Kisalföld logö

2017. 07. 22. szombat - Magdolna 21°C | 34°C Még több cikk.

A forgalmi dugók java hátravan

Soha nem tapasztalt dugók sodorják az elviselhetetlenség határára a győri közlekedést októbertől.
Soha nem tapasztalt dugók sodorják az elviselhetetlenség határára a győri közlekedést az elkövetkezendő két hónapban – állítja a közútkezelő szakembere. A két már zajló nagyberuházás és a 150 millió forintos útburkolat-felújítási program következményeként több városrészben lelassul az élet. Az útkezelők azt mondják: minden munka értünk van, a nehézségeket túl kell élni.

Tősgyökeres győri autós sem fog ráismerni a városra októberben és novemberben. Dugóból dugóba csorgunk, kerülünk, mérgelődünk. Ez nem csupán pesszimista jóslat, a megyeszékhely közlekedése alapvetően megváltozik. Érdemes térképen követni az általunk leírtakat! Mi csupán azért nem mellékeltünk, mert a változás túl nagy területet, Győr különböző régióit érinti. A tájékozódásban Tóth Péter, a győri útkezelő szervezet tájékoztatásért felelős munkatársa volt segítségünkre.

Ahogyan most fest a város

A győri közlekedést jelenleg két nagyberuházással kapcsolatos forgalomkorlátozás lassítja. Az egyik a Tatai úti körforgalomtól a Fehérvári út – Szigethy Attila út – Ipar utcai szakaszig, ahol a Fehérvári út más nyomvonalra kerül, több forgalmi sávos körgeometriájú jelzőlámpás csomópontot építenek, új csomópont épül ki a Páva utca, Zöld utca magasságában és felüljáró kerül a celldömölki vasút fölé. A Szigethy út–Ifjúság körúti csomópont jelzőlámpás lesz. A forgalmasabb sávok lezárását eddig, ahogy majdnem minden útépítésnél, a közműkiváltások okozzák.

A közeljövőben azonban az útépítés miatt lesznek komolyabb forgalomkorlátozások. A napokban egy buszmegállót is megszüntettek a Fehérvári út Kacagány utcai csomópontjánál, el kell bontani ugyanis az út szélét. A Szigethy Attila úton, az Ifjúság körút térségében szintén bontják a meglévő útszéli szegélyeket, a munka alatt a szélső forgalmi sávokat időszakosan lezárják.

A másik nagyberuházás munkaterülete a Tihanyi úti aluljáró, ami bár a belvárosi oldalon is korlátozást jelent, több bosszúságot mégis a nádorvárosi oldalon okoz. Le van ugyanis zárva a Mészáros Lőrinc utca egy irányba, az Eszperantó–Tihanyi csatlakozás teljes szélességben, és félpályás útlezárások, szűkítések lassítják a forgalmat a Tihanyi csomópontjainál a Mészáros Lőrinc utcától egészen a Szigethy Attila útig. Utóbbi benyúlik a Szigethy Attila útba is. A víz-, illetve gázvezeték cseréje, felújítása miatt ezeken a helyeken túrások, fúrások nehezítik a közlekedést. A legtöbb bosszúságot a Szigethy Attila út vízvezetékének cseréje okozza. A Bartók Béla út felé például csak egy forgalmi sáv járható.

A torlódások azért gyakoriak, mert a Mészáros Lőrinc utca egyirányúsításával, valamint az Eszperantó–Tihanyi csatlakozás lezárásával a forgalom, s jórészt inkább a teherforgalom átterhelődött a Szigethyre, ahogy a helyi, helyközi tömegközlekedés is ezt használja most terelőútként. A nap minden szakában alakulnak ki több százméteres dugók. Négy-öt lámpaváltásba is beletelhet ilyenkor, mire valaki a Kodályról a Tihanyira átcsorog.

De hogy érthetőbbé tegyük, mi vár ránk: a 17-es, Belváros felé haladó autóbusz a Kodályon a második-harmadik lámpaváltásnál térhet rá a Szigethyre, ahol az egy sáv szerény áteresztőképessége miatt akár a negyedik lámpánál gurulhat át a Tihanyi úti csomóponton, vagyis ez a néhány száz méteres szakasz eltarthat akár tíz percig is a nap kezdetén.
Amikor lehet, a kivitelezők az útkezelők előírására a reggeli és a délutáni csúcsban rendőri segítséget kérnek. Ilyenkor a rendőr nem a kereszteződésben áll, hanem a kapcsolószekrénynél, ahol a forgalom függvényében ad megnyújtott zöldidőket. Hogy össze ne omoljon teljesen a közlekedés, az útkezelők sokszor írnak elő hétvégi, éjszakai munkavégzést a nagyberuházások helyszínein. (Tavaly 4–5 esetben volt erre szükség, idén ez már több mint ötvenszer fordult elő.)

