-Eco marathon.

You need to upgrade your Flash Player.

Get the latest flash version here.



Viadal az egyik legmodernebb versenypályán

A nagy seregszemlét a németországi Lausitzban rendezik, azon a versenypályán, mely akár Forma-1-es autók fogadására is alkalmas.

Az idei versenyen természetesen részt vesz a győri Széchenyi István Egyetem csapata, a SZEnergy is, mely 2008-ban óriási meglepetésre saját kategóriájában megnyerte a futamot a dél-franciaországi Nogaróban. Tavaly ugyan nem hirdettek hivatalos végeredményt – a versenyszervezők szerint oly annyira nem sütött a Nap Lausitz fölött, hogy értékelhetetlennek nyilvánították a derbit –, de a SZEnergy Team a nehéz körülmények között is egyedüliként gördült át a célvonalon érvényes versenyeredménnyel a kategóriájában.

(A Shell-Eco marathon versenyben az dönt, hogy a lehető legkevesebb üzemanyag felhasználásával melyik járgány képes a lehető legnagyobb távolságot megtenni. Minderre 50 perc és 12 kör áll a csapatok rendelkezésére.)

A csapat hallgatói maguk is keresnek támogatókat, szponzorokat

A SZEnergy Team 2007-ben alakult a Széchenyi István Egyetem hallgatóiból és a Közúti és Vasúti Járművek Tanszék oktatóiból.

"Az első Human-Power autót 2006-ban építettük, napsütéses időben 40 km/h-val képes haladni, a mai napig nagybecsben őrizzük. Már ez az autó is alkalmas lenne közúti használatra, de ehhez az engedélyeztetési eljárás hosszú időt venne igénybe, s mi egyébként is csak bemutatókon használjuk az autót, s így nem is lenne túl sok értelme. A költségvetésünk négy éve körülbelül három millió forint volt" – kezdte a kisalfold.hu-nak Pup Dániel, a SZEnergy hallgatói csapatának vezetője.

Ugyan napjainkban az anyagi keretet 10 millió forintra sikerült feltornászni a Széchenyi Egyetem és a tanszék támogatásának köszönhetően, de a győri egyetem hallgatói ugyanúgy maguk is keresnek cégeket, szponzorokat, mint anno a hős időkben.

"Október óta több ezer munkaórát tettünk bele az új autó kitalálásába és kivitelezésébe úgy, hogy fizetést senki nem kap a munkájáért"

"A nyugat-európai egyetemek csapataihoz képest mi jóval kevesebb pénzből gazdálkodhatunk, de összességében ez nem olyan nagy hátrány. Ezen a versenyen ugyanis az egyéni ötletek, megoldások döntenek, s utóbbi tényezők elsősorban nem pénzen múlnak. Nekünk szerencsére van egy nagyon jó csapatunk 23 hallgató és 8 oktató részvételével.

Október óta több ezer munkaórát tettünk bele az új autó kitalálásába és kivitelezésébe úgy, hogy fizetést senki nem kap a munkájáért. Mégis szívesen csatlakoznak hozzánk diáktársaink, hisz olyan gyakorlati tapasztalatokat szerezhetnek, melyek később a munkaerőpiacon rengeteget érhetnek.



Edzés idén februárban a lausitzi betonteknőben. Forrás: YouTube.Com.


Ezen kívül több szakdolgozat – közülük több az Országos Tudományos Diákköri Tanács asztalára is eljutott – is született már a SZEnergy csapatnak köszönhetően"– folytatta Pup Dani.

"Az SZEvolution névre keresztelt jármű esetében egyértelmű újítás, hogy az autó önhordó, karbon kompozit padlólemezre épül"

"Idén minden bizonnyal hoz majd meglepetéseket a verseny, mivel jó néhány szabályon módosították a szervezők. Ennek köszönhetően nekünk (is) gyakorlatilag az előző évekhez képest teljesen új autót kellett építenünk.

Az SZEvolution névre keresztelt jármű esetében egyértelmű újítás, hogy az autó önhordó, karbon kompozit padlólemezre épül. Változtattunk a formavilágon a nagyobb hasznos felület elérése érdekében, s újragondoltuk az energia begyűjtés, illetve tárolás menetét. Számos újítás közül jó példa, az új technológiával készült egyedi alumínium felnijeink, aminek eredménye, hogy közel fele olyan tömegűek, mint az előző években.

