Kisalföld logö

2017. 06. 27. kedd - László 19°C | 30°C Még több cikk.

A győri Mobilis igazgatója: `pótoljük az iskolapadban elmaradt élményeket a diákoknak´

A győri Csodák Palotájaként is emlegett Mobilis igazgatója, Szilasi Péter Tamás szerint "olyan helyekre van szükség, ahol a diákok a megismerkedhetnek a műszaki terület szépségeivel".

"Ma az élet szinte minden területét befolyásolja a műszaki tudás. A környező világ megismerése, megértése egyre komolyabb tudományos ismeretet igényel. A fizika rangja, elismertsége, kedveltsége mégis kezd fokozatosan háttérbe szorulni.

A műszaki pályák összetettek, természettudományok oktatása költségigényes, a tananyag nehézsége kiemelkedő a többi tudományág között.

"Olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel" – mondta Szilasi Péter Tamás, a győri Széchenyi István Egyetem stratégiai és fejlesztési igazgatója.


Szilasi Péter Tamás
Szilasi Péter Tamás

Ide kattintva tekinthetik meg a győri Mobilist kívül és belül videón és fotókon!

A tananyag közvetítésének módszerei korszerűtlenek

Az elmúlt években a reáltantárgyak népszerűsége folyamatos csökkenést mutat. Ez megnyilvánul a felvételi statisztikákban, a diákok, szülők, tanárok hozzáállásában, általában a társadalmi megítélésben és az óraszámok csökkenő tendenciájában is.

Ennek több oka lehet; a műszaki és természettudományos oktatás a leginkább költségigényes oktatási terület. Itt kell, itt kellene a legnagyobb módszertani változatosságnak megjelenni, a tanulóknak a legtöbb gyakorlati tapasztalatot, élményt szerezni.

A szűkös keretek azonban egyre kevesebb lehetőséget biztosítanak a demonstrációs eszközök beszerzésére, ezek nélkül azonban az oktatás nem lehet eléggé szemléletes, gyakorlatias.

A tananyag közvetítésének módszerei korszerűtlenek, nem kellően motiválóak, és nem segítik elő az összefüggések megértését. Míg évekkel ezelőtt egy általános- vagy középiskolás önálló kísérletek sorozatát végezhette el az iskolában, addig ma már a bemutató gyakorlatok is csak elvétve jelennek meg a tanórán.

A Mobilis 74 interaktív eszközével kiegészíti a tananyagot

A Győrben március közepén nyitó mobilis Interaktív Kiállítási Központ a szórakoztatva nevelést és a műszaki életpályák népszerűsítését tűzte ki célul. A közel 1,7 milliárd forint összegű európai uniós forrásból megvalósuló tudományos játszóház pályaorientációs célokat is szolgál.

A Széchenyi István Egyetem területén épülő mobilis, a járműipar, a közlekedés és a mozgás fizikai összefüggéseire fókuszálva, egy lehetséges alternatívát mutat be a pályaválasztás előtt álló általános- és középiskolás fiataloknak, és kísérletet tesz a természettudományok népszerűsítésére.

A Mobilis 74 interaktív eszközével kiegészíti a tananyagot, pótolja az iskolapadban elmaradt élményt a diákoknak, a pedagógusoknak pedig módszertani segítséget nyújt.

"Az alap és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a műszaki és természettudományos területet a fiatalokkal"

Szilasi Péter Tamás, aki a Széchenyi Egyetemen betöltött pozíciója mellett egyben a Mobilis-t üzemeltető Kft. ügyvezetője is, elmondta, ahhoz hogy a természettudományok népszerűségét növeljük; egyre gyakorlatiasabb, interaktívabb oktatásra van szükség.

"A Széchenyi István Egyetemen már közel két évtizede működik rendkívül sikeresen a `practing´ nevű gyakorlatorientált képzési program.

Itt a hallgatók a piacvezető és csúcstechnológiával rendelkező cégeknél tudnak megismerkedni az aktuális műszaki és természettudományos ismeretekkel.

