Kisalföld logö

2017. 06. 25. vasárnap - Vilmos 22°C | 32°C Még több cikk.

A cukor kétharmada külföldről érkezhet

Győr-Moson-Sopron - A jövőben sem tűnnek el a boltok polcairól a már megszokott cukormárkák. Pontosabban a név marad, viszont az alapanyag kétharmada hamarosan már importból származik.
Mozgalmas hetek elé néznek a cukorrépa-termelők. Várhatóan még ebben a hónapban jelenti be a jövő évi cukorrépa-felvásárlás feltételeit és árait a Magyar Cukor Zrt. Ugyancsak a következő hetekben várható az a miniszteri rendelet, amely szabályozza a termeléssel felhagyott gazdálkodók kártérítésének pontos összegét. Jellemző adat, hogy megyénkben a növény vetésterülete egy év alatt kilencezerről kétezerre apadt.

A megszokott márkanevek továbbra is megmaradnak, a cukor kétharmada azonban hamarosan már külföldről érkezik. Felvételünkön Makkos Fernanda.Fotóillusztráció: H. Baranyai Edina
A megszokott márkanevek továbbra is megmaradnak, a cukor kétharmada azonban hamarosan már külföldről érkezik. Felvételünkön Makkos Fernanda.Fotóillusztráció: H. Baranyai Edina


A reformnak nyertesei nincsenek, ugyanis hiába kerül kevesebbe a külföldi cukor, a boltokban mégsem várható árcsökkenés. Az olcsóbb import ugyanis a támogatás összegét váltja ki. Mindenesetre az egyetlen talpon maradt – kaposvári – cukorgyár a lakossági és az ipari igények csupán harmadát képes kielégíteni.

– A reform előtt Magyarországon mintegy négyszázezer tonna cukrot állítottak elő, ez a szám mára százezer tonnára apadt – tudta meg a Kisalföld Koczka Zoltántól, a Cukoripari Egyesülés igazgatójától. – A termeléscsökkentés miatt a hazai fogyasztás kétharmadát importból kell majd fedeznünk.

A Mátra Cukor Zrt. és a Magyar Cukor Zrt. bezárt gyáraiban – így a petőháziban is – a termelés megszűnt, de a csomagolás megmaradt. Azaz a főként Romániából és a balkáni országokból érkező alapanyagot dolgozzák fel és saját márkanév alatt értékesítik.

Az igazgató hozzátette, a cukorrendtartási reform nem csupán az ágazatot érinti. A petőházi üzem bezárása kihatott például a térségben működő szállítókra is, akik korábban előre tervezhettek az őszi répabeszállítással. Miként a gyárhoz kötődő külső vállalkozások is megrendeléstől estek el, nem beszélve a dolgozókról. A cukorrépához hasonlóan más, kétkezi munkát igénylő kultúrák vetésterülete is visszaesett. Mind kevesebben foglalkoznak a gyümölcsösökkel vagy éppen a zöldséggel, azaz térségünkben is egyre kevesebb munkavállalót foglalkoztatnak a mezőgazdaságban.

A teljességhez hozzátartozik, hogy a cukorkvóta visszaadása végeredményben termelői döntés volt, ugyanis a megajánlott huszonnyolc eurós alapárért már kevésbé jövedelmező a répával foglalkozni. Fontos megjegyezni, a felvásárlási ár csökkentését az unió írta elő. Apró, átmeneti siker, hogy a Magyar Cukor Zrt. idén még negyven euró feletti árat tud fizetni a gazdáknak, különféle állami plusztámogatások eredményeként.

– Kemény tárgyalásokat folytatunk, hogy a legkedvezőbb feltételeket teremtsük meg a termelőknek – fogalmazott Mike Ká-
roly, a Kisalföldi Cukorrépa Termelő Szövetkezet elnöke. – Mosonmagyaróvár térségében tavasszal háromezer hektár helyett csupán nyolcvanon vetettek répát. Azt kell eldönteni, hogy a mostani feltételek mellett folytatjuk, vagy végleg felhagyunk a termesztéssel. A gazdálkodók jelenleg nagyobb bevételre tehetnek szert, ha répa helyett repcét, napraforgót vagy kukoricát vetnek.

