Kisalföld logö

2017. 07. 28. péntek - Szabolcs 16°C | 26°C Még több cikk.

A Duna bástya nem adja meg magát

Manapság úgy látszik, hiába lett közkinccsé téve a levéltári kutatás, hiába kerül minden ásónyommal újabb és újabb régészeti bizonyíték a napvilágra, hiába figyelmeztet a veszélyekre és várható költségekre a talajmechanika professzora, az illetékes önkormányzati vezető nem tágít a mélygarázs gondolatától.


Sőt annak előkészítésére minden tőle telhetőt meg is tett. Engedélyezés alatt, bár a vízügyi hatóság által megakasztva a rakparti "korzó", folyamatban szegény egyetlen földszintes ház elbontása, mindjárt kész a rakpartot parkolóitól megfosztó út, a győriek pedig kénytelenek újratanulni a belváros keleti felének közlekedését.

A "szalámi" taktika működik, minden új lesz, modern lesz, turistás lesz, a Duna bástya bekeríttetett. Nem árt azonban a markológépek megjelenése és a Széchenyi téri kínos eset megismétlődése előtt néhány gondolatot a nem választott, de annál tevékenyebb városvezető tudomására hozni:

- A Hadtörténeti Intézet dokumentumait az Arrabona Városvédő Egyesület szakemberei előtt senki sem vizsgálta meg, mégis több szakvélemény és szakértői nyilatkozat látott e témában napvilágot.

- Ha olyan mértékű és kiterjedésű és jelentőségű építményről van szó, mint a Duna bástya, nem kellett volna elgondolkodni a mélygarázs idehelyezésén? Már csak azért is fontos lett volna a gondolat revideálása, mivel az egyesület nemcsak a sajtón keresztül "üzengetett", hanem minden ebbéli információt megosztott a város és a kormányhivatal vezetőivel.

- A kutatási eredmények a vártnál is több információval szolgáltak. Ma már tudjuk, hogy számolni kell a pattantyús házak "elődjével", illetve párhuzamos társával az itteni bombabiztos kaszárnya meglétével.

Figyelni kell rá továbbá, hogy jelentős bástya elemek vannak eddig érdemben fel nem tárt itteni terepszakaszok alatt. Ilyen például a másik, keleti ágyúlejáró a Teleki utca tengelyében, ilyen az ebből nyíló teremsor és térsor, melynek kis részét a tavaszi csőtörés már napvilágra hozta. Ilyen a véletlen folytán előkerült falszakasz is, mely a "halboltos ház" előtt jött elő, egy nyári csőcsere alkalmával.

- A Duna bástya nem azonos az 1980-ban részben helyreállított falszakasszal és a most megtalált ágyúlejáróval, ez egy komplex egységes mű, ettől nagyszerű, ettől egyedülálló, terei, termei, épületei, kiegészítő elemei vannak.

- A régészeti feltárás befejeződött, helye, mélysége és csekély, a bástyaterülethez viszonyított 2-3 %-os kiterjedése nem képes, csak töredékes bizonyító adatsort nyújtani.

Hol a garancia, hogy a kivitelezés során előkerülő elemek nem tűnnek örökre el? Mi van, ha olyan elem is előkerül, amely garantáltan a mélygarázs végét jelenti? Hogy ilyen van, bemutatjuk bizonyítékát:

Az 1920-as évek felvételén látszik a bástyaudvart szegélyező hossz és harántfal, mely elemek pontos helye a mai technikai háttérrel könnyen meghatározható. De elég a képet szemlélni, azon is látszik, hogy nem a jelenleg feltárt helyen áll ez az összetett bástyaelem.

A régészeti kutatás csak azért nem hozhatta napvilágra, mert ezen a területszakaszon nem volt ilyen. Ez az épített és az eddigi reneszánsz elemekkel egykorú építményrész pontosan a tervezett mélygarázs területére esik. Tessék csak utána nézni, nagy kiterjedésű elemekről van szó.

Eddig a helyi önkormányzati lapban megjelent látványtervek csak a régebbiek variánsának tekinthetők. A változás mindössze a feltárt ágyúlejáró üvegtetős lefedésére utal, de ez nem egy kis kiterjedésű "lelet", melyet így is be lehet bemutatni, hanem egy egységes szögleterőd csekélyke része, amely önmagában nem értelmezhető, így ez tévút, ha tetszik zsákutca.

Egy mélygarázs létrehozásánál egy ilyen nagyszerű építmény, mint a Duna bástya megjelenítése nagyságrendekkel több, jobb, urbánusabb megoldás, mely rövid és hosszú távon is hasznára válik városunknak.

Ráadásul, mivel a győri erőd a kor Európájának összefogásával jött létre, így bőven van hivatkozási alap új életre keltésekor is az Unió segítségét kérni. Ebben a nyilvános levelében felszólaló ICOMOS is segíteni fog, nem kell a város pénzét költeni, reméljük ez elég konstruktív megközelítés.