A legfontosabb azonban az, hogy már az alap és középfokú képzés alatt meg tudjuk szerettetni a műszaki és természettudományos területet a fiatalokkal.

Ehhez olyan helyekre van szükség, ahol a gyermekek még a pályaválasztás előtt megismerkedhetnek a műszaki és természettudományos terület szépségeivel" – hangoztatta a szakember.

Olvasóink írták

  • 17. elemér 2012. február 04. 13:22
    „Ami fontos az hogy a gyerekek hozzáférjenek a net-hez és a forditások. Minden a net-n van, de nem Magyarul. Ezzel még Kinában is tisztába vannak. Én magam is próbáltam segiteni, sikertelenül.;)) http://tinyurl.com/7brzp9b”
  • 16. elemér 2012. február 04. 01:06
    „A legjob egyetemek az USA-ban vannak, és 50 éves kompi tapasztalattal rendelkeznek. Minden diáknak van kompija és az elöadásokat gyakran a pizsamában nézik kedvük szerint. Az a Mobilis ott, nekünk csak egy bohóckodás. http://tinyurl.com/72a4jek”
  • 15. háté 2012. február 03. 14:44
    „12. betonba_is_belekötő_nagymama - mint pedagógus mondasz ilyent?
    - szégyenlem magam, hogy megjegyzést tettem, - erre a csodák palotájára!
    - mint pedagógusnak illene tudnod, aki akart eddig is tudta képezni magát.
    -megkereste a lehetőségét, aki atomreaktort akart építeni. - most is vannak órán kívüli foglalkozások, kisebb létszámnak, igaz nem csodákról szólnak.
    Ez éppen olyan felesleges, mint a "nyugdíjas egyetem" -jaj tudom erre nem vonatkozik, hogy két óra alatt nem lehet 500-főnek megtanulni valamit. Lehet, sőt "diplomát" is adnak ingyen könyvvel. - ingyen?
    Ingyen semmit nem adnak, mert azt valakiknek marhából meg kel fizetni, - igaz van akitől a szavazat is elég!”
  • 14. oPTiKa 2012. február 03. 14:34
    „Elemér, lehet, hogy még nem hallottál róla, de a világon nem az angol az elsö világnyelv. Az volt már az arab, a görög, a latin, a francia, stb. Mind lehanyatlott - épp úgy mint ahogy az angolt se fogják 100 év múlva ennyien beszélni.

    A Mobilis jó kezdeményezés, csak egy kicsit kicsi egy ekkora/ilyen régióban.”
  • 13. betonba_is_belekötő_nagymama 2012. február 03. 12:16
    „Kisalföld!
    Az Igazgató Úr úgy mondta volna, hogy "pótoljÜk"?
    Vagy ez csak Kisalföldes tájszólás?”
  • 12. betonba_is_belekötő_nagymama 2012. február 03. 10:19
    „3. háté:
    Kedveskéim, ez nem feltétlen lenézés, hanem realitásérzék: heti másfél (egyik héten egy, másikon kettő) óra fizikán nem tud harminc gyerek egyenként atomreaktort építeni, de még a szóbeli feleltetésre sem igazán jut idő. Az iskolának sem órakerete, sem pénze, néha tanterme, szertára sincs kísérletekre. Bezzeg az én időmben még minden gyerek órai kísérleteket végzett!
    Egykori pedagógusként és iskolás rokonokkal rendelkezőként látom a mai fiatalság (tanárok és diákok) lehetőségeit és igényeit.

    4. elemér:
    Jó az internet, de a személyes megtapasztalást nem pótolja.