Mekkora lesz a kártérítés?
A jelenlegi információk szerint a cukorrépa-termelők az idén tavasszal aláírt szállítási jogban meghatározott mennyiség harminc százalékára kaphatnak kártérítést. A fennmaradó részt értékesíthetik, ha nem akarnak továbbra is termelni. Kérdés, hogy ilyen alacsony felvásárlási ár és magas szállítási költség mellett ki fogja ezt megvásárolni. A megyénkben megtermelt cukorrépát a kaposvári gyárban dolgozzák fel, így a helyiek a nagy távolság miatt mindenképpen rosszabbul járnak, mint a Somogy megyei társaik.

Olvasóink írták

  • 14. Ja 2008. október 16. 08:19
    „Lehelke:
    "Szint tiszta" helyesen: színtiszta.

    Egyébként EGYETÉRTEK!!! :)))

    Mindazonáltal a cukor baromi egészségtelen, lényegében egy lassan ható méreg, és egy rossz szokás az a vélekedés, miszerint "ha édes íz, akkor cukor". Helyette a legjobb a sztívia, ami 300x édesebb a cukornál, de gyógynövény. Viszont nem terem magyarhonban.”
  • 13. LEHELKE 2008. augusztus 28. 19:37
    „SZINT TISZTA MAGYAR ARUT A MCSAK IS MAGYAR TULAJDONBAN LEVO BOLTOKBA ! MAGYAR TERMELEST AZ ORSZAG MINDEN NEGYSZOGLETEBEN ! MAGYAR CIPOT,MAGYAR,TEJET, MAGYAR GYUMOLCSOT,MAGYAR HUST, MAGYAR BORT, MAGYAR CUKROT,MAGYAR RUHAT,MAGYAR AUTOT,MAGYAR BICIKLIT,SZINT TISZTA MAGYAR CEGEKET A MAGYAR HAZABA !! A MAGYAR NEMZETNEK MAGYAR VEDO POLITIKUSOKAT ! KIFELE AZ OSSZES IDEGENEL AZ ORSZAGBOL ! EGY SZALIG !!! KIFELE AZ EU-BOL !! VISSZA A MAGYAR KIRALYSAGOT, A SZENT KORONAT A MEGERDEMELT HELYERE ! CSAK SZINT TISZTA MAGYAR POLITIKUSOKAT AKAROK LATNI MINDENHOL !!!”
  • 12. GéTé-51 2008. augusztus 13. 22:36
    „Kedves Prestige!
    Milyen szakterületen dolgozol, hogy ennyire nem érdekel, mi történik Magyarországon a mezőgazdaságban? Ne csak a cukornádtermelő szegény országokra gondolj, hanem azon magyar honfitársaidra, akik elveszítették munkahelyüket. Most jöhetsz a munkaerő mobilitással. Tudod-e, hogy Szerencsen mennyiért lehet eladni egy családi házat és mennyiért lehet venni akármilyen lakást pl. Gödöllő környékén? Egyébként egészségedre a napi két liter tejet!”
  • 11. Prestige 2008. augusztus 13. 08:28
    „"magyargazdá"-nak :
    Igenis érdekel a magyar gazdaság, csak azzal nem értek egyet, ha - erőnek erejével is - veszteséges ágazatokba ölik a milliárdokat.
    Maradjunk a tejnél :
    Ha egy cseh, szlovák, lengyel, vagy bajor (!) gazda is olcsóbb tejet tud kínálni, mint az országon belüli termelők ( szállítási és egyéb költségekkel együtt ), akkor az a szomorú helyzet van, hogy nem támogatásért kell siránkozni, hanem átgondolni az egészet. Ezek szerint nincs is szükség ennyi tejtermelőre az országban, persze ezt nem - csak - én döntöm el, a piac úgyis szelektál.
    Az a régi rendszer volt, amikor ha kellett, ha nem, ment a termelés ezerrel, mert "működött" a tervgazdaság.
    Meg is lett az "eredeménye", erre most a társadalom - egyre nagyobb hányada - visszasírja azokat az időket. Érdekes.
    Az a rendszer megbukott, kár sóhajtozni...”
  • 10. Lárika 2008. augusztus 12. 20:19
    „Ideje visszatérnem a mézhez. Ha Mátyás királynak jó volt, jó lesz nekem is. De csak általam ismert, magyar termelőtől fogom venni. Ez is valami...”
  • 9. ingyenebéd 2008. augusztus 12. 15:43
    „Sziasztok!

