Kisalföld logö

2017. 05. 24. szerda - Eszter, Eliza 13°C | 24°C Még több cikk.

A forgalom már megindult az új hídon

Keddtől már Győr legújabb közúti felüljáróján, a Fehérvári út új szakaszán halad a forgalom.
A 81-es főút (Fehérvári út) győri új bevezetőszakaszának kiépítéséről 2002 márciusában született megállapodás a város önkormányzata, az állami közútkezelő és a Nemzeti Autópálya Rt. között. Az első szakasz 2003 májusában elkészült a Tatai útig, az ottani körforgalmú csomóponttal együtt. Egy hónap múlva befejeződik a második – sokkal nagyobb, s a város közlekedési életében meghatározóbb – szakasz építése is.

A második szakasz

A Tatai úttól az Ipar utcáig teljesen új nyomvonalon halad a nemzetközi kamionforgalommal is terhelt főút, a vasút feletti hídon át a nemcsak méreteiben, hanem megoldásaiban is impozáns, a ritkaságszámba menő körgeometriás jelzőlámpás csomópontig.

A Nemzeti Autópálya Zrt. állami finanszírozású beruházásában – csak néhány jellemző adatot említve – 1482 méter út, négy szintbeni csomópont, egy felüljáró épül. A 25 ezer négyzetméternyi főúthoz 29 ezer négyzetméternyi csatlakozó út, 12 ezer négyzetméter járda, s egyebek között 8 ezer négyzetméternyi, nagyrészt átlátszó zajvédő fal épül. (Magáról a körgeometriájú csomópontról most külön nem szólunk.)
A munkaterületet a kivitelezést elnyert „Győr 81 Konzorcium 2006" tagjai (a Viadom, a Betonútépítő és a Hídépítő zrt.) tavaly januárban kapták meg. A tervező a Tuma-Terv Mérnökiroda, a beruházás irányítója az Utiber.

Még várhatók dugók

Tegnap a helyszínen, az Ipar utcai csomópontnál tartottak sajtótájékoztatót abból az alkalomból, hogy lényeges közlekedési változás történt: a forgalmat már az új felüljáróra engedték. Pontosabban terelték, hiszen a beruházás még nincs kész, viszont a „régi" Fehérvári utat le kellett zárni az út és a vasúti átjáró átépítése miatt. Mint korábban írtuk, ezt a szakaszt is korszerűsítik, a régi út forgalomban marad a helyi közlekedés, a környéken élők, dolgozók számára.

Az új forgalmi rend okozott némi meglepetést az autósok számára, átmeneti nagy forgalmi dugók is kialakultak például a csomópont előtt, az Ifjúság körút környékén, ahol aszfaltozás miatt egy sávra szorultak a járművek. Többen nem tudták, mi történt, ezért amíg nem látták, morgolódtak emiatt. Olyanok is voltak, akik úgy vélték, ha beharangozzák a sajtón keresztül, hogy a híd mától (azaz keddtől) használható, akkor ne csodálkozzanak azon, ha az autósok arra is mennek. De szóljanak már előtte nekik, hogy a járművezetők tudják, mire számíthatnak, máskülönben a dugóban vesztegelve elkésnek a munkahelyükről.

Ezzel együtt tény: a nap nagy részében azonban folyamatos, bár kétségkívül lassúbb volt a közlekedés. A csomópont kezd „formát ölteni": az aszfaltozás mellett készül például a gyalogos-kerékpáros átkelők színes térkövezése, középen már áll a 30 méter magas fénytorony...

Beruházóbarát környezet

Öröm látni a munkálatok előrehaladását, s persze némi bosszúság is ez az erre közlekedőknek, mondta tegnap a helyszínen Balogh József polgármester, aki a beruházás méltatásához hozzátette: nem reklámcélú ez a mostani sajtótájékoztató, inkább azért van, hogy még egy hónap türelmet kérjenek. Hiányoznak még a forgalomirányító lámpák, táblák – ezeket a következő hetekben szerelik –, s az óriási építési területen nem veszélytelen, különös figyelmet igényel a közlekedés. De: van miért elviselni a kellemetlenségeket.

A Nemzeti Autópálya Zrt. igazgatója, Boross Péter azt emelte ki, ritka, hogy ilyen „nagyon beruházóbarát környezetben" dolgozhatnak, ahol például kiemelkedő az önkormányzat segítsége a területvásárlásokhoz. (A város önkormányzata az építésekhez szükséges kisajátításokra kb. 450 millió forintot költött.)

A sajtótájékoztatón a tervezők és építők elsősorban az új csomópont majdani működési szerepéről, s persze a hátralévő munkálatokról beszéltek.

Csak azok a kamionok...

S hogy mit jelent mindez a környéken élőknek, az itt közlekedőknek? Látni, hogy egy év alatt is, mióta az építkezés folyik, mekkorát nőtt például a kamionforgalom, mondta egy neve közlését nem kívánó Kacagány utcai lakos. Kellett tehát az új út, a csomópont. Azt reméli, a gyorsabb áthaladás kevesebb zajjal jár majd. Az igazi persze az lenne, ha a kamionok másfelé, például egy keleti elkerülőúton járhatnának.
Mester Jenő szerint „biztosan szép is, jó is lesz" az új csomópont, mert az eddigi lámpás kereszteződés már nem bírta a forgalmat. Az építők egyébként nem zavarták az Ipar utca melletti házakban élőket. Szerinte is a kamionokat ki kellene tiltani a Fehérvári útról.

Varga Szilárd nem itt a környéken lakik, de kerékpárral gyakran jár át Adyvárosból a „Házgyár" környékére. Ott lakik egy ismerőse, akinek eddig az ablaka előtt mentek el az autók, most majd a kert végében, de hát az mégiscsak valamivel távolabb van. Alakul a helyzet, mondja Varga Szilárd, most már a bekötőutak révén kerékpárral is jobban lehet közlekedni.

Akadt néhány kérdés is, amire a helyszínen rögtön az érintettek válaszát kértük. A beruházás részeként épülnek, mint már említettük, hangfogó falak a híd lábainál. Az Ipar utcai házaknál viszont nem, hiszen azon a szakaszon gyakorlatilag nem volt építési beavatkozás, és remélhetően a csomópont nagyobb áteresztőképessége is csökkenti a zajhatást. De még mindig nem mindenki tudja, meddig érnek majd a falak – vajon előttük is lesz-e, s ha nem, kihez forduljanak. A kérdések zöme így foglalható össze, de ez sem új keletű dolog, mert már korábban írtunk (olvasói kérdés nyomán) erről. De kérdés volt az is: vajon a fénytorony nagy reflektorai nem világítanak-e be a környező lakásokba? Nos, a fényszórók beállítása olyan, hogy csak a kereszteződést világítsák be, tudtuk meg.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Osztrák hitel: nem olcsóbb, de rugalmasabb

Egyre több magyar fordul hitelért osztrák bankhoz, Sopronban pedig szinte az össze hitelezésre… Tovább olvasom