Lesz ennél rosszabb is

Tévedtünk, amikor azt gondoltuk, ennél már nem lehet rosszabb a helyzet. Pedig lesz. Tóth Péter a Kisalföldnek elmondta: a Tihanyin folytatódnak a munkák, a Magyar utcai körforgalom közepétől a Malom ligetig például gázvezetéket, aztán vízvezetéket cserélnek. Előfordulhat, hogy a jelenlegi 2 plusz 1 forgalmi sáv helyett csak 1–1 sáv lesz járható a Szigethy Attila úton akár napokon keresztül. Reggeltől estig tartó folyamatos rendőri felügyelet nélkül ez a csomópont megfullad. Olyan torlódások alakulhatnak ki, amelyeket a környék utcái nem tudnak levezetni. Tóth Péter ezért is ajánlja a Földes Gábor–Magyar utcai alternatív útvonalat, hiszen ez személyautóval valamivel jobban járható.
A Fehérvári út–Ipar utcai csomópont átépítésében is folyamatos sávlezárásokra kell számítani. Szükségünk lesz a türelemre, a munka tempója ugyanis nem teszi lehetővé, hogy a kivitelező csak hétvégén bontson. Óriási torlódások lesznek.

Kezdődik a burkolatfelújítás

S ha ez még nem lenne elég: a városban 150 millió forintnyi útburkolat-felújítási program kezdődik októbertől. Csak a nagyobbakat említjük: a munkálatok érintik a Szigethy Attila utat – a Kodály Zoltán utcának a Földes Gábor utca–Szigethy Attila út közti szakaszát –, illetve magát a Szigethy-csomópontot, ahol felmarják a burkolatot és új aszfaltszőnyeget terítenek rá. Bár csak néhány napig tart a munka a számítások szerint, az a néhány nap is elviselhetetlennek tűnik majd a keresztülzúduló forgalmat tekintve. A felújítást sajnos nem lehetett előbb elkezdeni, az összegből 75 milliót ugyanis pályázaton nyert a város nyár végén, jelenleg pedig még tart a közbeszerzési eljárás.

Burkolatfelújítás lesz az Ipar utcának a Balassi Bálint és Nagysándor utca közötti szakaszán, valamint a Dunakapu téren a révfalusi híd környékén. Dolgoznak majd a Jereváni utcában a József Attila utcai csomópontban, valamint az Erfurti utca környéki szakaszán, és a József Attila utcában az Aulich utca térségében. Az lesz pechesebb, aki előbbin közlekedik, egy szabadhegyi autós a reggeli csúcsban jó, ha negyven percet rászámol belvárosi programjára.

Ami a város északi felén lakókat érinti, az a Bácsai úti gázvezeték-rekonstrukció, a Tőzike utca és Báthori utca közötti szakaszon. Százméterenként félpályás lezárás lesz és jelzőlámpa irányítja az egy nyomon haladó közlekedést. Bácsát ez nagyon meg fogja viselni, akár fél órába is beletelhet, mire egy autós átvergődik a kisbácsai városrészről a 14-es hídon. S akkor az autóbuszok eltereléséről még nem is szóltunk...
Tóth Péter azt mondja: le fog lassulni az élet, túl kell élniük a győrieknek a beruházást. Ígéri, hogy indokolatlan forgalomkorlátozáshoz nem járulnak hozzá, és amennyire lehet, hétvégi és éjszakai munkavégzésre szorítják a kivitelezőket. Ehhez persze, ahogy a dugók túléléséhez, a városlakók, közlekedők türelmére minden eddiginél nagyobb szükség lesz. Mire beköszönt a tél, a győri közlekedés fellélegezhet, a dugók megszűnnek és felújított burkolatokon, ésszerű forgalomszervezéssel kialakított csomópontokon autózhatunk, mely nemcsak a városlakók, de egész Győr előnyére válik.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kulturális központot avattak

Az 1990-es évek elején Győrújbarát akkori önkormányzata fogalmazta meg azt az elképzelését, hogy a dinamikusan fejlődő településnek központot építenek. Megvásárolták a területet, melyen elsőként a posta, majd a takarékszövetkezet épült meg. A művelődési házhoz címzett támogatást nyert a falu. A beruházás költsége 230 millió forint volt, aminek 90 százalékát az állam fedezte. Tovább olvasom