Célunk, hogy ez az új jármű legyen a fejlesztési alapja a későbbi versenyautóinknak" – magyarázta a SZEnergy hallgatói csapatának vezetője.

SZEnergy-blog a kisalfold.hu-n

A győri napelemes-autós srácok idei lausitzi körözését, versenyét online tudósítja portálunk, sőt, az egyetemisták hamarosan blogot is indítanak a kisalfold.hu-n.


Egy kis történelem, avagy a SZEnergy Team első két járműve

A SZEsocar (2008)

Az autó hat négyzetméter napelemmel állítja elő a hajtásához szükséges energiát. A SZEsocar a magyar autótervezés és építés fontos mérföldköve, hiszen ez az első hazai autó, amely hozzáadott energia nélkül képes közlekedni.

2008: a SZEnergy Team Franciaországban.


A 2008-as győztes csapat. Forrás: YouTube.com.


A mindössze 155 kg-os alumínium vázzal és felépítménnyel rendelkező jármű 40 km/h végsebességre képes. Hajtásáról két, egyenként 1 kw-os kerékagymotor gondoskodik. A rengeteg egyedi fejlesztés mellett a jármű rendelkezik minden közúti járműben megtalálható biztonsági berendezéssel, ezen felül még bukókeret és tűzoltó rendszer is védi a sofőrt az esetleges veszélyhelyzetekben.

A SZEnergy Car (2009)

Az autó előző jármű tapasztalatai alapján készült. Kicsivel több, azaz hét négyzetméternyi és fejlettebb napelemet helyeztünk el rajt, a karosszéria alapanyaga pedig karbon kompozit. Tömege csupán 145 kg. Mindezen fejlesztéseknek köszönhetően a jármű képes volt teljesíteni a 2009-es, nehéz körülmények között megrendezett versenyt.


(Emlék)kép a 2009-es Shell-Eco marathonról.
(Emlék)kép a 2009-es Shell-Eco marathonról.



Videó a 2009-es lausitzi versenyről. Forrás: YouTube.com.


Kategóriájában egyedül, érvényes versenyeredménnyel gördült át a célvonalon. A felhős idő ellenére is az elhasznált energia 89,8 százalékát visszatöltötte. A motorok fogyasztását jellemzi, hogy az elhasznált energiát átszámolva 2180 km-t tudtunk volna megtenni egyetlen liter benzinnek megfelelő energia felhasználásával.


Olvasóink írták

  • 7. Mása 2010. május 07. 19:58
    „SIKERÜLT!!!
    A győri kicsi kocsi SZEvolution meghódította a világot! + energiát termelt iszonyatos időjárási körülmények között! Szép volt fiúk! /röf, röf, röf, a kis mangalica/”
  • 6. Mása 2010. május 07. 19:58
    „SIKERÜLT!!!
    A győri kicsi kocsi SZEvolution meghódította a világot! + energiát termelt iszonyatos időjárási körülmények között! Szép volt fiúk! /röf, röf, röf, a kis mangalica/”
  • 5. Mása 2010. május 05. 20:37
    „Szép volt fiúk! Csak így tovább!
    Szorítunk, szurkolunk Nektek, Sok-sok-sok ..napsütést. /egy kedves mangalica:röf, röf,röf,/”
  • 4. Mása 2010. május 04. 21:25
    „A SZEvolution szebb mind az elődei , és sokkal okosabb!
    Az időjárás kedvezőre fordul, mert három a magyar igazság!+ a májusi eső "aranyat" ér!
    Gyerünk fiúk! Szurkolunk Nektek!”
  • 3. Mása 2010. május 04. 21:25
    „A SZEvolution szebb mind az elődei , és sokkal okosabb!
    Az időjárás kedvezőre fordul, mert három a magyar igazság!+ a májusi eső "aranyat" ér!
    Gyerünk fiúk! Szurkolunk Nektek!”
  • 2. bakke 2010. április 28. 18:04
    „Ilyen ronda ecojárgányt még nem láttam, de gratula! :)”
  • 1. LuciusCorneliusSullaFelix 2010. április 28. 15:52
    „Egy kis kenőccsel egész biztosan.....”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kétséges Eva Rhodes halálának oka

Győr - Nem állapítható meg egyértelműen, hogy mi okozta Eva Rhodes halálát 2008 szeptemberében… Tovább olvasom