    A "reformnak nincsenek nyertesei" kitételhez szeretnék hozzászólni.

    Ahogy a cikk is írja, "Az olcsóbb import ugyanis a támogatás összegét váltja ki." A nyertes tehát legalábbis az, aki eddig a támogatást fizette - vagyis áttételesen minden európai polgár.

    A Heti Válasz 2005-ös Cukorbajok (2005.09.15) c. írásában megjegyzi:
    "Kétségtelenül eljárt az idő a cukoriparnak védettséget nyújtó, ám 1968 óta lényegében változatlan formában működő EU-szabályozás fölött. A bonyolult, egymást átfedő támogatási jogcímeknek köszönhetően az uniós cukorrépa-termelők átlagos haszonkulcsa két és félszerese az egyéb szántóföldi növényeknél elérhető nyereségrátának. A feldolgozók is busás hasznot tesznek zsebre. A különféle szubvenciók és a magas vámok miatt az uniós cukor közmondásosan drága: egy kilóért háromszor annyit kell fizetni, mint a világpiacon. Mostanra felborult a piaci egyensúly is: a rendszer több millió tonna cukorfelesleget termel, amelytől csak jelentős exporttámogatás mellett lehet megszabadulni."

    Ahogy a fent idézett cikk is írja: "a cukornádból 200 dollár alatt, míg a cukorrépából jóval drágábban, a fent említett 632 euróért lehet előállítani egy tonna cukrot." Vagyis a tonnánként 400 EUR különbözetet eddig a nagy közös kasszából juttattuk az ágazatba - nem is feltétlen a gazdáknak.

    A romániai cukorgyártás egyébként ugyanezen megy keresztül, annyi lemaradással, hogy ott még némileg alacsonyabbak a költségek az alacsonyabb bérek miatt (lásd Heti Válasz: Savanyú cukor, 2006. 10. 26.)

    A magas importvámok és az unión belüli mesterségesen magasan tartott felvásárlási ár azt eredményezte, hogy a világ szegényebb részének termelői (a cukornád ugyanis többnyire itt terem meg) nemcsak hogy az uniós piacon nem tudták eladni termékeiket, de még saját piacukon is szembekerülhettek az exporttámogatott uniós cukorral. Az ő szempontjukból nézve tehát óriási összegeket (tonnánként 400 eurót) költöttünk arra, hogy szegénységben tartsuk őket. Az Unió ugyanakkor jelentős összegeket költ arra is, hogy ugyanezen országok humanitárius katasztrófáit enyhítse...

    Jó minőségű hazai áru vs. rossz minőségű külföldi.
    Önmagában a származás helye nem garancia a minőségre. Kergemarhakór ugyanúgy volt Nagybritanniában, mint Magyarországon. A megfelelő ellenőrzés a fontos.

    Egy olyan iparág, ami állami dotáció nélkül nem képes megállni a maga lábán (költségeinek kétharmadát az állam fedezi), és ez a jövőben sem várható el tőle, szerintem nem nevezhető jól működőnek. Egyáltalán milyen tönkretétel az, ahol mindössze annyi történik, hogy az állam nem ad már annyi támogatást mint eddig? Mert ha ellehetetlenítenék, vagy túladóztatnák, vagy hasonló, akkor igen...