Arrabona Városvédő Egyesület

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. DON 2011. november 15. 22:26
    „Csodálom hedont!
    Ő tartja magát az elveihez...”
  • 35. Tündenéne 2011. november 15. 11:14
    „14. Hedon 2011.11.14. 14:01
    #12

    "Nem olyan bonyolult ez. Egyszerűen oda kell sétálni."

    Nem bizony, tegye csak meg még egyszer, és nyissa ki jobban a szemét :)”
  • 34. és? 2011. november 15. 09:13
    „30. Beresforder 2011.11.14. 21:30
    "utcai parkolót pedig kétszer annyiért lehetne használni, mint a parkolóházat."

    Hadd bakácskodjak kicsit, és csakrészletet idézzek...
    Az tuti szándékuk, hogy a parkolóház ne legyen drágább, mint az utcai parkolás, és lám-lám ugyanannyi pénzért inkább fedett részre áll a polgár, nem süti szét a nap, ha jég jön védett, stb... Máris fel tudja mutatni a város, hogy hasznos, mert használják. Teljesen véletlenül erre rásegít a parkolózónák drágítása is, meg a véletlenül megszüntetett több száz parkolóhely, micsoda véletlenek...

    De nem a parkoóház kérdése zavar engem, hanem miért KIZÁRÓLAG oda tudák elképzelni?

    Batthány teret szerintem azért nem erőltetik, amiért a Kiss János első szakasza is egyirányúsítva lett. Nevet nem írok, mert egyrészt moderálnák, másrészt ez nem bizonyított, csak feltételezés, és mindenki tudja is, aki ismeri a viszonyokat. Bár tévedhetek, de ahhoz az kell, hogy belássam, a város abszolút dilettáns a közlekedés témában...
    Ezt nem teszem, többre tartom őket, bár nem erkölcsileg...”
  • 33. 7csapás 2011. november 15. 08:35
    „Kedves olvasok ! Szeretném tudatni,hogy a város azon része is a GYŐRI polgároké ! Nem pedig egy-két meggondolatlan üzleti szférából előbukkant úri emberé ! Meggyőződésem, hogy ha az IDEGENFORGALOMNAK hagyjuk e látványosságot sokkal nagyobb bevételt jelentene a városnak mint egy morbid beton kompl.......... Maradok minden Győr szerető ember tisztelője .”
  • 32. titokgyula 2011. november 15. 07:44
    „Na, rengeteg jó ötlet. Miért nem a városvezetésben vagytok ilyenkor.”
  • 31. Reby65 2011. november 14. 21:33
    „Ha már feltétlenül kell mélygarázs, akkor miért nem parkosított területek alá gondolkoznak? Lásd milyen gyönyörű lett a Frigyes laktanya beltere! Igen, a nagyon öreg fákat nem lehetne átmenteni, de ha nagyon öreg, úgy is balesetveszélyes, hiszen két éve is így halt meg egy nő Budapesten az Erzsébet téren, hogy csak ült a padon és rádölt a fa.... SZóval ne, hogy most meg megszólaljanak a zöldek. A park könnyen visszaépíthető. Melyik park? például a vaútállomás előtti Révai (oda amúgy is szükség lenne parkolóra), vagy a Kazinczy gimnázium előtti, vagy a Batthyány park. Sőt nem kellene gondolkodni azon, hogy a vidéki pályaudvart egy évre elvinni onnan és ezalatt felépíteni oda egy modern buszpályaudvart, alul mélydarázzsal???? Miért a több száz éves múltat kell elsöpörni, lerombolni! Érthetetlen. És nem csak azokat nem értem, akik ezt akarják, hanem azokat az embereket sem, akik ezt hagyják!!!”
  • 30. Beresforder 2011. november 14. 21:30
    „Szerintem úgy lenne értelme a parkolóházaknak, ha a parkolóházak környékén megszüntetnék az utcai parkolók legalább felét és azok helyett szélesebb járdákat, tereket, kerékpárutakat vagy kerékpársávokat, valamint, ahol lehet buszsávokat építenének, növényzetet telepítenének, a maradék utcai parkolót pedig kétszer annyiért lehetne használni, mint a parkolóházat. Mellette annyi parkolót kialakítani saját területen, amennyit csak lehet pl. irodaházak, üzletek, bölcsődék, óvodák, iskolák, társasházak területén, persze, ahol lehet. Az üzletekké, tárolókká átalakított garázsok tulajdonosait pedig egytől egyik megbüntetni.”
  • 29. DON 2011. november 14. 18:49
    „kolombela!
    Egyszerű a válasz: ugyanaz a képlet, mint a révai parkolóháznál: offshore-ba menteni a pénzt.”
  • 28. onem 2011. november 14. 18:40
    „A meglévő két parkolóház utoljára akkor volt tele, mikor ingyenes volt, pénzért a kutyának se kell. Szükség van egy harmadik üres teremre?”
  • 27. bumburnyák 2011. november 14. 18:35
    „25. kolombela
    kérdésedre a válasz valószínűleg nokiás doboz(ok)ban van”
  • 26. titokgyula 2011. november 14. 18:24
    „hedon!
    A város vezetés, csak város vezetés név nélkül. Az arrabona meg Herkely és Szabó Gyula? Csak ettől a két embertől retteg a "Város vezetés"? Ezért kell a mélygarázs? Csak azért is? Vagy lassan kiderül mi jó a városnak abban hogy épüljön mélygarázs? Ha lesz mélygarázs, akkor ugye nem vesszük meg 1.1 milliárdért a már felépített parkolóházat, mivel az sincs tele. Azt üzemeltesse a tulajdonos.”
  • 25. kolombela 2011. november 14. 15:41
    „Csak egyetlen kérdés. Mi motiválhatja a városvezetést abban, hogy ennyire ragaszkodnak a mélygarázshoz?
    A városban felépült már két parkolóház (alig használják), akkor minek még egy parkoló komplexum, amikor ezt sem fogják használni.”
  • 24. révfaluiszúnyog 2011. november 14. 15:06
    „23! Közlekedő edények! Általános iskolai fizika. A Dunát jelen pillanatban át lehet ugrani. De úgy tudom, tervbe van véve a gönyűi gát megépítése, hogy Győrben mindig annyi víz lehessen a Dunában, mint általában júniusban, a zöldár idején. Épp a napokban volt itt egy küldöttség, amely a győri vízpartok jövőjét ecsetelgette, újra élesztett viziéletet, a kőrézsük elbontását, sétányokat, jacht! kikötőt és egyéb csodákat emlegetve. Mindez ekkora vízállásnál lehetetlen, ugyebár.

