Kisalföld logö

2016. 12. 07. szerda - Ambrus -4°C | 2°C

A figyelmetlen segítség tragédiához vezethet

Győr-Moson-Sopron - Két ember meghalt, amikor egy, az autópályán balesetet szenvedett, autóba szorult embert akartak kimenteni. Egy teherautó gázolta el őket. A Kisalföld szakértője hangsúlyozta a segítségnyújtási kötelességet, ám autópályán azt csak biztonságos esetekben ajánlja.
Az autópálya a rajta haladó járművek nagy sebessége miatt számos veszélyt rejt. Nem véletlenül emelkedett a bírság összege a jobbról előzés vagy a leállósáv indokolatlan használata esetén. Ez utóbbiért 100 ezer forintot szab ki a hatóság. Sokan haltak meg az évek során azért, mert a leállósávban álló autóba belerohant egy másik.

Balesetet ért, a haladósávban rekedt járműből kiszálló utasok, vagy a segítségükre sietők is haltak már meg a lassan mögöttünk álló évben több balesetben. Az év elején a Győrt elkerülő sztrádaszakaszon halt meg két férfi, mert szalagkorlátnak ütközött autójukból kiszállva nem hagyták el azonnal a pályát, s egy terepjáró elgázolta őket.

A közelmúltban ketten meghaltak az M3-as autópálya Nyíregyháza felé tartó szakaszán, ahol több autó ütközött. Először egy autó megállt a pályán, aminek hátulról két kocsi is nekiütközött.

Az egyik beszorult sérült segítségére siető két embert egy érkező teherautó halálra gázolta.

A mentők több sérültet szállítottak kórházba.

A KRESZ tartalmazza a segítségnyújtási kötelezettséget. A történtek azonban visszariaszthatják a segítő szándékú embereket. Az igazságügyi közlekedési és gépjárműműszaki szakértő, Kulcsár Béla megkeresésünkre elsőként az autópálya elhagyását hangsúlyozta.

- Az autópályán sötétben, kivilágítatlanul keresztbe álló autót szinte lehetetlen kikerülni. Ezért, ha valaki ütközés vagy műszaki hiba miatt ilyen helyzetbe kerül, azonnal - de körültekintően - rohanjon ki a leállósáv melletti füves részre. Ott elsődleges feladat - amellyel a leginkább segíteni lehet - az érkező autók lelassítása. A leállósáv mellett elemlámpával, világos ruhadarabbal integetni, jelezni a többi közlekedőnek, hogy a pályán baleset, akadály van. Az elakadásjelző háromszöggel is lehet jelezni, de csak akkor, ha annak elővétele nem veszélyeztet életet - magyarázta Kulcsár Béla, majd hozzátette:

- Ezzel magukat az érkezőket is védi a segítőkész autós, mert nem rohannak bele az álló járműbe vagy járművekbe. S amit nagyon fontosnak tartok, az autóban rekedt sérültet jobban védi a karosszéria, mint a segítségére sietőket. Ugyanakkor nem hiszem, hogy előbbre lenne a sérült, ha szakszerűtlenül kiemelnék őt s esetleg gerincsérülést szenved, vagy a leállósáv hideg aszfaltjára fektetik. A szakértő szerint meg kell várni a mentők, a tűzoltók, illetve a rendőrség kiérkezését. Más a helyzet, ha a pályáról letér a balesetet szenvedett jármű, mert ott nem veszélyeztet senkit a segítségnyújtás, ám a szakszerűség a sérült érdekében ott is elsődleges.

- Természetesen ha kigyullad az autó, akkor lehetőség szerint meg kell próbálni eloltani azt, hogy a sérült ne égjen benn. Akkor is olyan oldalról kell végezni az oltást, ahol a segítséget nyújtók védve vannak a többi közlekedőtől - mondta végül Kulcsár Béla.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Kicentizett faültetéssel a szomszédviták ellen

Tét - Jobb, ha csak mérőszalaggal látnak neki a faültetésnek, a bokrok telepítésének udvaraikon a… Tovább olvasom