    5. acsali:
    Drága "acsali", rengeteg olyan ismerősöm, rokonom van, aki már találkozott a Mobilis mutatványaival. Győri és a környező falvak iskoláiban, talán még más településeken is, a Győrkőcön, jópár helyen megfordultak és még nem is állt az épület.
    A felesleges világítás tényleg pazarlás, fényszennyezés, de gondolod, hogy direkt a te adóforintjaidat szeretnék elverni az áramdíjjal? A mai építős fejetlenséget ismerve biztosan sikerült néhány olyan lámpát beépíteni, amihez elfelejtettek kapcsolót rakni.
    A paksi atomerőmű építésekor sem ment ez másként, meg talán emlékszel a Legényanya c. filmre, ahol a falu Bélái elfelejtettek ablakot építeni a házra, aztán zsákban hordták be a fényt.
    Nincs új fény a nap alatt.

    9. gig:
    Közel lehetsz a tűzhöz, vagy a fényességes Mobilishoz, vagy az oktatáshoz, ha ilyen jól látod a lényeget, Allah növessze nagyra a szakállad! (pláne ha egyáltalán férfi vagy)”
  • 11. machers 2012. február 03. 09:26
    „10. machers 2012.02.03. 00:23
    Javítok: "olvasni tudás".”
  • 10. machers 2012. február 03. 00:23
    „6. elemér 2012.02.02. 18:33
    "miért nem magyarral?"
    Nagyívű, értékes gondolataidból világosan látszik, hogy a Youtube Egyetemen szerezted a diplomád. Ámerikában ez pont elég a plebsznek. Ezzel együtt a szövegértésed nulla. A helyesírás egy dolog, de az olvasásni tudás sem hátrány.”
  • 9. gig 2012. február 03. 00:17
    „Elemér, mennyé má le a bótba laposelemér! Ha már így kifogyott ottholról, hogy mindig csak kioktatgatsz másokat...

    A Mobilisban lesznek magyar eszközök is, pl. a szomszédos egyetem hallgatói és győri középiskolások által kitalált és megépített eszközök formájában.

    A központ nyilván nem átvenni szeretné az iskolák feladatait, hanem kiegészíteni azokat, az iskolákban fellelhető hiányosságokat kipótolni (szóljon az az iskolaigazgató, aki szerint az ő intézményében minden szép, minden tökéletes, semmilyen támogatásra nincs szüksége). Élményszerűen népszerűsíteni a világ sokszínűségét, megszerettetni a szakmákat. Az iskolák is tesznek ezért, de azért egy "csodapalota" az csodapalota.

    És nyilván nem az olyan született zseniknek van szükségük ilyen intézményekre, akik pl. itt is írogatnak, hanem elsősorban azoknak a fiataloknak, akiknek lenne ugyan lumen a kobakjukban, de nem látnak ki a virtuális világból (a jútyúb is ide tartozik), és csak azt az utat látják, hogy szerezni kő egy diplomát, mindegy milyet, aztán majcsak lesz valahogy.