    A kazamaták, melyek boltívei szépen előkerültek, folytatódnak a Kastély bástya és a Teleki utca irányába. Bárhol ásnak le, bele fognak ütközni. Most akkor van Magyarországon műemléki törvény vagy nincs?”
  • 23. és? 2011. november 14. 15:06
    „23. Hedon 2011.11.14. 14:42

    Ön nem is akarja megérteni, ugye?
    A Kazamatákat csak sejtik, arról nincs tudtommal semmiféle tervrajz. Bár lehet, hogy tévedek.
    A lehetséges talajvízmozgást azért feltételezi, mert nem ismeri, de számításba veszi. Ha tudná programmal szimulálni, tudva a kazamatarendszer pontos méretét és elhelyezkedését, a kavicsréteget, stb, akkor erre kifejlesztett programmal szerintem lehetne szimulálni.
    Ne felejtse el, a Forma-1-ben például tökéletesen feltérképezik az időjárást, mert ott van rá pénz. Ha lehetőség és pénz van, akkor igaenis jól eltalálják.
    Az Ön autójában pl. a motor alkatrészei is szimuláción esnek túl először. Sőt, sok dolgot nem képletből, hanem tapasztalatból tudunk. Ilyen módon az autó nem véletlenül nem esik szét Ön alatt, de ilyen szoftverek nélkül, ha ugyanilyen tömeggel szeretné legyártani az alkatrészeket, akkor megeshetne bármikor, sőt, meg is esne... De ez minden termékkel így van, ez egy véletlen kiragadott példa, mert autója gondolom Önnek is van, ezért talán érthető, de írhattam volna televíziót, diktafont, számítógépet, stb...
    Itt a tanulmányt kiadó ember csupán felhívja a figyelmet, hogy előfordulhat.
    Ön elfelejti, hogy a docens úr nem politikai álláspontot képvisel, hanem szakmailag elmondta, mi a véleménye. Az egy másik dolog, hogy egy többszintes garázs esetére az Önétől eltérő a véleménye, és ez Önnek nem tetszik. Egyszintesnél pedig tisztán pazarlás, amint elmondta. Ezt viszont tényként tudta állítani, nem feltételes módban. De ez Önt nyilván nem fogta meg...
    Nem kell propagandát fújnia, majd akkor tegye, ha azért fizetik :)”
  • 22. és? 2011. november 14. 14:38
    „14. Hedon 2011.11.14. 14:01