    A gyárak bezárásának ugyanakkor tényleg vannak vesztesei: a dolgozók. A petőházi gyárról eddig nem sikerült adatokat találnom, de a szerencsi gyár bezárásáról álljon itt a HVG beszámolója az Észak-Magyarország. c napilapra hivatkozva: (http://hvg.hu/karrier/20080408_szerencsi_cukorgyar.aspx)
    "A Mátra Cukor Zrt. igazgatósága március 10-én jelentette be, hogy alapanyag hiányában bezárja a szerencsi gyárát. Mint a lapban olvasható, a cég a munkavállalók képviselőivel megállapodott a dolgozók szociális juttatásairól, amelyben a kollektív szerződésben rögzített végkielégítésen felüli kárpótlást garantál. E szerint a dolgozókat a kollektív szerződésben rögzített felmondási és végkielégítési tételeken túl 21 havi bruttó alapbérnek megfelelő kárpótlás illeti meg, s megkapják az eddig általuk használt eszközöket és szerszámokat is. A Mátra Cukor Zrt. a vállalkozóvá válás segítéséért átvállalja az ügyvédi, közjegyzői közzétételi díjakat. A cég 25 millió forintos keretösszeget biztosít átképzések támogatására - írta a napilap."”
  • 8. magyargazda 2008. augusztus 12. 15:14
    „Prestige.
    Azért nem érdekel a magyar gazdaság mert nem dolgozol benne,pedig ez tartaná össze,tartaná fent az ország motorját.Gondolom ha a te állásodd körül forognának az események akkor valószínű nem így reagálnál.”
  • 7. Prestige 2008. augusztus 12. 14:02
    „"Valaki"-nek :
    Engem egy dolog érdekel : jó minőségű árucikket jó áron tudjak venni. Nem érdekel, ki és hol gyártotta.
    Nem foglalkozom poltikával, mert mindegyik fél csak hazudozik.
    Nem érdekel a magyar mezőgazdaság sem.
    Ha te a drágább magyar élelmiszereket vásárolod, az a te dolgod...
    Napi 2 liter tejet fogyasztok, éves szinten miért fizessek közel 70.000,- Ft-tal többet ezért ? Miért ?
    Szabad az ország, szabad a vélemény, szabad a döntés !”
  • 6. sziszifusz 2008. augusztus 12. 13:22
    „Rákosi Mátyás volt olyan rossz,mint amilyen okosak ezek a mai Magyarok?
    Érti ezt valaki?
    Valaki mondja meg - ezek a komenisták állandóan árulnak,hol a ruszkiknak,hol meg az európereknek?
    És még mindig maradtak igaz magyarok?
    Aztán meg,ha nem komenisták akkor meg bugyuta magyar orvosok,ügyvédek,politikusok?/ Antallék?!/
    Átok - tán a mindig másban hibát találni - ül rajtunk?!”
  • 5. magyargazda 2008. augusztus 12. 10:05
    „:)méghogy nem teszi tönkre senki a Magyar gazdaságot ez ugye vicc:D .Egyetlen cukorgyár maradt az országban és a legszomorubb az,hogy direkt előre megfontolva teszik tönkre a gazdaságot amiből persze a megfeleő politikusainknak ,minisztereknek bőséges haszon fog jutni a gazdák meg a termelők meg már nem tudnak mit,hogyan csináljanak a megélhetésükér.Ki kell menni falura mind régi őseink és ami kell és amit meg is tudunk termelni a házunk táján azt meg kell tenni.Ennél olcsóbb nincs és finomabbat úgy sem veszünk, mellesleg nem kell attól tartani ,hogy mikor jön a hír egy termékről amit kinről importálnak,hogy fogysztásra alkalmatlan.Ha egyáltalán megmondják,mert megsúgom,hogy nem mindíg mondják meg.”
  • 4. Valaki 2008. augusztus 12. 07:58
    „3. Prestige 2008.08.12 07:48

    Ennyi marhaságot melyik maszopgyűlésen hallottál? Az első szabadon választott "ügynök-kormány" simán lefejezt a magyar élelmiszeripart! Ennyire feledékeny lennél? :)))”
  • 3. Prestige 2008. augusztus 12. 07:48
    „Putyilovnak :
    Az "ágazatokat" nem teszi tönkre senki.
    Úgy hívják ezt, hogy piacgazdaság.
    Erre szavazott az ország 1990-ben, most itt van , együtt kell élnünk a kapitalizmussal.
    A "tejágazatot" sem teszi tönkre senki, egyszerűen olcsóbb a cseh, lengyel, szlovák, szlovén, német ( ! ) és osztrák ( ! ) tej.
    A nép meg miért venné a literenként közel 100 Ft,-tal drágább magyart ?
    Tényleg, miért ?”
  • 2. orgona 2008. augusztus 12. 07:38
    „Ez egy jo kerdes,de biztosan olcsobban jövünk igy ki,na meg egy masik oldalon azt olvastam Afrikabol jön a cukor,nalunk csak csomagolni fognak.”
  • 1. Putyilov 2008. augusztus 12. 06:50
    „Sosem értettem,miért kell tönkretenni egy működőképes ágazatot.
    Miért kell nekünk román cukor,ha itt volt a jó minőségű magyar?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Nagy igény, kevés közmunka

Győrság - Közmunkához kötné az új szociális törvény a segélyeket, ám az érintettek szerint soha… Tovább olvasom