    Napi joker kérdés egy virtuális Túró Rudiért: hány fizika szakos tanár végez évente kis hazánkban?”
  • 8. elemér 2012. február 02. 20:55
    „Na akkor hogy lett az Angol világnyelv, mégegyszer elmagyarázom. Egyedül az Angoloknak volt világbirodalmuk. Ezt a nyelvet minden kontinensen használlják. Aztán mikor az internet és a befektetések találkoztak, elterjedt mégjobban. A tözsdét és a bankvilágot az amcsik és angolok uralják. Kina pedig csak kutyafüle. Ezt majd szintén elmagyarázom, tudnillik ez most nem szükséges és ez nem helyesirás, hanem tájékoztatás Magyarul.”
  • 7. Epoxigyanta 2012. február 02. 18:43
    „Kasza...”
  • 6. elemér 2012. február 02. 18:33
    „"miért nem magyarral?"
    Ugyanezt kérdezhetnék a franciák, németek, spanyolok, kinaiak. Egyetemen az angol megy még Abu Dhabi-ban is. Azzal dicsekedhettek hogy oda kapott ösztöndijat a jeles tanuló. Persze oda angol tudás kell, mert csak a legjobbak kerülnek be a nagyvilágbol. Az pedig NYU (New York) egyetem a legjob amcsi professzorokal. http://www.youtube.com/watch?v=b_53vhmodbM”
  • 5. acsali 2012. február 02. 17:56
    „A Mobilis még nem bizonyított semmit.
    Ami ez idáig biztos: 1 milliárdért megépítette a West Hungária Bau. 1 milliárdért angol eszközökkel( miért nem magyarral?) telepakolják. A fenntartási költséget természetesen nem az unió állja, hanem a lakossági adók fedezik. Gondoljunk példaként kiemelve csak a fűtésre, világításra, vízre ekkora épületnél. Bevétel nuku, hiszen közhasznú költségvetésű.
    Ebben a modern, információ dús világban milyen újat tud majd nyújtani a fiataloknak? Elválik a jövőben.
    Hatalmas a kontraszt. Csicsás, éjjel is belső fényárban úszó üvegfalú épület, vele szemben a püspökerdő tele didergő, fóliasátorban tengődő hajléktalannal. Őket is behívják majd az épületbe néha-néha?”
  • 4. elemér 2012. február 02. 16:43
    „"Pedagógiai szempontból pótolhatatlan az általános iskolákban matematika, fizika, kémia, biológia órákon be nem mutatott dolgok, kísérletek."
    2,800 video van a net-n, ami mind ezt pótolja ingyen a világnak. Bill Gates is financirozza. Igaz hogy angolul van, de angol leckék is vannak ingyen. Angolul már a zember otthol van a nagyvilágban. Ezért szükséges a nyelv job egyetemeken. Gyengébbek ezt nemtudják, vagy nem akarják tudni. Helyesirásukkal akarnak vastagodni nekem.
    http://www.khanacademy.org/
    http://www.youtube.com/watch?v=1kly25zVbco”
  • 3. háté 2012. február 02. 12:07
    „A győri Mobilis igazgatója: `pótoljük az iskolapadban elmaradt élményeket a diákoknak´ -"pótoljuk az ... elmaradt" ha igaz, hogy ezt mondta, gondolkodjon el alkalmasságán! -így lenézni az iskolákat, tanárokat, szülőket.”
  • 2. háté 2012. február 02. 08:12
    „Tavalyi mondatok nézze meg a `győri Csodák palotáját´
    "Európában nincs még egy olyan interaktív bemutató központ, mely kizárólag a járműgyártásra fókuszál"
    "Reményeink szerint Győr egyik legnagyobb turisztikai attrakciójává növi ki magát a kiállítási központ"

    Elolvasva a cikket, - miért járnak, engedik a szülők a gyerekeket egyáltalán iskolába, - ha mind igaz, amit az igazgató úr "komoly-élettapasztalat" után elmond?
    1,7 milliárd? ~0,9-milliárd elég komoly egy ilyenért!”
  • 1. Tabornok 2012. február 02. 07:02
    „"A győri Mobilis igazgatója: `pótoljük az iskolapadban elmaradt élményeket a diákoknak´"
    A pótoljük az nem fontos, de úgy gondolom, hogy az iskolapadban elmaradt élményeket nem fogják pótolni, mert lehetetlen. Én a jó szándékot nem vitatom, majd meglátjuk mi lesz belőle.
    Pedagógiai szempontból pótolhatatlan az általános iskolákban matematika, fizika, kémia, biológia órákon be nem mutatott dolgok, kísérletek.
    Öröm látni az Öveges professzor úr által bemutatott, általános iskolai kísérleteket, akár 18-38-58 évesen is. Úgy gondolom, hogy más ezeket látni a tanult tananyaghoz kapcsolva az iskolai órán és teljesen más hatása van jóval később. Szép napot!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Elgázolt kerékpárosok: veszélyesek az átvezetések Győrben - videó, képek

Mohl József abdai olvasónk "házi" statisztikája több mint elgondolkodtató: az elmúlt két évben 12 kerékpáros gázolásból csupán egy volt, ami nem átvezetésen történt Győrben. Tovább olvasom