    Ön hazudik, vagy téved. A tanulmányban nem ezt mondták ki. Olvasta esetleg? Még pótolhatja...
    A docens Úr többszintes mélygarázsból indult ki, mert az a mélygarázs, az egy szintes nem. Elemezte ugyan az egy szint mélységig való beépülést is, de ott azt emelte ki, hogy soha sem tud egy ilyen beruházás megtérülni. Ott is vízionálta, hogy milyen nehézségek lehetnek, van-e rá esély, de ott abszolút mást írt le.
    Ön kérem keveri a Kossuthot a vasúttal...”
  • 21. bojtár 2011. november 14. 14:37
    „az illetékes önkormányzati vezetőt azonnali hatállyal fel kell menteni állásából fegyelmivel majd a kicsit a körmére nézni ki fizet neki aztán mehet a sittre
    18. Hedon 2011.11.14. 14:17
    nézzél csak utána jobban egy kicsit a dolgoknak komoly ciszternák vannak nem beszélve a többi múzeális értékről”
  • 20. DON 2011. november 14. 14:33
    „Hedon!
    A teret NEM tárták fel egészen! Az a botrány, hogy ennyi idő alatt csak ennyit sikerült feltárni. Ugyanis maguk a régészek sem rendelkeztek a munka elkezdése előtt pontos adatokkal, hogy hol is kezdjenk hozzá. Pedig már hónapokkal előtte elterjedt egy tanulmány, amit az interneten bárki olvashatott. Elvileg Ön is átrágta magát rajta. Az egykori tér alatti rész az egész bástyának csupán a nyugati fele! A keleti fele a Teleki út alatt helyezkedik el, s bizony ott a másik ágyúlejáró. Ezt is olvashattuk/láthattuk itt a Kisalföld oldalain.

    Nem lehet egy tengerből kiálló jégcsúcsra azt mondani, hogy az csak egy csöpp fagyott víz. Mert a felszín alatt ott rejtőzik annak a "nagy testvére", ami többszöröse lehet, és úgy járunk vele, mint a Titanic. Aztán majd lehet Di Caprio művész úr után pityeregni a tinilányoknak.”
  • 19. anyádafatelepen 2011. november 14. 14:20
    „Ja arról nem is beszélve hogy a belváros a jedlik út végével bezáróag már évek óta járhatatlan és élhetetlen, mert egy nyavalyás díszburkolat és csőcsere lerakása a magyar jómunkásembernek egy évbe telik egy utca hosszan, így a legforgalmasabb sétálóutca lényegében megszűnt létezni tavaly május óta azaz épp 1,5 éve, 1 méteres szakaszon kerülgeti egymást a nép a épületek mellett, na most akkor oda is odatolja magát a drágalátós naplopó léhűtő banda a príma magyar munkamorállal, és elintézi hogy a következő 3 évben garantált legyen a mocsok és a torlódás a belváros közepén.
    Most tényleg, ennyire nem zavar senkit ez a kupleráj ami már itt folyik évek óta?”
  • 18. Hedon 2011. november 14. 14:17
    „# 16. macizoli
    Nincs mit tönkre tenni mert nincs. Lehet hogy volt de már nincs.
    A régészek július 01-től november elejéig keresték de nem találják.
    Nem is találhatják mert elhordták lerombolták már vagy 100 éve.”
  • 17. révfaluiszúnyog 2011. november 14. 14:16
    „Szepesházi docens úr többszintes mélygarázs esetére állította azt, amit hedon a szájába ad. Tessék elolvasni a szakvéleményét. Még azt is írja benne, hogy egy szint esetén, négy méteres mélységet nem meghaladóan a problémák elenyészőek.

    ,,A harmadik problémakör a talajvízmozgások befolyásolása különösen függ a mélygarázs
    mélységétől. Amennyiben a vasbeton szerkezet a kb. 4,0 m vastag kavicsréteg
    nagyobb részét átvágná, azt a talajvíz és a folyó közötti hidraulikus kapcsolat megsínylené,
    s így a talajvíz a szerkezet belváros fel?li oldalán megemelkedhetne, a pincékben
    a víz megjelenhetne. 10 m mélyen alapozott szerkezet, azaz kb. 3 szint esetén egyértelmően
    el?állna ez a helyzet, 2 szint esetén a vissza duzzasztás kevésbé lenne veszélyes,
    egy szint esetén talán egyáltalán nem. Meg kell azonban jegyezni, hogy a
    Dunakapu tér alatti egykori bástya, várfalak, kazamaták, lakóépületek pincéi, kutak,
    közmővek véletlenszerően egymáshoz és az alsó kavicsréteghez kapcsolódó csatornákat
    képezhetnek, melyekben a víz mozoghat. Ha ezeket egy vízzáró szerkezettel elzárjuk,
    akkor a vízmozgások és a víznyomások megváltozhatnak akár még egyszintes beépítés
    esetén is."”
36 hozzászólás
12

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Aktuális állásajánlatok

Győri kirendeltség és szolgáltató központ (ügyintézés helye: 9024 Győr, Bartók Béla u. 2., tel.:… Tovább olvasom